Aanpak van de gas- en energiecrisis

Heb je conner op "de afspraak" gezien?

Btw verlagen, sociaal tarief uitbreiden en meer herverdelen. Dat raakt er nooit door. Verbruik verlagen stond zelfs niet op zijn lijstje...

Ook hoor geen realistische ideeën die uitvoerbaar zijn.

Btw verlagen, sociaal tarief uitbreiden en meer herverdelen. Dat raakt er nooit door. Verbruik verlagen stond zelfs niet op zijn lijstje...

Verbruik verlagen is ook nie iets dat de regering voor de mensen kan doen hè.

BTW staat al op 6% hè, naar hoeveel wilt die ? 0 ? Kunnen we de volgende regering al verwijten de btw op energie te verhogen.

Sociaal tarief voor de helft van de bevolking! Wie biedt er meer ?

Verbruik verlagen is ook nie iets dat de regering voor de mensen kan doen hè.

BTW staat al op 6% hè, naar hoeveel wilt die ? 0 ? Kunnen we de volgende regering al verwijten de btw op energie te verhogen.

Sociaal tarief voor de helft van de bevolking! Wie biedt er meer ?

Ik hoorde VERLENGING van de 6%, sociaal tarief toekennen aan meer mensen maar met een trapsgewijs systeem (niet iedereen met het sociaal tarief nu heeft bvb een laag inkomen. Ik ken mensen die een gezinsinkomen van 5k hebben, maar wel sociaal tarief omdat hun dochter rolstoelgebonden is.) En ik hoorde hem vooral zeggen dat we NIET de mensen geld gaan toestoppen, gratuit.

Ik heb precies iets anders gezien dan sommige anderen hier .

Ik zie dat helemaal goed komen, Europa die de gasprijzen zal plafonneren. Je weet wel, dat continent dat serieus afhankelijk was van Rusland voor hun gas. En wanneer dat gas er niet meer is direct in de problemen komt. Nu gaat dat continent (dat zelf bitter weinig fossiele brandstoffen heeft op hun grondgebied) gaan zeggen dat de gasprijs te hoog is, ik geloof dat die gasproducerende landen daar echt zitten op te wachten. Is gans het westen nu eigenlijk wereldvreemd geworden?
Is het zo zwart-wit? Ik las hier ook al dat prijs op dit moment vooral bepaald wordt door speculanten en niet zo zeer door producenten an sich. Merk je ook aan de wisselende stijgingen en dalingen (afhankelijk van het nieuws van de dag over vullen gasvoorraad, al dan niet aangekondigd onderhoud,...), berichten over shorts,... .
Ik heb de indruk dat niet enkel producenten en leveranciers grof geld aan het verdienen zijn (in mijn ogen terecht, zij nemen de risico's ) maar ook en vooral beursspeculanten? Dat lijkt me dan wel iets waar wat aan gedaan zou kunnen worden?

Is het zo zwart-wit? Ik las hier ook al dat prijs op dit moment vooral bepaald wordt door speculanten en niet zo zeer door producenten an sich. Merk je ook aan de wisselende stijgingen en dalingen (afhankelijk van het nieuws van de dag over vullen gasvoorraad, al dan niet aangekondigd onderhoud,...), berichten over shorts,... .
Ik heb de indruk dat niet enkel producenten en leveranciers grof geld aan het verdienen zijn (in mijn ogen terecht, zij nemen de risico's ) maar ook en vooral beursspeculanten? Dat lijkt me dan wel iets waar wat aan gedaan zou kunnen worden?
Probleem is dat zulke zaken wederom globaal geregeld moeten worden.

Allez, de duimschroeven worden nog wat meer aangedraaid:

Waarschijnlijk omdat we niet betalen in Roebels !!! Al is dat een gok.

Er zijn gewoon geen uitvoerbare, realistische ideeën. Burgers moeten stoppen met te kijken naar de politiek voor halfslachtige oplossingen zoals plafonnering en moeten die zelf verzinnen.

Deze ochtend was het al file op de baan. Mensen die konden telewerken beginnen nu terug te proefrijden naar een vast verwarmd stekje op kantoor. Dat telewerken gaat met deze gasfacturen terug uitsterven.

En zelf zal ik ook wel tot 19u doorwerken op kantoor zodat de verwarming thuis zo lang mogelijk kan uitblijven. Wie thuis gas kan uitsparen door op kantoor overuren te maken heeft aan deze prijzen een serieus extralegaal voordeel.

En als ik al thuis ben wordt het goede oude, fysieke arbeid om het warm te krijgen zonder te stoken. Hout klieven voor gans de familie met een warme gluhwein. Dit gaat de meest productieve en gezondste winter ooit zijn in heel mijn leven.

En als ik al thuis ben wordt het goede oude, fysieke arbeid om het warm te krijgen zonder te stoken. Hout klieven voor gans de familie met een warme gluhwein. Dit gaat de meest productieve en gezondste winter ooit zijn in heel mijn leven.
Wel opletten dat wat je wint aan het minder gebruiken van energie niet opgebruikt aan de gluhwein 😋

Er zijn gewoon geen uitvoerbare, realistische ideeën. Burgers moeten stoppen met te kijken naar de politiek voor halfslachtige oplossingen zoals plafonnering en moeten die zelf verzinnen.

Deze ochtend was het al file op de baan. Mensen die konden telewerken beginnen nu terug te proefrijden naar een vast verwarmd stekje op kantoor. Dat telewerken gaat met deze gasfacturen terug uitsterven.

En zelf zal ik ook wel tot 19u doorwerken op kantoor zodat de verwarming thuis zo lang mogelijk kan uitblijven. Wie thuis gas kan uitsparen door op kantoor overuren te maken heeft aan deze prijzen een serieus extralegaal voordeel.

Ik weet het niet hé, maar mij lijkt het dan gewoon nog interessanter om gewoon een sweater (en thermisch ondergoed) aan te doen terwijl je aan het telewerken bent... dan naft te verstoken om naar de bureau te komen.

Sowieso lijkt de aangenaamste oplossing mij dat je op de locatie met de maten die het beste geïsoleerd is, u samen zet. En daar een fijne avond hebt, terwijl bij u de verwarming niet opgaat boven het beschermen tegen vorstschade. Desnoods leg je elk een beetje bij voor die persoon zijn factuur van de verwarming.

Lijkt mij ook goedkoper, plezanter en minder arbeidsintensief dan hout te zitten klieven...

Wij hebben hier nog zo'n 100 m³ brandhout liggen, de kachel brandt hier in de winter dan ook van 's morgens tot 's avonds. En ik vermoed dat we deze winter niet de enige gaan zijn. Enkel 's morgens gaat even de verwarming op (mazout) om de badkamer te verwarmen. De prijzen zijn goed behapbaar op die manier.

Ne groep kopen en laten draaien met u tankkaart van het werk :thumb:
Je doet dat 1 maand, en dan vlieg je buiten. Aangezien dit oneigenlijk gebruik is van uw tankkaart en snel opvalt. Aangezien je normaal gezien als je tank ook uw aantal km's moet ingeven...

en het valt nogal snel op als je 200l diesel erdoor jaagt en maar 100km ermee gereden hebt...

EDIT :
Sarcasme modus: ON
Onze premier gaat het energieprobleem even eigenhandig oplossen in Noorwegen
Ze zullen nogal onder de indruk zijn van deze bolwassing van onze wereldleider.

En dan even NAVO lidmaatschap als argument aanhalen dat zij mee moeten "tussenkomen" in onze energiekosten:
"Noorwegen is dan wel geen lid van de Europese Unie, maar wel een NAVO-bondgenoot."

Dat hij bij terugkomst ook even langs Saoedi-Arabië vliegt om te vragen of zij geen deel van hun winst willen spenderen aan mijn dure tankbeurt. Want die hebben toch samen met België het klimaatakkoord van Parijs ondertekend?

Sarcasme modus: OFF
Wat hadden we nu anders verwacht... ik kan enkel zeggen deuh.

Laatst bewerkt:
Ik weet het niet hé, maar mij lijkt het dan gewoon nog interessanter om gewoon een sweater (en thermisch ondergoed) aan te doen terwijl je aan het telewerken bent... dan naft te verstoken om naar de bureau te komen.

Sowieso lijkt de aangenaamste oplossing mij dat je op de locatie met de maten die het beste geïsoleerd is, u samen zet. En daar een fijne avond hebt, terwijl bij u de verwarming niet opgaat boven het beschermen tegen vorstschade. Desnoods leg je elk een beetje bij voor die persoon zijn factuur van de verwarming.

Lijkt mij ook goedkoper, plezanter en minder arbeidsintensief dan hout te zitten klieven...
Naft die met een tankkaart misschien op kosten van werkgever is.
Of naft waarvoor je een kilometervergoeding krijgt en die je niet mag vergeten te plaatsen tegenover je privé naft-, electriciteit- waterverbruik want geen warme maaltijd (zelf boodschappen doen en koken), eigen sanitair en koffiezetmachine.
Zolang je 17°-18°C stookt denk ik niet dat je last zal hebben van vorstschade, er vanuitgaand dat we deze winter vorst zullen zien.

Hout klieven vind ik plezant en desnoods smijt ik ze in een vuurkorf om buiten met de maten van te genieten.

Ik sta hier op het punt om (geheel impulsief) een speksteenkachel te kopen ...

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vind die demir wel goed... ik wil altijd overleggen dat is altijd plezant (halveling sarcastisch) al lijkt het mij eerder dat ze op federaal niveau al eens de kerncentrales verlengen of een beslissing nemen over die overwinstbelasting (aangezien Tinne al lange tijd zegt dat het geen probleem is en anderen niet, awel regel het dan hé). Al zou een agenda van het overlegcomité wel handig zijn dan wisten we tenminste waar we ons moesten aan verwachten.

Maar vlaanderen doet al veel, heeft al maatregelen genomen in het verleden... en het budget is ook niet oneindig maar al wel gestegen naar 1 miljard als ondersteuning (dat is al een zeer zware inspanning...)

was vermeld in het nieuws van 13h op VTM.

edit bron: https://www.hln.be/binnenland/zuhal...nde-energieprijzen-overleg-over-wat~a4968c31/

Laatst bewerkt:
Wij hebben hier nog zo'n 100 m³ brandhout liggen, de kachel brandt hier in de winter dan ook van 's morgens tot 's avonds. En ik vermoed dat we deze winter niet de enige gaan zijn. Enkel 's morgens gaat even de verwarming op (mazout) om de badkamer te verwarmen. De prijzen zijn goed behapbaar op die manier.
Mocht ik een houtkachel hebben zou ik het ook zo doen, zoveel mogelijk hout stoken als mogelijk.
Een groene, goedkope oplossing voor energie (kerncentrales) mocht niet, dus dan moeten we nu als burgers ook geen rekening houden de milieu-effecten van een gezellige houtkachel.

https://www.hln.be/binnenland/wij-b...citeitsfactuur-niet-meer-te-betalen~ad91e7a9/

Ook nie het scherpste mes uit de lade

De beweging, die beweert onafhankelijk en politiek ongebonden te zijn, stelt naast de betaalstaking ook een eisenpakket voor om de stijgende energieprijzen te bedwingen. Het onmiddellijk beëindigen van de oorlog in Oekraïne en de Russische sancties is daar een van.

‘Wij betalen niet’ eist verder ook nog onmiddellijke bevriezing van de prijzen, een verbod op woekerwinsten, een crisisbelasting voor de energiesector, een verlaging van de btw op gas- en elektriciteit tot 0 procent en de nationalisering van de energiesector. “Fossiele brandstoffen behoren toe aan de planeet, niet aan bedrijven”, klinkt het
Hoe gaan wij EISEN dat Rusland de oorlog stopt zonder sancties
Lief vragen hebben we denk ik al gedaan, dat was een njet.

En de winsten van de bedrijven afnemen + hen nog een belasting boven op laten betalen ?!
Wie verzint die bagger

Terug
Bovenaan