Aankoopadvies: Mechanisch toetsenbord

Yusifer

Well-known member
Crowdfunder FE
Mijn huidig toetsenbord is na 12 jaar trouwe dienst langzaam aan het begeven, tijd dat ik kijk naar een ander. Ik heb al ferm wat gezocht, maar lijk niet echt te vinden wat ik wil. Blijkbaar ben ik veeleisend. :unsure:

Cherry MX Brown
ISO-layout
Numpad
Media-toetsen

Dichtste dat in de buurt kwam was de CHERRY XTRFY MX 3.1, maar de reviews die ik daarover vind overtuigen me niet echt om die aan te schaffen.

Mijn huidig toetsenbord is na 12 jaar trouwe dienst langzaam aan het begeven, tijd dat ik kijk naar een ander. Ik heb al ferm wat gezocht, maar lijk niet echt te vinden wat ik wil. Blijkbaar ben ik veeleisend. :unsure:

Cherry MX Brown
ISO-layout
Numpad
Media-toetsen

Dichtste dat in de buurt kwam was de CHERRY XTRFY MX 3.1, maar de reviews die ik daarover vind overtuigen me niet echt om die aan te schaffen.

Ik ben zelf overgeschakeld naar ANSI (QWERTY) om veel meer keuze te hebben qua toetsenborden. Enkele lastige maanden qua blind typen/typfouten maar zeer blij dat ik dat gedaan heb. ISO layout is echt zeer beperkend qua keuze.

Typ je QWERTY of AZERTY btw? Want dat scheelt ook weer.

Wat voor mediatoetsen wil je? Is bvb een knob voldoende? Bij mij is dat ingesteld als: klik voor mute/unmute, naar links draaien voor stiller en naar rechts draaien voor luider. Via een tweede layer kan je eventueel nog andere functies toevoegen (previous/next bvb) maar dan ga je wel een keyboard moeten hebben dat ofwel VIA compatible is, ofwel de nodige software heeft om andere layers toe te voegen.

Verder... waarom specifiek MX Brown? Niet meteen topswitches waar ik warm van loop tbh :)
Ik doe even een aanzet:
  • Akko 5108B. Doe even wat research naar Cream Blue Pro switches, ook tactiles, en kijk of die je zouden bevallen.
  • Keychron Q5 Max en Q6 Max met Gateron Jupiter Brown switches
Als je AZERTY wilt heb je natuurlijk wel nog een setje keycaps nodig dan.

Of je gaat voor iets als dit:
- kies 100% en ISO
- zoek een AZERTY keycap setje dat je aanstaat (indien je AZERTY typt)
- koop switches naar keuze. Ik zou hier echt wel breder kijken dan de MX Browns. Er zijn heel veel heel goede switches te vinden :)

QWERTY indeling is ok (al typ ik in Azerty, ik moet toch niet kijken naar de knoppen). Ik heb momenteel de Corsair K95 Vengeance.

ANSI-layout heb ik al eens geprobeerd met een draadloos toetsenbord en beviel me niet. Ik moet een verticale enter-knop hebben, no two ways about it.

De reden voor Cherry MX Browns is omdat mijn huidige die ook heeft. Ideaal voor typen + gamen. Andere switches heb ik uiteraard al bekeken, maar conclusie is dat ik beter bij de Browns blijf. De Cream Blue Pro switches heb ik al eens bekeken maar niet mijn ding. Jupiter Brown, daar zal ik eens naar kijken.

Die Barebones is op zich interessant, maar ik ben de meest onhandigste ezel van Vlaanderen, ik ga geheid iets breken. :p Beter ne kant-en-klaar toetsenbord.

Neem gerust van me aan, mijn keuzes voor wat ik wil van mn nieuw toetsenbord zijn zeker doelbewuste keuzes. Ik heb er lang over nagedacht.

Laatst bewerkt:
Die Barebones is op zich interessant, maar ik ben de meest onhandigste ezel van Vlaanderen, ik ga geheid iets breken. :p Beter ne kant-en-klaar toetsenbord.

Nee, kan je echt niets aan misdoen. Switches inpluggen en keycaps daarop pluggen en done. Geen tools, geen fuss, de meest onhandige kan dat ook 🙂
Neem gerust van me aan, mijn keuzes voor wat ik wil van mn nieuw toetsenbord zijn zeker doelbewuste keuzes. Ik heb er lang over nagedacht.

Ik geloof dat, alleen denk ik dat je niet echt beseft wat voor gigantische veelheid aan switches er zijn en dat de MX Browns typisch eigenlijk niet zo top worden beoordeeld?

Maar als je die echt wil, doen dan he 🙂

Terug
Bovenaan