Aankoopadvies: PC's voor een Dierenartsenpraktijk

Torreuh

Member
Hallo!

Aangezien ik al eventjes uit de commerciële wereld ben qua hardware en niet echt de tijd heb om alles in detail op te volgen, ben ik op zoek naar wat advies.
Mijn toekomstige gaat binnenkort haar eigen dierenartsenpraktijk starten in NL, en ik zou wat PC's moeten voorzien.

Voor de röntgen-software heb ik al minimumeisen gekregen, daar kan ik mijn plan wel voor trekken, hier bouw ik wel iets voor.

Het is eerder voor de administratieve computers (een 3 tal) dat ik niet goed weet waar ik best voor kijk. Ik dacht enkele micro-pc's, omdat die heel weinig plek innemen. Ik heb daar echter geen enkele ervaring in qua uitbreiding (wat probably heel gelimiteerd is) of onderhoud. Ook geen idee welke merken hier het sterkst in scoren (eerlijk gezegd vind ik die dingen ook nogal duur ivm een zelf gebouwde i3 of i5 PC).

Ik denk dat een minimum van 16GB en een SSD wel beetje standaard zijn tegenwoordig. Ik zat in de richting van een i3/16gb/256GB te denken, de chipset zal hier minder relevant zijn denk ik.

Wat denken jullie? Bedankt alvast.

Zo'n Intel Nuc's zijn daarvoor de beste keuze. Zijn inderdaad niet echt uitbreidbaar (buiten RAM en SSD) zoals een vaste PC. Maar voor gewoon wat administratie zal dat zeker voldoende zijn.

Een i3 met 8GB RAM en een SSD'tje zal normaal meer dan voldoende moeten zijn. Moest 8GB uiteindelijk niet genoeg zijn kan je altijd een latje bijsteken.

Moederbord heeft 2 sloten voor SO-DIMM RAM.

Die 512GB scheelt €10 met de 240GB.

Totaal komt op een €400.

Als je voor een microATX systeem wil gaan. Komt het ongeveer op dezelfde prijs uit.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de info. Ja ik denk dat die CPU wel meer dan voldoende zal zijn. Een i5 lijkt me overkill, of zie ik dat verkeerd?

Voor de 8GB ram, moet zeggen dat dat wel weinig klinkt voor win11 op te draaien. Maar het kan gewoon geupgrade worden, dus miss moeten we het eerst eens met de basis specs proberen.

Bedankt voor de info. Ja ik denk dat die CPU wel meer dan voldoende zal zijn. Een i5 lijkt me overkill, of zie ik dat verkeerd?

Voor de 8GB ram, moet zeggen dat dat wel weinig klinkt voor win11 op te draaien. Maar het kan gewoon geupgrade worden, dus miss moeten we het eerst eens met de basis specs proberen.

Een i5 is zwaar overkill. Die i3's zijn 6 cores met 8 threads, dus ruim voldoende voor alles qua administratie te doen.

Windows 11 zou in theorie met 4GB zelfs al redelijk kunnen draaien. 8GB is, imho, wel de minimum.

Je moet ook nadenken aan "service".

Als de PC met de rontgensoftware een probleem heeft, in hoeveel tijd moet dat terug werkende zijn bijvoorbeeld?

Je moet ook nadenken aan "service".

Als de PC met de rontgensoftware een probleem heeft, in hoeveel tijd moet dat terug werkende zijn bijvoorbeeld?
Op dat gebied is Alternate wel redelijk goed. Zeker voor B2B'ers.

Met een desktop is dat allemaal wel gemakkelijker, mobo kapot. Uithalen, langsbrengen of opsturen en vaak krijg je gewoon een nieuwe in de plaats.

Met die mini-PC's is dat wel lastiger omdat je dan de hele box moet meepakken en hopen dat er een vervanging op voorraad is. Plus Asus is nu niet zo gekend om een snelle service te hebben.

Kapotte onderdelen komen nog voor maar zijn tegenwoordig zo zeldzaam.

Heb op al die tijd dat ik PC's bouw 2 keer gehad dat een SSD vanuit de doos kapot was. Bij mezelf heb ik op al die tijd 2 keer een kapotte GPU gehad. 1 was een 9600GT (13-14 jaar geleden) en de andere een RX Vega 64 (8 jaar geleden).

Laatst bewerkt:
Kunt bij zo'n mini pc altijd eentje extra kopen als reserve. zeker als je bv al 3 nodig hebt, dan kun je een 4de erbij kopen voor snelle depannage.

Inderdaad, daarom zal dat degene zijn dat ik zelf bouw, om flexibeler te kunnen repareren of te troubleshooten.

Gewoon ter vergelijking,

Als mijn bedrijfslaptop kapot is, heb ik binnen de drie "arbeidsuren" een andere laptop gereed. (Ik ga fysiek naar kantoor moeten gaan :p)
Als ik op kantoor ben, heb ik er ééntje binnen 90min. met de noodzakelijke software geïnstalleerd. Telefoontje, laptop inwisselen, 30à60 minuten voor installeren van software.

Ik zou dus toch nadenken dat je vriendin snel een alternatief heeft als er maar één pc is met rontgensoftware.

Want als die kapot gaat op een dag en ze verwacht die 5 keer nodig hebben op die dag 1 en 3 keer op dag 2, dan heb je niet perse de luxe om zomaar 8 afspraken te verzetten (en mensen gaan niet content zijn dat de dierenarts afspraken verzet omdat haar pc met rontgensoftware niet werkt terwijl ze met een zieke huisdier zitten.)

Hangt allemaal af van hoe die software werkt natuurlijk...

Met andere woorden: Wat is de SLA tussen jouw toekomstige en jij als die PC onbeschikbaar is :p?

Mja, ik probeer haar gewoon wat te helpen, maar werk zelf ook full-time - maar wordt ook haar IT-guy . :p

Wat redundantie kan geen kwaad idd voor die ene PC - alle foto's worden wel in de cloud opgeslage maar de software draait lokaal.

Bedankt allemaal voor jullie input.

Terug
Bovenaan