Aankoop ultrawide 34" - meerwaarde 10bit?

ToasT

Well-known member
Crowdfunder FE
Ik ben wat aan het uitkijken om een ultrawide te kopen. Is er veel verschil tussen een 8bit en 10-bit panel? Of anders gezegd, is een 10bit paneel een meerwaarde?
Je hebt dan nog iets als 8-bit + FRC, maar dat is natuurlijk een compromis en naar mijn mening hou je dan meestal de slechtste kwaliteiten van beide over ;)
Ik weet dat je een veelvoud aan kleuren krijgt, maar in hoeverre zijn er bv al games die dit ondersteunen?

Monitor zal voornamelijk gebruikt worden om wat te gamen (Path of Exile 2, Farthest Frontier, ... (dus niet al te zwaar)) en wat thuiswerk (cam programmatie). Systeem is een 5600x, 32gb ram en een 3070ti. Een console heb ik niet en ben ik ook niet van plan om aan te schaffen, en om films te kijken heb ik een tv :)

Ik heb momenteel 2 modellen op het oog:
Qua prijs ontlopen ze elkaar inderdaad niet veel, maar die iiyama kan ik betalen met mijn ecocheques. Dat is de enigste reden eigenlijk dat ik die overweeg :)

Huidige monitor is een https://tweakers.net/pricewatch/448687/samsung-u28e590ds-zilver-zwart.html *edit* en roflmao, dit is een 8bit + FRC scherm :D

*edit* Kwam daarnet nog deze tegen. Lijkt me een no-brainer aan die prijs. https://www.amazon.com.be/dp/B0BGM4...333&creativeASIN=B0BGM43DRW&linkCode=asn&th=1
Al ben ik wel wat terughoudend om zoiets breekbaars te laten verzenden.

Laatst bewerkt:
Is enkel een meerwaarde als de bron ook 10 bit is en de speler dat dan ook kan weergeven maar ,
Denk zelfs niet dat je dat gaat merken op een monitor maar das persoonlijk .

Als je wilt testen of je het kan zien gebruik dan gewoon een 8 bit testbeeld (of kijk een dvd op uwe tv ) en nadien schakel je over naar een 10 bit testbeeld of kijk een HDbluray op een HDbluray speler met een weergeven die dan ook 10 bit kan weergeven en een monitor die een P3 kleurendriehoek volledig 100% kan weergeven en gecalibreerd is en dan kan je echt vergelijken .

MSI MAG 345CQR

Specs

Ik heb deze nu al een maandje in bezit en zeer tevreden over. Over 8bit of 10bit panelen kan ik niks zeggen want daar ken ik niks van. Voor mij zien de kleuren er goed uit. Nog betere kleuren? Ga dan voor OLED.

Wou vroeger nooit een curved scherm wegens te gimmick, maar nu moet ik mijn mening herzien. Wil niet meer terug naar flat screen. :biglaugh:

in die price range is het enige enige belangerijke:

-paneeltype ( geen TN)
-refreshrate
-adaptive sync support.
-latency

beeldkwaliteit is op al die panelen matig. en je hebt 8 bit panelen die er veel beter uitzien dan 10 bit omgekeerd. Maar tbh als je niets beter gewoon bent is dat ook geen ramp. Het belangrijkste is om geen TN paneel te hebben. goedkopere Va, IPS, MVA hebben allemaal hun eigen voor en nadelen en zijn allemaal inferieur aan miniled en (qd-)oled.

vanaf 500-600 euro kan je beginnen kijken richting mooiere beeld kwaliteit ( mini led- FALD, ...)

HDR is pas de moeite vanaf je 1000 nits peak brightness schermen hebt. als je één of andere prul hebt die 300-400 nits doet zet je het beter af. Dit zijn meestal schermen vanaf 800 euro en zijn vaak oled schermen.

RTings is een heel goede bron voor monitor reviews en die hebben ook meerdere price brackets per type workload ( gaming, film, desktop, grafisch werk, etc)

Laatst bewerkt:
miniLED en FALD zijn geen paneeltypen hé, dat zijn VA/IPS schermen doorgaans, met meer dimming zones dan een gewoon LCD scherm. Er zijn meerdere zones die bij de backlight kunnen aangestuurd worden waardoor het contrast beter is dan bij een gewone LCD maar minder dan bij een OLED waarbij er geen backlight meer is elke pixel zelf licht geeft en apart kan worden aan-en-uitgezet worden.

Wordt ook niet gezegd dat fald en mini-led paneeltypes zijn.

Voor pure image quality, dus met open mond gapend naar uw scherm, gaat er momenteel niks boven (QD)OLED.

miniLED en FALD zijn geen paneeltypen hé, dat zijn VA/IPS schermen doorgaans, met meer dimming zones dan een gewoon LCD scherm. Er zijn meerdere zones die bij de backlight kunnen aangestuurd worden waardoor het contrast beter is dan bij een gewone LCD maar minder dan bij een OLED waarbij er geen backlight meer is elke pixel zelf licht geeft en apart kan worden aan-en-uitgezet worden.
typfoutje idd.

moest zijn goedkopere Va, IPS, MVA ( MLA is iets anders) hebben allemaal hun eigen voor en nadelen en zijn allemaal inferieur aan miniled met schermen met meer dimingzones en oled.

Laatst bewerkt:
RTings is een heel goede bron voor monitor reviews en die hebben ook meerdere price brackets per type workload ( gaming, film, desktop, grafisch werk, etc)

Bedankt voor de uitleg, maar in die link staat geen ultra wide 😜

Het lijkt erop dat ik dus beter nog wat door spaar

Bedankt voor de uitleg, maar in die link staat geen ultra wide 😜

Het lijkt erop dat ik dus beter nog wat door spaar
in de tabel onderaan staan er massas :). ze zijn trouwens vrij streng met hun punten. dus een 6.7 ofzo bij brightness bij ene oled is nog steeds heel goed. uiteraard hebben die mannen niet elk scherm op de planeet gereviewed, maar het is maar een handige richtlijn.

Laatst bewerkt:
Probeer ook zeker voor curved te gaan. Sinds ik mijn curved mi 34" monitor heb en game in 3440x1440, wil ik geen platte monitor meer. Het is alsof je meer in het game betrokken bent.

Probeer ook zeker voor curved te gaan. Sinds ik mijn curved mi 34" monitor heb en game in 3440x1440, wil ik geen platte monitor meer. Het is alsof je meer in het game betrokken bent.
Ik had exact dezelfde ervaring toen ik mijn Dell U3419W jaren geleden kocht. :love:

Doom 2016, GTA V, Doom Eternal en RDR 2 waren heerlijk met een ultrawide monitor. In het begin zelfs wat last van "simulator sickness", maar dat is over gegaan na enkele dagen. En moderne games (dan bedoel ik van de voorbije 10-15 jaar) ondersteunen die ultrawide resoluties ook wel goed hoor.

Deze lijkt me wel goed te zijn (gebaseerd op de paar reviews die ik gelezen heb). Iemand met een andere mening?

Ik heb nog 300€ aan eco cheques die ik er kan aan geven.

Die Philips ziet er in feite wel een goede deal uit. Je betaalt een hoop meer voor een 240Hz terwijl de doorsnee gamer al sowieso nooit 175 FPS gaat halen op die resolutie.

Ik zie nu ook deze staan, 49 inch oled

Maar je moet wel plek genoeg hebben om dat scherm te kunnen installeren :)

Die Philips ziet er in feite wel een goede deal uit. Je betaalt een hoop meer voor een 240Hz terwijl de doorsnee gamer al sowieso nooit 175 FPS gaat halen op die resolutie.

Ik zie nu ook deze staan, 49 inch oled

Maar je moet wel plek genoeg hebben om dat scherm te kunnen installeren :)
De breedte heb ik (net), maar ik denk dat ik dan een meter achteruit moet om alles te kunnen zien. En die ruimte heb ik niet.

In een ideale wereld kocht ik de Corsair Xeneon :d

Als je voor curved gaat, let wel op de soort curve die er in zit. Ik heb ervaring met zowel een Dell als een Samsung curved scherm.
Bij Dell is die curve 1 grote boog. Terwijl de Samsung meer een afgeronde hoek is, dus het meest rechte/linkse stuk is gewoon recht en de midden heeft dan een curve.
Ik vind die curve bij Dell véél beter.

Terug
Bovenaan