Gohja, die initiële paniek is ergens wel logisch, maar wordt uiteraard ook graag overdreven om clicks te scoren (zeker bij HLN). Uiteindelijk is die elektriciteit en gasfactuur ook zoiets, hopen berichten over gigantische voorschotten terwijl dit volgens mij bij vele mensen zeker goed omhoog gaat, maar het nu ook niet is of we plots allemaal €10000 per jaar gaan betalen.
De brandstofprijzen zijn ook duur, richting €2 per liter is gewoon hoog. Maar ik heb nu toevallig gisteren in de spits gereden en ik moet zeggen dat ik toch weinig verschil zie. Natuurlijk zijn er in dit land veel bedrijfswagens, maar verkeersdrukte zou al een pak minder zijn met 5-10% minder wagens.
Daarom ook dat ik denk dat er volop zal geklaagd worden, maar dat de "drempel" om alternatieven te zoeken nog altijd groter is op dit moment. Misschien ook omdat er bij velen het optimisme is dat dit een tijdelijke situatie gaat zijn. Er zal natuurlijk een punt komen dat mensen alternatieven gaan zoeken, en ik denk dat voor de standaard middenklasser die er wel tot op zekere hoogte zijn.