Aanpak van de gas- en energiecrisis

Gelukkig is de winter bijna gedaan met deze nieuwe gasprijzen.
1uDk5Yr.png

Ik blijf erbij: Deze stijging is gebakken lucht / ne bubbel omdat véél leveranciers van gas en elec extra voorraden zijn gaan aankopen en opslaan om een worst case scenario te vermijden (plots de gaskraan vanuit Rusland dicht) + omwille van speculanten die .. enzovoorts ..

Dus op korte termijn is er een grote stijging te zien, door tijdelijk wéér grotere schaarste, maar op lange termijn niet hé. De winter is bijna voorbij .. (Tenzij de gaskraan inderdaad wél nog dichtgedraaid wordt)

We mogen al blij zijn dat alles in België tig jaren moet duren voor men tot een beslissing komt.
Stel u voor dat we nu afhankelijk waren van gascentrales en deze oorlog breekt uit

Impact zou voor zover ik het begrijp klein zijn.
Ik kan die conclusie er niet aanhangen.

De enigste conclusie die ik er kan aanhangen is dat de prijsstijging beperkt is indien we afhankelijk waren van gascentrales ipv kerncentrales op basis van de kostprijs van maart 2021 aangepast aan de seizoensgebonden prijsfluctuatie.
Dat is bij mijn weten de laatste update van de prijsimpact die ik ergens ben tegengekomen.
Maar de stijging van de prijzen is op dit moment wel buiten de normale parameters van de seizoensgebonden prijsfluctuaties getreden. En ik heb geen simulaties gezien met dergelijke parameters of wat de impact daarvan zou kunnen zijn.

Gelukkig is de winter bijna gedaan met deze nieuwe gasprijzen.
1uDk5Yr.png

Vooral slecht nieuws voor iedereen met een quarterly indexed variabel contract. Prijzen waren wat gezakt sinds eind december, maar de kwartaalprijs voor Q1 was dus nog gebaseerd op de hogere decemberprijzen. Nu zal de prijs voor Q2 ook weer gebaseerd zijn op de prijzen in maart, die een pak hoger zullen liggen dan de prijzen voor de invasie.

Ik blijf erbij: Deze stijging is gebakken lucht / ne bubbel omdat véél leveranciers van gas en elec extra voorraden zijn gaan aankopen en opslaan om een worst case scenario te vermijden (plots de gaskraan vanuit Rusland dicht) + omwille van speculanten die .. enzovoorts ..

Dus op korte termijn is er een grote stijging te zien, door tijdelijk wéér grotere schaarste, maar op lange termijn niet hé. De winter is bijna voorbij .. (Tenzij de gaskraan inderdaad wél nog dichtgedraaid wordt)

De media focussen op de kortetermijn prijzen maar veel verontrustender is de gestage stijging van de prijzen op lange termijn. Na de eerste schok na de inval zijn die weer wat gezakt (ongetwijfeld ook omdat er nog steeds Russisch gas vloeit naar Europa, ook door Oekraine, wat de initiele angst voor een totale stop aan leveringen heeft weggenomen, ook op langere termijn: Rusland heeft het geld nodig), maar de stijging is eigenlijk al enkele maanden aan de gang.
Wat begon als een ‘perfect storm’ van factoren op korte termijn is nu geëvolueerd naar een structureel probleem.
Althans dat is de mening van de markt, en ik deel die mening. Europa staat er barslecht voor.

Mag hier alleen slechts nieuws over stijgende gasprijzen? Want ze zijn vandaag gekelderd hoor.

Mag hier alleen slechts nieuws over stijgende gasprijzen? Want ze zijn vandaag gekelderd hoor.

Bij HLN gaan ze nog veel brolartikels kunnen schrijven want de markten gaan ongetwijfeld een heel volatiele periode tegemoet.

Toch maar weer een bedroevende passage van Vanderstraeten op VTM.
Vooral naar de oorlog wijzen als schuldige van de prijzen, Europa dat het moet oplossen,...
Weer rond de vraag ivm het openhouden van de kerncentrales fietsen.
Altijd naar anderen wijzen als schuldigen en ook voor het kijken naar oplossingen.
"Mea culpa" zijn nu toch niet zoveel lettertjes.

De vragen waren dan ook nog véél te braafjes en de antwoorden waren al zo bedroevend.

Toch maar weer een bedroevende passage van Vanderstraeten op VTM.
Vooral naar de oorlog wijzen als schuldige van de prijzen, Europa dat het moet oplossen,...
Weer rond de vraag ivm het openhouden van de kerncentrales fietsen.
Altijd naar anderen wijzen als schuldigen en ook voor het kijken naar oplossingen.
"Mea culpa" zijn nu toch niet zoveel lettertjes.

De vragen waren dan ook nog véél te braafjes en de antwoorden waren al zo bedroevend.
En ze zouden beter eens haar handen aan de tafel vastmaken :biglaugh:

Deze morgen op Radio 1: (ik hoop dat ik me niet mishoord heb) maar Tvds was bezig over de kernuitstap en zei dat slechts 2% van onze energie uit kernenergie komt.

is dat zo afgebouwd sinds 2019?

mix-energetique-2019.png

Ow ow ow !!!!!!!

Ik dacht niet dat ze dat stelde. Ik dacht dat ze stelde dat het aandeel Russisch gas in die mix 2% was. Al dacht ik mij wel te herinneren dat in 1 van de gesprekken / interviews vroeger ze sprak over 4%.
En dat het discussiepunt van tegenstanders van het afschaffen van kerncentrales stelde dat het niet draaide om wat het NU was, maar naar wat het ging (en het effect dat indien de landen die het nu van Rusland kregen (30-40%) en daar vanaf zouden stappen, dat dit een stijgende werking had op onze prijs omdat er minder aanbod is, maar de vraag artificieel verhoogd werd door die overstap en dus een hogere prijs creëerde). En de studies daar stelde dacht ik 10% op termijn (dus niet onmiddellijk).

ja, op 11:25 begint ze erover. Duidelijk 2% zegt ze. Kernenergie is een belangrijk element voor 2% van onze voorziening.

ja, op 11:25 begint ze erover. Duidelijk 2% zegt ze. Kernenergie is een belangrijk element voor 2% van onze voorziening.
uch ik moet leren lezen. Ik had om 1 of andere reden gelezen dat het handelde over onze afhankelijkheid van gas :(.

Maar waar ze verwijst naar die 2% lijkt het niet alsof ze spreekt over de volledige capaciteit van de kerncentrales. Maar enkel om de 2 waarover gediscussieerd zou worden om die langer open te houden. Maar het is niet echt duidelijk, het voelde aan alsof ze in verdedigingsmodus ging en was.
Maar ik betwijfel dan toch serieus of dat dat gaat over maar 2% van onze energie...
Effe de cijfertjes erbij zetten :

De 2 centrales die wij verlangen, zijn de 2 jongste centrales :
2077 MW productie
Het totaal is : 5931MW
Dus het percentage dat overblijft is : 2077/5931 == 35,02%

Kernenergie was en is 61% van onze capaciteit. En na de reductie wil dit bij mijn weten dan ook zeggen dat die verlenging zou willen zeggen dat 21,36% van onze energiemix uit nucleair zou blijven komen of zou kunnen blijven komen.
Maar ik ga het stuk nog eens opnieuw beluisteren...

EDIT: volgens mij doelt ze op nog iets helemaal anders. En is het alsof ze stelt, van we moeten niet enkel naar elektriciteit kijken maar ook naar al de rest. Maar als je die analyse maakt, moet je in mijn ogen dan toch ook de analyse maken als die 2 centrales maar 2% zijn in onze totale energiemix. En het de doelstelling is om onafhankelijk te worden voor onze energiebehoefte. En als je weet dat 21.36% van onze 90twh aan elektriciteit dan maar 2% inneemt van onze volledige energiemix. Waarom zouden we dan een kernuitstap doen... 2% zou dan namelijk 19.23twh zijn. Wat zou willen zeggen dat onze TOTALE energiebehoefte voor ons belgenlandje (als we alles nemen wat te maken heeft met energie, dus ook mazout, gas, benzine, diesel, pellets,...) 19,23 * 50 == 961,299twh. (2% * 50 == 100% ;))
Hier spreekt dit dan toch juist in het voordeel van het feit van een kernuitstap? Want dat wil zeggen dat zelfs al zetten wij het volledige land en onze zee vol met windmolens en batterijen en zonneenergie. Dan nog is dat maar 160twh (allez ik zal grootmoedig zijn, ik kan dat in deze hypothese namelijk gemakkelijk :p laat ons nemen 260twh)... dan schiet er nog zo'n 600 twh (grootmoedig dat ik ben) die we van een andere bron moeten laten komen dan hernieuwbaar. Dus mij lijkt het wel dat daar eens een factcheck op zou mogen gebeuren. Want als dit effectief waar is, dan blijft er geen spaander heel van de kernuitstap. En indien dit niet waar is, dan moet ze toch eens serieus in de spiegel kijken...

PS : al mag ze mij toch eens uitleggen hoe dat investeren in zonnepanelen mij immuun maakt voor de prijsstijgingen... ik voel die prijsstijging nog altijd zunne. Ik heb gene analoge teller meer hé...

Laatst bewerkt:

Iemand mag haar leren rekenen...
En mag iemand haar toch wel eens antwoorden dat 2 centrales geen 2GW leveren maar +/- 17.5GW. Ze wisselt zo te zien energiegeneratiecapaciteit om met gegenereerde energie.

Aangezien die 2 kerninstallaties in principe 2MW zijn * 365 dagen * 24 uur * een uptimefactor. (en de realiteit is dat het meer is dan 2MW)
Ze zit er dus grofweg een factor 9 langs.

Laatst bewerkt:
Iemand mag haar leren rekenen...
En mag iemand haar toch wel eens antwoorden dat 2 centrales geen 2GW leveren maar +/- 17.5GW.

Aangezien die 2 kerninstallaties in principe 2MW zijn * 365 dagen * 24 uur * een uptimefactor. (en de realiteit is dat het meer is dan 2MW)
Ze zit er dus grofweg een factor 9 langs.

Toch ongelooflijk dat zo iemand die blijkbaar nog geen basiskennis heeft zo een belangrijk dossier in handen heeft dat zulke enorme impact op ons leven heeft.

Toch ongelooflijk dat zo iemand die blijkbaar nog geen basiskennis heeft zo een belangrijk dossier in handen heeft dat zulke enorme impact op ons leven heeft.
Ik wil haar nog het voordeel van de twijfel geven. Dat ik mij ergens in vergis... of dat ze een bepaalde wijze er naar kijkt... waardoor het dan wel correct is en ik het foutief bekijk als zijnde een vergissing.

Maar dit is mijn conclusie op basis van het feit dat 2MW een mooie afronding is van de effectieve 2,099MW die het effectief is als je de 2 jongste kerncentrales verlengt. Het feit dat ze dit dan omzet naar procenten (ons totaal verbruik ligt op 90tWh). Dus opnieuw grofweg afgerond (ze heeft al eens gezegd dat percentages niet haar ding zijn, dacht ik) is dan voor het gemak dit gelijkstellen aan 100tWh. En dan MW en GW door elkaar gooien en dan op die manier afronden. Dan kom je uit op 2%. Voor iemand die niet goed is in wiskunde / getallen is dat iets wat mogelijk is.

Maar zoals gezegd ik kan gerust mis zijn. Dit is mijn interpretatie, omdat ik niet weet noch begrijp van waar ze al die cijfers haalt. En voor hetzelfde geld zit ik er naast. Maar mijn redenering is duidelijk.
Nu is het de taak van in mijn ogen de journalisten (zeker nu ze dit ook open en bloot op twitter heeft gegooid) om haar haar berekening ervan even te laten onderbouwen.
Al kijk ik daarnaast ook even verder naar onze parlementsleden die haar hierover even interpelleren via een parlementaire vraag.
En dan is het in dat antwoord aan haar om haar redenering hoe ze aan die cijfers komt te verduidelijken. Bij een journalist kan ze nog zeggen geen commentaar. Bij een parlementaire vraag is dat wat moeilijker.

Aangezien over 2% of over 20% spreken niet echt hetzelfde is wanneer je er een correcte discussie over wilt maken.

Al word ik dan wel zenuwachtig als ze zegt dat ze nu gedegen en correct werk aan het voorbereiden is voor oa. 18 maart en de herwerking van de energiebelasting...

Terug
Bovenaan