Aankoop Laptop studie gamedesign

RuZ

Member
Dag Allemaal,
Onze zoon start midden september aan het 1ste jaar Game Design (Luca Genk).
Nu zijn we wat aan het rondkijken om een degelijke laptop aan te kopen die hij voor die studie kan gebruiken.

De school zelf doet geen groepsaankoop ofzo, en adviseert het volgende:
Om deze opleiding te starten, raden we je aan een degelijke laptop aan te schaffen. Bij voorkeur is deze laptop uitgerust met een degelijke grafische kaart, bijvoorbeeld een NVIDIA RTX 3050 of zwaarder en 8 RAM geheugen of meer.

Mij lijkt die 8GB RAM aan de (zeer) kleine kant...

Deze 2 toestellen lijken ons zeker geschikt, maar zijn toch erg verschillend:

Het grote verschil zit 'm in:
- de processor: intel core ultra 9 vs intel core i9
- de grafische kaart: Intel Arc Graphics vs NVIDIA GeForce RTX 4060 vs
- aantal schermen (de duo heeft 2 beeldschermen)

Ik heb zelf geen idee of die 2 schermen praktisch in gebruik zijn.
Stel dat dat eigenlijk meer een gadget, een hebbedingetje, is en je maakt daar geen gebruik van, is het jammer om voor de mindere grafische kaart gekozen te hebben.
Anderzijds is die Intel Arc Graphics misschien ook prima en heb je meer aan die 2 schermen...

Kan iemand ons adviseren welke de beste keuze zou zijn?
(Het hoeft zeker geen van deze 2 te worden, maar het zou toch iets deftigs mogen zijn. De zoon heeft z'n zinnen gezet op een OLED scherm en vingerafdruk of gezichtsherkenning zou ook tof zijn)

De intel arc is niet zeer krachtig. veel minder krachtiger dan een RTX 3050 die ze aanraden. vergelijking 3050 vs de intel arc & 4060 vs intel arc
Processors zijn redelijk gelijklopend, qua prestatie klein beetje vin het voordeel van de core i9. qua zuinigheid in voordeel van de ultra.
dat 2de scherm, lijkt mij nogal een gimmick te zijn. tenzij je echt aan grafisch design gaat doen. maar dan lijkt het mij dat ze dit ook eerder zouden aanraden vanuit school. ik zou die niet nemen persoonlijk.

Sowieso lijkt de eerste de betere keuze in mijn ogen.

Wat denk je van de Thinkbook 16P G4 IRH?

Op CPU vlak iets trager, minder ram, maar wel (ook?) een 4060. Voor 500 euro verschil toch het overwegen waard imo. Al geef je bv ook af door een OLED in te ruilen met een IPS en 120 Hz met 60 Hz. Al vraag ik me af hoe belangrijk beide zijn.

Al zou ik eerlijk gezegd niks met Intel CPU aanraden. Ik zie dat Lenovo bv ook AMD CPU + nVidia RTX heeft.
Deze kan bv geconfigureerd worden met RTX 2000 Ada en 32 GB RAM voor 2072 EUR: https://www.lenovo.com/be/nl/configurator/cto/index.html?bundleId=21FECTO1WWBE4

Deze heeft ook een heel scherpe prijs, en specs gelijk aan de 1e ASUS: https://www.lenovo.com/be/nl/p/lapt.../legion-slim-5-gen-8-(14-inch-amd)/82y5006ymb
Incl GPU, RAM en OLED scherm van 120 Hz, voor 700 euro minder.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties!
Het gaat sowieso niet het toestel met de 2 schermen worden.

We kunnen dan beter meer focus leggen op de onderdelen die er écht toe doen en eventueel een apart scherm erbij kopen.

Bedankt voor de reacties!
Het gaat sowieso niet het toestel met de 2 schermen worden.

We kunnen dan beter meer focus leggen op de onderdelen die er écht toe doen en eventueel een apart scherm erbij kopen.
Zou ik ook doen ja.
Moet het ook een 14 inch scherm zijn? Want dat is misschien wat aan de kleine kant?
32GB ram gaat zeker geen overbodige luxe zijn.

Zeker ook denken aan voldoende opslagruimte, want dat ga je zeker nodig hebben.

Qua CPU zou ik voor een Ryzen 7 of beter gaan en een degelijke RTX beeldkaart (minstens 3050 als absoluut minimum), maar idealiter toch beter een 4060 ofzo.

De kogel is bijna door de kerk.
Het gaat nog tussen deze 2 toestellen:

Ik zet hier even de link naar Coolblue, maar we gaan 'm wel ergens anders bestellen.
Ik kan ergens anders korting krijgen waardoor het prijsverschil tussen de 2 ongeveer 200 euro is (de ROG ongeveer 2100, de ProArt ongeveer 2300 euro)

Wat mij betreft komt de ProArt overal beter uit behalve de kloksnelheid: 2GHz (turbo 5,1) vs 4GHz (turbo 5,2)
en de verversingssnelhied (60 Hz vs 120 Hz). Het is dat laatste wat m'n zoon doet twijfelen...
Al denk ik dat het prijsverschil zeker te rechtvaardigen is: 16" ipv 14" (zowel een vloek als zegen; groter scherm fijner om op te werken, maar kleiner formaat is makkelijker dagelijks in de boekentas), touch screen en betere batterijduur...

Wat zouden jullie aanraden? Is de 60 vs 120 Hz echt een belangrijk iets?

Wat mij betreft komt de ProArt overal beter uit behalve de kloksnelheid: 2GHz (turbo 5,1) vs 4GHz (turbo 5,2)
Om dit even er uit te halen: de processor in de ProArt is zo’n 10% sneller in de meeste taken ondanks de lagere kloksnelheid. Het is een nieuwere generatie, en het zou mij ook niet verbazen moest die zuiniger zijn dan die in de ROG.

De kogel is bijna door de kerk.
Het gaat nog tussen deze 2 toestellen:

Ik zet hier even de link naar Coolblue, maar we gaan 'm wel ergens anders bestellen.
Ik kan ergens anders korting krijgen waardoor het prijsverschil tussen de 2 ongeveer 200 euro is (de ROG ongeveer 2100, de ProArt ongeveer 2300 euro)

en de verversingssnelhied (60 Hz vs 120 Hz). Het is dat laatste wat m'n zoon doet twijfelen...
Al denk ik dat het prijsverschil zeker te rechtvaardigen is: 16" ipv 14" (zowel een vloek als zegen; groter scherm fijner om op te werken, maar kleiner formaat is makkelijker dagelijks in de boekentas), touch screen en betere batterijduur...

Wat zouden jullie aanraden? Is de 60 vs 120 Hz echt een belangrijk iets?
Die 60 vs 120 hz maakt niet zoveel uit in dit geval.
Het scherm is een 4k scherm gepropt in 16 inch (op zich wat absurd, maar bon).
Met een 4070 op 4k is 60fps halen al een mooie prestatie.
Dus gaat 60hz genoeg zijn in dit geval.

Bedankt allemaal!
Na wikken en wegen, heeft m'n zoon besloten liever een 14" te hebben ipv een 16" omdat de laptop dagelijks mee naar school of andere verplaatsingen moet.
Dus bleef enkel de ROG over en dat is 'm dus geworden.
Hopelijk krijgt hij daar geen spijt van, maar het lijkt me ondanks die iets mindere specs toch een ferm toestel.

Terug
Bovenaan