Aanpak van de gas- en energiecrisis

De prijzen schieten al maanden de lucht in maar in België zijn er enkel nog maar ballonnetjes opgelaten, is er nog niets concreets bekeken en is er al helemaal niets berekend qua impact, kost, etc. Goed bezig Tinne :niceone:

Laatst bewerkt:
Btw verlaging is voor mij ook no-go. Je gaat vooral grootverbruikers helpen ...

Basistarief invoeren waarbij een deel 6% is zou voor mij wel optie zijn, al is dat niet zo evident natuurlijk doordat mensen alleen elektriciteit hebben, andere ook gas of stookolie
Net gelezen dat een basistarief aan 6% en de rest aan 21% niet kan obv Europese regels (een product moet één tarief hebben ofzo). Dus dat is ook een no passaran. Dan beter een algemene verlaging naar 6%.

Net gelezen dat een basistarief aan 6% en de rest aan 21% niet kan obv Europese regels (een product moet één tarief hebben ofzo). Dus dat is ook een no passaran. Dan beter een algemene verlaging naar 6%.
Met water kan het wel of hoe zit dat?
En sowieso is elk product anders bij leverancier qua prijs terwijl er hetzelfde uitkomt, zou beter vast bedrag per kWh verbruik zijn eigenlijk dan btw op de prijs :unsure:

Anyway dan liever geen en moeten mensen maar eens leren wat minder te verbruiken :unsure:

Want verlaging gaat vooral de grote verbruikers ten goede komen

Wanneer worden politici eens persoonlijk verantwoordelijk gesteld als ze tijdens perioden van hoogconjunctuur niet aan schuldafbouw doen, waardoor we in bv deze tijden geen “vuurkracht” meer hebben om maatregelen uit te werken?

Ik heb het hier al veel mogen lezen. We mogen blij zijn dat we in belgie leven.

Het beste wat ze hier kunnen is in 0 rente beleid en 3-4% werkloosheid -1 -2% budget....

Betaalt zich allemaal automagically terug. Quod non.

Overigens part2 in de afspraak van Tinne rijdt zich vast.

Verder dan "Engie mag betalen" of "we hebben de factuur met 30 euro per jaar verlaagd" komt ze niet. Dat heeft dan 3 6 maanden tijd om erover na te denken en komt op het moment dat het moet met niks..

Ziet er ook niet hoopgevend uit.
En als je Jonathan Holslag daarnet mocht geloven in de Afspraak zal het westen niet veel kunnen inbrengen militair gezien.

Hebben we geen gas, een hoge staatsschuld en geen deftig leger.
Wat een continent! In verval.

75 jaar na WW2 mogen we weer eens hopen op de yankees om ons te komen helpen.
Stel u voor dat Trump daar nog zat, het gezichtsverlies was compleet voor de tandeloze tijger, de EU. Veel blabla in hun praatbarak.
Mss kan Verhofstadt de gemoederen nog wat gaan ophitsen in Oekraïne?

Iemand ?

Ondertussen mag de bevolking betalen. De Noren kunnen wat extra oppompen, maar das ook gelimiteerd.
In UK waren er ook al groene jongens en meisjes die eerder opriepen tot een complete ban op nieuwe olie- en gasboringen.. wel, laat de drillbits maar terug boren!

Energy Minister Anne-Marie Trevelyan said the U.K. could eventually follow in the footsteps of North Sea neighbor Denmark which will stop offering new oil and gas licenses and end production by 2050.

Elk nadeel heeft zijn voordeel: gemiddeld gaan we minder energie verbruiken en mss eens nadenken over optimalisatie of verbetering van efficiëntie. Beste motivatie = dure energie.

Slecht systeem met slachtoffers maar wel gegarandeerd resultaat, de tactiek van de verschroeide aarde.

Dit is het resultaat van een laks liberaal beleid, door de liberalisering van de energiemarkt staan we nu met onze rug tegen de muur en betalen sommige mensen 1000 €/maand voorschot bij sommige leveranciers....onhoudbaar.

Heel deze "crisis" is inderdaad niet meer dan de zoveelste uitwas van de haast heilig beschouwde vrije markt waarbij overheden hun burgers schaamteloos tekortgeschoten zijn door, geheel volgens de neoliberale waan/waanzin van de afgelopen 40 jaar, elementaire behoeften een speelbal van die markt te hebben laten worden.

Er is weinig neoliberale waanzin aan dogmatisch energiebronnen niet willen ontginnen en hard te switchen naar alternatieven die onvoldoende zijn ...

En hoe haalbaar zijn die alternatieven?
Geen gas meer in nieuwbouwwijken: zet u maar een warmtepomp en isoleer nog wat meer: allemaal mooi, maar terugverdientijd?!

Dit is het resultaat van een laks liberaal beleid, door de liberalisering van de energiemarkt staan we nu met onze rug tegen de muur en betalen sommige mensen 1000 €/maand voorschot bij sommige leveranciers....onhoudbaar.
Net niet, als het een liberaal beleid was waarbij de markt mocht inspelen op de vraag en vrij was in haar aanbod (gebonden door CO2 normen) dan had je nu een vlot aanbod aan zuivere (groene) kernenergie om stroom aan te bieden.
Echter is deze natuurlijke marktwerking zo tegengewerkt door de overheidsinstellingen (bijv. groene stroom massaal subsidiëren, ontwikkeling van kernenergie tegenwerken, ...) dat we nu in de penarie zitten. Dit is het zoveelste nadelige gevolg van de vrije markt haar gang niet te laten gaan.

Ik ben een groene jongen en al heel mijn leven tegen kernenergie, maar ik denk dat het nu niet de moment is...ik denk dat een meerderheid van de bevolking achter de kernenergiestaat, desnoods nog 1 reactor ofzo, maar toch iets als backup. Het zal er niet makkelijker op worden met de situatie in Oost Europa. Dusja, ik zou postponen en een schone gascentrale bouwen zodat we de oudere, meer vervuilende centrales kunnen sluiten

En hoe haalbaar zijn die alternatieven?
Geen gas meer in nieuwbouwwijken: zet u maar een warmtepomp en isoleer nog wat meer: allemaal mooi, maar terugverdientijd?!
Terugverdientijd hoeft toch niet altijd? Dat het beter is voor het milieu kan toch reden genoeg zijn?

Terug
Bovenaan