Aanpak van de gas- en energiecrisis

Offshore: 6.7 TWh
On-shore: 4.0 TWh
Solar: 4,7 TWh

Samen: 15.4 TWh
Wat moet ik aan mijn cijfers checken?
Dat is toch amper 16.7% van het totale plaatje? Dat is toch maar een klein stukje van de totale energie-output die hier geleverd moet worden. Die stokoude kerncentrales leveren 3x zo veel af (en dat terwijl er geen miljarden mee in zijn geïnvesteerd of extra subsidies naartoe zijn gegaan).

Dat is toch amper 16.7% van het totale plaatje? Dat is toch maar een klein stukje van de totale energie-output die hier geleverd moet worden. Die stokoude kerncentrales leveren 3x zo veel af (en dat terwijl er geen miljarden mee in zijn geïnvesteerd of extra subsidies naartoe zijn gegaan).
1) Het is wat meer dan 16.7% van huidige elektriciteitsbehoefte omdat er 6.6TWh export was. het is echter een pak minder dan 16.7% van de totale energiebehoefte.
2) Het is correct dat er nog veel meer had moeten geïnvesteerd worden in hernieuwbaar de laatste 20 jaar. Mijn thesis is echter dat het niet zo is zoals jij beweert dat we onze staatskas leegroofden voor niks aan resultaat. We hebben investeringen gemaakt waarvoor we nu het equivalent van 3 kerncentrales aan hernieuwbare energie hebben staan.
3) Je lijkt te insinueren dat er geen subsidies voor de kerncentrales nodig zijn ondanks dat ze stokoud zijn. Het is net omdat ze stokoud zijn dat er geen subsidies nodig zijn. De vergelijking die je moet maken is met nieuwe centrales, zoals die in Hinkley Point C.

Echter moet er gewerkt worden aan smartgrids en opslag van energie in welke vorm dan ook.
Straks komen we nog tot de conclusie dat 100% groen momenteel technisch niet mogelijk is, en er zwaar geïnvesteerd moet worden in innovatie zodat dit wel mogelijk wordt, aangezien we anders nooit van zijn leven aan 0 co2 komen tegen 2050?

Wereldwijd zijn er een pak kernreactoren in aanbouw.
Veel landen staan op het punt terug de volledige switch te maken. (ref. zelfs Japan zie artikel x-pagina's terug)

Het zal zo zijn.

Voor de rest kan er nog veel gegooid worden met cijfers en interpretaties.

En wij gaan vooral elektriciteit aankopen uit het buitenland opgewerkt door reactoren.
(Zeker als men het wagenpark wilt elektrificeren, hoe gaan ze het anders ooit toch klaar krijgen.)

Laatst bewerkt:
Je blijft steeds maar hetzelfde herhalen zonder ooit te reageren op de reacties. in 2021 produceerden wind en zon samen 15.4TWh. Ter referentie: Doel 1+2+3+4 samen produceren jaarlijks 23 TWh. In welk universum is dat 'nauwelijks energieproductie'? Met wat meer ambitie had het nog een pak meer kunnen zijn.

Er is overigens niemand die beweert dat we er met enkel windmolens gaan komen.
Wel even het volledige plaatje vergelijken e. Ik kan (zonder te liegen) ook beweren dat er meer energie door zon en wind geproduceerd word door nucleair als ik enkel Doel1 neem als referentie. Of dat nucleair 1000x meer energie levert dan Zon en Wind samen als ik enkel naar de deelgemeente Tihange kijk.

Van de bijna 100 TWh die in Belgie geproduceerd word is bijna 50% nucleair Wind en Zon inderdaad een 18% wat (met wat variabelen) wel zal overeenkomen met jou 15,4Twh. Maar in de totale productie is dit, zeker omdat het zo variabel is toch eerder een bescheiden deel.

Wel even het volledige plaatje vergelijken e. Ik kan (zonder te liegen) ook beweren dat er meer energie door zon en wind geproduceerd word door nucleair als ik enkel Doel1 neem als referentie. Of dat nucleair 1000x meer energie levert dan Zon en Wind samen als ik enkel naar de deelgemeente Tihange kijk.

Van de bijna 100 TWh die in Belgie geproduceerd word is bijna 50% nucleair Wind en Zon inderdaad een 18% wat (met wat variabelen) wel zal overeenkomen met jou 15,4Twh. Maar in de totale productie is dit, zeker omdat het zo variabel is toch eerder een bescheiden deel.
Wel even de oorspronkelijke beargumenteerde punten lezen he:
We hebben het afgelopen decennium ongeziene investeringen uitgevoerd in renewables en nog krijgen we er nu nauwelijks elektricteitsproductie voor terug.
Dat wordt dan gecounterd met:
In 2021 produceerden wind en zon samen 15.4TWh. Ter referentie: Doel 1+2+3+4 samen produceren jaarlijks 23 TWh. In welk universum is dat 'nauwelijks energieproductie'?
Met als kers op de taart:
Er is overigens niemand die beweert dat we er met enkel windmolens gaan komen.

Dus, leuk dat je er ineens "het volledige plaatje" bij betrekt, maar dat ontkent @Kas de Kalebas ook helemaal niet.

Straks komen we nog tot de conclusie dat 100% groen momenteel technisch niet mogelijk is, en er zwaar geïnvesteerd moet worden in innovatie zodat dit wel mogelijk wordt, aangezien we anders nooit van zijn leven aan 0 co2 komen tegen 2050?

technisch is het zeker de dag vandaag mogelijk om te doen maar wil je het doen?

2013

In hindsight mss toch eens beter bestudeerd en mss geïmplementeerd

Nachtmerrie voor groen, en dan stopt hetgeen ik kan lezen ;p.

Nachtmerrie voor groen, en dan stopt hetgeen ik kan lezen ;p.
Ochja, dat wisten we toch al? Groen heeft nu echt wel het probleem dat ze zwaar in de zak geboerd zijn door Poetin. Karma noemen we dat zeker.

Ochja, dat wisten we toch al? Groen heeft nu echt wel het probleem dat ze zwaar in de zak geboerd zijn door Poetin. Karma noemen we dat zeker.
Ik wist dat, of groen dat wist daar ben ik eigenlijk niet uit rekening houdende met hun uitlatingen in de laatste dagen en de overtuigende over het eigen gelijk uitspraken van Tinne. Maar nu hebben ze helemaal geen uitvlucht meer dat ze het niet wisten of door hadden. Het staat er nu zwart op wit.
Soms vraag ik mij af of politiekers eigenlijk aan zelfreflectie doen als men geconfronteerd wordt met zulke artikels. Allez je gaat mij toch niet zeggen dat die dat niet zien... en dat die niet slimmer zijn dan recht in de put te duiken die ze gegraven hebben...

Was enkel curieus of er voor de rest eigenlijk iets interessant in dat artikel stond behalve de clickbait titel.

En nordstream blijft toe. Zogezegd een lek.

Ach ja. Nu zien wat de gevolgen hiervan zijn zeker... of ze ook als dat lek zogezegd opgelost is, ze hun leveringen hervatten.

Ik heb nog een vast jaarcontract dat in mei is ingegaan voor 32/24 cent per kWh elektriciteit en 11 cent per kWh gas dus deze crisis start voor mij pas op 1 mei 2023 ten vroegste. Happy me.
Ik heb niet eens gas in huis en ik moet al paracetamol pakken tegen de hoofdpijn die ik krijg van dit soort wederkerende posts.

Hier gaan we volgende week versneld 10k piekWt PV installeren. Met wat chance 20% rendement het eerste crisis jaar. Als ze in sep nog geïnstalleerd raken, is het letterlijk flappen tappen in de winter.

Dat is onder het ecopower scenario waar we nu zitten. We kunnen wat meer risico nemen en verhuizen naar eneco (die 50 cent injectie vergoeding geven - 5% per maand rendement), maar aangezien we noG maar net verhuisd zijn, is het nogal tricky om in te schatten hoeveel we wanneer gebruiken. Aan 90 cent gebruiksprijs, is het een risky gok...

Het is mede door contracten als het mijne dat engie uw contract zo duur moet maken zodat ze niet failliet gaan 😬

Tussen een geoptimaliseerde PV installatie, geothermische WP, gestuurde sluimeronderbrekers, en een vennootschap die opgewekte zonneergie van ons koopt aan marktprijs, maak ik me weinig zorgen over die paar 1000 kWh die nog voor onze rekening vallen privé ;)

Wat is overigens de mogelijkheden en tarieven voor elektrische bedrijfswagens opladen thuis via PV?

Aan welk tarief worden die KWH typisch vergoed? Is het flappen tappen met PV? Of is dat op voorhand een afgesproken tarief? Of gewoon niks? Is dat gewoon met zo'n kabel met een tellertje in?

In de car policy van de madam staat "fiscaal CREG tarief vergoeding maandelijks", wat pretty fuzzy is.

Hier gaan we volgende week versneld 10k piekWt PV installeren. Met wat chance 20% rendement het eerste crisis jaar. Als ze in sep nog geïnstalleerd raken, is het letterlijk flappen tappen in de winter.

Dat is onder het ecopower scenario waar we nu zitten. We kunnen wat meer risico nemen en verhuizen naar eneco (die 50 cent injectie vergoeding geven - 5% per maand rendement), maar aangezien we noG maar net verhuisd zijn, is het nogal tricky om in te schatten hoeveel we wanneer gebruiken. Aan 90 cent gebruiksprijs, is het een risky gok...
Ga je ze nog gekeurd krijgen dit jaar denk je?
Hoeveel denk je op te wekken in de winter, dat kan nogal es tegenvallen.
90€c is geschatte kWh prijs bij de v-test, dat staat toch nog op geen enkele tarieffiche?

Terug
Bovenaan