Aankoopadvies draadloze ANC hoofdtelefoon voor Teams + muziek via GSM

XA4

Well-known member
Op zoek naar een hoofdtelefoon voor mijn vriendin.
Ze zou dit voornamelijk gebruiken om overdag (best wel wat uren) via Teams te bellen.
Maar als ze met de trein naar Brussel gaat, zou ze met die hoofdtelefoon ook graag onderweg wat muziek willen luisteren.

De headset die ze nu gebruikt, geeft blijkbaar issues met Teams (niet alleen bij haar, maar iedereen binnen haar team die die headset gebruikt). Ik heb geen idee welke dat is.
Ik zocht al wat op en kom bij de Sony XM4 uit (XM5 is nog wat duur), die prima geschikt is voor het muziekgedeelte, maar ik zag veel issues met Teams.
Als ik een headset zoek puur voor Teams, kom ik bij Poly Voyager Focus 2 uit. Ziet er mij prima uit voor haar Teams-gebruik, maar vanwege de externe ( = niet ingebouwde) microfoon niet zo praktisch voor het "op de trein"-gedeelte.

Belangrijk:
  • comfortabel, over ear
  • ANC
  • draadloos
  • vlot werken met Teams (Teams certified?)
  • geen externe micro, maar dus wel ingebouwd (hopelijk is mijn uitleg duidelijk)
  • opvouwbaar is zeker een plus, maar niet noodzakelijk
  • budget: max €200

Op zoek naar een hoofdtelefoon voor mijn vriendin.
Ze zou dit voornamelijk gebruiken om overdag (best wel wat uren) via Teams te bellen.
Maar als ze met de trein naar Brussel gaat, zou ze met die hoofdtelefoon ook graag onderweg wat muziek willen luisteren.

De headset die ze nu gebruikt, geeft blijkbaar issues met Teams (niet alleen bij haar, maar iedereen binnen haar team die die headset gebruikt). Ik heb geen idee welke dat is.
Ik zocht al wat op en kom bij de Sony XM4 uit (XM5 is nog wat duur), die prima geschikt is voor het muziekgedeelte, maar ik zag veel issues met Teams.
Als ik een headset zoek puur voor Teams, kom ik bij Poly Voyager Focus 2 uit. Ziet er mij prima uit voor haar Teams-gebruik, maar vanwege de externe ( = niet ingebouwde) microfoon niet zo praktisch voor het "op de trein"-gedeelte.

Belangrijk:
  • comfortabel, over ear
  • ANC
  • draadloos
  • vlot werken met Teams (Teams certified?)
  • geen externe micro, maar dus wel ingebouwd (hopelijk is mijn uitleg duidelijk)
  • opvouwbaar is zeker een plus, maar niet noodzakelijk
  • budget: max €200
https://www.coolblue.be/nl/vergelijken/859866/859867/905648/910348/910350

Sony wh-1000xm4 zonder twijfel.
Die batterij is fenomenaal, geluid, netjes opvouwbaar. Anc sowieso top.

https://www.coolblue.be/nl/vergelijken/859866/859867/905648/910348/910350

Sony wh-1000xm4 zonder twijfel.
Die batterij is fenomenaal, geluid, netjes opvouwbaar. Anc sowieso top.
Bedankt. En die vond ik ook en zou ik, mocht ik zelf een hoofdtelefoon zoeken, waarschijnlijk ook direct kiezen (maar ik gebruik oortjes, Jabra Elite 75t)
Maar ik lees online ontzettend veel problemen over deze hoofdtelefoon in samenwerking met Teams. En ze raden daarom een "Teams certified" hoofdtelefoon aan. Wat deze dus niet is.
En aangezien het toch hoofdzakelijk voor het gebruik van Teams zal zijn en dat nu net het issue is met haar huidige hoofdtelefoon, wil ik niet nòg een hoofdtelefoon met Teams-problemen voorzien.

Bedankt. En die vond ik ook en zou ik, mocht ik zelf een hoofdtelefoon zoeken, waarschijnlijk ook direct kiezen (maar ik gebruik oortjes, Jabra Elite 75t)
Maar ik lees online ontzettend veel problemen over deze hoofdtelefoon in samenwerking met Teams. En ze raden daarom een "Teams certified" hoofdtelefoon aan. Wat deze dus niet is.
En aangezien het toch hoofdzakelijk voor het gebruik van Teams zal zijn en dat nu net het issue is met haar huidige hoofdtelefoon, wil ik niet nòg een hoofdtelefoon met Teams-problemen voorzien.
Dan zou ik bij twijfel die niet kopen gezien ge achteraf dan toch spijt moest hebben als dat voorgevoel/recencies uitkomt.
Heb die headset lange tijd gebruikt.
De wh-1000xm6 is volgende op men lijstje sowieso.

Sony XM4, XM5 en waarschijnlijk ook wel de XM6 zijn niet echt aan te raden voor gebruik van de microfoon. Dit is eerder bedoeld voor gelijktijdig te bellen als je muziek aan het beluisteren bent op je telefoon. De meeste die deze voor pc gebruiken hebben een aparte microfoon.
Ik heb de XM4 en op vlak van geluid en ANC is deze top, echt een aanrader! Op een aantal vlakken zelfs beter dan de opvolger de XM5.
Bij de XM5 breken de scharnieren nogal gemakkelijk, je moet maar eens kijken op Reddit hoeveel er stuk zijn.

Heb zelf de XM3 veel gebruikt voor teams en nu een paar collega's die XM4 hebben daarvoor. Zelf nooit issues gehad, zij ook niet, en waar de mic van de XM3 nog niet helemaal top was (maar zelfs dat goed meeviel), is die XM4 perfect OK voor Teams calls imo.

Zelf kreeg ik teveel last van over ears (vooral hoofdband op mijn hoofd die druk gaf) en ben ik overgeschakeld naar een setje Jabra Elite 10. Die doen het schitterend. Onlangs zelfs in cafe met redelijk aanwezige muziek zitten callen en niemand die iets hoorde van de muziek, enkel mijn stem kwam (perfect helder) door.

Jammer dat Jabra ophoudt met in-ears.

XM4 werkt ok met Teams bij mij. Ik heb de indruk wel dat de kwaliteit van de micro verlaagt als je iets speciaals doet (wegwandelen van de laptop, opzetten maar niks laten af spelen voor ruime tijd, multipoint?...). Herverbinden maakt het wel weer in orde.

Belangrijk:
Speak-to-chat activeert zich als je met 2 vingers aan de rechterkant induwt. Ik weet niet waarom maar blijkbaar schakel ik dat vaak onbewust aan en de speak-to-chat van XM4 is wel rommel. Ik heb ook de indruk dat speak-to-chat niet goed speelt met Teams. Dus ik raad aan om dat gedesactiveerd te laten. Probleem is dat je die per ongeluk kan activeren en niet permanent via de app kan uitzetten.

Mijn vorige Sony (WH-900N, klasse lager dan de XM3) speelde veel beter mee met Teams voor één of ander reden. Ik vermoed juist omdat die veel minder extra functionaliteiten had :p.

Ik heb wsch dezelfde usecase (trein, kantoor, telewerk, heel soms eens een vliegtuig.)
Voor trein is het quasi perfect. ANC + metal filtert perfect 4 wenende kinderen op de trein.
Vliegtuig heb ik toch nog een lichte drone die overblijft maar het verschil zonder ANC blijft wel gigantisch.
ANC op kantoor is perfect. Tijdens gesprekken op Teams op een open eiland pikt die natuurlijk wel gemakkelijk andere mensen op in je buurt maar een XM4 is niet bepaald gemaakt voor zo'n omstandigheden.

ANC is wel verslavend. Ik kan er bijna niet meer zonder. :p

Voor 200euro denk ik wel dat XM4 de beste optie is. Soms kan je die nog in aanbieding vinden aan 180euro.

Laatst bewerkt:
Gebruik er hier 2:
  • Sony XM4 voor thuis en telewerk: zeer tevreden van, ANC is fantastisch. Enige nadeel, microfoon is ingebouwd en kan in luidere kantooromgeving achtergrondruis meekrijgen. Ook Teams integratie is basic en kan door de touchcontrols soms rare dingen doen.
  • yealink BH76 plus voor op kantoor (en telewerk soms): premium wireless koptelefoon met zeer degelijke ANC (niet zelfde kwaliteit als Sony, maar bij de betere op de markt, zeker bij kantoorheadsets). 3 grote voordelen:
    • retractable mic: discreet en uit de weg wanneer niet nodig, maar een veel heldere klank in luidere omgevingen omdat er effectief een micro in de buurt van je mond zit ipv dat dit door software geregeld wordt.
    • Naast bluetooth ook connectie via een usb a/c dongle waardoor heel het wireless gedoe op dedicated hardware zit = stabieler
    • Teams en voip certified: komt met een app op windows/macOS (naast android/iOS) om configuratie en settings in te stellen.

Ik heb de sony XM5 : na jaartje kapot: problemen gekraak ANC. Fnac(vandenborre) weigert te vervangen onder garantie.

Wat is de beste hoofdtelefoon louter voor ANC dus kwaliteit muziek niet zo belangrijk en liefst niet te duur? De XM5 lees ik nogal dikwijls maar ga er niet terug +300 euro aan uitgeven....

Ik heb de sony XM5 : na jaartje kapot: problemen gekraak ANC. Fnac(vandenborre) weigert te vervangen onder garantie.

Wat is de beste hoofdtelefoon louter voor ANC dus kwaliteit muziek niet zo belangrijk en liefst niet te duur? De XM5 lees ik nogal dikwijls maar ga er niet terug +300 euro aan uitgeven....
De Bose QuitComfort serie is evenwaardig aan de Sony 1000XM serie, dus dat is een alternatief.
Deze zijn echter wel vrij duur en een betaalbaarder alternatief is de Sony 1000XM4, die kost momenteel ongeveer 189€.
Met de XM5 zijn redelijk wat problemen welke de XM4 niet heeft en de ANC is praktisch even goed.

De Bose QuitComfort serie is evenwaardig aan de Sony 1000XM serie, dus dat is een alternatief.
Deze zijn echter wel vrij duur en een betaalbaarder alternatief is de Sony 1000XM4, die kost momenteel ongeveer 189€.
Met de XM5 zijn redelijk wat problemen welke de XM4 niet heeft en de ANC is praktisch even goed.
Enig idee of er nog betere zijn mbt ANC (geluidskwaliteit minder belangrijk)?

Ik heb de voorloper van de sennheiser momentum 4 (hetgeen +/- 220€ is(al was het tijdens black friday 180ish€)).

Ik heb de XM3 toen bekeken maar de druk op mijn oren voor het creëren van het ANC stuk was onaangenaam. Bij de sennheiser was dat voor mij draaglijker en deze was ook minder zwaar en wordt tegelijkertijd gebruikt bij mijn standaard woon-werk traject.

Ik dacht dat de sony zowat de beste waren voor Anc. Maar er zijn er die in de geburen komen. Misschien eens testen in een mediamarkt of zo om te zien welke u het beste valt ?

+1

De 'oude' versie vind je al voor minder dan €200 en dat is geen geld. De ANC is ongezien, geluidskwaliteit en draagcomfort top. Heb deze al sinds 2017 (intensief) in gebruik en o.a. voor Teams, werkt perfect. Al eens een nieuwe set oorkussens moeten kopen, maar voor het overige is dat ding onverwoestbaar.

Terug
Bovenaan