Aankoopadvies: Muis gezocht met gelijkaardige vorm en gewicht als de MX518 en G5 van weleer.

Beetje lang verhaal eraan zitten breien maar wie niet graag leest heeft infeite al voldoende aan de titel :p

Ik ben nu al 2j domweg aan het prutsen met een muis die totaal niet in de hand ligt maar gezien ik nog zelden game kwam het er niet van een andere te kopen. Heb momenteel een Logitech G305 maar is veel te klein. Graag zou ik teruggaan naar de gloriejaren van de MX518 en later de G5 ... heb beide gehad en zeer lang gebruikt en de MX158 weggedaan voor "upgrade" naar G5 en die laatste weggeven omdat ik een paar jaar pauze nam met pc's. Daarvoor had ik de welgekende witte muis met rode led achteraan van Microsoft :) (en heel daarvoor eentje met een balletje dat je elke week mocht kuisen)

Heb blijkbaar een reboot van de (volgens het internet en eigen ervaring) legendarische MX518 gemist en die wordt ondertussen ook al niet meer gemaakt.

Behoeftes:
-Wireless geniet de voorkeur maar de vorm heeft voorrang. Dus als eentje de vorm als bovengenoemde heeft en enkel met draad beschikbaar is dan neem ik die boven een wireless muis.

-Alst een beetje modern is qua sensor ben ik al tevreden ... ik ben al een opa als het gamen aankomt met bijna 40j en online gamen heb ik een hekel aan gekregen. Ik speel zeer sporadisch nog eens shooter maar ik hoef geen 3 miljoen DPI en ultralichte AI / RGB muis als je begrijpt wat ik bedoel. Liefst simpel .. 4 knoppen en een scrollwheel.

-Liever wat zwaarder dan een lichtere .. heb relatief grote handen en ben arbeider .. heb liever iets dat stevig aanvoelt dan zo een ding dat van uw bureau vliegt als je eens te hard zucht. Blijkbaar verkies ik "palm-grip" dus wil dat mijn handpalm rust op de muis en niet mijn vingers (zoals nu het geval is en mijn vingers slepen zelf over de muismat omdat de muis te klein is)

-Games : Doom eternal , Cyberpunk , retro games waaronder "boomer shooters".

Iemand die ooit de MX518 heeft gehad of de G5 en een equivalent heeft gevonden? Op Reddit en oude fora veel mensen gevonden met zelfde zoektocht maar weinig echte "Die moet je hebben!" antwoorden.

Prijs €50-€100 (€100 is al veel imo maar blijkbaar sinds (competitie) gamen populair is geworden de norm aan het worden)

Oja het lijkt er wel op dat Logitech (zoals zoveel bedrijven in eender welke sector) toch wel sterk gedaald is in kwaliteit maar de prijs de andere kant uitgaat .. lees toch massas klachten van cheapo knoppen en vooral scrollwheels (o.a op die mx518 reboot) Dus als bv Razer/Roccat beter is wil ik gerust naar een ander merk gaan.

Als je tips hebt hoor ik het graag :)

Logitech m650 large.
Ik had eerst de gewone en die was toch de klein. De large is top.
Misschien een beetje te licht voor u als je zegt graag een zware muis te willen. Verder ben ik er heel tevreden van.

Corsair Ironclaw, Corsair Dark Core, Logitech G502 Lightspeed, Glorious Model I 2 zijn allemaal zowat dezelfde vorm als die G500 e.d. en allemaal draadloos.

Die Ironclaw en Dark Core wegen wel het meeste van de lijst. Die G502 kan tot een goeie 130gr wegen met de gewichten erbij. Die Glorious is dan weer de lichtste van allemaal.

Wou vroeger ook alleen maar zware gaming muizen (heb ook een G500 gehad), daar ben ik met de Glorious Model O snel van afgestapt en wil niet meer terug naar een zware.

Logitech m650 large.
Ik had eerst de gewone en die was toch de klein. De large is top.
Misschien een beetje te licht voor u als je zegt graag een zware muis te willen. Verder ben ik er heel tevreden van.
Ga deze eens bekijken. Is idd wel een no-frills muis dus dat is een pluspunt. Qua gewicht lijkt die wel ok zo te zien en zelf iets zwaarder dan de MX518. Ik had vermeld dat het niet de top of the line hoefde te zijn qua DPI maar merk dat deze toch wel een pak minder heeft dan wat ik nu heb. Of dat allemaal iets uitmaakt geen idee want de oldschool mx518 had amper 1800 DPI en nu heb ik (tot) 12.000. Of ik daar verschil in zou merken is maar de vraag want gamen lukte vroeger ook.

Corsair Ironclaw, Corsair Dark Core, Logitech G502 Lightspeed, Glorious Model I 2 zijn allemaal zowat dezelfde vorm als die G500 e.d. en allemaal draadloos.

Die Ironclaw en Dark Core wegen wel het meeste van de lijst. Die G502 kan tot een goeie 130gr wegen met de gewichten erbij. Die Glorious is dan weer de lichtste van allemaal.

Wou vroeger ook alleen maar zware gaming muizen (heb ook een G500 gehad), daar ben ik met de Glorious Model O snel van afgestapt en wil niet meer terug naar een zware.

Corsair maakt tegenwoordig ook alles precies :p die ironclaw en dark core zijn me toch wel heel druk/progamer dus die gaan het niet worden. Die G502 (ondanks vele reviews met klachten over ongewenste dubbelclicks/scrollwheel problemen) lijkt wel iets of wat maar alweer ziet het eruit alsof het een Transformer of een Gundam is. De vele knoppen maken de kans op ongewenste clicks (voor mij dan toch) vervelend. Heb ondertussen ook de Razer basilisk bekeken ... alweer vol knoppen maar de vorm is wel ok en in de reviews veel minder klachten over vroegtijdig stukgaan (vele van die originel MX518 gebruikers hebben dat ding tot 15j gebruikt terwijl nieuwe modellen al na 1j of minder problemen vertonen.).

Wat je zegt over het gewicht is idd het overwegen waard ... ik denk dat ik altijd +-100gr gewoon ben. Probleem is dat ik niet alle muizen eens kan proberen .. tenzij mss in Mediamarkt?

Hoe dan ook zal ik maar weten of een muis bevalt of niet als ik ze gekocht heb en er mee verder moet dan. Is altijd een gok, vandaar dat ik probeer op voorhand de kans op niet bevallen wil verminderen.

Ik ga eens de Razer line-up bekijken.

Waarom maken ze dit ding niet gwn opnieuw ... behoud de robuuste knoppen en steek er ne moderne sensor in.
4563217699_7b0bc70109_o.jpg

Razer deathadder ziet er oldschool uit maar holy shit die prijs...

Deze ziet er nog redelijk uit https://www.alternate.be/Razer/Basilisk-V3-X-HyperSpeed-gaming-muis/html/product/1904582 en prijs is ok.

Die glorious muizen eens bekeken en het lijken blatante kopiëen van Razer en Logitech ... prijzen zijn ook niet min.

Edit: Lees net dat Roccat is overgenomen door Turtle beach ... daar gaan ze dus de goeie naam gebruiken om rommel mee te beginnen verkopen. Dat merk wordt het zeker niet.

Mijn broer heeft me deze site doorgestuurd. Zeer handig! Je kan uw voorkeur van muis overlayen met andere om de vorm te zien.

Enige dat er echt op lijkt die nog verkocht wordt is de G502 zoals je al aanhaalde maar die overdaad aan knoppen en de look is echt niks. De razer Basilisk scheelt niet zo veel qua vorm en de prijs en look van de basic versie valt mee. Begin naar die te neigen.

Laatst bewerkt:
Razer is nu ook niet bepaald kwalitatief te noemen. Vroeger meer dan tegenwoordig iig.

Enigste dat je hebt is Steelseries. Heb vroeger een muis van Steelseries gehad en was er niet content van.

Iedereen kopieert tegenwoordig van iedereen, voor orginaliteit zullen er zeker geen prijzen gewonnen worden.

De prijzen van de Glorious muizen vallen echt heel goed mee, je krijgt echt wel kwaliteit en waar voor je geld. Op de site van Glorious kan je die beter niet kopen, want dan koop je rechtstreeks van de US.

Op Amazon hebben ze de verschillende muizen aan serieuze korting en nu met de Lente Deals krijg je er nog eens €10 korting bovenop als je een bestelling doet van boven de €50.

Voor een deftige draadloze muis, van een goed merk, betaal je éénmaal wat meer.
Daar hoort Razer helaas al jaren niet meer bij 😅.

Enigste optie dat ik weet dat wat een meer basic uitstraling heeft is de Mchose G7 (Pro) op Aliexpress. Is wel een Chinees merk maar maken wel kwalitatieve producten. De Pro versie heeft wel de betere sensor dan de gewone G7.

Ik ga zelf binnenkort de Mchose M7 Ultra aanschaffen, als deze terug op voorraad is.

zeker dat je niet een iets lichtere muis wil? Ik snap dat je huidige te klein is, maar lichter dan die mx518 en dergelijke is echt wel nice en ergonomischer voor te gamen.

Ik vergelijk me een beetje met uzelf, altijd met die zware muizen gegamed (ik denk dat ik effectief dezelfde serie van muizen heb gehad vroeger als jou) en game tegenwoordig met een Logitech Pro muis (NIET de superlight - die vind ik dan weer te licht). Die weegt 90 gram en ligt zalig in de hand en is heerlijk om te gamen. Heel jammer dat ze die niet vernieuwen met USB C.

Ze staat momenteel in promotie voor 59 euro bij de Fnac en gezien de kwaliteit van dat ding een no brainer (als je kan leven met opladen via micro usb ipv usb c).

EDIT: even gegoogled en ze hebben nu wel een USB-C versie van die muis. https://www.mediamarkt.be/nl/produc...&utm_medium=psm-product feed&utm_term=2152779

Wel dubbel zo duur dus zou nog steeds voor 59 euro dan de micro usb variant overwegen.

Ook is het gewicht 80gram ipv 90 zoals ik voorheen zei.

Laatst bewerkt:
Razer is nu ook niet bepaald kwalitatief te noemen. Vroeger meer dan tegenwoordig iig.

Enigste dat je hebt is Steelseries. Heb vroeger een muis van Steelseries gehad en was er niet content van.

Iedereen kopieert tegenwoordig van iedereen, voor orginaliteit zullen er zeker geen prijzen gewonnen worden.

De prijzen van de Glorious muizen vallen echt heel goed mee, je krijgt echt wel kwaliteit en waar voor je geld. Op de site van Glorious kan je die beter niet kopen, want dan koop je rechtstreeks van de US.

Op Amazon hebben ze de verschillende muizen aan serieuze korting en nu met de Lente Deals krijg je er nog eens €10 korting bovenop als je een bestelling doet van boven de €50.

Voor een deftige draadloze muis, van een goed merk, betaal je éénmaal wat meer.
Daar hoort Razer helaas al jaren niet meer bij 😅.

Enigste optie dat ik weet dat wat een meer basic uitstraling heeft is de Mchose G7 (Pro) op Aliexpress. Is wel een Chinees merk maar maken wel kwalitatieve producten. De Pro versie heeft wel de betere sensor dan de gewone G7.

Ik ga zelf binnenkort de Mchose M7 Ultra aanschaffen, als deze terug op voorraad is.

Nja het lijkt een crapshoot gelijk wel merk je kiest als je de reviews zoekt (op tweakers bv) hoewel ik de indruk heb dat Razer er beter uitkomt dan Logitech maar dat kan net zo goed liggen aan het feit dat Logitech een pak meer muizen verkoopt dan Razer en dus meer (slechte) reviews krijgt. Mensen plaatsen doorgaans ook enkel een review als het om klachten te uiten is.

Ja had me idd miskeken op de prijzen van de site van Glorious. In de shops is het idd beter. De styling met die ventilatie gaten erin is echter mijn ding niet. De model I 2 lijkt het meest aan te sluiten bij mijn vereisten maar 4 knoppen op de zijkant is wat veel en dan die gaten in de bovenkant. Zal eens verder kijken maar naar alle waarschijnlijkheid zal dat merk niet verkozen geraken.

Die Chinese zien er idd cava uit maar bij voorkeur bestel ik niet op Ali. Tenzij ik iets echt nergens anders kan vinden.

Bedankt voor de tip van Amazon! Heb toch prime dus komt goed uit.

zeker dat je niet een iets lichtere muis wil? Ik snap dat je huidige te klein is, maar lichter dan die mx518 en dergelijke is echt wel nice en ergonomischer voor te gamen.

Ik vergelijk me een beetje met uzelf, altijd met die zware muizen gegamed (ik denk dat ik effectief dezelfde serie van muizen heb gehad vroeger als jou) en game tegenwoordig met een Logitech Pro muis (NIET de superlight - die vind ik dan weer te licht). Die weegt 90 gram en ligt zalig in de hand en is heerlijk om te gamen. Heel jammer dat ze die niet vernieuwen met USB C.

Ze staat momenteel in promotie voor 59 euro bij de Fnac en gezien de kwaliteit van dat ding een no brainer (als je kan leven met opladen via micro usb ipv usb c).

EDIT: even gegoogled en ze hebben nu wel een USB-C versie van die muis. https://www.mediamarkt.be/nl/product/_logitech-draadloze-gamingmuis-g-pro-2-lightspeed-32k-dpi-sensor-wit-910-007303-2152779.html?utm_source=tweakers&utm_medium=psm-product feed&utm_term=2152779

Wel dubbel zo duur dus zou nog steeds voor 59 euro dan de micro usb variant overwegen.

Ook is het gewicht 80gram ipv 90 zoals ik voorheen zei.

Wel ik denk dat alles tussen de 80 en 100gr wel goed zal zijn voor mij hoor. Het hoeft zeker geen baksteen te zijn ;) enkel die ultralichte dingen vind ik echt vervelend om te gebruiken. Ik bekijk even die Logitech pro in de Fnac ..twijfel wel nog over de vorm. Bedankt voor de tip!

Anyway ik ga dit weekend een keuze maken. Bedankt iedereen voor de feedback!

Als een liefhebber van de mx518 en dergelijke ligt de vorm mij heel goed van de logitech pro, maar is inderdaad iets persoonlijk. In de mediamarkt kan je die muis sowieso uittesten moest je dat eerst willen doen.

Die ventilatie gaten bij die Glorious muizen zijn er om gewicht te besparen. Dus mss gaan die iets te licht zijn voor jouw voorkeuren.

Ik was er ook eerst tegen dat die zo licht waren. Maar eens in gebruik valt dat serieus goed mee. Is wel even wennen.

Je kan ze ook altijd bij Coolblue bestellen, uittesten en terugsturen 🤣.

Op het werk hebben wij een Logitech M500 waar ik wel content van ben.
Om eens wat te gamen zal dat ook wel lukken denk ik, die ziet er redelijk gelijkaardig als de MX518 uit vind ik.

Thuis heb ik nog een MX300, ding is minstens 22 jaar oud maar werkt nog perfect.
Mijn toetsenbord is ook nog altijd dezelfde Logitech Internet Navigator:biglaugh:

@Ascari Razer weet nochtans consistent hoge ratings te halen met hun Viper Pro.

OP: al eens naar HyperX gekeken? Pulsefire reeks.
Zal wel mogen voor een muis van €150.
Merendeel van de Razer lineup is dikke rommel die binnen een jaar of 2 kapot zijn. Razer software is ook bagger en support is vrijwel slecht/onbestaand.

Laatst bewerkt:
Mijn Logitech G203 prodigy gaat al bijna 6 jaar mee (was het budget model van de Logitech G pro versie 1). Nog niet kapot gegaan. Was ook model die last had van dubbel clicks etc. in reviews, maar geen last van hier. Beste budget gaming muis die ik ooit had.
Voor wireless moet je naar de G305 in het budget segment (of de dure G pro).

Heb ook grote handen, maar ben uiteindelijk gewent geraakt aan de kleinere lichtere G203 (kwasie zelfde vorm van de veel duurdere G pro dus).
Je kan de grotere Logitech muizen: G403, G502, G703, G903 altijd eens proberen als je toch een grote(re) muis wilt.

Met Logitech onboard memory manager kan je gewoon een aantal (meestal 4) dpi settings pre setten in het geheugen, en led kleurtjes instellen (RGB of niet). Geen Logitech gaming hub software nodig. Is kleine (portable)app, gewoon op de .exe drukken en start op. Daarna de app niet meer nodig, settings zitten in het muis geheugen.

Vandaag is er ook zo veel keuze in merken en muizen zoals je al merkt in bovenstaande posts.

Laatst bewerkt:
5j geleden eens gegoogled welke muizen esports cs spelers gebruiken.

Ik kwam uit bij een Benq Zowie. Holy crap, is een perfect formaat gebleken voor mijn hand en super licht. Ik kwam van een G5, en dan is die G5 toch super lomp te noemen.

@Ascari Razer weet nochtans consistent hoge ratings te halen met hun Viper Pro.

OP: al eens naar HyperX gekeken? Pulsefire reeks.

Nog niet van gehoord. Ik dacht dat HyperX een soort RAM van Kingston was :p blijkbaar ook een merk dat een hele hoop toebehoren maakt voor de gamers. Heb dat model eens bekeken en lijkt me qua vorm niet helemaal wat ik zoek. Maar toch bedankt voor de tip.

Mijn Logitech G203 prodigy gaat al bijna 6 jaar mee (was het budget model van de Logitech G pro versie 1). Nog niet kapot gegaan. Was ook model die last had van dubbel clicks etc. in reviews, maar geen last van hier. Beste budget gaming muis die ik ooit had.
Voor wireless moet je naar de G305 in het budget segment (of de dure G pro).

Heb ook grote handen, maar ben uiteindelijk gewent geraakt aan de kleinere lichtere G203 (kwasie zelfde vorm van de veel duurdere G pro dus).
Je kan de grotere Logitech muizen: G403, G502, G703, G903 altijd eens proberen als je toch een grote(re) muis wilt.

Met Logitech onboard memory manager kan je gewoon een aantal (meestal 4) dpi settings pre setten in het geheugen, en led kleurtjes instellen (RGB of niet). Geen Logitech gaming hub software nodig. Is kleine (portable)app, gewoon op de .exe drukken en start op. Daarna de app niet meer nodig, settings zitten in het muis geheugen.

Vandaag is er ook zo veel keuze in merken en muizen zoals je al merkt in bovenstaande posts.

Heb momenteel de G305 (zie eerste post) en terwijl deze tot nu toe perfect werkt is het vooral de vorm die me niet ligt. Als ik de muis vasthoud en mijn pols op de muismat heb zweeft mijn hand boven de muis .. enkel mijn vingertoppen rusten erop dus een grotere zoals MX518 etc zou ideaal zijn om mijn hand net te laten rusten op de muis samen met mijn pols op de muismat.

Klopt idd dat er enorm veel keuze is ... maakt het er nie makkelijker op. Reviews kunnen helpen maar zoals ik nu ook opnieuw ervaar sta je dikwijls nog verder van huis daarmee. Het is nagenoeg altijd slecht want iemand die tevreden is gaat niet na 3j een review posten om te zeggen dat hij er content van is. Pas als er na 6 maand problemen zijn zijn de reviews daar. Op zich ook goed dat je de echt rotte appels kan vermijden zo maar afgaande op de reviews is Razer rommel en Logitech net zo slecht zoniet slechter.

Maar goed t'is een aankoop van pakweg €50 alst binnen de 2j miserie is dan garantie en daarbuiten ist vuilbak en ander merk zoeken. T'is vooral om geen miskoop te doen wat betreft de vorm dat ik de thread gestart was maar achteraf gezien had ik beter gwn eens de Mediamarkt ofzo binnengestapt een daar een paar geprobeerd :p

5j geleden eens gegoogled welke muizen esports cs spelers gebruiken.

Ik kwam uit bij een Benq Zowie. Holy crap, is een perfect formaat gebleken voor mijn hand en super licht. Ik kwam van een G5, en dan is die G5 toch super lomp te noemen.
Deze had ik gepost maar ge edit, het EC model voor palm grip. En ook 3 formaten met een large voor grote handen.

Bijna nergens stock en toch ook snel 120€. Er zou een nieuw EC model uitkomen, maar kan nog duren.

@Guardian-X-
Als de G305 vorm je niet ligt zou ik niet verder kijken naar G203 of varianten, dat zijn idd kleinere muizen.
De nieuwe G pro is wel anders dan de G203 (de oude was dezelfde kleine vorm). Heeft blijkbaar bump achter en is wat groter dan de G203(305) en tikje kleiner dan G403, dus misschien ook proberen.
Nog te klein? Dan is de G403 of hoger een betere mogelijke optie, maar best proberen eerst. Mediamarkt of 30 day trial.

Laatst bewerkt:
Deze had ik gepost maar ge edit, het EC model voor palm grip. En ook 3 formaten met een large voor grote handen.

Bijna nergens stock en toch ook snel 120€. Er zou een nieuw EC model uitkomen, maar kan nog duren.

@Guardian-X-
Als de G305 vorm je niet ligt zou ik niet verder kijken naar G203 of varianten, dat zijn idd kleinere muizen.
De nieuwe G pro is wel anders dan de G203 (de oude was dezelfde kleine vorm). Heeft blijkbaar bump achter en is wat groter dan de G203(305) en tikje kleiner dan G403, dus misschien ook proberen.
Nog te klein? Dan is de G403 of hoger een betere mogelijke optie, maar best proberen eerst. Mediamarkt of 30 day trial.

Wel had niet gedacht dit te kunnen posten maar heb per toeval een occasie (naar verluid 1 keer gebruikt) MX518 legendary op de kop kunnen tikken op 2dehands (zoek geregeld op 2dehands sites voor eentje "New in box"). Komt volgende week toe :)

@Scifo die site van benq is wel nog sjiek in de zin dat ze u echt naar de juiste vorm van muis willen helpen en zelf varianten in hetzelfde model hebben qua grootte. Jammer genoeg zoals @Yo-Han zegt zijn ze wel ferm aan de prijs.

Heb vandaag nog naar de Mediamarkt geweest ... een corsair muis en dan een zee van gewone logitech muizen. Op de site stond nochtans dat verschillende "gaming" muizen op display stonden. Ik vraag ernaar bij ne medewerken en die zegt "ah ja we hebben die allemaal weggedaan" alé vooruit bedankt ...

Hier ook een MX518 al eeuwen in gebruik, allez, eeuwen is mss een klein beetje overdreven, maar het is toch 10+ jaren denk ik...tot volle tevredenheid. De verf is al afgesleten.
Sinds een paar weken zit er een slecht contact in het kabeltje een 5 a 10 van de muis af. Zal die muis dus eens moeten opengooien om de kabel een 15-tal cm in te korten. Hoop dat het lukt.

Ik doe ondertussen al bijna 9 jaar met mijn G502, een goede muis gaat toch niet rap kapot.
Tenzij ge dagelijks urenlang competitieve shooters speelt misschien.

Terug
Bovenaan