"aanleg werf reserve"

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 451
  • Startdatum Startdatum
D

Deleted member 451

Guest
Gegroet,

"Aanleg werf reserve", dat is zo'n vaag maar toch veel wederkerend begrip die je ziet staan bij job aanbiedingen.

1) ik neem aan dat dit is omdat ze "momenteel" niemand nodig hebben, maar iemand direct klaar hebben (achter de hand), voor moest iemand weg vallen?

2) stel, je solliciteert, je bent geslaagd. Je wordt dus op een reserve lijst geplaatst? Maar wat als je dan bijvoorbeeld toch al een andere job hebt tegen het moment ze je nodig hebben? kan je dan nog weigeren?

3) schrikt dit jullie af als er "aanleg werf reserve" staat in de job aanbieding? bij mij komt het over van: het is een job waarbij ze geen dag zonder iemand kunnen, dus voor het geval iemand vertrekt, willen we iemand standby hebben. En voor hetzelfde geld doe je al die proeven en moeite, en bellen ze nooit?
Persoonlijk vind ik een beetje ontmoedigend. Ik ben daarom ook nog aan het twijfelen of ik er aan ga mee doen.

Staat in dat document ;)
ok sorry, over gezien.

dus je begint zowiezo in C1, en je moet dan geluk hebben dat je je ancienniteit mee krijgt uit je job in het privé (in mijn geval).

Ok. thx

Dus concreet in mijn geval, ZELFS AL zou mijn ancienniteit van 7 jaar meegenomen worden, start ik bruto aan € 2.306,83
dan in het beste geval krijg ik positieve evaluatie na 4 jaar, ga ik naar C2 rij 11 (7 jaar vorige job + 4 jaar nieuwe job): kom ik uit aan € 2.582,48 bruto binnen 4 jaar, als echt alles mee zit.

mja is gene vette.daar zit ik nu ook aan.
het is echt pas na 15 jaar dat je begint "mooi te verdienen "lijkt me..

aangezien ik nu al 39 ben, en ik nog misschien dik 10 jaar wil werken, lijkt me het de moeite niet meer zijn.
(want je geraakt pas in die C3 na 14 jaar ....)

Laatst bewerkt door een moderator:
Met het juiste aantal anciënniteit en een relevante voogaande job, zou het kunnen dat je direct mag starten in C2. Vraag daar actief naar, want ze gaan dat doorgaans niet zomaar toekennen.

2) ja, je kan zeker weigeren mocht je al een andere job hebben

3) die reservelijst is niet zozeer omdat ze geen dag zonder volk kunnen, maar eerder omdat ze verwachten dat er in het korte iemand zal wegvallen: deeltijds werken, pensioen, of over het algemeen veel verloop.

ok sorry, over gezien.

dus je begint zowiezo in C1, en je moet dan geluk hebben dat je je ancienniteit mee krijgt uit je job in het privé (in mijn geval).

Ok. thx

Dus concreet in mijn geval, ZELFS AL zou mijn ancienniteit van 7 jaar meegenomen worden, start ik bruto aan € 2.306,83
dan in het beste geval krijg ik positieve evaluatie na 4 jaar, ga ik naar C2 rij 11 (7 jaar vorige job + 4 jaar nieuwe job): kom ik uit aan € 2.582,48 bruto binnen 4 jaar, als echt alles mee zit.

mja is gene vette.daar zit ik nu ook aan.
het is echt pas na 15 jaar dat je begint "mooi te verdienen "lijkt me..

aangezien ik nu al 39 ben, en ik nog misschien dik 10 jaar wil werken, lijkt me het de moeite niet meer zijn.
Volgens mij moet je het nog indexeren, niet ?

Volgens mij moet je het nog indexeren, niet ?
Zijn al wel geindexeerde bedragen staat er bij, maar volgens mij wel nog wel geen rekening gehouden met de laatste indexsprong(en).

C1 trap 0 is als ik mij niet vergis momenteel 2045,37€. Trap 7 zou dan 2400,11€ zijn. Kan er een indexsprong naast zitten, die volgen elkaar nog snel op momenteel :D als ik mij niet vergis verwacht men kortelings al de volgende?

Anderen hebben al geantwoord.

Daarnaast kan je tot 20 jaar meenemen qua anciënniteit. Zij bepalen dan in functie van de informatie die jij aanlevert wat ze als relevant achtten. Waardoor je vb € 2.829,13 in best case start (zonder de laatste index). Niveau C gaat namelijk uit van het hebben van een diploma van secundair onderwijs of daarmee gelijkgesteld onderwijs. En dat wil dus in weze zeggen een 18 jarige persoon (wat als jij zegt dat je 39 bent, dat dit 21j anciënniteit betreft).

Maar ik zie niet in hoe je denkt op je 49ste te kunnen stoppen met werken. Ik verwacht dat elke ambtenaar in de toekomst tot zijn 67ste gaat werken. Die vroeger op pensioen sturen verwacht ik niet dat nog gaat gebeuren. En het is ook niet alsof je gezonder wordt naarmate je ouder wordt...

Anderen hebben al geantwoord.

Daarnaast kan je tot 20 jaar meenemen qua anciënniteit. Zij bepalen dan in functie van de informatie die jij aanlevert wat ze als relevant achtten. Waardoor je vb € 2.829,13 in best case start (zonder de laatste index). Niveau C gaat namelijk uit van het hebben van een diploma van secundair onderwijs of daarmee gelijkgesteld onderwijs. En dat wil dus in weze zeggen een 18 jarige persoon (wat als jij zegt dat je 39 bent, dat dit 21j anciënniteit betreft).

Maar ik zie niet in hoe je denkt op je 49ste te kunnen stoppen met werken. Ik verwacht dat elke ambtenaar in de toekomst tot zijn 67ste gaat werken. Die vroeger op pensioen sturen verwacht ik niet dat nog gaat gebeuren. En het is ook niet alsof je gezonder wordt naarmate je ouder wordt...
Het is niet omdat je bij de gemeente of stad werkt, dat je automatisch ambtenaar bent toch?

en tot 20 jaar ancienniteit mee nemen? op die fiche staat er letterlijk tot maximaal 6 jaar.
(soit ik heb toch nog maar 7 jaar RELEVANTE werk ervaring) dus het zou toch maar maximaal tot 7 jaar gaan imo.

en op pensioen gaan heb ik niet gezegd hé, enkel stoppen met werken. (in BE)
iedereen maakt dit voor zichzelf uit

Het is niet omdat je bij de gemeente of stad werkt, dat je automatisch ambtenaar bent toch?

en tot 20 jaar ancienniteit mee nemen? op die fiche staat er letterlijk tot maximaal 6 jaar.
(soit ik heb toch nog maar 7 jaar RELEVANTE werk ervaring) dus het zou toch maar maximaal tot 7 jaar gaan imo.

Ambtenaar wel maar de ene is contractueel ambtenaar, den ander is statutair ambtenaar.

Ja, als je bij de gemeente gaat werken ben je een ambtenaar.

Zo te zien klopt het. Was te veel uitgegaan van Federaal en vlaams waar dit meer is (fderaal tot 20). En het feit dat men dit voor de leerkrachten ook ging doen om op die manier meer mensen aan te kunnen trekken.

Er zijn toch wat verschillen hoor. Een statutair heeft als hij ontslag neemt geen recht op werkloosheidsuitkering. En als hij ontslagen wordt hangt het af van de omstandigheden.

Een contractueel valt onder de regeling van de private sector.

Het is niet omdat de mogelijkheid er is om tot 20 jaar anciënniteit mee te pakken dat ze dat ook effectief gaan toelaten natuurlijk. Ik heb begrepen dat ze daar niet erg happig op zijn.
Spijtig dat de lonen aan de lage kant zijn bij de overheid, toch voor bachelors. Had er onlangs een potentieel toffe job gezien maar loon was voor mij een no go.

Het is niet omdat de mogelijkheid er is om tot 20 jaar anciënniteit mee te pakken dat ze dat ook effectief gaan toelaten natuurlijk. Ik heb begrepen dat ze daar niet erg happig op zijn.
Spijtig dat de lonen aan de lage kant zijn bij de overheid, toch voor bachelors. Had er onlangs een potentieel toffe job gezien maar loon was voor mij een no go.

Ik vind dat dat allemaal nog wel meevalt om eerlijk te zijn.

Neem 10 jaar ervaring die je meeneemt van de private sector. Dan is dat 19501€ bruto niet geïndexeerd. Geïndexeerd is dat 35324,1€. (Vanaf 1 februari 2022 is de verhogingscoëfficiënt 1,8114.)

Dat is dan gewoon 2943,68 bruto. Ok geen wagen, maar wel gratis OV abonnement. En dat is dan het absolute startloon hé. Zonder uw doorgroei met de schalen.
Je kunt een maximale anciënniteit halen van 29 jaar. Wat dus wil zeggen dat als je nooit zou stijgen in de klasse (wat niet kan voor statutairen) dan eindig je bij 24624 oftewel 44603,9136 oftewel 3716,99.
Als je dan doorgroeit door die rangen (door gewoon uw werk te doen hé, zonder discussie, zonder gezaag over opslag) dan eindig je indien je aan B5 geraakt aan 33124 bij die 29j anciënniteit. Oftewel 60000,8€.
Je gaat mij niet zeggen dat 5000,1€ bruto per maand dan niet aantrekkelijk is. Maar het neemt wat tijd in beslag. Ik kon het principe van dit is uw loon, daar groei je naartoe zonder BS wel appreciëren. .

Ok, een IT'er of technisch geschoolde zal misschien kunnen zeggen van jamaar ik verdien meer in de private sector (tgv de serieuze nettooptimalisatie). Maar je kunt niet zeggen dat dit dan een slechte verdienste is. Zeker niet als je dan ook nog eens rekening houdt met de eventuele ouderdomsval en het normale principe van de indexatie.

En zeker niet als het mediaan loon 3.486 euro € is.

Ik vind dat dat allemaal nog wel meevalt om eerlijk te zijn.

Neem 10 jaar ervaring die je meeneemt van de private sector. Dan is dat 19501€ bruto niet geïndexeerd. Geïndexeerd is dat 35324,1€. (Vanaf 1 februari 2022 is de verhogingscoëfficiënt 1,8114.)

Dat is dan gewoon 2943,68 bruto. Ok geen wagen, maar wel gratis OV abonnement. En dat is dan het absolute startloon hé. Zonder uw doorgroei met de schalen.
Je kunt een maximale anciënniteit halen van 29 jaar. Wat dus wil zeggen dat als je nooit zou stijgen in de klasse (wat niet kan voor statutairen) dan eindig je bij 24624 oftewel 44603,9136 oftewel 3716,99.
Als je dan doorgroeit door die rangen (door gewoon uw werk te doen hé, zonder discussie, zonder gezaag over opslag) dan eindig je indien je aan B5 geraakt aan 33124 bij die 29j anciënniteit. Oftewel 60000,8€.
Je gaat mij niet zeggen dat 5000,1€ bruto per maand dan niet aantrekkelijk is. Maar het neemt wat tijd in beslag. Ik kon het principe van dit is uw loon, daar groei je naartoe zonder BS wel appreciëren. .

Ok, een IT'er of technisch geschoolde zal misschien kunnen zeggen van jamaar ik verdien meer in de private sector (tgv de serieuze nettooptimalisatie). Maar je kunt niet zeggen dat dit dan een slechte verdienste is. Zeker niet als je dan ook nog eens rekening houdt met de eventuele ouderdomsval en het normale principe van de indexatie.

En zeker niet als het mediaan loon 3.486 euro € is.

Je hebt gelijk hoor, ik had het misschien slecht verwoord. Mensen die bij ons beginnen hebben ook iets wat in de lijn ligt van wat je bij de overheid krijgt.
Ik had het meer over mijn specifiek geval. Als ik 20 jaar anciënniteit zou kunnen meepakken kom ik in de richting van wat ik nu verdien, maar daar ga ik niet van uit, ik werk in een soort nichemarkt dus mijn ervaring is sowieso zelden relevant.
Jammer dat er een vrij groot onderscheid is tussen a niveau en alles daar onder. Naar mijn ervaring in mijn job is er meestal weinig verschil tussen bijvoorbeeld een goede bachelor en een industrieel ingenieur.

ik had 12 jaar anciënniteit in de privé, heb er 8,5 jaar van mee gekregen bij mijn overstap naar de federale overheid. maar dat ligt aan de privé-werkgever: die gebruikten EW als een soort verdoken standby, waardoor die maanden dan niet mee geteld worden.
naar mijn ervaring doen ze wel veel moeite om die maanden te recupereren, maar op't einde was dat zelfs frustrerend voor mij (omdat ik het duidelijk nooit zou kunnen aantonen)

Laatst bewerkt:
Ik ben er soms over aan het denken om te solliciteren bij de overheid, maar er is mij verteld dat dit gepaard gaat aan een examen + een mondelinge proef voor een jury. Als je dan geslaagd bent, kom je alvast op de werfreserve.

De mensen die hier ervaring mee hebben: is dit (heel) moeilijk? Waarover gaat het juist?

Ik ben er soms over aan het denken om te solliciteren bij de overheid, maar er is mij verteld dat dit gepaard gaat aan een examen + een mondelinge proef voor een jury. Als je dan geslaagd bent, kom je alvast op de werfreserve.

De mensen die hier ervaring mee hebben: is dit (heel) moeilijk? Waarover gaat het juist?
Hangt af van de functie en wat jij als "de overheid" ziet.

Ik heb al meermaals meegedaan aan testen voor de stad, het OCMW van een andere gemeente, burgerpersoneel voor de politie,...
Doorgaans een algemeen deel met logisch redeneervermogen, spelling,...
En dan volgen er testen op de pc die een gevorderde kennis van word en Excel vereisen doorgaans. Ik ben al 2x uitgevallen op niveau C (secundair onderwijs) wegens niet geslaagd voor het computergedeelte.
Terwijl je op het werk snel online opzoekt hoe iets moet als je iets niet weet, krijg je daar enkel offline computers voorgeschoteld en vragen ze soms echt belachelijke zaken die je nooit nodig zal hebben. 🤷🏼

Maar ik kan enkel aanraden om eens deel te nemen aan die testen om er een beeld van te hebben. Om je een idee te geven van de "slaagpercentages": in UZ Gent heb ik 2x de selectieprocedure doorgelopen als administratief medewerker. Als ik me goed herinner was het een online aanmelding waarbij je je diploma (minimum secundair onderwijs) moest doorsturen.
Dan deel 1: schriftelijk examen: logisch redeneervermogen op wiskundig en taalkundig vlak: 200 deelnemers
Deel 2: opdrachten in word en Excel: 70 deelnemers (dus al bijna 2/3de was afgevallen)
Deel 3: mondeling gesprek: wat ken je van ons bedrijf, wat zijn je verwachtingen, hoe flexibel ben je,... Tussen de 20-30 deelnemers (dus eigenlijk maar 10% haalt het tot het gesprek) voor doorgaans 4-5 vacature.

Maar dat is dus al meer dan 6 jaar geleden, @xAnyana hoe ging dat bij jou?

@Mulan Ik schrik er wel van dat er blijkbaar na deel 1 al zoveel deelnemers afvielen, en dat schrikt mij af eerlijk gezegd (en ik heb al een piepklein hartje wat betreft deze dingen), zeker wat betreft logisch redeneervermogen op wiskunde vlak. Dat is echt een groot drama bij mij. In Excel ben ik ook totaal geen held. *Zucht* Word is zo-zo. (Wie gebruikt Microsoft Office ook nog vandaag de dag met al die alternatieven? O wacht...)
Je zegt wel dat het 6 jaar geleden is, maar België kennende zal dat wel nog niet veel veranderd zijn.

Vind het eerlijk gezegd maar erg als ik zie wat je allemaal moet doen/kunnen om te mogen solliciteren bij de overheid, maar als je dan al aan zo'n job geraakt stelt het toch relatief weinig voor in vergelijking? (Met het risico dat ik hier iemand tegen de schenen stamp. Mij tegenspreken mag uiteraard. Ik spreek alleen uit eigen "visuele" ervaring.)
In het stadhuis bijvoorbeeld, vragen ze het altijd aan hun collega's? Daar mag het dan wel... /rant

Mja, toch bedankt om je ervaring te delen. Ik heb nog een beetje hoop dat het bij @xAnyana vlotter is gegaan.

Terug
Bovenaan