Aanpak van de gas- en energiecrisis

Vandaag bij iemand langsgeweest die op jaarbasis 400m3 gas verbruikt in zijn nieuwbouw (open bouw, + 200m en geen plat dak)

Gewoon elke avond de houtstoof aan!

Zolang ze dat niet aanpakken blijft het dweilen met de kraan open.
Want uiteraard is die stoof pas gezet nadat epb bepaald was
Ik heb hier dan nog speciaal een aansluiting voorzien voor een.. gaskachel :headshake: :unsure:

Sebiet gaan mensen rushen naar de bossen in België om ‘gratis’ brandhout/takken te verzamelen.

Onlangs met de auto langs de A12 richting Antwerpen gereden en zag ik langs de weg een uithangbord waarop iets stond in de aard van “prijzen stijgen snel, koop nu zeer goedkope brandhout!” met daarbij wat details en contactinformatie. 😅

misschien niet echt het moment om te beginnen zaniken over silver linings maar:

- het fabeltje van de schijnbaar eindeloze gratis energie moest ooit ergens eens ophouden. Het werd hoog tijd dat iedereen eens wat bedachtzamer ging omspringen met zijn energieverbruik, via de portefeuille is op dat vlak een goeie manier (cfr hierboven al iemand die vanaf nu 2 dagen per week met de fiets naar het werk gaat).
- het creëert elan om nu extra hard in te gaan zetten op hernieuwbare energie, geeft mensen incentieven om hun huis beter te gaan isoleren, etc.
Twee keer fout. Het kon best een pak goedkoper, als er meer ingezet was op nucleaire energie dan was er nu geen probleem en hadden we onbeperkte energie voor een fractie van de prijs. Het is net door de honderden miljarden euro's die aan groene subsidies zijn uitgereikt aan zonnepanelen en windmolens dat er zoveel kosten zijn die verdeeld moeten worden. Op zich had dit nog kunnen meevallen, maar tegelijkertijd is de meest betrouwbare groene energiebron (kernenergie) tegengewerkt.

Daarlangs is het heel weifelachtig of dit iets uitmaakt qua gebruik. Dat argument is jaren geleden ook gebruikt tegen crude oil, met prijzen boven de 100$ ging het gebruik zeker dalen. In realiteit daalde het verbruik niets door die hogere prijzen.

Sebiet gaan mensen rushen naar de bossen in België om ‘gratis’ brandhout/takken te verzamelen.

Onlangs met de auto langs de A12 richting Antwerpen gereden en zag ik langs de weg een uithangbord waarop iets stond in de aard van “prijzen stijgen snel, koop nu zeer goedkope brandhout!” met daarbij wat details en contactinformatie. 😅
Ja, waarom ook niet? Ik vraag me af of ze binnenkort de steenkoolmijnen gaan heropenen, als de prijzen zo blijven stijgen. Dan waren ze veel beter bij goedkope, groene kernenergie gebleven.

enkel int weekend bij ons. Wel veel zin om elektrisch vuurtje aan te schaffen aangezien mijn terugdraaiende teller negatief begint uit te slaan.

Twee keer fout. Het kon best een pak goedkoper, als er meer ingezet was op nucleaire energie dan was er nu geen probleem en hadden we onbeperkte energie voor een fractie van de prijs. Het is net door de honderden miljarden euro's die aan groene subsidies zijn uitgereikt aan zonnepanelen en windmolens dat er zoveel kosten zijn die verdeeld moeten worden. Op zich had dit nog kunnen meevallen, maar tegelijkertijd is de meest betrouwbare groene energiebron (kernenergie) tegengewerkt.

Daarlangs is het heel weifelachtig of dit iets uitmaakt qua gebruik. Dat argument is jaren geleden ook gebruikt tegen crude oil, met prijzen boven de 100$ ging het gebruik zeker dalen. In realiteit daalde het verbruik niets door die hogere prijzen.
Hindsight is altijd 20/20 he, ik ga mij niet bezighouden met te proberen te fantaseren hoe België er uit had kunnen zijn als we 20 jaar geleden andere keuzes hadden gemaakt. Wat ik u wel kan vertellen is dat al mijn jan modale vrienden uit de middenklasse momenteel bezig zijn met hoe ze er voor kunnen zorgen dat ze hun energiefactuur kunnen drukken. Ik heb kameraden die hun chauffage afzetten, ik heb kameraden die terug op hout zijn beginnen stoken, mijn vriendin is ook continu de thermostaat aan het bijregelen om er voor te zorgen dat we niet onnodig stoken dus ik durf wel te stellen dat het op zijn minst leeft. Het gaat hier niet over een kleine stijging maar over een gasprijs die x20 is gegaan sinds begin COVID.

Ik ben blij met de 100 euro van de regering

Aan dat tempo worden ook afval en meubels verbrand ipv gewoon brandhout.

Ik ben blij met de 100 euro van de regering
Kan het niet lezen. Wat is volgens hun een gemiddeld gezien qua verbruik ?

Was vorige week bij een houthandelaar en die wist me te vertellen dat zijn minderwaardig recuperatiehout nu voor het eerst gewoon opgekocht wordt om op te stoken.

Was vorige week bij een houthandelaar en die wist me te vertellen dat zijn minderwaardig recuperatiehout nu voor het eerst gewoon opgekocht wordt om op te stoken.
Kzal dat vuil paletten hout op de oprit maar veilig op den hof leggen :unsure:

En het was ook weer zo een typisch doomsday artikel van hln. Wat als je nu een contract afsluit op dit hoogtepunt en het een jaar bijhoudt? DaN BeN Je FaILliEt!!!!?!

En het was ook weer zo een typisch doomsday artikel van hln. Wat als je nu een contract afsluit op dit hoogtepunt en het een jaar bijhoudt? DaN BeN Je FaILliEt!!!!?!
Worst case en als je gaat doemdenken dan kan de prijs op de korte termijnmark, nogmaals verXvoudigen hé :tongue:, bijvoorbeeld als de gaskraan van Rusland dichtgedraaid wordt. Dus in theorie is het alvast perfekt mogelijk dat over een jaar een kwart van de Belgische middenklasse letterlijk failliet is door de factuur die ze gaan krijgen.

Maar ik doe daar niet aan mee, aan dat HLN doemdenken. We zullen de thermostaat een graadje of 2 lager zetten en we zullen wel zien waar het schip strand zeker?

Trouwens dat een groot deel van de middenstand bankroet zou gaan, is niet in het voordeel van de overheden van de EU. Juist in tegendeel, wie gaat de belastingen dan betalen? Dus ik zie dat niet gebeuren.

Wat wel zo gaat zijn, is dat we wel serieus gaan afzien en dat het wel even slikken gaat zijn ..

Worst case en als je gaat doemdenken dan kan de prijs op de korte termijnmark, nogmaals verXvoudigen hé :tongue:, bijvoorbeeld als de gaskraan van Rusland dichtgedraaid wordt. Dus in theorie is het alvast perfekt mogelijk dat over een jaar een kwart van de Belgische middenklasse letterlijk failliet is door de factuur die ze gaan krijgen.

Maar ik doe daar niet aan mee, aan dat HLN doemdenken. We zullen de thermostaat een graadje of 2 lager zetten en we zullen wel zien waar het schip strand zeker?

Trouwens dat een groot deel van de middenstand bankroet zou gaan, is niet in het voordeel van de overheden van de EU. Juist in tegendeel, wie gaat de belastingen dan betalen? Dus ik zie dat niet gebeuren.

Wat wel zo gaat zijn, is dat we wel serieus gaan afzien en dat het wel even slikken gaat zijn ..
Uiteraard enorm veel doemdenken en worst case scenario zoals we van HLN bait gewoon zijn. Maar pijn zal het sowieso doen.

Terug
Bovenaan