Aankoopadvies: nieuwe TV 65"

XA4

Well-known member
Onze TV in de living heeft zonet de geest gegeven. Net geen 10 jaar volgehouden.
Het ging om een Sony Bravia 65" Full HD.
Sindsdien heb ik zelf geen TV’s meer gekocht, dus ik ben totaal niet meer mee met wat vandaag goed is en wat best vermeden wordt.
Door de uitsparing in de wand en de kijkafstand zouden we opnieuw graag voor een 65" gaan.
We hadden toen Full HD en dat vonden we eigenlijk perfect ok. Het hoeft dus geen spectaculair topbeeld te zijn als dat meteen een pak duurder wordt, maar het beeld moet natuurlijk wel degelijk zijn.
Die Sony kostte toen zo’n €1500, maar ik vermoed dat je vandaag voor een pak minder al iets goeds kan vinden. Budget: ongeveer €800 à €900?
De TV staat in de living. ’s Avonds is het meestal donker (lichten uit), overdag is het wat lichter door de grote ramen, al gaan de screens vaak dicht om reflectie te vermijden. Geen extreem lichte ruimte dus.
We gebruiken de TV enkel om TV te kijken, niet om te gamen. Voor de kinderen wel apps als DisneyPlus, YouTube, VRT Max,... maar is tegenwoordig standaard op een TV zeker?
Bonus: ik heb nog €500 aan ecocheques en blijkbaar kunnen bepaalde TV’s hiermee aangekocht worden, dus dat is zeker een plus 🙂
Suggesties zijn welkom!

Belangrijkste keuzes tegenwoordig

Bij tv’s draait het vooral om resolutie, beeldverwerking en smart-functies:

🟢 4K is de norm vandaag — zelfs voor gewone tv-kijkers is het een logische upgrade ten opzichte van je oude Full HD.
🟢 LED/LCD-panels zijn budget-vriendelijk en kwalitatief sterk voor gewoon tv-kijken.
🟢 OLED levert prachtig zwart en contrast, maar is duurder (meestal buiten je budget).
🟢 HDR-ondersteuning geeft betere kleur en dynamiek — handig, maar geen must als je vooral live tv of standaard uitzendingen kijkt.

Met jouw budget zijn vooral 4K LED-televisies interessant.

📺 Aanraders binnen je budget (± €800–€900)​

⭐ Goede all-round keuzes

1. Samsung AU8000 / AU8070 – 65″ (4K, LED)
👉 Sterk beeld voor de prijs, vlotte interface, lage input lag (handig als je ooit toch gaming doet).
👉 Betaalbaar rond €800–€900.
💡 Samsung-smart-TV werkt goed in wat lichtere livingomgevingen.

2. LG UP77 / UP75 – 65″ (4K, LED)
👉 Fijne kleuren en goede kijkhoeken (handig bij brede bank).
👉 Vaak rond €800–€900 te vinden.
💡 LG’s webOS is eenvoudig en snel in gebruik.

3. Hisense A6H / A68H – 65″ (4K, LED)
👉 Prima prijs-kwaliteit, vaak onder de €800.
👉 Eenvoudige, maar nette smart-TV-ervaring.
💡 Iets minder geavanceerde beeldverwerking dan Samsung/LG, maar ideaal binnen budget.

4. TCL P615 / C635 – 65″ (4K, LED)
👉 Vaak scherp geprijsd met goed beeld en Google TV.
👉 Ronde €800–€900.
💡 Google TV brengt veel apps en eenvoudige bediening.

OLED geeft inderdaad de beste kleuren.
Enigste nadeel is als er volle zon opstaat krijg je zwarte vlekken na een tijdje.

QLED geeft soms overdreven kleuren van de doos uit, dus je zal wel wat settings moeten aanpassen.

Bij Van den Borre staat er een OLED te koop waar je ook Eco cheques kan voor gebruiken.

Als je geen OLED wil, zou ik zien naar een QLED, voor die prijs is dat zeker een goeie keuze. Ook mogelijk om met Eco Cheques aan te kopen.

Philips ben ik niet bepaald fan van, maar maken wel goede TV toestellen. Idem voor Eco Cheques.

Je zou ook bij Frans De Smet kunnen informeren, vaak gaat die wel redelijk onder de winkelprijzen. Geen idee of ze daar ook Eco Cheques aanvaarden.

Laatst bewerkt:
Wegblijven van de LG QNED, wordt op Reddit afgeraden.
Samsung QLED is trouwens ook een mini LED (de duurdere modellen toch alleszins).

Die LG Mini LED, blijkt gewoon Edge Lit LCD te zijn, zou ik idd ook niet kiezen dan. Heb die TV uit mijn lijst gehaald.

Ik heb wat rondgekeken, er is echt ontzettend veel keuze en niet eenvoudig als je er weinig van kent/het niet opvolgt.
Ik kwam toevallig op deze bundel terecht: https://www.coolblue.be/nl/product/...qled-qn73f-4k-2025-samsung-hw-b750f-2025.html
Staat op Coolblue zonder soundbar aan dezelfde prijs, maar aangezien geluid niet top zou zijn en het dezelfde prijs is mét soundbar, zou ik er de soundbar wel bijnemen :)
Voor gewone gebruikers als wij, meer dan voldoende?
Ik heb ook graag een TV die snel opspringt (na klikken op afstandsbediening uiteraard) en vlot van zender wisselt. Maar dat laatste is afhankelijk van het Telenet bakske zeker?
Maar zou dit iets voor ons kunnen zijn?

Ik heb wat rondgekeken, er is echt ontzettend veel keuze en niet eenvoudig als je er weinig van kent/het niet opvolgt.
Ik kwam toevallig op deze bundel terecht: https://www.coolblue.be/nl/product/...qled-qn73f-4k-2025-samsung-hw-b750f-2025.html
Staat op Coolblue zonder soundbar aan dezelfde prijs, maar aangezien geluid niet top zou zijn en het dezelfde prijs is mét soundbar, zou ik er de soundbar wel bijnemen :)
Voor gewone gebruikers als wij, meer dan voldoende?
Ik heb ook graag een TV die snel opspringt (na klikken op afstandsbediening uiteraard) en vlot van zender wisselt. Maar dat laatste is afhankelijk van het Telenet bakske zeker?
Maar zou dit iets voor ons kunnen zijn?
Is ook een mini LED model. Dus ook Edge LED. Dus zwart gaat niet altijd zwart zijn.

Op zich als je geen al te hoge eisen hebt is dat niet zo zeer slecht is gewoon een minder kwalitatief paneel ivm een QLED en OLED.

Snelheid van het zappen van de programma's is afhankelijk van de snelheid van je netwerk. Heeft idd niks te maken met de TV zelf.

Edit: dit is een verbeterde versie van die van jouw link. Heeft Full Array Local Dimming. Dus betere zwartwaardes doordat die pixels zichzelf uitschakelen.

Laatst bewerkt:
Als je een miniLED wilt kijk je best dat deze FALD heeft (Full Array Local Dimming).
Deze heeft domming zones ipv edge LED en kan zo ook nagenoeg perfect zwart weergeven.

zeer intressante video trouwens

ook ik dacht dat OLED>all was.

Conclusie voor de helft van de prijs van de LG heb je de TCLdie bijna evengoed is.
Ik ken iemand die de 98 inch versie heeft gekocht voor 2K....
Ps: Ook het geluid van deze tv is echt wel goed.

Bij Telenet loopt momenteel een promo voor een TCL 55T8C QLED 55inch aan 59euro bij een nieuw abonnement.

Dat is een heel goede deal dan?

Bij Telenet loopt momenteel een promo voor een TCL 55T8C QLED 55inch aan 59euro bij een nieuw abonnement.

Dat is een heel goede deal dan?
Neen, dat is een totaal ander gamma TV. Het ene is zo budget als maar kan, het andere is een topmodel. Dat is een tv van 350euro ofzo
(59€ is uiteraard niet veel, als je toch al bij telenet wenst te gaan)

4 jaarpremie geleden een Samsung Qled gekocht 65" voor 1000 toen. Heel content van. Dat model zal intussen vermoed wel al lang niet gangbaar zijn dus zal alleen maar beter zijn geworden?

die TCL kan je bij FDS kopen voor 750 ongeveer, met bang en olufsen audio. (als je een 65 vervangt zou ik altijd groter gaan :D)

Die zijn gewoon prijs/kwaliteit onklopbaar op dit moment.

zeer intressante video trouwens

ook ik dacht dat OLED>all was.

Conclusie voor de helft van de prijs van de LG heb je de TCLdie bijna evengoed is.
Ik ken iemand die de 98 inch versie heeft gekocht voor 2K....
Ps: Ook het geluid van deze tv is echt wel goed.
LG's kosten inderdaad wel meer. Maar ben nog altijd serieus content van mijn LG 65" E8 OLED. Heeft hier en daar wat inbranding, maar valt niet 'hard' op bij films. Heeft ook 4-kanaalsspeakers ingebouwd, maar heb die nooit gebruikt. Is altijd aangesloten geweest aan een 5.1 surround.

Heeft mij 8 jaar geleden toch ook een €3000 gekost.

LG's kosten inderdaad wel meer. Maar ben nog altijd serieus content van mijn LG 65" E8 OLED. Heeft hier en daar wat inbranding, maar valt niet 'hard' op bij films.
Heeft mij 8 jaar geleden toch ook een €3000 gekost.
Ja, zijn gewoon ook zalig. Mijn punt is idd dat de TLC in reviews de strijd aangaat met nieuwste topmoddelen van LG Oled en het op vele vlakken beter doen.
Oled is super, maar ook enkel en alleen maar in ideale omstandigheden.
Ik droom eerlijk gezegd van de nieuwste LG G5 83 https://www.fransdesmet.be/lg/lg-oled-tv/oled83g55.html maar het zal meer een https://www.fransdesmet.be/tcl/tcl-tv/85c81k.html worden die de helft van de prijs kost... (4600vs 2300). Korting FDS niet bijgerekend.
Ik denk zelfs dat voor 99% van de mensen de TCL de betere TV is.

Ja, zijn gewoon ook zalig. Mijn punt is idd dat de TLC in reviews de strijd aangaat met nieuwste topmoddelen van LG Oled en het op vele vlakken beter doen.
Ik droom eerlijk gezegd van de nieuwste LG G5 83 https://www.fransdesmet.be/lg/lg-oled-tv/oled83g55.html maar het zal meer een https://www.fransdesmet.be/tcl/tcl-tv/85c81k.html worden die de helft van de prijs kost... (4600vs 2300). Korting FDS niet bijgerekend.
Klopt, TCL is inderdaad goed bezig met hun TV's. Moest ik nu niet super content zijn van mijn LG had ik misschien ook wel ene gekocht.

Volgende zal ook een 65" zijn. Geen idee wanneer dat zal zijn, want deze E8 werkt nog altijd perfect. Enkel heeft die geen ondersteuning meer voor de nieuwste firmware van WebOS.

Hangt er vanaf, kijk je 's avonds vooral TV dan zal je beter met een OLED zijn, maar kijk je veel overdag en heb je lichtinval, dan beter zo een TCL.
Maar zo een LG OLED van de G-reeks zal in principe ook wel helder genoeg zijn voor gebruik overdag zolang de zon er niet rechtstreeks op schijnt.
Een gepensioneerde die een grote TV wilt om naar de koers te kijken, die heeft geen OLED nodig. En dikwijls ben je beter met een OLED van de G-reeks van een vorige generatie dan met een C of B reeks van de meest recente generatie, aangezien de G-reeks helderder kan. De nieuwe C6 zou nu blijkbaar ook wel Tandem OLED's gebruiken voor een hogere helderheid terwijl MLA enkel bij de G-reeks aanwezig was.

Op welke afstand zit je eigenlijk? Want bij 4K content scheelt uw kijkafstand wel serieus tov Full HD.
Wij zitten thuis op max 4 meter en dan is onze 65" eigenlijk net genoeg. Ik had liever voor een 75" gegaan maar kreeg mijn vrouw niet mee :laugh:

Je zit met een uitsparing waardoor je wel wat vast zit aan 65" maar het zou zonde zijn dat je bij 4K content op een stoel dichterbij moet gaan zitten omdat je anders niet alles kan lezen. Dus, ik zou eerst is meten voor je bestelt.

Verder, Philips heeft zijn TV tak al jaren geleden verkocht aan TCL. De tv's die zij nog hebben zijn dus TCL met een ambilight. Als je geen behoefte of meerwaarde hebt aan een ambilight, koop u dan een TCL.

Eind '24 onze tv gekocht (Samsung) met Q-symphony. Op het eerste zicht leek die Q-symphony een overbodige gimmick (via Ibood gekocht, dus niet veel keuze in model). Maar na enkele maanden een Samsung soundbar aangehangen en dan gebruikt hij de tv-speakers samen met de soundbar (Q-symphony). En dit is een enorme meerwaarde. De gemiddelde audiofiel zal nog steeds huilen maar voor average Joe die een paar keer per jaar een film kijkt een enorme meerwaarde.
Deze hebben wij toen gekocht:

Ik zit zelf op max 3 meter van mijn 65’ , ik vind dat juist goed eigenlijk qua grootte op die afstand. Op 4 meter mag je dus gerust voor een 75-85 inch gaan

Terug
Bovenaan