Als je met oogkleppen op enkel naar bepaalde scenario's kijkt, dan wel.
Ik ben vroeger nog met de fiets naar school gegaan en kan u het volgende zeggen:
Zelfs met regenkledij, blijf je niet volledig droog als het hard genoeg regent.
Als je een functie hebt waar presentatie deel van is, gaat dat ook al niet lukken. Veel geluk met uw kostuum onder regenkledij of gestijld haar onder uw helm.
En dan zwijg ik nog over het feit dat een deel mensen zich ook kapot gaat zweten in een hittegolf op een e-bike.
Of natuurlijk in de haven werkt, waar een deel tunnels/bruggen enkel toegankelijk zijn met de wagen. Switch gewoon eens tussen wagen, fiets & OV bij deze route:
Find local businesses, view maps and get driving directions in Google Maps.
www.google.be
Om dan nog maar te zwijgen van mensen die in ploegen werken..
Het is voor mij 29km enkel. Het is 1:30 fietsen, ik moet om 5:30 beginnen, reken nog 20 minuten douchen/omkleden. (Ja, zelfs op een elektrische fiets zweet ik mij te pletter op zo een afstand).
Dan moet ik thuis om 3:40 vertrekken, en dus om 3u opstaan.
En dit om dan tegen 15u thuis te komen waar ik onmiddellijk moet doorrijden om de kindjes van school af te halen. Ons kindjes zitten op 2 verschillende scholen, op 20 minuten rijden van elkaar waardoor onze oudste een half uur moet wachten en we dan samen rond 16:45 thuiskomen. Dan moet ik nog beginnen koken en eten we wat het al snel 18:30 maakt.
Dan heb ik nog een half uurtje ergens speling om me wat op te frissen want om 19u moet ik terug in m'n bed om aan 8u slaap te geraken.
Dan met de late, moet ik om 11:40 vertrekken om tegen 23u thuis te komen. Een half uurtje opfrissen. En dan 6:30 slapen want om 6:30 gaat de wekker terug om op tijd de kindjes naar school te kunnen voeren.
Tenslotte met de nacht. Om 20u vertrekken en om 7u thuis te komen. Een half uurtje om de kindjes klaar te maken en terug te vertrekken om dan tegen 8:45 thuis te komen. Half uurtje opfrissen en om 9:15 gaan slapen. 5:30 later opstaan om de kindjes terug te gaan halen om dan tegen 16:45 terug thuis te zijn. (De woensdag kan ik al evengoed niet gaan slapen want dan moet ik om 11:15 al opstaan) En net zoals na de vroege tegen 18:30 "klaar" te zijn.
Hier heb ik dan 1:30 om even bij te slapen of iets nuttig te doen voor ik terug moet vertrekken.
Al deze zaken dikwijls 7 dagen op een rij.
Geen marge om ergens in een winkel te stoppen om eten te kopen, geen marge om de kindjes te helpen met hun huiswerk, geen marge voor hobby's.
@SomeDude perfect haalbaar volgens u? Dat is gewoon moordend.
Hoelang geef je mij voor ik ergens uitgemergeld halfdood in een gracht lig te rotten na een hartaanval wegens overdreven stress/butnout/sleepgebrek/...
Kindjes naar een dichtere school sturen gaat niet. De lagere school waar onze 2 jongste zitten was op 3km van waar we woonden toen ze voor het eerst naar school gingen. Nu is het 8km. Er is een school dichter (1km) maar alle scholen zitten stampvol dus veranderen van school gaat niet. (Los van hun vriendjes). Onze oudste zit in het middelbaar en die school ligt op 5km van ons huis, maar we zouden enkele gevaarlijke plaatsen passeren en dankzij een trauma enkele jaren geleden kan ik het niet aan onze oudste alleen met de fiets te laten gaan.
Mijn vrouw werkt ook, en zou, als ze ook alles met de fiets zou doen, om 6u moeten vertrekken en pas om 18u terug thuis zijn.
Wij wonen op 5km van het station, mijn vrouw kan/gaat met de trein naar het werk.
Ik heb, door m'n specifieke job maar 1 optie om te veranderen van werklocatie. En deze ligt op 24km wat dus geen verschil maakt. Ik kan ook naar dezelfde stad als m'n vrouw gaan werken, maar een overplaatsing buiten m'n regio duurt in deze tijden van personeelstekort zeker 5 jaar.
Verhuizen richting die stad wil zeggen dat we naar een veel duurdere regio moeten en weg gaan van ouders/schoonouders die geregeld instaan voor de opvang van onze kindjes.
Conclusie
@SomeDude weinig mensen hebben de mogelijkheid om zomaar de auto te laten staan.
Als single zonder kinderen en familie is dat inderdaad te doen. Maar met een gezin waar beide ouders werken is dat voor veel gezinnen gewoon onmogelijk.
Compleet bij de haren getrokken gij..
Kga u een ander voorbeeld geven. Mensen die bij het spoor werken krijgen een vrijkaart om de trein kosteloos te gebruiken doch kunnen ze niet altijd op hun werkplaats geraken doordat de treinen er nog niet geraken bij einde of start van hun shift.
En er worden veel werkolaatsen gesloten en gecentraliseerd… iedereen moet dan ook maar verhuizen naar een station waar ze een trein kunnen nemen .. dat ze dan niet kunnen nemen conform hun shiften.
Ge hebt een bepaalde visie en ge staat niet open voor een andere visie, kan dan zowel tegen een kind van 3 babbelen.
Sorry maar deze moest er uit. Wereldvreemd ben jij.
Ik ben zo iemand. Ik werk bij het spoor en geraak gewoon niet met de trein op m'n werk. (Of ik moet voor de vroege om 22u de avond ervoor al vertrekken en op m'n werk al overnachten)