Aanpak van de gas- en energiecrisis

De vergroening van het wagenpark wordt getrokken door bedrijfswagens.
Als bedrijven daar beginnen in gaan snijden, naast de gewone pariculier die ofwel nog langer met zijn auto zal rijden of een oudere tweedehands kopen, zal die vergroening wel een knik kennen.

Vergroening is voor mensen die er al warmpjes inzitten!
Elitair.

Zoals ?
Nie dat ik je niet geloof hé, ben gewoon benieuwd welke auto je dan voor ogen hebt en om welk bedrag dat gaat
Hangt er van af hoeveel concessies je wilt doen. Woon je in de stad? Ga je vaak naar de stad? Wil je een oudere wagen en minder aankoopprijs of nieuwer en een hogere euronorm? Uiteindelijk zal je met die wagens die ik bedoel al heel snel 800-1000 euro voor je BIV en jaarlijkse taks samen zitten. Toch een lelijke onvermijdbare factuur meteen. Daar komt ook nog verzekering bij.

Voorbeeld van een kennis van me: Een Ford Galaxy uit 2007-ish => blijkbaar bijna 900 euro meteen. Dat is toch fors. En dan mag die de stad niet meer in geloof ik.

Belastingsvoordelen worden dan gegeven aan de mensen die de nieuwere wagens kunnen betalen. Ik snap dat wel natuurlijk, je steunt de meer zuivere wagens, maar het is tegelijk wel wat weinig rekening houdend met de mensen die een noodzakelijke auto moeten kunnen aanschaffen.

Laatst bewerkt:
Hangt er van af hoeveel concessies je wilt doen. Woon je in de stad? Ga je vaak naar de stad? Wil je een oudere wagen en minder aankoopprijs of nieuwer en een hogere euronorm? Uiteindelijk zal je met die wagens die ik bedoel al heel snel 800-1000 euro voor je BIV en jaarlijkse taks samen zitten. Toch een lelijke onvermijdbare factuur meteen. Daar komt ook nog verzekering bij.

Voorbeeld van een kennis van me: Een Ford Galaxy uit 2007-ish => blijkbaar bijna 900 euro meteen. Dat is toch fors. En dan mag die de stad niet meer in geloof ik.

Belastingsvoordelen worden dan gegeven aan de mensen die de nieuwere wagens kunnen betalen. Ik snap dat wel natuurlijk, je steunt de meer zuivere wagens, maar het is tegelijk wel wat weinig rekening houdend met de mensen die een noodzakelijke auto moeten kunnen aanschaffen.
BIV is éénmalig hé
Jij zei wegentaks waar je je blauw aan betaald dus ik was eens benieuwd ?
Er zijn ook geen belastingsvoordelen meer voor nieuwere wagens (tenzij de kostenaftrek voor zelfstandige/bedrijfswagens), maar het gaat over particulieren

BIV is éénmalig hé
Jij zei wegentaks waar je je blauw aan betaald dus ik was eens benieuwd ?
Er zijn ook geen belastingsvoordelen meer voor nieuwere wagens (tenzij de kostenaftrek voor zelfstandige/bedrijfswagens), maar het gaat over particulieren
Klopt, ik had specifieker moeten zijn. Maar toch: BIV is inderdaad eenmalig, maar toch stevig. Onderschat de impact van zo een plotse kost niet.

En met belastingsvoordelen voor nieuwe wagens bedoel ik het feit dat voor nieuwere hybride en elektrische wagens géén taksen of BIV verschuldigd zijn. Die nieuwe en dure wagens worden op een relatief korte termijn opgedrongen imo. Ik betaal bijvoorbeeld al jaren die zaken niet meer. Maar als zelfstandige kon ik dat gemakkelijk trekken en nu als werknemer wordt het in mijn schoot geworpen. Leuk voor mij, maar ik hoor van minder fortuinlijke mensen dat alles heel snel té duur wordt en de constante omwentelingen op vlak van BIV en rijtaksen zijn daar een deel van. Mensen van een bepaalde standaard plukken die voordelen, maar de mensen die achterop hinken worden nogal arbitrair gepakt.

Dat is dan ook onder het mom van ecologisch denken, maar ik denk dat het net ecologischer is om een oudere diesel te kopen ipv 'onnodig' een nieuwe wagen te laten produceren.

En je weet ook dat er eigenlijk geen ecologische motieven achter zitten want niet zo heel lang geleden was een diesel de norm, maar dat hebben ze dan plots heel snel afgeslacht toen de meerderheid met een diesel rondreed.

Maar bon, het is een énorm moeilijk te balanceren systeem imo. Want je moet uiteindelijk wel je budget rond kunnen hebben ook.

En je weet ook dat er eigenlijk geen ecologische motieven achter zitten want niet zo heel lang geleden was een diesel de norm, maar dat hebben ze dan plots heel snel afgeslacht toen de meerderheid met een diesel rondreed.
Het is nu ook niet dat ze dit bewust gedaan hebben hé, het is wel degelijk met ecologische motieven.
De CO2 uitstoot bij een diesel ligt ook effectief veel lager dan bij benzine.
Maar nu is de omslag gekomen (van hogerop dacht ik) waarbij de fijnstof uitstoot belangrijker werd.

Wat niet wegneemt dat ze sowieso elke kans aangrijpen om extra geld in de pot te krijgen.

Zoals ?
Nie dat ik je niet geloof hé, ben gewoon benieuwd welke auto je dan voor ogen hebt en om welk bedrag dat gaat
Mijn Ford Focus uit 2005, 1.8 diesel, E4 kost me 445€/j aan taksen. (Ik dacht eerlijk gezegd dat het meer was. BIV was 125€)
Maar die auto is niet echt groot genoeg voor 3 kinderen, tenzij als 2e auto.

Onze andere auto betalen we 120€/j aan taksen. Die heeft ons wel 19.000€ gekost. (E6 benzine)

Ik heb hem nu 2j en heb al bijna evenveel aan taksen betaald dan de aankoopprijs.

Heel blij een bedrijfswagen te hebben...my god, mensen die een eigen wagen hebben..moet echt pijn doen op dit moment..per tankbeurt makkelijk 10€ extra op nog geen 2 weken tijd.
En dan nog eens indexering loon PC200 staat voorlopig op 4,90% voor januari 2023...

Wat mij betreft nogmaals een reden om dat gedrocht van een financieel vehikel eindelijk aan te pakken... het kan niet dat een deel van de bevolking moet lijden onder de hoge brandstofprijzen, terwijl bij anderen dat gesubsidieerd blijft worden (noem het zoals je wilt) en er quasi niets van voelt, tenzij de werkgever ingrijpt, ...

Maar goed in een regering gedomineerd door liberalen en die elektrische bedrijfswagens - waarschijnlijk ook nog gratis opladen op het werk, en thuis dan vervolgens als thuisbatterij dienen - als de toekomst zien, meer dan een eerlijke fiscaliteit, zal dat waarschijnlijk niet gebeuren.

Internationaal Energieagentschap vindt ‘scheurtjescentrales’ nodig in strijd tegen Russisch gas
Al kan ik enkel de titel lezen. Dus indien het geen misleidende boodschap is ;p.

Internationale Olieprijzen waren eerder zo hoog, maar met cliquetsysteem vult de overheid haar zakken op de ellende van de burgers en blijft de prijs aan de pomp stijgen.

Schuldig verzuim.
Inderdaad, iedereen zit nu moord en brand te schreeuwen over de hoge benzineprijzen, maar in 2008-2014 stond een vat olie gemiddeld aan 125 dollar (inflatiegecorrigeerd) .
En nu in 2022 aan 110, goedkoper dus.

Het feit dat benzine nu duurder is dan toen, is quasi louter te wijten aan accijnzen/btw.

In juni 2008 was de maximumprijs voor benzine trouwens 2,1 euro (inflatiegecorrigeerd) !

Ondertussen verdienen we echter +- 13% meer (inflatie al ingecalculeerd) , dus eigenlijk neemt benzine nog altijd een stuk minder van het gezinsbudget dan toen! :)

In juni 2008 was de maximumprijs voor benzine trouwens 2,1 euro (inflatiegecorrigeerd) !
Maand later was ik aan het roadtrippen met maten. We waren blij dat we de benzinekost door 6 konden delen…

Internationaal Energieagentschap vindt ‘scheurtjescentrales’ nodig in strijd tegen Russisch gas
Al kan ik enkel de titel lezen. Dus indien het geen misleidende boodschap is ;p.

Nee, redelijk duidelijke aanbeveling.

Verder ook volgend revolutionair punt: om de afhankelijk van Russisch gas te verminderen moeten we geen bevoorradingscontracten met Rusland meer sluiten.
Ja, u mag dat nog eens lezen. In dezelfde reeks - ‘aanbevelingen om niet betrokken te zijn bij een auto-ongeval’: niet botsen.

Gisteravond nog wat rondgereden tussen 19-20h30en het viel me op dat er nog veeeeeeeel plaats was in de restaurants, zou me niet verbazen als dit mss wel een van de eerste puntjes is waar mensen gaan besparen.

Wie als gezin met twee gaat gaan werken, bedrijfswagen hebben, die hebben toch nog geen last van die prijzen vermoed ik.
En zo zijn er veel Belgen. Hypotheek die smelt als sneeuw voor de zon met de indexering, zonnepanelen op het dak,...

Zou dat restaurantbezoek nipt worden?

Veel volk dat op skireis is deze week.
Dat zou idd ook een rol spelen, niet aan gedacht
Wie als gezin met twee gaat gaan werken, bedrijfswagen hebben, die hebben toch nog geen last van die prijzen vermoed ik.
En zo zijn er veel Belgen. Hypotheek die smelt als sneeuw voor de zon met de indexering, zonnepanelen op het dak,...

Zou dat restaurantbezoek nipt worden?
Die niet maar onze secretaresse zonder wagen en 3000 € bruto en haar man bij de groendienst hebben echt wel last van deze energiecrisis.

Dat zou idd ook een rol spelen, niet aan gedacht

Die niet maar onze secretaresse zonder wagen en 3000 € bruto en haar man bij de groendienst hebben echt wel last van deze energiecrisis.
Dikbetaalde secretaresse heb jij!

Uiteindelijk heeft iedereen last van deze energiecrisis. Iedereen.

Dikbetaalde secretaresse heb jij!

Uiteindelijk heeft iedereen last van deze energiecrisis. Iedereen.
Sommige wel een pak minder dan een ander.

Hier betaalt de werkgever het internet, gsm, gsm abonnement, bedrijfswagen incl tankkaart en onbeperkte kilometers.
Energiekosten worden bij de vriendin haar zelfstandige activiteit ingebracht. Dus de "echte zaken" waar wij het zouden voelen is voor voeding..en we blijven nochtans al 2 jaar mooi binnen ons vooropgesteld weekbudget van 75€.
Echt andere vaste kosten heb ik niet. Ohja en onze huur is al 4jr niet geindexeerd en de lening voor de woning begint binnenkort te lopen.

Terug
Bovenaan