Aanpak van de gas- en energiecrisis

Ik ben toch van mening dat de huidige generatie politiekers niet teveel moet roepen, allen hebben ze genoeg verantwoordelijkheid in de huidige malaise.

Misschien te ingewikkeld voor de meeste mensen, maar het capaciteitstarief an sich is al te ingewikkeld voor de meeste mensen.
Als je al ziet hoe weinig mensen hun energiecontracten opvolgen / begrijpen, zullen ze hier helemaal niet aan uit geraken. Ook vreemd dat regulatoren hier niet mee op de proppen komen?

edit - kan je hiervan een voorbeeld geven? Is het zo eenvoudig als een matrix met tarief per uur en afname oid?

Laatst bewerkt:
En als het niet waar is, is het niet waar, punt gedaan.
Wat heb je nu aan zo'n uitspraken? Beetje met de vinger wijzen naar iedereen en liefst naar het federale niveau. De Wever zit continue in verkiezingsmodus. Kunnen we verder gaan dan "het probleem durven benoemen" en met oplossingen komen? Aan doemprofeten geen gebrek maar hoe kunnen we het tij keren?

Maar het is wel degelijk waar wat hij zegt, dus..

N-VA hun standpunten over de kerncentrales zijn al klein deccinnia ongewijzigd. Zie het overzicht dat iemand hier onlangs heeft gepost.

Ik zie alvast geen oplossingen komen van deze regering. De groene moeten er echt uit.. Tenzij je België het faillissement toewenst moet je zeker op hun blijven stemmen.

Nuja het maakt op zich niet veel uit op wat je tegenwoordig stemt? Politieke leiders hebben zo hun eigen idee van democratie.

Als je al ziet hoe weinig mensen hun energiecontracten opvolgen / begrijpen, zullen ze hier helemaal niet aan uit geraken. Ook vreemd dat regulatoren hier niet mee op de proppen komen?
Gisteren vraag ik nog aan mijn schoonma "hebben jullie een vast of variabel contract"
- Wij hebben een vast contract hoor.
"Tot wanneer loopt dat nog?"
- Goh dat blijft zo hé, dat is indertijd zo afgesloten, dat is al 15j hetzelfde bij Luminus

Okééé dan, hierbij geef ik het op

Dit jaar gaat er 5,6 miljard euro aan staatsschuld bijkomen. Zonder heel het drama die nog afkomt.. Ze moesten daar al 20 jaar vroeger aan begonnen zijn. Want het geld zal van ons moeten komen en gezien de huidige situatie is dat ook niet meer mogelijk.
Dat noemen ze eco-realisme. Het vertrouwen hebben in de toekomst dat er technologische innovaties komen in de economie om de problemen later op te lossen. Zoals de NVA doet met het klimaat.

Dat noemen ze eco-realisme. Het vertrouwen hebben in de toekomst dat er technologische innovaties komen in de economie om de problemen later op te lossen. Zoals de NVA doet met het klimaat.
Ik weet niet of ik het hier al eens gepost had of op het vroegere 9lives maar het feit is wel dat een totale switch naar carbon neutral er niet komt als je de eigen industrie en welvaart fnuikt door deze ecologische maatregelen drastisch te implementeren.. De rest van de wereld geeft geen vliegende neuk...

Maar het is wel degelijk waar wat hij zegt, dus..
Blijft de vraag wat voor zin doemprofetiën hebben en wat het eindeloos herhalen van die boodschap toevoegt. Het probleem benoemen is niet genoeg. Integendeel, het wordt zo een self-fulfilling prophecy: dalend consumentenvertrouwen en negatieve investeringsuitzichten zijn moordend voor het econmisch klimaat. Maar ik kan me niet voorstellen dat De Wever dat zelf niet weet.
N-VA hun standpunten over de kerncentrales zijn al klein deccinnia ongewijzigd. Zie het overzicht dat iemand hier onlangs heeft gepost.

Ik zie alvast geen oplossingen komen van deze regering. De groene moeten er echt uit.. Tenzij je België het faillissement toewenst moet je zeker op hun blijven stemmen.
Van de oppositie ook niet. Ook niet wanneer ze wel in de regering zitten.
Cfr. nul beleid van N-VA toen ze in de regering zaten. Niets doen is ook een keuze.
Cfr. houding naar aanleiding van het overlegcomite van Demir die wel in de (Vlaamse) regering zit.
N-VA wíl geen oplossing. N-VA wil het federaal niveau doen verrotten, tegen elke prijs. De burger zal wel betalen, de retoriek is toch dat het de schuld van de anderen is (in dit geval de groenen en het federale niveau).
Wat ze dus ook delen, is de sterk flamingante overtuiging dat er van België niets goeds te verwachten valt. Dat viel te merken aan de eerste reactie van Demir op de aankondiging van een Overlegcomité over de energiecrisis. “Overleg weigeren zou onbeleefd zijn, maar overleg over wat?”, schamperde de minister.
Het verzet tegen een nieuw Overlegcomité werd breed gedeeld binnen de N-VA. De partij houdt geen goede herinneringen over aan de reeks Overlegcomités over de coronacrisis. De N-VA-vertegenwoordigers – leidend in de Vlaamse regering, federaal in de oppositie – wisten nooit een goede houding te vinden. Pas nu de pandemie is weggeëbd en de Vlaams-nationalisten voluit voor het verzet tegen ‘Vivaldi’ kunnen gaan, krijgt de partij weer wat kleur. De appetijt om opnieuw in dezelfde ondergeschikte rol te kruipen, is dan ook beperkt. Zeker omdat het de federale coalitie er juist om te doen was om het beeld neer te zetten dat de verantwoordelijkheid voor de energiecrisis collectief is.
https://www.demorgen.be/politiek/no...-welvaart-van-burgers-te-beschermen~b555cd11/

Nuja het maakt op zich niet veel uit op wat je tegenwoordig stemt? Politieke leiders hebben zo hun eigen idee van democratie.
This shit again.

Ik weet niet of ik het hier al eens gepost had of op het vroegere 9lives maar het feit is wel dat een totale switch naar carbon neutral er niet komt als je de eigen industrie en welvaart fnuikt door deze ecologische maatregelen drastisch te implementeren.. De rest van de wereld geeft geen vliegende neuk...
Ik heb zelf mogen vaststellen dat ze in China geen reet geven om het milieu.
Vele jaren geleden zat ik in China om mee te werken aan de inbedrijfstelling van een onshore windfarm.
Op onze site hadden we een containerpark waar we onze afval sorteerden in een 5 tal stromen.
We hadden een chinees bedrijf ingehuurd om het afval en materiaal dat gerecycleerdkon worden te komen ophalen en ons een attest te bezorgen dat dit correct verwerkt ging worden.
In realiteit kwam er 1 grote camion, werd alles terug op één hoop in die lader gegooid.
Die camion reed dan net genoeg verder om uit het zicht van onze commisioning site te parkeren en dumpte gewoon alles letterlijk naast de weg.

Daar hoor je Greta nooit over neuten he?

Laatst bewerkt door een moderator:
De Wever weet ook gewoon goed wat gaat scoren bij zijn publiek natuurlijk. Altijd in de Vlaamse regering en recent nog federaal, en toch kan die altijd spreken alsof de N-VA een (kleine) oppositiepartij is waarnaar niet wordt geluisterd. Wat een politieke moed ook: "we gaan allemaal naar de kloten en het is de schuld van de ander!"

Past ook mooi in onze volksaard. In de VS kan je mensen overtuigen met het land groter en sterker te willen maken, hier met te zeggen dat het om zeep is.
Daar hoor je dat kalf van een Greta nooit over neuten he?
Ah, de grote vijand: een schoolmeisje dat haar mond opentrok. Wel, ik denk dat ze zeker niet pro het storten van afval in China zou zijn, maar vermits heel haar actie rond het klimaat draaide, en lokale vervuiling daar weinig impact op heeft, zie ik niet echt het verband.

Ik heb zelf mogen vaststellen dat ze in China geen reet geven om het milieu.
Vele jaren geleden zat ik in China om mee te werken aan de inbedrijfstelling van een onshore windfarm.
Op onze site hadden we een containerpark waar we onze afval sorteerden in een 5 tal stromen.
We hadden een chinees bedrijf ingehuurd om het afval en materiaal dat gerecycleerdkon worden te komen ophalen en ons een attest te bezorgen dat dit correct verwerkt ging worden.
In realiteit kwam er 1 grote camion, werd alles terug op één hoop in die lader gegooid.
Die camion reed dan net genoeg verder om uit het zicht van onze commisioning site te parkeren en dumpte gewoon alles letterlijk naast de weg.

Daar hoor je dat kalf van een Greta nooit over neuten he?
Inderdaad. China is een mooi voorbeeld. Onze ecologische projecten en onze positie in de aziatische markten doen het meer dan goed. Er is daar gewoon een overvloed aan kapitaal om te investeren in groene technologieen. Ik zou wa fotos willen tonen van de projecten die daar uit de grond schieten zonder teveel prijs te geven maar het is toch van een andere grootorde dan onze europese projecten.

Ik denk gewoon dat Europa te snel willen schakelen heeft. Het extreem fnuiken van de economie is niet realistisch dixit bart de wever en ik geef hem daar meer dan gelijk in.

In een dystopische toekomst worden de ikea meubels hier vlot verstookt deze winter. Alles wat kan branden zal branden. Dat lijkt me finaal ook niet zo goed voor het milieu...:unsure: Hadden we 30 jaar geleden vol voor de kapitalistische winst gegaan en deze overwinsten stelselmatig geïnvesteerd in een lagere carbon footprint had in mijn ogen een beter traject geweest. Je merkt het hier op individuele schaal ook. Niemand heeft geld om te investeren in isolatie of andere energiebesparende maatregelen.

Er is geen economie meer als deze stilvalt omdat er onvoldoende stroom/gas beschikbaar is. De reden waarom Duitsland plots wel voor een prijsplafond is, komt door het besef dat als er niets gebeurd dat andere economieën en bijgevolg ook de Duitse economie stilvalt.

In zowel Duitsland als Frankrijk zijn ze alles aan het doen om die kernreactoren die nu stil liggen terug op te starten. Frankrijk zal tegen het einde van het jaar al haar reactoren terug operationeel hebben. Dat is pas eco-realisme !

Geld uitgeven van iemand anders (zoals deze regering graag onbezonnen doet) is gemakkelijk, vergeet niet dat iemand (middenklasse) dit achteraf zal mogen betalen. Het is moeilijk met een groene bril op, maar het is helaas wel de waarheid.

Ah, de grote vijand: een schoolmeisje dat haar mond opentrok. Wel, ik denk dat ze zeker niet pro het storten van afval in China zou zijn, maar vermits heel haar actie rond het klimaat draaide, en lokale vervuiling daar weinig impact op heeft, zie ik niet echt het verband.
Ik moest wel lachen toen ik deze zag. :D
HTKdm7p-Qw53-Y.jpg

Dit jaar gaat er 5,6 miljard euro aan staatsschuld bijkomen. Zonder heel het drama die nog afkomt.. Ze moesten daar al 20 jaar vroeger aan begonnen zijn. Want het geld zal van ons moeten komen en gezien de huidige situatie is dat ook niet meer mogelijk.
Weet je wat ik altijd zo jammer vind? Dat onheilspellende boodschappen altijd zo eenvoudig worden geaccepteerd, en dat die boodschapper meer volgelingen verwerft dan diegene die de realistische boodschap brengt - maar die wordt dan afgedaan als naïef.

En nog los van de politieke signatuur is het altijd oppassen voor politici die heel complexe problematieken reduceren tot een schijnbaar heel eenvoudige situatie.

Ik vind het vooral heel ironisch dat nét BDW het heeft over een schuld die groeit met 5,6miljard. Suprise surprise, maar die 5,6miljard is de Vlaamse schuld. Dus de regering onder leiding van BDW's partij maakt voor extra miljarden schuld aan en dan is het nog de leider van die partij komt zeggen: we hebben te veel schuld, 't is allemaal naar de Wuppe. Dat is toch gewoon cynisch?

De bestuurlijke cultuur in dit land is gewoon absoluut abominabel. Geen enkel verantwoordelijkheidsgevoel, en vooral geen enkele zelfreflectie over de miljarden die ze hebben weggesmeten de afgelopen jaren. Nee, het wat allemaal onvermijdelijk en het was allemaal 100% effectief gebruik van belastingsgeld.

Nu goed, dat hoeft zelfs allemaal nog geen ramp te zijn. De schuld blijft circuleren rond de schuldnorm, dus het is op zich geen ondoenlijke opdracht om de schuld te doen dalen.

Of de federale overheid moet zorgen dat energiefactuur zakt terwijl Vlaamse overheid meer dan genoeg bevoegdheden heeft om deze ook te doen zakken maar voorlopig niet echt iets wil doen.
NVA schuift graag dingen door dat federale MOET doen maar vergeet gewoon op Vlaams niveau om dingen effectief te doen.

Blijft de vraag wat voor zin doemprofetiën hebben en wat het eindeloos herhalen van die boodschap toevoegt. Het probleem benoemen is niet genoeg. Integendeel, het wordt zo een self-fulfilling prophecy: dalend consumentenvertrouwen en negatieve investeringsuitzichten zijn moordend voor het econmisch klimaat. Maar ik kan me niet voorstellen dat De Wever dat zelf niet weet.

Van de oppositie ook niet. Ook niet wanneer ze wel in de regering zitten.
Cfr. nul beleid van N-VA toen ze in de regering zaten. Niets doen is ook een keuze.
Cfr. houding naar aanleiding van het overlegcomite van Demir die wel in de (Vlaamse) regering zit.
N-VA wíl geen oplossing. N-VA wil het federaal niveau doen verrotten, tegen elke prijs. De burger zal wel betalen, de retoriek is toch dat het de schuld van de anderen is (in dit geval de groenen en het federale niveau).

This shit again.

Wat moet je anders doen als je in de oppositie zit? Het is een serieuze vraag. Voor zover ik weet heb je niets te zeggen, en kan je alleen maar staan roepen vanaf de zijlijn - wat hij dan ook doet.
Wat vooral moordend is voor een land in zijn geheel, is stijgende energieprijzen. Aangezien dit werkelijk alles negatief beïnvloed.

Je geeft aan not this shit again, maar ik vind het tot op vandaag nog altijd onthutsend dat de partij met meeste stemmen niet in de regering zetelt, en de 2de meest verkozen partij zelfs geen kans wordt gegeven om te zetelen.

Het lijkt erop dat democratie toch een moeilijker, of toch minstens een begrip is voor interpretatie vatbaar aangezien dit dus is gebeurd - maar ook dat velen het normaal vinden dat het is gebeurd.

Ik denk dat de tijden dat we tegemoet gaan je best goed voor jezelf zorgt, en niet al teveel moet vertrouwen op de regering om ons eruit te trekken. Momenteel duwen ze ons eerder verder de punt in dan eruit.

Ahja tuurlijk, mazout en gas verbruiken altijd minder dan 1 op 1, terwijl een warmtepomp in meer dan 90% van de gevallen 3-4 op 1 verbruikt.. Ik moet woensdag een dag op bijscholing bij viessmann voor hun warmtepompen, ik zal eens kijken of ik wat cijfers kan posten dan van hoe de cop evolueert volgens de buitentemperatuur, ik dacht dat daar grafieken van waren. Ik dacht dat het ergens 95% was dat je optimaal zat, maar ben het niet meer zeker.
Misschien kom ik hopeloos te laat, maar via deze site kan je van alle bekende merken de SCOP opzoeken onder verschillende temperaturen.

Denk ik :unsure:

Wat moet je anders doen als je in de oppositie zit? Het is een serieuze vraag. Voor zover ik weet heb je niets te zeggen, en kan je alleen maar staan roepen vanaf de zijlijn - wat hij dan ook doet.
Zijn partij zit in de coalitie en levert de minister-president in een regering waar de schuld is gestegen met 5,6miljard. Terwijl ze al jaren in die regering zitten.

Hoezo oppositie?

Terug
Bovenaan