Aanpak van de gas- en energiecrisis

Wat is “niet meer kunnen betalen”? Zelfs niet als de levensstandaard aangepast wordt? In principe zijn er toch ook de sociale tarieven voor degene die het “echt niet kunnen betalen”.
Vorige winter zaten we met ons jas in de living. Wij denken er nu zelfs aan om gas af te sluiten. Als je met levensstandaard aanpassen bedoelt om terug te leven zoals in de middeleeuwen, dan heb je gelijk dat kunnen we ook eens proberen.

Met “niet meer kunnen betalen” bedoel ik: wij betaalden 150 euro/maand voor gas en elektriciteit. Nu is dat 680 euro/maand. Pas dezelfde berekening/stijging toe op je eigen situatie/bijdrage en vertel me of je dat betaalbaar vindt of niet.

Vorige winter zaten we met ons jas in de living. Wij denken er nu zelfs aan om gas af te sluiten. Als je met levensstandaard aanpassen bedoelt om terug te leven zoals in de middeleeuwen, dan heb je gelijk dat kunnen we ook eens proberen.
Dus in een normaal jaar kan je het niet veroorloven om uw lage (in vergelijking met nu) factuur te betalen? Dan stel ik mij toch vragen waarom je gelooft dat het huis waarvoor je nu een lening afbetaalt een goed idee is?

Al sociaal tarief aangevraagd? Aangeklopt bij OCMW?

Dus in een normaal jaar kan je het niet veroorloven om uw lage factuur te betalen? Dan stel ik mij toch vragen waarom je gelooft dat het huis waarvoor je nu een lening afbetaalt een goed idee is?
Om iets te bereiken in het leven, om geen huur te betalen. Om hogerop te klimmen in de bevolkingsklasse, of althans proberen.

Ik vind het heel erg dat mensen in de shit geraken. Ik vind het niet kunnen dat mensen die ruim toe kwamen met hun rekening en heel hard werken, plots door maandelijkse energiefacturen die vervier- of vervijfvoudigd zijn, nu ineens een sociaal tarief moeten gaan aanvragen of moeten aankloppen bij het OCMW.

Maar ik begrijp wel wat oa Gassy en Nestorius willen zeggen, wat ze zeggen is ergens wel wreed maar .. Zelfs als de sociale tarieven, het OCMW, de werkloosheidsuitkeringen en de pensioenen, morgen 'plots' doodleuk allemaal in koor, ASAP worden afgeschaft met als reden: 'het geld is gewoon op, de overheid is letterlijk bankroet ..'.

Dan is het waarschijnlijk een sociaal bloedbad met veel doden in Brussel, maar denken mensen dan echt dat een ander (bijvoorbeeld hun buurman) ook daar maar iets mee zal inzitten? 1x raden. :frown: Als puntje bij paaltje komt is het ieder voor zich, ikke ikke ikke en de rest kan stikken (we moeten een kat nu eenmaal een kat noemen)

Als ik maandelijks meer bijdraag aan belastingen dan persoon X, en als persoon X al in een goede situatie zit wegens goede omstandigheden (woning/geld erven of dergelijke), en als ik het geld meer nodig heb dan persoon X omdat ik maar vermogen heb om een woning te kopen die niet energiezuinig is en me 680 euro/maand kost aan energie, heb ik dan niet meer recht op de premie dan persoon X?

Ik weet dat ik dit vanop een afstand zeg zonder je concrete situatie te kennen, maar je moet volgens mij oppassen met jezelf constant te vergelijken met anderen. De wereld is soms oneerlijk, klopt. Maar je kan nu eenmaal niets veranderen aan mensen die een betere promotie krijgen omwille van slijmen bij de baas, geboren zijn in een rijk gezin of winnen met euromillions.

Ik bespaar je de details van mijn eigen verhaal, maar omwille van heel wat tegenslagen (en ja, deze komen bijna altijd onverwacht) heb ik best al wat financiële waters doorzwommen. Je kan dan blijven hangen in je frustratie op het systeem, en dat is je goede recht, maar het zal je niet verder helpen. Meer zelfs, blijven hangen in enkel frustratie kan je nog verder de dieperik in duwen.

Probeer je echt ook te focussen op wat je wel zelf kan ondernemen en probeer het maximum te halen uit de voordelen die toch worden aangeboden door de overheid. Renteloze leningen, uitstel van hypothecaire lening, OCMW steun, ...

Nogmaals, ik weet dat ik dit vanop een afstand zeg en ik wil je niet veroordelen of tekort doen aan je zorgen. Ik wil je vooral proberen te motiveren om te kijken wat je toch kan ondernemen in deze bizarre tijden, om hopelijk wat verlichting te zoeken van je zorgen.

@Spiderman je levensstandaard aanpassen is niet alleen besparen op gas en elektriciteit, maar van vele kleintjes 1 grote maken.
Je kan bvb vrijwillig in budgetbeheer gaan bij het ocmw waarbij ze samen met jou kijken wat luxe is en geschrapt kan worden, en wat niet.

Er zijn VEEL mensen die zeggen dat ze de factuur niet kunnen betalen, maar ondertussen veel geld uitgeven aan zaken die pure luxe zijn.
Als je een afbetalingsplan opstelt met je leverancier voor die openstaande schuld, kom je zelfs in aanmerking om met de bank te gaan praten om een jaar lang geen kapitaal van je hypotheek af te lossen. Google maar eens voor de precieze voorwaarden 😉

Al sociaal tarief aangevraagd? Aangeklopt bij OCMW?
Ik verdien daar te veel voor. Met te veel bedoel ik gelijk een gemiddelde Belg. Nu, kan je dan misschien zeggen dat ik het niet nodig heb. Maar wat is leven waard als je maandelijks geen geld opzij kan zetten, niet kunt shoppen, jaarlijks op vakantie gaan, etc. Als ik maandelijks niets of weinig overhou van mijn inkomsten na betalen van alle kosten/facturen, dan vraag ik me af waarom ik leef/werk.

Om iets te bereiken in het leven, om geen huur te betalen. Om hogerop te klimmen in de bevolkingsklasse, of althans proberen.
Misschien bekijken of een appartement een beter idee kan zijn :thinking:? Als de gasprijzen nog jaren hoog zouden zijn is dat misschien een beter idee. In een appartement wordt minder gas verbruikt.

Ik verdien daar te veel voor. Met te veel bedoel ik gelijk een gemiddelde Belg. Nu, kan je dan misschien zeggen dat ik het niet nodig heb. Maar wat is leven waard als je maandelijks geen geld opzij kan zetten, niet kunt shoppen, jaarlijks op vakantie gaan, etc. Als ik maandelijks niets of weinig overhou van mijn inkomsten na betalen van alle kosten/facturen, dan vraag ik me af waarom ik leef/werk.
Als je verdient gelijk een gemiddelde Belg is dat toch zo slecht nu ook weer niet?… Ten opzichte van vele andere landen heeft de gemiddelde Belg het nog zeer goed.

Hahaha, wtf.

Er zijn zoveel mensen die een eigen huis hebben, daar is echt geen enkele sociale status aan verbonden hoor.

Wat zijn dan jullie inkomsten vs jullie hypotheek als jullie zelfs bij 150 €/maand al gewoon een jas aanhielden om te besparen?

Wij deden dat om te besparen en wij hadden nog geld over voor persoonlijke uitgaven. Wij leefden niet op het randje. En eens uw jas aanhouden was voor ons geen grote inspanning, dus why not. Maar met deze energiefacturen zouden wij op het randje leven en amper/niets overhouden.

Ja jongens, het leven is niet eerlijk he.

Nu gebeurt wat we al langer aan voelden komen: de algemene welvaart daalt. Dus zo goed als iedereen gaat inboeten.
Dat is voor niemand plezant, maar het allerminst voor degenen die al onderaan bengelden.
Vrij logisch dat er geklaagd wordt (niet dat het iets uitmaakt, behalve dat het misschien een beetje oplucht).

Gewoon hopen dat het niet nog erger wordt, maar naar mijns inziens is de bodem nog niet in zicht :unsure:

Ik vind het heel erg dat mensen in de shit geraken. Ik vind het niet kunnen dat mensen die ruim toe kwamen met hun rekening en heel hard werken, nu plots door maandelijkse energiefacturen die vervier- of vervijfvoudigd zijn, nu ineens een sociaal tarief moeten gaan aanvragen of moeten aankloppen bij het OCMW.

Maar ik begrijp wel wat oa Gassy en Nestorius willen zeggen, wat ze zeggen is ergens wel wreed maar ..

Zelfs als de sociale tarieven, het OCMW, de werkloosheidsuitkeringen en de pensioenen, morgen 'plots' doodleuk allemaal in koor, ASAP worden afgeschaft met als reden: 'het geld is gewoon op, de overheid is letterlijk bankroet ..'.

Dan is het waarschijnlijk een sociaal bloedbad met veel doden in Brussel, maar denken mensen dan echt dat een ander (bijvoorbeeld hun buurman) ook daar maar iets mee zal inzitten? 1x raden. :frown:

Dat is dan de start van een revolutie. Vermoedelijk het einde van België (misschien wordt het eens tijd?).

Ik weet dat ik dit vanop een afstand zeg zonder je concrete situatie te kennen, maar je moet volgens mij oppassen met jezelf constant te vergelijken met anderen. De wereld is soms oneerlijk, klopt. Maar je kan nu eenmaal niets veranderen aan mensen die een betere promotie krijgen omwille van slijmen bij de baas, geboren zijn in een rijk gezin of winnen met euromillions.

Ik bespaar je de details van mijn eigen verhaal, maar omwille van heel wat tegenslagen (en ja, deze komen bijna altijd onverwacht) heb ik best al wat financiële waters doorzwommen. Je kan dan blijven hangen in je frustratie op het systeem, en dat is je goede recht, maar het zal je niet verder helpen. Meer zelfs, blijven hangen in enkel frustratie kan je nog verder de dieperik in duwen.

Probeer je echt ook te focussen op wat je wel zelf kan ondernemen en probeer het maximum te halen uit de voordelen die toch worden aangeboden door de overheid. Renteloze leningen, uitstel van hypothecaire lening, OCMW steun, ...

Nogmaals, ik weet dat ik dit vanop een afstand zeg en ik wil je niet veroordelen of tekort doen aan je zorgen. Ik wil je vooral proberen te motiveren om te kijken wat je toch kan ondernemen in deze bizarre tijden, om hopelijk wat verlichting te zoeken van je zorgen.

Dat is mooi gezegd maar als ik belastingen betaal voor het systeem, dan kan ik het niet laten om me er iets van aan te trekken. Dit is het moment waar ik eindelijk hulp nodig heb. Dit zijn de momenten waarvoor ik zou verwachten dat mijn bijdrage beloont.

Ik denk dat we te ver aan het afwijken zijn in dit topic en dat de laatste pagina's in een ander topic thuishoren. Ik besluit gewoon met: Het leven is niet altijd eerlijk, soms heb je enorme tegenslagen (en soms ook een beetje geluk) Maar bij tegenslagen, moet je die moet je zo snel mogelijk achter je laten en je moet verder gaan ...

En verder wat C11 zegt ..

Als dit je graadmeter is, wil ik mijn eerder bericht toch iets harder stellen...
Als je zelfs niet wil inboeten op shoppen of op vakantie gaan, wil je gewoon je levensstijl niet aanpassen en moet je je prioriteiten echt wel eens grondig bekijken.
Met het geld van een jaarlijkse vakantie kan je al een mooie investering doen in je huis bijvoorbeeld. Keuzes die je zelf maakt en waarvan je ook wel gewoon de gevolgen moet dragen hoor...

Je vergelijkt jezelf in je vorige berichten met anderen. Probeer deze vergelijking misschien eens in de andere richting te doen? Er zijn mensen die al jaren (of zelfs in hun hele leven) niet op vakantie zijn geweest, al jaren niet kunnen sparen, afhankelijk zijn van voedselbanken en tweedehands kledij.
Hebben zij dan eigenlijk niet meer recht op een premie als jij...?

Terug
Bovenaan