Aanmelden zonnepanelen/thuisbatterij/laadpaal bij netbeheerder.

Tomski

Well-known member
Crowdfunder FE
Ik viel hier even uit de lucht. Collega's wisten me hier te vertellen dat we naast de keuring van onze panelen/batterijen en laadpalen, ook bij onze netbeheerder (fluvius in mijn geval) de installatie dienen kenbaar te maken. Ik heb in den tijd mijn zonnepanelen bij eandis aangegeven zoals toen verplicht. Hebben jullie dat nog es apart gedaan bij jullie netbeheerder?

Vb https://www.fluvius.be/nl/duurzame-mobiliteit/laadpaal-melden

Mijn installatie was van 2020, ik heb nog prosumententarief betaald dus mij leek alles in orde. Nu lees ik dat je 1000 euro boete kan krijgen van de netbeheerder. In mijn profiel op my fluvius is geen spoor te vinden van mijn zonnepanelen.

Ik viel hier even uit de lucht. Collega's wisten me hier te vertellen dat we naast de keuring van onze panelen/batterijen en laadpalen, ook bij onze netbeheerder (fluvius in mijn geval) de installatie dienen kenbaar te maken. Ik heb in den tijd mijn zonnepanelen bij eandis aangegeven zoals toen verplicht. Hebben jullie dat nog es apart gedaan bij jullie netbeheerder?

Vb https://www.fluvius.be/nl/duurzame-mobiliteit/laadpaal-melden
Eandis is nu Fluvius :)

Ik weet dat het niet Obvius is :p

Gewoon nog eens registreren op de site van Fluvius. Je geeft aan dat je al jaren gewoon prosumententarief betaalt dus ergens zal het wel gekend zijn maar misschien niet tegoei gelinkt aan jouw EAN/adres zoals bij mij het geval was. Niet mee inzitten dus, doen alsof er niets aan de hand is is alleszins niet de juiste oplossing :p

Gewoon nog eens registreren op de site van Fluvius. Je geeft aan dat je al jaren gewoon prosumententarief betaalt dus ergens zal het wel gekend zijn maar misschien niet tegoei gelinkt aan jouw EAN/adres zoals bij mij het geval was. Niet mee inzitten dus, doen alsof er niets aan de hand is is alleszins niet de juiste oplossing :p

Dat heb ik ondertussen gevonden, zonnepanelen zijn idd gekend maar waren niet aan mijn profiel gelinkt. Wel gekend op mijn ean.

Nu dus enkel die laadpaal er nog op aanmelden met het keuringsverslag dat ik vorige week ontvangen heb.

Ik was ook 2,5 jaar te laat. Gewoon aangemeld, circa 3 maanden later was het dossier in orde. Ik had zelfs geen vergoeding ontvangen voor mijn injectie, dat heeft ENGIE intussen allemaal netjes terugbetaald. Geen boete van Fluvius gehad. Gezien het een digitale meter was hebben zij toch niets verloren in die tijd.

Deze week mijn laadpaal 2y te laat aangemeld.
1 uur na indienen was het al goedgekeurd. Nu hopelijk geen boete :unsure:

Boete komt nog wel. Zonnepanelen in 2020 geplaatst, installateur heeft de aanmelding laattijdig gedaan (aanmelding zat in de overeenkomst voor plaatsing inbegrepen). In augustus dit jaar de factuur met de administratiekost voor de laattijdige melding gekregen (95,52 euro), én een factuur voor het prosumententarief voor de periode tussen keuring en aanmelding.
De installateur geeft niet thuis op mijn vragen om die administratiekost voor zijn rekening te nemen (is er ondertussen mee gestopt)...

Leuk, ook eens gaan kijken op mijn fluvius. Geen zonnepanelen.
Desondanks zie ik in mijn mail wel dat
'
Op 22.06.2020 meldde u de plaatsing van een lokale productie-installatie met injectie op EAN xxx, in xxxTRAAT xx 9xxx xxxxx.

We laten u graag weten dat uw productie-installatie conform de technische normen is. We hebben deze informatie dan ook opgenomen in onze databank.

Edit zelfs geen EAN nummer bij fluvius....

Laatst bewerkt:

Op deze tab zou je normaal laadpaal en omvormer moeten zien.
Daar ook niets?
Er zijn geen installaties gevonden voor deze ean-code. Je kan niet verdergaan.

Heel bizar allemaal. Zelfs mijn EAN lijst is leeg. Ik krijg wel de meldingen via mail om de meterstand door te geven aan fluvius.
Of telt dit enkel voor digitale tellers?

Edit eens gebeld. Zonnepanelen zijn gekend bij fluvius maar blijkbaar nog niet gelinked. Heb dan alles zelf maar ingevuld en nu staat het in orde.

Laatst bewerkt:
Wat met een "granny charger"?
Of een "supergranny charger" a la NRGKick?

Je steekt dat gewoon in het stopcontact (gewoon standaard monofase of in een 3-fase... stopcontact). Is dus geen deel van de "vaste installatie" zoals die vaak met de vuistregel "alles voor het stopcontact" uitgelegd wordt.
Monofase is dat 12-13 ampere dus 3-3,7 kVA of kW of wat je ervan wil maken.
met een blauwe stekker of rode 3-fase stekker kan die wel 7 of 22 kW trekken.
Maar het is geen vast deel van de installatie want je kan de stekker gewoon uittrekken.

Dus wat doe je er dan mee?

De installateur geeft niet thuis op mijn vragen om die administratiekost voor zijn rekening te nemen (is er ondertussen mee gestopt)...
Zou ik ook niet doen :)
Je kan dit zelf doen of vragen aan je installateur om dit voor jou te doen. Opgelet: de installateur heeft geen meldingsplicht, jij als gebruiker wel.
Dus wat doe je er dan mee?
Die moet je officieel niet aanmelden. Maar CEE stekkers mogen precies niet geïnstalleerd worden in een huis installatie.

Arei Onderafdeling 5.3.5.2. Contactdozen en verlichting
De normen NBN C 61-112-1:2017, NBN C 61-112-2:1990 en NBN C 61-112-3:1991 betreffende de stopcontactenvoor huishoudelijke installaties en niet-huishoudelijke installaties zonder gewaarschuwd (BA4) of vakbekwaam(BA5) personeel zijn bindend verklaard.

Vlaanderen:
Wie over een industrieel (CEE) stopcontact beschikt (zie CEE-stopcontacten), kan dat gebruiken (met een Mode 2-laadkabel en de juiste stekker). Opgelet, CEE-stopcontacten zijn niet toegelaten in woningen, omdat ze geen kinderbeveiliging hebben (een klep die het stopcontact afsluit als het niet gebruikt wordt, is niet voldoende omdat die met één hand geopend kan worden).

Maar heb geen zin om het in detail op te zoeken.

Zou ik ook niet doen :)
Je kan dit zelf doen of vragen aan je installateur om dit voor jou te doen. Opgelet: de installateur heeft geen meldingsplicht, jij als gebruiker wel.
Ook de rest lezen. De installateur heeft de melding contractueel op zich genomen. Dat maakt voor fluvius niet uit, maar voor mij wel. Ik heb de kost betaald aan Fluvius en wil die op mijn beurt op hem verhalen.

Boete komt nog wel. Zonnepanelen in 2020 geplaatst, installateur heeft de aanmelding laattijdig gedaan (aanmelding zat in de overeenkomst voor plaatsing inbegrepen). In augustus dit jaar de factuur met de administratiekost voor de laattijdige melding gekregen (95,52 euro), én een factuur voor het prosumententarief voor de periode tussen keuring en aanmelding.

Op zonnepanelen was je prosumententarief verschuldigd, op een laadpaal niet.
Er is weinig reden tot een boete in dat geval, ze zijn geen inkomsten verloren. Denk dat er genoeg laadpalen zijn die niet aangemeld zijn. Mensen weten dat toch niet.

Die moet je officieel niet aanmelden. Maar CEE stekkers mogen precies niet geïnstalleerd worden in een huis installatie.

Arei Onderafdeling 5.3.5.2. Contactdozen en verlichting

Vlaanderen:

Maar heb geen zin om het in detail op te zoeken.
Ik heb 2 zulke stopcontacten en keurder heeft daar precies niets van gezegd. Zitten wel in de garage, maar die hoort toch bij de woning voor de keuring?

Ik heb 2 zulke stopcontacten en keurder heeft daar precies niets van gezegd. Zitten wel in de garage, maar die hoort toch bij de woning voor de keuring?
Dat zijn dus de details die ik niet wou opzoeken.

Wat met een kelder, buiten, werkplaats, ...
Wat is kinderveilig?

Als het gekeurd is, zal het wel goed zijn zeker.

Onze laadpaal is mooi aangemeld, maar onze zonnepanelen zitten daar dus niet bij.
Ook wel raar eigenlijk, want als ik bij de premies kijk zie ik wel staan dat ik de zonnepanelen premie heb gekregen voor dat EAN. Inclusief hoeveel de omvormer is.

Voila, aanmelding langs mijn kant ok. Nu zie ik onder het tabblad groene stroom bij mijn fluvius de zonnepanelen en de laadpaal als actief.

Maar het is toch iets dat weinig mensen weten, nee? Zelfs mijn laadpaal installateur heeft er geen melding van gemaakt dat ik dat moest doen.

Terug
Bovenaan