Aanpak van de gas- en energiecrisis

Tinne Van der Straeten, de 'Groene' minister die deze week efkes in Terzake komt zeggen dat de verlenging van het openhouden van de kerncentrales op haar initiatief was.

Is hier een clown-emoji? Hoe is die eigenlijk op haar post geraakt?

Van Peteghem ook als een slappe vod in Terzake daarnet zeg. Wat voor niveau politici zit daar federaal? Beiden gemeentelijk niveau.

Binnenkort de vrouwelijke collega's in bikini opt werk :coolbrows:
Op mijn bureau zitten alleen maar vijftigers. #fml

Deze winter ga ik alleszins veel meer hout stoken om mijn gasverbruik drastisch te doen dalen. Pas thermostaat aan vanaf 15u tot 23u. Dan zien we binnenkort wel welk effect dat heeft op de berekening van de eindafrekening.

vergeet het al maar. Zonder leefloon of handicap met blijvende arbeidsongeschiktheid van 65 %kom je niet in aanmerking of je moet huurder zijn van een sociaal appartement ( via OCMW of sociale maatschappij ).
Ik sta nog steeds versteld hoe dit 1.000.000 gezinnen dus wel lukt.
Zelfs dan nog. Mijn vrouw staat permanent op invaliditeit maar omdat haar uitkering van de ziekenkas komt en niet van FOD Sociale Zekerheid heeft ze op niks recht, geen sociaal tarief, geen parkeerkaart, geen hogere tegemoetkoming van gezondheidszorg,...

ik dacht dat de overheid u wel zou informeren indien je recht hebt op sociaal tarief ? Zal morgen ook eens op mn gemak die site bekijken , ben ook een alleenstaande arbeider .
Enkel indien je aan de basisvoorwaarden voldoet zoals leefloon, uitkering van het FOD voor een handicap,...

Voor het sociaal tarief op basis van inkomen moet je het zelf uitzoeken...

Zelfs dan nog. Mijn vrouw staat permanent op invaliditeit maar omdat haar uitkering van de ziekenkas komt en niet van FOD Sociale Zekerheid heeft ze op niks recht, geen sociaal tarief, geen parkeerkaart, geen hogere tegemoetkoming van gezondheidszorg,...

Kan je dat nog wijzigen? Sociaal tarief is één zaak. Maar dat er dan mensen zijn die het effectief rechtmatig zouden moeten toebedeeld krijgen en dan uit de boot vallen omwille van dit soort technicaliteiten is helemaal triest.

Wie zijn die 1 miljoen!!! gezinnen dan die recht hebben op dat tarief ?? :wtf:

vergeet het al maar. Zonder leefloon of handicap met blijvende arbeidsongeschiktheid van 65 %kom je niet in aanmerking of je moet huurder zijn van een sociaal appartement ( via OCMW of sociale maatschappij ).
Ik sta nog steeds versteld hoe dit 1.000.000 gezinnen dus wel lukt.
Het uitgebreid sociaal tarief is nog wat anders hoor, heeft hier al 20x gestaan denk ik. Een inkomen onder de +-21k en je hebt al recht. Een fulltime arbeider gaat daar ook wel niet onder vallen natuurlijk.

Kan je dat nog wijzigen? Sociaal tarief is één zaak. Maar dat er dan mensen zijn die het effectief rechtmatig zouden moeten toebedeeld krijgen en dan uit de boot vallen omwille van dit soort technicaliteiten is helemaal triest.
Geen idee eigenlijk. Ik vermoed van niet.
Haar uitkering van de ziekenkas is permanent, ze moet zelfs niet meer naar de jaarlijkse controle en de RVA laat haar ok gerust.
Doordat ons gezamelijk inkomen te hoog is valt ze voor alles uit de boot. Ja, ik moet financieel natuurlijk alles rechttrekken omdat zij nog minder dan het minimumloon heeft....leuk systeem.
Wie zijn die 1 miljoen!!! gezinnen dan die recht hebben op dat tarief ?? :wtf:
Sukkelaars zeker :unsure:

Dat is zeker niet altijd mogelijk omdat je punten krijgt op een zelfredzaamheidsschaal die vooral focussen op fysieke problemen. Kan je je zelfstandig verplaatsen, kan je je eigen huishouden doen, kan je jezelf wassen,..
Zo goed als iedereen met een psychische aandoening kan dat allemaal wél waardoor ze niet in aanmerking komen. Zelfs al zit je al 10j thuis met zware angstaanvallen en depressie bvb.

Anderzijds, genoeg mensen die zich niet beperken tot droog en zuiver hout, maar ook gewoon alles dat ze vinden opstoken. Als ik hier deze winten geen raam kan openzetten ga ik dat die mensen wel kwalijk nemen hoor.
Klopt, hier in de buurt gebeurt dat ook, zeer irritant als je zelf wel enkel met droog en zuiver hout stookt. Uit onze schouw komt zelfs bijna geen zichtbare rook, welke kleuren ik soms uit andere schouwen zie komen ...

Gisterenavond (dus 31 augustus...het is gisteren nog 25 graden geweest begot en wij proberen de warmte nog uit huis te krijgen) was er in de buurt al iemand iets niet al te koosjer aan het stoken in zijn haard.
Misschien moeten we deze winter toch weer mondmaskers op in het openbaar, maar dan door de giftige lucht in plaats van corona...

Dat er momenteel 2 miljoenen mensen op een totale bevolking van 11.5 miljoen recht hebben op een sociaal tarief wekt toch vele vragen op.. De middenklasse mag dit allemaal maar betalen, terwijl diezelfde middenklasse nog eens wordt geconfronteerd met energieprijzen die te gek voor woorden zijn. Nu goed, ik denk dat we dit probleem al 10 jaar kennen maar niemand die de politieke verantwoordelijkheid wil nemen om hier in te snoeien, want straks worden ze niet meer verkozen.

Zoals verwacht is er uit het overlegcomite geen werkelijke oplossing gekomen. Ook niet onverwacht, want men kan moeilijk verwachten dat de overheid overal de energiefactuur betaald?! Ik vraag me soms af wat de mensen verwachten.. Sommige willen precies dat belgie failliet gaat.
De premies die de overheid aanbieden om je woning energiezuiniger te maken is wel goed meegenomen. Althans voor de mensen die het kunnen betalen en dus ook een eigen woning hebben..

Vrij egoïstisch natuurlijk, maar de energieprijzen raken mij helemaal niet. Vanaf begin maart ben ik al energie aan het sparen dmv van mijn zonnepanelen en terugdraaiende teller, om vervolgens die opgespaarde energie te gebruiken om mijn woning de gehele winter te verwarmen op een airco. Elektriciteit zal ik hoogstwaarschijnlijk op een 0 verbruik komen.
Voor gas is het enkel water en een gasvuur, wat dus praktisch nihil zal zijn.

Ook heb ik een vast contract opnieuw afgesloten nog voor het vorige ten einde was, omdat het me vrij logisch leek dat de prijzen alleen maar zouden stijgen.

Wie de financien heeft, en tot op heden nog niet van gas vanaf is door maatregelen te nemen voor zijn woning kan ik moeilijk begrijpen. Je moet dan toch wel onder een steen hebben gelegen het laatste half jaar?

Voor de huurders kan ik kort over zijn, het is gewoon kut voor hun.. Zij zullen het grootste slachtoffer zijn.

Dat is zeker niet altijd mogelijk omdat je punten krijgt op een zelfredzaamheidsschaal die vooral focussen op fysieke problemen. Kan je je zelfstandig verplaatsen, kan je je eigen huishouden doen, kan je jezelf wassen,..
Zo goed als iedereen met een psychische aandoening kan dat allemaal wél waardoor ze niet in aanmerking komen. Zelfs al zit je al 10j thuis met zware angstaanvallen en depressie bvb.
Dat heeft hier nu toch niets mee te maken (wel met zorgbudget en dergelijke)... 🤨

Mocht het niet zoveel kosten, ik zette de verwarming in de winter nog op 25° C, ik teken meteen voor een werkomgeving van 27° C. Maar ben dan ook een koukleum.

Terug
Bovenaan