Die curve toont vraag of verbruik in 10^9 m³, en die vraag is niet hoger dan in andere winterperiodes (eigenlijk nog lager dan voor COVID). Toch is de prijs veel hoger, lijkt me dan toch niet dat wat SomeDude hier lanceert, schaarste door "dus ja die verder weg wonen zorgen ervoor, of die slechte isolatie hebben of ..." klopt?Het is toch de schaarste die de prijs bepaalt in dit geval. De vraag voor gas is voornamelijk beinvloed door de warmtevraag voor (particuliere) gebouwen en huishoudens. Vrij sterke seasonality maar een vraaggestuurd beleid is er vooralsnog niet helaas:
Mijn probleem is niet dat je over schaarste spreekt, maar dat je dit koppelt aan weinig isolatie of ver van het werk wonen. Dat is niet veranderd sinds vorig jaar, en de winter is tot nu toe ook zachter geweest. Je bent hier aan het doen of die mensen nu plots de reden zijn van de prijsstijging, terwijl je op de curve van Niklas net de vraag kan volgen.Aan de files te zien op de wegen naar Brussel redelijk veel
Heropleving zorgt mee voor die schaarste dus ja schaarste
Er is weldegelijk een verhoging van de co2 prijzen (verdubbeling van 25 euro naar 53 euro per ton)
Die heffingen (waarvan slechts een beperkt deel 'verdoken belastingen' zijn) zijn oftewel een vast bedrag per jaar oftwel een bedrag per kwh dus daaruit worden geen extra's verdient omdat de eenheidsprijs voor elektriciteit/gas/olie hoger is
Verder ben je aan het inzoomen op de heffingen, ik had het ook over de btw, het niet-verdoken deel.