Aankoopadvies: verbetering wifi-signaal tuin

XA4

Well-known member
Gezien mijn beperkte kennis, zou ik graag jullie expertise willen raadplegen:

In mijn tuin heb ik momenteel een zwak wifi-signaal, wat begrijpelijk is gezien de nieuwbouw en het gebrek aan buitenantenne.
Dit zwakke signaal zou ik graag verbeteren voor bijvoorbeeld het werken op de laptop op het terras, het gebruik van een wifi-speaker voor muziek en ook voor mijn nog te installeren robotmaaier (Segway), waarvoor een goed wifi-signaal belangrijk is.

Om dit probleem op te lossen, heb ik wat rondgekeken en kwam ik bijvoorbeeld deze tegen: https://www.coolblue.be/nl/product/811424/tp-link-omada-eap225-outdoor.html
Is dit voldoende voor wat ik nodig heb?

De tuin is ongeveer 30 à 35 meter diep en 20 meter breed.
Er is al een UTP-kabel voorzien aan de gevel op de eerste verdieping.

Makkelijk, dat toestel is voldoende.

Als die WiFi een andere naam mag hebben dan je huidige binnen installatie én je geen dingen wil doen zoals die robotmaaier op een apart netwerk zetten zodat die jouw gegevens niet naar Xi Jinping stuurt kan je eender welk outdoor rated WiFi 5, of WiFi 6 of WiFi 7 AP kiezen.

Die TP link werkt met PoE, dus je moet daar via een injector of een switch spanning op zetten. Het lijkt dat er een injector in die de doos zit, die zet je tussen je ISP router en de kabel die uit de muur komt en heeft een stopcontact nodig. Dat AP heeft ook een stand-alone functie, je moet er dus geen extra controller voor hebben.

Als je wil dat je huis en tuin op dezelfde Wifi (SSID) zitten, moet je voor binnen en buiten hetzelfde merk kiezen, maar het kunnen verschillende modellen zijn. In dat geval zet je de WiFi van je ISP uit in de router. In dat geval moet je naast de Access Points ook een controller hebben. Sommige merken bevatten die ingebouwd, andere hebben die extern.

Wil je gescheiden netwerken voor IoT en vertrouwde apparaten, is het beter om je router van je ISP te vervangen door een eigen model dat je wat meer controle geeft en als je meerdere PoE apparaten hebt (3 of meer), is een PoE switch een elegantere oplossing dan een heel nest injectors.

Bedankt voor de reactie.
Ik heb wel allerlei zaken moeten googlen 🙈

Voor de volledigheid, dit hangt er binnen:
3 x UAC Ubiquiti WiFi schotel
Ubiquiti POE switch

Kies ik dan beter deze van datzelfde merk: https://www.coolblue.be/nl/product/821614/ubiquiti-unifi-uap-ac-m.html ?

Van mij mag de wifi buiten gerust een andere naam hebben, zolang er maar een vlotte overgang is tussen de 2 "gebieden".
En zolang ik buiten ook nog de controle heb over alles binnen (domotica Niko Home Control ism Google Home, Wifi speakers, etc)

Sorry hoor.

Als je al Unifi hebt, neem dan AUB een waterdichte Unifi AP.

Dat model is inderdaad het equivalent van die TP link in je OP, voor meer snelheid kan je ook voor een U6-mesh gaan, die is een pak sneller, maar dat is niet nodig voor wat basic streamen op 1 telefoon of computer.

Als je vlot wil roamen zoals tussen AP's springen met je toestellen heet, neem je best 1 SSID (wifi naam). Waar draait de controller van Unifi nu?

Sorry hoor.

Als je al Unifi hebt, neem dan AUB een waterdichte Unifi AP.

Dat model is inderdaad het equivalent van die TP link in je OP, voor meer snelheid kan je ook voor een U6-mesh gaan, die is een pak sneller, maar dat is niet nodig voor wat basic streamen op 1 telefoon of computer.

Als je vlot wil roamen zoals tussen AP's springen met je toestellen heet, neem je best 1 SSID (wifi naam). Waar draait de controller van Unifi nu?
Alles staat in de technische ruimte in de kelder.
1 schotel per verdiep (kelder, gelijkvloers en verdieping)
En deze antenne zou aan de gevel op de 1e verdieping richting tuin gehangen worden.

Dan zal ik voor de Unifi kiezen :)

Merci!

De instellingen van je huidige switch en AP's worden door een "controller" ingeladen in die AP's en switch. Die controller kan op een PC of server staan, ingebouwd zijn in een router of in een dedicated apparaatje, een "cloud key." Je moet wel weten waar die controller juist staat om je nieuw AP daar aan toe te voegen. Weet je dat?

De instellingen van je huidige switch en AP's worden door een "controller" ingeladen in die AP's en switch. Die controller kan op een PC of server staan, ingebouwd zijn in een router of in een dedicated apparaatje, een "cloud key." Je moet wel weten waar die controller juist staat om je nieuw AP daar aan toe te voegen. Weet je dat?
Ik zal mijn elektricien eens moeten raadplegen 🙈

Als er geen extra "bakje" staat in je technische ruimte en je hebt geen Unifi router, dan zijn er nog 2 opties:
- De setup is met een pc gebeurd, en die controller is nu offline (maakt niet uit voor de goede werking van je installatie, op eventuele security updates na).
- Je AP's maken contact met een server bij je elektricien of elders en krijgen van daar uit instructies.

Je hebt toegang nodig tot die controller om een extra AP bij te adopteren.

Ik zou ook iets in die trend willen kopen, maar dan gewoon voor in huis zelf, een wifi repeater, dus met zelfde netwerknaam dan als mijn ISP van scarlet.

Wie kan me een goede wifi repeater voor in huis aanbevelen aub?

EDIT/ ik lees dat ik beter een acces point neem, aangezien ik in die ruimte toch ook een LAN kabel heb toekomen voor mijn PC daar.

Dus snap ik het goed? :
ik plug deze in het stopcontact, ik verbind met 1 lankabel (de linkse poort onderaan dit toestel) met de muur-LAN naar de modem van mijn ISP.
En dan met een 2e lan kabel (de rechtse poort onderaan dit toestel) met mijn vaste PC in die ruimte.
Op die manier heeft mijn PC een bekabelde internetverbinding (sneller)?

én heb ik een acces point (wifi) gecreëerd, zodat er draadloze toestellen op kunnen verbinden?
(onder dezelfde wifi naam als mijn router)

Klopt dit?
En is dit een goede acces point denken jullie, of raden jullie me een betere aan?

Laatst bewerkt:
Ik zou ook iets in die trend willen kopen, maar dan gewoon voor in huis zelf, een wifi repeater, dus met zelfde netwerknaam dan als mijn ISP van scarlet.

Wie kan me een goede wifi repeater voor in huis aanbevelen aub?

EDIT/ ik lees dat ik beter een acces point neem, aangezien ik in die ruimte toch ook een LAN kabel heb toekomen voor mijn PC daar.

Dus snap ik het goed? :
ik plug deze in het stopcontact, ik verbind met 1 lankabel (de linkse poort onderaan dit toestel) met de muur-LAN naar de modem van mijn ISP.
En dan met een 2e lan kabel (de rechtse poort onderaan dit toestel) met mijn vaste PC in die ruimte.
Op die manier heeft mijn PC een bekabelde internetverbinding (sneller)?

én heb ik een acces point (wifi) gecreëerd, zodat er draadloze toestellen op kunnen verbinden?
(onder dezelfde wifi naam als mijn router)

Klopt dit?
En is dit een goede acces point denken jullie, of raden jullie me een betere aan?
Dit klopt, maar er is een groot issue met deze aanpak. Die 2 AP's (je ingebouwde in je ISP modem + dat nieuwe) zenden hetzelfde SSID uit, maar die weten dat niet van elkaar. Bij gevolg, praten die 2 AP's niet met elkaar en ondersteunen die je apparaten niet in "roaming" = het gracieus van het ene naar het andere AP overgaan als de signaalsterkte van je toestel varieert omdat je door het huis wandelt. Die 2 AP's gaan met elkaar concurreren en dat gaat in het beste geval een middelmatige ervaring zijn.

De juiste oplossing is 2 AP's van dezelfde leverancier nemen die zich van mekaar bewust zijn en die samen 1 SSID maken. Dan gaan ze je toestellen informeren over welk AP van de 2 ze best nemen. Je toestel beslist, maar je AP's geven info mee via speciale protocollen die daarvoor bedoeld zijn, waardoor je toestellen niet blijven "kleven" bij AP's die suboptimaal zijn.

Dit klopt, maar er is een groot issue met deze aanpak. Die 2 AP's (je ingebouwde in je ISP modem + dat nieuwe) zenden hetzelfde SSID uit, maar die weten dat niet van elkaar. Bij gevolg, praten die 2 AP's niet met elkaar en ondersteunen die je apparaten niet in "roaming" = het gracieus van het ene naar het andere AP overgaan als de signaalsterkte van je toestel varieert omdat je door het huis wandelt. Die 2 AP's gaan met elkaar concurreren en dat gaat in het beste geval een middelmatige ervaring zijn.

De juiste oplossing is 2 AP's van dezelfde leverancier nemen die zich van mekaar bewust zijn en die samen 1 SSID maken. Dan gaan ze je toestellen informeren over welk AP van de 2 ze best nemen. Je toestel beslist, maar je AP's geven info mee via speciale protocollen die daarvoor bedoeld zijn, waardoor je toestellen niet blijven "kleven" bij AP's die suboptimaal zijn.
Bedankt voor de uitvoerige info,
maar ik ga het eens duidelijk uitleggen hoe mijn situatie is.

Waar ik die 2de , nieuwe AP zou plaatsen, dat is op mijn eind muur binnenin van mijn huis. Daar heb ik nog half signaal van mijn ISP modem.

Bedoeling is dat ik die nieuwe AP zou plaatsen aan mijn eind muur van mijn huis, omdat daar mijn tuin begint. verbonden met UTP kabel zoals daarnet besproken. In mijn tuin, op het terras gedeelte waar ik wifi wil hebben, heb ik eigenlijk GEEN WIFI meer van mijn ISP.

Dus daar zou ik dan enkel WIFI , SSID, ontvangen van de nieuwe acces point. DUs bijgevolg zouden die 2 SSID's in mijn tuin niet concurreren met elkaar, want daar ga ik enkel maar wifi ontvangen van die 2e AP.

Right?
Dus zou moeten doenbaar zijn toch?

En een AP in mijn tuin zelf plaatsen wil ik liever niet, want ik heb daar nergens een UTP kabel in mijn tuin, bovendien is dat bakje dan ook weer vorst gevoelig, dus moet ik zorgen dat dit binnen is als het vriest...
Ideaal scenario is dus echt wel op mijn eind muur van mijn huis binnen, die AP plaatsen, mooi in de warmte, waar een UTP kabel net voorhanden is.

Waar ik die 2de , nieuwe AP zou plaatsen, dat is op mijn eind muur binnenin van mijn huis. Daar heb ik nog half signaal van mijn ISP modem.

Bedoeling is dat ik die nieuwe AP zou plaatsen aan mijn eind muur van mijn huis, omdat daar mijn tuin begint. verbonden met UTP kabel zoals daarnet besproken. In mijn tuin, op het terras gedeelte waar ik wifi wil hebben, heb ik eigenlijk GEEN WIFI meer van mijn ISP.

Dus daar zou ik dan enkel WIFI , SSID, ontvangen van de nieuwe acces point. DUs bijgevolg zouden die 2 SSID's in mijn tuin niet concurreren met elkaar, want daar ga ik enkel maar wifi ontvangen van die 2e AP.

Right?

En een AP in mijn tuin zelf plaatsen wil ik liever niet, want ik heb daar nergens een UTP kabel in mijn tuin, bovendien is dat bakje dan ook weer vorst gevoelig, dus moet ik zorgen dat dit binnen is als het vriest...
Ideaal scenario is dus echt wel op mijn eind muur van mijn huis binnen, die AP plaatsen, mooi in de warmte, waar een UTP kabel net voorhanden is.
Ik gebruik al jaren deze Mesh wifi kit van 3 stuks.

Overal perfecte dekking zelfs vooraan op straat en achteraan in de tuin. Heb de Home pod aan de modem gekoppeld, de 2de staat boven en de 3de staat in de veranda. Je kan deze in Bridge-mode zetten waardoor die gewoon een wifi booster is, met behoudt van je eigen netwerk. Via kabel kan deze ook aangesloten worden. Heeft ook een 2.4GHz mode om tijdelijk te gebruiken bij het koppelen van Smart devices.

Right?

In de zone waar de ISP modem echt niet geraakt is dat ok, maar in de tussenzone is dat niet ok. Als je het niet voorhebt dat je daar precies loopt te bellen en zo kan je het doen. Voor 23 euro ga je geen dual AP setup van hetzelfde merk kunnen kopen.

Qua plaatsing kan je een AP perfect binnen zetten. Je zal wat minder ontvangst hebben van de toestellen die buiten zijn, maar op 2.4gHz gaat dat doorgaans nogal meevallen. Super snel is dat niet, maar meer als bruikbaar voor mail en social media.

Misschien nog ter aanvulling: de kwaliteit van de verbinding hangt niet af van hoe hard het AP kan uitzenden (transmit power) maar van hoe goed de antenne's zijn: hoe goed die kan "luisteren" dus. Een AP heeft bijna altijd meer power dan een handheld device en geraakt met zijn signaal dan wel tot op je telefoon (meerdere blokjes ontvangst), maar het is meestal de telefoon die terug moet kunnen en daar zit meestal het issue. Een telefoon kan makkelijker een AP bereiken in line of sight zonder obstructies dan achter een muur. Maar je kan dat testen bij jou natuurlijk.

@TRUMP koopt uw dit, en ik kom het installeren voor je incl. eventuele connectoren en stukje kabel in uw tuin indien te kort.

De WiFi van uw Scarlet router zet je beter uit, en éénzelfde netwerk op al je UniFi toestellen + 1tje voor eventuele gasten.

Die Swiss Army Knife is WiFi 5 voor buiten in uw tuin, want je hebt daar toch een netwerkkabel die toekomt? Die is speciaal voor buiten en ruim voldoende voor als je af en toe buiten bent.

De Dream Router 7 zend ook WiFi uit, en zal je hoofrouter zijn binnen.

kjaJqNi.png

OF goedkoper alternatief:

cp697Mh.png

Of wat duurder maar meteen future proof met overal WiFi 7 en 6GHz kan ook, maar dat is dan vanaf 600+ EUR.

Een Unifi setup is wat meer high end, en wat duurder dan een oplossing van 22 euro natuurlijk.
Je kan ook prima de OG Unifi Express (de WiFi 6 versie) nemen en een Swiss Army knife, scheelt hem nog een slok op de borrel. Wifi 7 is imo alleen relevant als je Gigabit internet of meer en/of een lokaal NAS hebt.

en wat duurder dan een oplossing van 22 euro natuurlijk.
Je kan ook prima de OG Unifi Express (de WiFi 6 versie) nemen en een Swiss Army knife, scheelt hem nog een slok op de borrel. Wifi 7 is imo alleen relevant als je Gigabit internet of meer en/of een lokaal NAS hebt.
Natuurlijk, maar met fiber in aantocht, hier trouwens al het nieuw business fiber abonnement van Proximus met 10/10 (of in praktijk) 8.5/8.5 Gigabit aan het testen, is het mooi meegenomen om al op WiFi 7 te zitten, zelfs zonder 6GHz, dan is men minstens goed voor de 5 à 8 komende jaren...
De WiFi 7 standaard wil niet zeggen dat men automatisch 6GHz heeft, kan ook op 2.4 & 5GHz, hetzij met wat hogere snelheden.

De UniFi Express (UX) op WiFi 6 is niet goed, wordt te warm en de interface is soms echt wel veel te traag, niet aangeraden (uit eigen ervaring).
Wou die meenemen op vakantie om m'n eigen compacte router mee te hebben, maar ben dan maar uit miserie teruggegaan naar m'n MikroTik router.

Chinese brol oplossingen op Aliexpress van 22 euro gaan voorstellen lijkt me gevaarlijk, je koopt voor die lage prijs een toestel die je bespioneerd en/of aanvallen uitvoert voor de PRC. Als je liever geen privacy & veiligheid hebt, moet je dat zeker kopen.

Chinese brol oplossingen op Aliexpress van 22 euro gaan voorstellen lijkt me gevaarlijk, je koopt voor die lage prijs een toestel die je bespioneerd en/of aanvallen uitvoert voor de PRC. Als je liever geen privacy & veiligheid hebt, moet je dat zeker kopen.

In vgl met die Unify toestellen is dat inderdaad niet te vergelijken, maar om het brol te noemen is ook zwaar overdreven.
Die 'Chinese Brol' draait hier al 6-7 jaar zonder problemen. Als je niet wil dat ze je bespioneren, dan moet je zo'n alu folie hoedje opzetten 🤣.

Dan kan je TP-Link, Asus (Belkin) e.d. ook niet kopen, want die worden ook in China gemaakt.
En eigenlijk Ubiquiti dan ook niet want dat wordt allemaal in China gemaakt.

In vgl met die Unify toestellen is dat inderdaad niet te vergelijken, maar om het brol te noemen is ook zwaar overdreven.
Die 'Chinese Brol' draait hier al 6-7 jaar zonder problemen. Als je niet wil dat ze je bespioneren, dan moet je zo'n alu folie hoedje opzetten 🤣.
Natuurlijk zal het 'goed' werken, dat is de bedoeling—totdat ze je internet afsluiten omdat er aanvallen worden gedetecteerd vanaf jouw verbinding...

Been there, done that. Jaren geleden had ik eens te maken met een oude firewall die gehackt was bij een (toen hierdoor nieuwe) klant. Deze werd gebruikt om aanvallen uit te voeren richting het US DoD. Telenet belde en gaf ons 24 uur om het probleem op te lossen; anders zouden ze de internetverbinding afsluiten.

Maar goed, mijn punt is niet dat bepaalde Chinese hardware daarom slecht is. Het is algemeen bekend dat goedkope hardware van pseudo-fabrikanten of -merken onveilig is, of met een achterpoort zit.

TP-Link-consumerhardware is de afgelopen 3 tot 5 jaar wel iets verbeterd, maar ik raad het nog steeds niet aan. Hun Omada-lijn daarentegen is interessant en werkt goed, maar die zal op termijn waarschijnlijk ook geweerd worden in Europa en de VS.

Ge moet eens op shodan.io een account aanmaken en zien hoeveel brol er aan 't Internet hangt zonder deftige firewall.
In België al 170 TP-Link producten die 'toegankelijk' zijn.

9x3WIDR.png

Er eens enkele uitgepikt, en ééntje had standaard wachtwoord, een powerline zelfs, met een publiek IP...
Maar meteen gereset lol.

LiRpRNG.png

Een OG UX is uiteraard niet ideaal voor die snelheden, maar ik heb er ook een aantal in test gehad. Voor een klassiek 300/30 (400/40 vaak tegenwoordig) vind ik dat wel aan te raden om low budget met uitbreidingsmogelijkheden in te stappen. Je mag die niet vergelijken met routers van 300 euro natuurlijk, maar mijn ervaringen daarmee zijn toch positiever.

TP-Link en Huawei zijn in bepaalde situaties formeel verboden om te gebruiken wegens risico op state sponsored hacking. Ik heb klanten waar je moet ondertekenen dat je die merken niet gebruikt. Ik blijf er zelf ook van weg.

Terug
Bovenaan