Aanpak van de gas- en energiecrisis

Dus vanaf dat er geen file meer is en alleen de ev of de dikke bakken op de autostrade rijden is het geslaagd?

Klassesyteem?

Wat moet er geslaagd zijn eigenlijk? Over welk klassesysteem heb je het eigenlijk?
Er zijn altijd al armen, middenklasse en rijken geweest, al van ver voor dat Belgie bestond. Ik sta veel verder van rijk dan van arm imo.

Zie jij vandaag dan wel dat de brandstof duur is? Ik zie dat werkelijk nergens momenteel, de autosnelweg naar de kust stond gisteren goed vast. Of gingen al die mensen naar hun werk op een feestdag? Cafes, restaurants en shoppingscenters zitten afgeladen vol. Dit betekend natuurlijk niet dat het geen probleem kan worden in de toekomst en de prijzen van goederen zullen allicht (nogmaals) stijgen.

We zijn overigens precies vergeten dat de diesel nog 2,2-2,3 euro/liter heeft gestaan, op een moment dat de lonen 20% lager waren dan nu. Inflatiegecorrigeerd staat de diesel dus zelfs niet op zijn hoogst.
Gas en elektriciteit zijn welliswaar duurder geworden maar itt 2022 zijn we nu niet gepakt in snelheid, de hele maand maart is de prijs van vaste contracten hetzelfde geweest. Als je vandaag zelf geen vast contract hebt afgesloten voor de zekerheid moet je op dat vlak het eerste jaar niet komen klagen wat mij betreft. Ook hier is er vandaag geen probleem, het stookseizoen is zelfs gedaan (goed nieuws voor de mazoutstokers).

Wat is volgens jou dan de oplossing? Dat de overheid tussenkomt met geld dat er niet is op een moment dat er geen nood is? Alleen in nood moet een overheid tussenkomen, maar vandaag zijn we zover nog niet.

Mensen moeten echt stoppen met voor elke pruts hun hand open te houden en wat meer zelfredzaam zijn, een dip in inkomen of tijdelijke stijging in uitgaven zou je zelf moeten kunnen opvangen. Het gaat er echt niet op beteren in de toekomst.

Luminis BasisFlex is voor april 5,69c€/kWh of bedoel je inclusief alle kosten?

Ik heb een contract bij Luminus, dus die zat er allicht bij mij niet in. 5,69c/kWh is dan de goedkoopste (of 1 van de) wss. Geen zotte prijs, al is dat nog steeds variabel natuurlijk.

Ik heb een contract bij Luminus, dus die zat er allicht bij mij niet in. 5,69c/kWh is dan de goedkoopste (of 1 van de) wss. Geen zotte prijs, al is dat nog steeds variabel natuurlijk.

Vast ingetekend op 3,52€c bij Engie (excl kosten)
Dat zijn toch prijzen waarmee ge niet moet speculeren

Mensen moeten echt stoppen met voor elke pruts hun hand open te houden en wat meer zelfredzaam zijn, een dip in inkomen of tijdelijke stijging in uitgaven zou je zelf moeten kunnen opvangen. Het gaat er echt niet op beteren in de toekomst.
Een snelle en stevige prijsstijging van energie zou ik nu niet meteen een 'pruts' noemen. Ik heb er alle begrip voor dat dit voor heel wat mensen zeer snel druk zet op het huishoudbudget. Mensen moeten absoluut leren om zelfredzaam te zijn maar dat blijk nu net moeilijk in een land met een hoge fiscale druk. Een groot aantal Belgische gezinnen leeft van pacycheck-to-paycheck zonder een noemenswaardige financiële buffer te kunnen opbouwen. Als de energiefactuur ziet verdubbelt is het logisch dat voor velen een financiële aanslag betekent.

Dit betekent niet dat een overheid met geld moet strooien. Een overheid die zich mengt verstoort overigens ook de markt. Wel hadden ze imo kunnen nadenken over de timing van de accijnsverhoging.

Een snelle en stevige prijsstijging van energie zou ik nu niet meteen een 'pruts' noemen. Ik heb er alle begrip voor dat dit voor heel wat mensen zeer snel druk zet op het huishoudbudget. Mensen moeten absoluut leren om zelfredzaam te zijn maar dat blijk nu net moeilijk in een land met een hoge fiscale druk. Een groot aantal Belgische gezinnen leeft van pacycheck-to-paycheck zonder een noemenswaardige financiële buffer te kunnen opbouwen. Als de energiefactuur ziet verdubbelt is het logisch dat voor velen een financiële aanslag betekent.

Dit betekent niet dat een overheid met geld moet strooien. Een overheid die zich mengt verstoort overigens ook de markt. Wel hadden ze imo kunnen nadenken over de timing van de accijnsverhoging.

Maar die gezinnen krijgen ook (vaak) 2x job bonus, betalen weinig RSZ + bedrijfsvoorheffing. Hebben wel vaak een dure GSM waar ze elke maand grof geld betalen aan de operator, rijden een veel te dure wagen waarvoor ze een lening bij de bank hebben lopen etc. Er moeten ergens grenzen getrokken worden, de corona factuur is bijlange nog niet terugbetaald (ik heb netjes mijn belastingen betaald op de gekregen energiesommen, aan mij zal het niet liggen).

Degene die al sober leven en desondanks deze stijging voor de kiezen krijgen, voor die is dat pijnlijk ja. Maar hopelijk hebben die zich ingedekt met vaste contracten. Dan valt de stijging al bij al nog mee, maar allicht nog voelbaar. Zoals reeds gezegd, het stookseizoen is gedaan, dus het eerste half jaar is de impact beperkt.

Maar die gezinnen krijgen ook (vaak) 2x job bonus, betalen weinig RSZ + bedrijfsvoorheffing. Hebben wel vaak een dure GSM waar ze elke maand grof geld betalen aan de operator, rijden een veel te dure wagen waarvoor ze een lening bij de bank hebben lopen etc. Er moeten ergens grenzen getrokken worden, de corona factuur is bijlange nog niet terugbetaald (ik heb netjes mijn belastingen betaald op de gekregen energiesommen, aan mij zal het niet liggen).

Degene die al sober leven en desondanks deze stijging voor de kiezen krijgen, voor die is dat pijnlijk ja. Maar hopelijk hebben die zich ingedekt met vaste contracten. Dan valt de stijging al bij al nog mee, maar allicht nog voelbaar. Zoals reeds gezegd, het stookseizoen is gedaan, dus het eerste half jaar is de impact beperkt.
Hoe is het relevant dat er een progressief belastingsstelsel is?
Ik ben ook niet mee hoe dergelijke stereotypen gebruiken om iedereen over één kam te scheren, waarbij dit voor veel mensen niet opgaat, relevant is.

Ik ben niet mee hoe dergelijke stereotypen gebruiken om iedereen over één kam te scheren, waarbij dit voor veel mensen niet opgaat, relevant is.

Of hoe is het relevant dat er een progressief belastingsstelsel is?
DIT
Alsof iedere Belg in een 2 verdieners gezin leeft... In steden leven veel singles. Verder zijn er gescheiden mensen, weduwes en weduwnaars, jonge starters met basic lonen ... Mensen die idd niet meer tot veel sparen komen wegens de hoge levenskost (en een loon die niet 'BG approved' is :s )
Belgie is meer dan een groot percentage (kwasie 60%) die het heel goed heeft.

Mensen moeten absoluut leren om zelfredzaam te zijn maar dat blijk nu net moeilijk in een land met een hoge fiscale druk.
Vind ik een vreemde, om niet te zeggen gekleurde, stelling. Is men in landen met lagere fiscale druk "zelfredzamer"? Hoe kwantificeer je dat?

Is de fiscale druk op mensen die nu "afzien" eigenlijk wel hoog?

Hoe is het relevant dat er een progressief belastingsstelsel is?
Ik ben ook niet mee hoe dergelijke stereotypen gebruiken om iedereen over één kam te scheren, waarbij dit voor veel mensen niet opgaat, relevant is.

Dat voor de lage lonen de fiscale druk helemaal niet zo hoog is. Iemannd met een basisloon zal niet de gemiddelde belastingsvoet van 40+% hebben die ik heb met 3 kinderen, hypotheekaftrek en teruggave pensioensparen (wel mee gestopt nu, brengt niks op).
Aan de gemiddelde aanslagvoet te zien is de fiscale druk voor mij hoger dan een alleenstaande met een basisloon. Dan heb ik dan toch eerder hulp nodig dan een alleenstaande met basisloon en 10% gemiddelde aanslagvoet. Of is fiscale druk toch geen goede parameter?

In September 2025 de stookolietank laten vullen aan 0,7917 per liter. Voor 2.000 liter kwam dit op 1583 EUR.

Vandaag kost 2000 liter stookolie 3212 EUR.

Volgens StatBel (cijfers van 2024) gebruikt 16,1% van de Belgische gezinnen stookolie als primaire verwarmingsbron. Daarmee staat stookolie op de tweede plaats, na marktleider aardgas met 66,8%. Warmtepompen hebben een aandeel van 3,6%. De gasprijs is gelukkig minder hard gestegen als die van stookolie.

Denk dat je mag stellen dat iedereen die op stookolie verwarmt met argusogen de prijzen in het oog houdt. Stookolie is gelukkig een brandstof die je stockeert. De meeste gezinnen zullen vandaag nog putten uit de voorraad die ze voor de het stookseizoen 25-26 hebben aangelegd. Dus bang afwachten hoe de prijzen de komende maanden zullen evolueren.

Voor wie suckt het:

Voor 16,1% van de Belgische gezinnen die op stookolie verwarmen.

Mjah, stookolie is inderdaad iets waar je een voorraad aanlegt maar iemand die een beetje het nieuws volgt, kan wel een beetje uitstellen. Prijzen zakken morgen al een stuk.
De diesel gaat ook een stuk omlaag morgen.

Het lijkt mij allemaal een stuk ambetanter in 2008 en 2011-2012 qua stookolie met veel langere periodes met ook hoge prijzen.
Zaten we toen al aan 80-90 eurocent de liter voor stookolie.
En ik herinner mij geen overheidsingrepen op toenmalige prijzen in die tijd?

EDIT; Ik vind het allemaal veel te vroeg en te paniekerig om nu al te beginnen over overheidssteun en dergelijke voor een piek die nog maar een paar weken bezig is. Ik vond de steun tijdens COVID al veel te overdreven...

Laatst bewerkt:
Dat voor de lage lonen de fiscale druk helemaal niet zo hoog is. Iemannd met een basisloon zal niet de gemiddelde belastingsvoet van 40+% hebben die ik heb met 3 kinderen, hypotheekaftrek en teruggave pensioensparen (wel mee gestopt nu, brengt niks op).
Aan de gemiddelde aanslagvoet te zien is de fiscale druk voor mij hoger dan een alleenstaande met een basisloon. Dan heb ik dan toch eerder hulp nodig dan een alleenstaande met basisloon en 10% gemiddelde aanslagvoet. Of is fiscale druk toch geen goede parameter?
Voor een gemiddelde belastinvoet van 40%+ te bekomen met 3 kinderen en nog wat voordelen, dan heb je al een brutoloon van meer dan 8000 euro. Ik zou niet stellen dat je dan nog echt hulp nodig hebt...

Verder snap ik niet hoe dat een relevante reactie tov. de eerdere reactie.
Wat is eigenlijk de boodschap die je wilt meegeven?

Laatst bewerkt:
.....

EDIT; Ik vind het allemaal veel te vroeg en te paniekerig om nu al te beginnen over overheidssteun en dergelijke voor een piek die nog maar een paar weken bezig is. Ik vond de steun tijdens COVID al veel te overdreven...
Idem hier. Inkomens van 60k tot 120k die de EG premie van 1000€ kregen tijdens de Ukraine energie crisis was voor mij pure Kafka.
Weliswaar achteraf terugbtaald via latere belastingen voor sommigen, maar toch ...
Alsof je met 60 tot 120k inkomen een boterham minder ging eten. Met die 1000€ op city trip ja.

Voor een gemiddelde belastinvoet van 40%+ te bekomen met 3 kinderen en nog wat voordelen, dan heb je al een brutoloon van meer dan 8000 euro. Ik zou niet stellen dat je dan nog echt hulp nodig hebt...

Dat voor veel gezinnen de fiscale druk helemaal niet zo zwaar is als beweerd. En dat die druk helemaal geen goede parameter is, ik moet veel belastingen betalen maar kan perfect mijn plan trekken (wss ook de reden waarom ik de vorige premie deels heb meoten terugbetalen).
Maar ik heb de verkeerde geqoute...

Enfin, ik vind niet dat de overheid moet ingrijpen. Als het echt zeer lang aansleept en volgende winter nog steeds een issue is, dan kan dat nog bekeken worden. Maar aangezien iedereen een vast contract in Maart kon afsluiten hoeft dat wat mij betreft voor gas en electriciteit al niet tot en met eind volgend jaar. De overheid heeft geen geld en naast besparen aan hun kant zouden ze best de vinger op de knip houden.

Idem hier. Inkomens van 60k tot 120k die de EG premie van 1000€ kregen tijdens de Ukraine energie crisis was voor mij pure Kafka.
Weliswaar achteraf terugbtaald via latere belastingen voor sommigen, maar toch ...
Alsof je met 60 tot 120k inkomen een boterham minder ging eten. Met die 1000€ op city trip ja.

Ge mocht uw huis amper uit, dusja.
In die tijd woonde we nog in een ouder huis en ging de energiefactuur van 300 euro/maand naar 800 euro. Was pijnlijk, maar we konden dat wel opvangen. We hebben die premie toen effectief gebruikt voor energie, maar naderhand moeten terugbetalen. Uiteindelijk hebben we via de afrekening heel veel teruggehad, maar in tussentijd was die niet te verlagen.

Maar zo een dingen kan alleen als ge wat geld aan de kant hebt staan of genoeg inkomen hebt.

Laatst bewerkt:

Dat was denk ik ook deels een reactie op ThomasMore zijn opmerking over "land met hoge belastingdruk" wat op zich irrelevant is.

België is één van de vaandeldragers als het op sociale herverdeling aankomt, waar de bottom 60% en zéker de bottom 30% meer tot veel meer terugkrijgen dan wat ze zelf in het systeem steken... dan kan je niet zeggen dat het moeilijk is om zelfredzaam te zijn omwille van de hoge belastingdruk, eerder het omgekeerde imo. Door de sociale herverdeling worden sommige mensen net aangemoedigd van het net níet te doen omdat het niet of nauwelijks loont.

Ondanks de hoge belastingdruk staat België wereldwijd 3de als het aankomt op mediaan vermogen, na alleen Zwitserland en Australië. Het is ook niet zo dat België een súper duur land is om te wonen. Ik denk dat dit misschien toch kan dienen als indicatie van het feit dat de overheid in dit land ons, in ruil voor die belastingdruk, op veel vlakken toch best wel ontzorgd en ondersteund.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan