Aankoopadvies: game PC+RGB

Link

Active member
Dag allen,

Huidige PC is gesneuveld en dus op zoek naar nieuwe, om te gamen en terug wat future proof te zijn. Dit is wat ik al heb samen gezocht:
https://www.megekko.nl/wl/FMK53ND9
-Case: Corsair 4500X case met LX120-r fans
-AIO: lcd waterkoeler, ik zou wel via Corsair bestellen daar kan je customizen voor LX120 fans, zouden beetje mooier zijn
-mobo: ASUS TUF gaming B650plus
-CPU: 9800X3D AMD
-GPU: Powercolor RX 9070 XT
-RAM: Corsair RGB vengeance 2x16gB CL30
-PSU NZXT C850W
Setup nu was met HD een M.2 samsung 970EVO 500GB, zou die willen opnieuw gebruiken (als deze nog werkt tenminste). Lijkt me niet limiterend voor andere onderdelen?

Is een beetje een combinatie van wat ik hier op forum al gevonden heb en via tweakers. Nog nooit een echt flashy setup gekocht, en oa omdat ik al een corsair toetsenbord had eens naar hun icue link systeem gekeken en lijkt me wel leuk voor alle RBG via 1 programma, icue, te doen, al komt dat wel met een redelijk prijskaartje precies. Als je de corair fans die al op die case zitten apart moet kopen voor op andere case gaat zelfs nog duurder uitkomen denk ik.
Ik vraag me wel af wat er aan de hand is met de prijzen van dat RAM, zijn echt gek aan het stijgen, zou ik die snel nog kopen of zou dit nog terug afslaan? Kan wel een tijdje overbruggen met de gskill DDR4 2x8GB 3200MHz die ik nog heb waarschijnlijk.
Ik zou alles zelf samen stellen dus hoeft niet van 1 winkel te komen.
Dus alle tips zijn welkom! Alvast bedankt.

Ziet er op het eerste zicht goed uit.

Dure AIO wel. Hou er rekening mee dat die AIO RX fans heeft en de case LX fans. Die fans kunnen wel eens heel licht verschillende kleuren hebben t.o.v. elkaar.

Zou dan eerlijk gezegd een Arctic AIO kiezen en die fans vervangen door LX fans. Kom je een pak goedkoper uit.
Of ander een Corsair Nautilus RS 360 AIO en daar de fans dan van vervangen.
Zo kan je wel die iCue voor die AIO gebruiken.

CPU zou ik ook vervangen door een 9700X, is de beste allrounder. Een 9800X3D is niet echt noodzakelijk.

Mobo is zeker goed, alhoewel een B850 wel M.2 PCIe 5.0 support heeft wat die B650 niet (meer) heeft.

DDR4 RAM kan je niet gebruiken op dat moederbord. Enkel DDR5.

Zou dan zoiets kiezen.

Scheelt toch een goeie €200. Met de besparing van die €200 kan je een 2TB M.2 SSD erbij doen.

Laatst bewerkt:
RAM en SSDs zouden serieus (verder) kunnen stijgen door de AI hype. Bij DDR4 is dat ook het end-of-life effect waar de stocks gewoon opgeraken, maar dat terzijde zoals aangegeven.

Bedankt, CPU al vervangen door 9700X, had niet gezien dat prijsverschil zo groot was daartussen :crazy: Terwijl prestaties lijken niet veel minder.
Is enige reden voor een ander Mobo de M.2 PCIe 5.0 of zijn er nog redenen om daar voor te gaan?
Rest nog eens bekijken op mijn gemak.

Bedankt, CPU al vervangen door 9700X, had niet gezien dat prijsverschil zo groot was daartussen :crazy: Terwijl prestaties lijken niet veel minder.
Is enige reden voor een ander Mobo de M.2 PCIe 5.0 of zijn er nog redenen om daar voor te gaan?
Rest nog eens bekijken op mijn gemak.
Die B850 heeft ook een PCIe 5.0 slot voor de GPU. Wat dus betere prestaties geeft als je een 5000-reeks Nvidia of 9000-reeks AMD koopt, omdat die ook PCIe 5.0 zijn. Alhoewel er een verwaarloosbaar verschil in prestaties tussen 4.0 en 5.0.
B850 is ook nieuwer.

Als je geld wil besparen zou ik toch voor een andere case kiezen met genoeg build in fans ofwel Thermalright fans. Idem AIO. Die Corsair iCue link fans zijn leuk maar toch heel duur voor wat het is imo. Je kan de RGB perfect aansturen met bv. SignalRGB wat in mijn ogen een veel betere software is dan Corsair iCue.

Maar dat is ieder zijn goesting natuurlijk :). Als je al Corsair materiaal hebt kan het een klein voordeel zijn.

Qua voeding staat de MSI MAG A850GL ook in promotie, met ook nog 20 EUR Steam krediet.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan