Aankoopadvies : Nieuwe grafische kaart

JoNasty87

Member
Goedenamiddag iedereen,

Ik ben van plan om binnenkort een nieuwe GPU aan te kopen.

Momenteel heb ik een Gigabyte Aorus 3080.

Nu met de aankomende RTX 50xx en AMD 90xx XT grafische kaarten zou ik zeer graag upgraden , alleen weet ik niet wat voor mij de beste optie zou zijn.
Prijs maakt op zich niet veel uit , Maar gezien de kostprijs van een RTX 5090 van 2400€ valt die al wel uit de boot.
Games die ik vaak speel : Escape From Tarkov , Black Ops 6 + Warzone , New World , ...

Huidig systeem : AMD Ryzen 9 7900x3D , 64GB DRR5 5200mhz , RTX 3080 , Gigabyte B650 X AX V2 (Mobo) .

Alvast bedankt :)

Moeilijk te zeggen, op dit moment zijn de richtprijzen nog niet echt gekend en release date voor 5090 en 5080 is pas eind deze maand. De rest volgt in februari pas.

Zou gewoon nog ff afwachten tot eind van deze maand/begin volgende maand om dan een beslissing te nemen.

Kunnen nu toch niets aanraden, want er zijn geen benchmarks of officiële prijzen van AiB partners bekend gemaakt.

Plus als je een 5080 wil, zal je waarschijnlijk ook je PSU moeten upgraden, tenzij je PSU al een 12VHPWR-connector en een hoog genoeg wattage heeft.

Moeilijk te zeggen, op dit moment zijn de richtprijzen nog niet echt gekend en release date voor 5090 en 5080 is pas eind deze maand. De rest volgt in februari pas.
GeForce RTX 5090
Vanaf 2.369 €

GeForce RTX 5080
Vanaf 1.190 €

GeForce RTX 5070 Ti
Vanaf 889 €

GeForce RTX 5070
Vanaf 654 €

Welke voeding wordt er dan aangeraden ?

Momenteel heb ik deze : EVGA SuperNOVA 1000 P3 1000W Fully Modular 80+ Platinum
Die voeding zal zeker wel genoeg zijn, enkel heb je geen 12VHPWR connector. Dus je kan dat splitterkabeltje gebruiken of bij Cablemod een gesleevede kabel kopen met 2x 8-pin naar 12VHPWR.

GeForce RTX 5090
Vanaf 2.369 €

GeForce RTX 5080
Vanaf 1.190 €

GeForce RTX 5070 Ti
Vanaf 889 €

GeForce RTX 5070
Vanaf 654 €

Dat zijn de Nvidia prijzen. 9 van de 10 gaan die nooit aan die prijzen verkocht worden. Asus, MSI en andere AiB partners drijven de prijzen serieus omhoog.

Zeker de eerste maanden gaan de prijzen waarschijnlijk een stuk hoger liggen. Ik zou eerst wat benchmarks afwachten, want ze maken nu veel gedoe over multi frame gen maar eerst best eens van dichtbij bekijken.

Die voeding zal zeker wel genoeg zijn, enkel heb je geen 12VHPWR connector. Dus je kan dat splitterkabeltje gebruiken of bij Cablemod een gesleevede kabel kopen met 2x 8-pin naar 12VHPWR.

Dat zijn de Nvidia prijzen. 9 van de 10 gaan die nooit aan die prijzen verkocht worden. Asus, MSI en andere AiB partners drijven de prijzen serieus omhoog.
gewoon een FE kopen op de nvidia site.

Voor de rest. enige zinvole upgrade is naar een 5080 of 90 als je van een 3080 komt. Ik sla een generatie over. heb ook een 3080.

de Non RT verbeteringen zien er maar pover uit op het eerste zicht en amd is al helemaal een flop. komen ze meer dan 2 jaar te laat af met een 4070 alternatief lol

gewoon een FE kopen op de nvidia site.

Voor de rest. enige zinvole upgrade is naar een 5080 of 90 als je van een 3080 komt. Ik sla een generatie over. heb ook een 3080.

de Non RT verbeteringen zien er maar pover uit op het eerste zicht en amd is al helemaal een flop. komen ze meer dan 2 jaar te laat af met een 4070 alternatief lol
De FE kaarten vind ik echt niet mooi.
Plus wilt niet zeggen dat dat effectief die prijzen zullen zijn, het zijn vanaf prijzen.

5070 Ti lijkt mij ook wel een deftige upgrade komende van een 3080 o.i.d.
Heb zelf nog een 2080 en zie een 5070 wel zitten qua upgrade, als ze er deftige waterblokken voor maken.

De FE kaarten vind ik echt niet mooi.
Plus wilt niet zeggen dat dat effectief die prijzen zullen zijn, het zijn vanaf prijzen.

5070 Ti lijkt mij ook wel een deftige upgrade komende van een 3080 o.i.d.
Heb zelf nog een 2080 en zie een 5070 wel zitten qua upgrade, als ze er deftige waterblokken voor maken.
ja de 70TI wel gezien die dezelfde chip deelt als de 80.

5070Ti lijkt me wel een goede kaart, goedkoper dan de 5080 en deze heeft ook 16GB VRAM aan boord, 't is dezelfde kaart maar lager geclockt met uitgeschakelde cores.
Het wordt afwachten op de benchmarks natuurlijk. Zal bij mij gaan tussen de 5070Ti , de 5080 en de 4080 super (moest ik ergens een goede deal scoren) als ik upgrade.

Ik heb zelf een 3070, dus ik ga stilaan eens kijken om te upgraden, ik heb maar 8GB VRAM, wat aan de lage kant voor hoge resoluties.
Vind het spijtig dat Nvidia weer karig is met VRAM, de 5080 zou toch 24GB VRAM mogen hebben. 16GB is het minimum als ik een nieuwe kaart koop.

Die nieuwe AMD kaarten tja, beetje zwak als je een nieuwe kaart uitbrengt om te concurreren met de RTX 4070, dat is toch een kaart van de vorige generatie al. Moesten ze RTX 5070 (Ti) performance kunnen leveren voor een veel lagere prijs (500-600 euro ofzo) dan zou het een reden kunnen zijn om voor AMD te gaan. Ik ga niet voor AMD gaan om dan nauwelijks 100 euro goedkoper uit te komen om dan een kaart te hebben met slechtere features en drivers dan Nvidia. Ik hoop dan dat ze zoals Intel eens een goede kaart kunnen aanbieden die betaalbaar is voor de meeste gamers.

Laatst bewerkt:
1ste benchmarks vallen precies toch lager uit dan wat er door nvidia geclaimed werd.
Zeker als je ziet wat het meerverbruik is tov de vorige generatie.

1ste benchmarks vallen precies toch lager uit dan wat er door nvidia geclaimed werd.
Zeker als je ziet wat het meerverbruik is tov de vorige generatie.
Het is toch allemaal veel lucht heb ik de indruk. Laat die frame generation weg en de 5080 is misschien nog 10% beter dan de 4080 super?

1899 voor deze. WTF. Dan kunt ge beter een 4090 kopen. 't Is wel een speciale versie met een koelblok voor waterkoeling op

Ondertussen al 1999. De winkels zijn ook gewoon scalpers.
Megekko was de goedkoopste 5080 gewoon 1799 en dan heb je het over Ventus/Windofrce/...

Het is gewoon te belachelijk voor woorden, rond de 1200 euro voor de 5080 is voor mij al de max dat ik er zou willen aan geven.

Ik had voor 1170euro een Asus Prime 5080 in m'n winkelwagentje zitten bij LDLC. Helaas gecrashed tijdens de checkout en toen was de kaart al uitverkocht.
Bij Megekko ging diezelfde kaart voor 1799. Dikke scalpers om er eventjes 630euro bij te lappen.

Terug
Bovenaan