Aanpak van de gas- en energiecrisis

Waarom maak je zelf zo'n manke vergelijking. Er is niets aangekocht, er is niets onherroepelijk gebeurd. Er is totaal niet naar de beslissing gehandeld in 2003. Er was voor de 'nieuwe ceo' om het in die termen te zeggen genoeg tijd om die beslissing om te draaien. De nieuwe ceo moet niet afkomen met flauwe excuses naar de aandeelhouders, hij heeft 17 jaar+ de tijd gehad om een andere beslissing te maken.

Als er TOEN de actie was genomen en TOEN de kerncentrales waren gesloten, dan is dat inderdaad hun verantwoordelijkheid. Maar dat is niet het geval.

Jij beweert dat deze beslissing sinds 2003 niet meer had kunnen worden herzien? Ik heb de discussie er over thans vaak genoeg zien passeren. Zelfs nu nog.
Anderzijds was Groen wel de kingmaker wat betreft deze beslissing op het moment dat de beslissing echt moest vallen, uiteindelijk is die eerste beslissing ook maar een soort intentieverklaring. Als de regering nu een wet maakt dat de belastingen moeten verhogen binnen 20 jaar, en binnen 20 jaar verhogen die belastingen, zal het die regering binnen 20 jaar zijn die de verantwoordelijkheid gaat krijgen, want zij zijn degenen die uiteindelijk beslissen of er een belastingsverhoging komt of niet.

Groen lijkt me niet verantwoordelijk omdat ze die wet 20 jaar geleden gemaakt hebben, toen kon je nog niet weten wat de omstandigheden gingen zijn, Groen (samen met de huidige regeringspartners) zijn verantwoordelijk voor de echte beslissing, en die is nu gevallen of aan het vallen.

Anderzijds was Groen wel de kingmaker wat betreft deze beslissing op het moment dat de beslissing echt moest vallen, uiteindelijk is die eerste beslissing ook maar een soort intentieverklaring. Als de regering nu een wet maakt dat de belastingen moeten verhogen binnen 20 jaar, en binnen 20 jaar verhogen die belastingen, zal het die regering binnen 20 jaar zijn die de verantwoordelijkheid gaat krijgen, want zij zijn degenen die uiteindelijk beslissen of er een belastingsverhoging komt of niet.
Groen lijkt me niet verantwoordelijk omdat ze die wet 20 jaar geleden gemaakt hebben, toen kon je nog niet weten wat de omstandigheden gingen zijn, Groen (samen met de huidige regeringspartners) zijn verantwoordelijk voor de echte beslissing, en die is nu gevallen of aan het vallen.

Daar kan ik inkomen, maar an sich was het nu al laat om de beslissing om te draaien. An sich had een goede 'ceo' om het verder zo te beschrijven al eerder moeten beslissen dit om te draaien (OF beslissingen moeten maken ter ondersteuning van de eerdere beslissing, zoals het meer inzetten op andere energiebronnen ter compensatie).

Als er een beslissing gemaakt wordt op lange termijn komt er vaak meer bij kijken. Een belastingverhoging an sich is dan heel simpel, maar als we bv. Beslissen dat er een hyperloop komt van Hasselt naar Gent in 20 jaar moet men reeds eerder met de onteigeningen en bouw er van beginnen.

Zo ook bij deze beslissing.

Mijn persoonlijke mening is, dat het op zijn minst lijkt dat er te weinig naar het totale plaatje gekeken is in het maken van beslissingen, door alle regeringen. (met de belangrijke sidenote: Geen beslissing maken, is ook een beslissing.)

@Renegadexxripxx

Ongeveer elke website en grafieken van de familie tonen ~25% Okt - maart en 75% apr - sep. Dus dat zou het plaatje al veranderen.

Er zit een installateur in de familie, voor een biefstuk en wat drank komt die dat installeren, <10k voor de panelen, omvormer, keuring, installatie. Dus fan ziet plaatje er al beter uit. Maar in the end is alles wat % boven 2-3% zit ok. Beter dan een spaarboekje en goeie "hedge".

Hoe zit dat met verschillende contracten? Bij ecopower vb zeggen dat je geen panelen hebt en bij eneco een contract en zeggen dat je enkel injectie doet? En kun je dan ook gewoon switchen naar whoever beste injectie geeft?

Om eerlijk te zijn geef ik weinig aandacht aan grafieken. Ik heb mij gebaseerd op mijn eigen gegevens. Maar uw punt handelde over flappen verdienen in de winter. De wingter loopt niet van oktober tot maart. Ik wilde dan ook even deze misinformatie rechtzetten.
Wat niet wil zeggen dat het geen goede investering zou zijn of zou kunnen zijn in zijn geheel. Maar dan niet 1 waarmee je flappen telt in de winter.

Hoe het juist ineenzit, geen idee nog niet gedaan. Ik weet enkel dat het puur wettelijk mogelijk is.

Maar hey, no biggie. Ik ben voorbereid.
Ik heb zelf +10 kWp aan panelen geïnstalleerd, daarbij nog eens een zelfgebouwde thuisbatterij van 33kWh en nu ben ik nog eens aan het kijken voor een dieselgenerator die ik sync met de grid kan laten draaien om voor mijzelf te voorzien en ook nog eens winst zal maken want de injectietarieven zijn ronduit geschift.

Enerzijds word ik misselijk van zoveel onkunde van onze regering en anderzijds ben ik gelukkig handig genoeg om aan deze crisis geld te verdienen. Bedankt maar toch niet bedankt bende klungels!
Ik zou mij niet te snel rijk rekenen over het zetten van een eigen dieselgenerator... dat is allemaal niet zo evident... de eisen waaraan je moet voldoen zijn iets zwaarder als gewoon even de knop van dat toestel indrukken en gaan met de banaan...

Frankrijk verwacht alle kerncentrales binnenkort weer operationeel te hebben, en Oekraïne gaat stroom exporteren naar Duitsland ook. Dit moet toch positief zijn voor de stroomprijzen deze winter?

Daar kan ik inkomen, maar an sich was het nu al laat om de beslissing om te draaien. An sich had een goede 'ceo' om het verder zo te beschrijven al eerder moeten beslissen dit om te draaien (OF beslissingen moeten maken ter ondersteuning van de eerdere beslissing, zoals het meer inzetten op andere energiebronnen ter compensatie).

Als er een beslissing gemaakt wordt op lange termijn komt er vaak meer bij kijken. Een belastingverhoging an sich is dan heel simpel, maar als we bv. Beslissen dat er een hyperloop komt van Hasselt naar Gent in 20 jaar moet men reeds eerder met de onteigeningen en bouw er van beginnen.

Zo ook bij deze beslissing.

Mijn persoonlijke mening is, dat het op zijn minst lijkt dat er te weinig naar het totale plaatje gekeken is in het maken van beslissingen, door alle regeringen. (met de belangrijke sidenote: Geen beslissing maken, is ook een beslissing.)
Da's inderdaad hoe je zo'n beslissing hoort te nemen, je hebt een visie en daar werk je dan naar toe. Je maakt geen wet als "We beginnen de hyperloop van Hasselt te bouwen in 2030" whatever de omstandigheden dan zijn en los van of we daar klaar voor zijn. Zo'n toekomst-wet is op zich iets heel bizar al zien we het de laatste tijd wel meer.

Die wet is toen ook gewoon gemaakt omdat Groen iets moest hebben en de partijen dat toen graag aan Groen gaven omdat ze ook wel wisten dat een beslissing over iets zo ver in de toekomst gewoon geen beslissing is, dat was gewoon hun bevoegdheid niet dus zonder consequentie, een gratis cadeau aan Groen.

Waarom maak je zelf zo'n manke vergelijking. Er is niets aangekocht, er is niets onherroepelijk gebeurd. Er is totaal niet naar de beslissing gehandeld in 2003. Er was voor de 'nieuwe ceo' om het in die termen te zeggen genoeg tijd om die beslissing om te draaien. De nieuwe ceo moet niet afkomen met flauwe excuses naar de aandeelhouders, hij heeft 17 jaar+ de tijd gehad om een andere beslissing te maken.

Als er TOEN de actie was genomen en TOEN de kerncentrales waren gesloten, dan is dat inderdaad hun verantwoordelijkheid. Maar dat is niet het geval.

Jij beweert dat deze beslissing sinds 2003 niet meer had kunnen worden herzien? Ik heb de discussie er over thans vaak genoeg zien passeren. Zelfs nu nog.

Dat laatste beweer ik nergens. Integendeel, zie dossier in De Morgen voor het historisch overzicht van de standpunten van de politieke partijen en waarom er (n )iets is gebeurd. Zolang deze wet bestaat, gaat de kernuitstap in 2025 door én dat men niet gehandeld heeft, is net het probleem.

Feit is wel dat de kernuitstap TOEN de verkiezingstrofee was van Agalev/Ecolo, zonder enig alternatief op tafel te brengen en dus de start van 17 jaar onduidelijkheid. In 2020 was de kernuitstap alweer de voorwaarde voor de toetreding Groen/Ecolo tot Vivali en is het gasalternatief dat Tinne Van Der Straeten plande om de kernuitstap te realiseren een complete grap.

Laatst bewerkt:
Dat laatste beweer ik nergens. Integendeel, zie dossier in De Morgen voor het historisch overzicht van de standpunten van de politieke partijen en waarom er (n )iets is gebeurd. Zolang deze wet bestaat, gaat de kernuitstap in 2025 door én dat men niet gehandeld heeft, is net het probleem.
'nergens gezegd', maar daarjuist wel nog beweren dat groen de 'ultieme verantwoordelijkheid' draagt.

Het is daarmee dat ik zo hamer op hetgeen je nu zelf ook erkent 'en dat men niet gehandeld heeft'. Het is dat waar ik zo zwaar aan til, er is niet gehandeld, door niemand. En daar zit de grootste verantwoordelijkheid.

Niet acteren vind ik persoonlijk veel erger en zorgt veel meer voor onduidelijkheid dan een duidelijke beslissing. Indien er na de beslissing van de kernuitstap 20 jaar geleden direct actie was ondernomen en 20 jaar beleid naar was gevoerd, dan hadden we nu wellicht ook niet in de shit gezeten hebben in die mate waar we nu in zitten.
Maar nog altijd voor een groot stuk wel natuurlijk, het blijft een europees probleem, het is belangrijk te beseffen dat we dit nooit helemaal hadden kunnen voorkomen.

Het is nochtans het utopisch ecologisch denken a la Greta en co waar veel politici zich maar wat graag achter schaarde dat ervoor gezorgd heeft dat we staan waar we nu staan.

Het is ook niet dat er al jaren geleden ook al gewaarschuwd is voor de afhankelijkheid van Russisch gas.
Maar ja dat werd gewoon weg gelachen

Om te janken is het. Ondertussen verarmt de eigen bevolking en gaan er in 2022 heel wat mensen in Europa letterlijk in de koude moeten zitten.

Het resultaat van het moreel hoge woord te willen nemen, een utopia voor te spiegelen en ondertussen elke terechte criticaster weg te zetten als één of andere schurk die de natuur wil vernietigen.
Daardoor staan we hier.
Diezelfde beweging die de planeet ging redden én armoede bestrijden is mee verantwoordelijk voor ongeziene verarming in de moderne geschiedenis en vooral de armsten gaan het grootste slachtoffer zijn.
De ironie is bijna lachwekkend moest het niet zo ernstig zijn en mocht hiervoor ook al niet jarenlang gewaarschuwd zijn.
Zie die moreel verheven Duitse hoofdjes op het einde lachen.

Diezelfde hoofdjes vinden het nu maar logisch dat de Amerikaan ons weer uit de shit komt trekken.

De euro naïviteit is soms ziekelijk.

Veel partijen hebben het verknald en amper ruggengraat getoond in al de jaren ja, naast Groen die zich steeds harder op de borst begon te kloppen de deadline van de kernuitstap naderend.

Waarom Groen! tevens de extra boosdoener blijft (los van dat ze het in 1999 doordrukten), is dat ze zelfs in de laatste weken/maanden bleven volharden terwijl de rest al van het zinkend schip begon af te springen.
(Met daar dan nog eens de ostentatieve leugens en verdraaiingen, en nodige narcistische tikjes, van ons Tinne bij.)

Zie die moreel verheven Duitse hoofdjes op het einde lachen.

Diezelfde hoofdjes vinden het nu maar logisch dat de Amerikaan ons weer uit de shit komt trekken.

De euro naïviteit is soms ziekelijk.

Aan de andere kant is het ook niet echt een leuke boodschap om aan kiezers te gaan geven om te zeggen van we gaan niet die goedkope gas gebruiken maar dat duurdere x of y om geografisch onafhankelijk te zijn. Hierdoor gaan we meer belastingen moeten heffen of gaat het materieel welzijn van onze bevolking achteruit. Net zoals het nu kritiek opwekt van de bevolking zou het dan nog een paar octaven meer kritiek hebben opgewekt. En zou de kans groot zijn dat de partijen die deze beslissing zouden genomen hebben niet meer herverkozen zouden worden.

En dat ze daar dan 20 jaar later hun gram mee halen, is nu ook niet direct iets wat als politieke partij of als politieker die niets meer te zeggen heeft, leuk is.

Daarnaast was een strategie waarbij we Rusland opnieuw probeerden te integreren in ons economisch bestel nu eenmaal een goede tactiek voor een sterk Europa (dan hadden we namelijk die vereiste geografische onafhankelijkheid waarover Trump sprak). Spijtig dat het dan ook intern opgeblazen wordt op deze manier. We hadden dit perfect kunnen gebruiken om in de toekomst geen speelbal te worden van een wereldmacht, of dit nu China of Amerika is maakt niet uit. Maar spijtig is het wel.

De verlenging ligt niet op tafel, he.

Backup van de backup

Ik kijk al uit naar 2024 mashups van VB op facebook :ROFLMAO:
zucht

Daardoor staan we hier.
Tiens, ik dacht dat het door poetin kwam. Maar nee. Het is GREEEETTAAAAAAA.

Altijd dezelfde nonsens van altijd dezelfde personen. Alsof het een gegeven was tien jaar geleden dat Rusland deze absurde zelfvernietigende koers zou varen. Maar nee hoor: het is allemaal weer de schuld van de groene klimaathysterici, niet van de maniakale despoot in Rusland.

Zonder de groenen zaten we nu ongetwijfeld in een nucleair utopia met honderden kerncentrales die bijna gratis stroom ons net instuurden.

Aan de andere kant is het ook niet echt een leuke boodschap om aan kiezers te gaan geven om te zeggen van we gaan niet die goedkope gas gebruiken maar dat duurdere x of y om geografisch onafhankelijk te zijn. Hierdoor gaan we meer belastingen moeten heffen of gaat het materieel welzijn van onze bevolking achteruit. Net zoals het nu kritiek opwekt van de bevolking zou het dan nog een paar octaven meer kritiek hebben opgewekt. En zou de kans groot zijn dat de partijen die deze beslissing zouden genomen hebben niet meer herverkozen zouden worden.

En dat ze daar dan 20 jaar later hun gram mee halen, is nu ook niet direct iets wat als politieke partij of als politieker die niets meer te zeggen heeft, leuk is.

Daarnaast was een strategie waarbij we Rusland opnieuw probeerden te integreren in ons economisch bestel nu eenmaal een goede tactiek voor een sterk Europa (dan hadden we namelijk die vereiste geografische onafhankelijkheid waarover Trump sprak). Spijtig dat het dan ook intern opgeblazen wordt op deze manier. We hadden dit perfect kunnen gebruiken om in de toekomst geen speelbal te worden van een wereldmacht, of dit nu China of Amerika is maakt niet uit. Maar spijtig is het wel.
Spreiding had het antwoord geweest, i.p.v. te afhankelijk te worden van ene die niet bepaald aan zijn proefstuk bezig was. En waarschuwingen waren er al langer dat Rusland iets van plan was.

Tot daaraan toe.

Militair hebben de meeste Europese landen het ook verknald.
Poetin wist dat Europa te weinig munitie en wapentuig had, en heeft dit effectief mooi mee ingecalculeerd gehad.

Het is op veel vlakken gewoon misgegaan.

Mocht Europa zelf aangevallen geweest zijn. Had men hier geen kans door de verrassing en gebrek aan materiaal.
(Eer Duitsland nu weer wat uit het militaire dal was geklommen om Oekraïne deftig bij te staan...
Alé, de Nato van buiten Europa had wel daar geweest dan. Maar men is hier te hard in de hangmat gaan hangen.)

Die hangmat heeft ons ook een totaal verkeerd beeld van de werkelijkheid buiten onze grenzen gegeven.

En een Jonathan Holslag die werd ook maar te gauw als eeuwige pessimist weggezet, van daar moet je niet naar luisteren.
Hij meent dat er nog ergers op komt is in de wereld. Ik geloof hem alvast.

Laatst bewerkt:
Spreiding had het antwoord geweest, i.p.v. te afhankelijk te worden van ene die niet bepaald aan zijn proefstuk bezig was. En waarschuwingen waren er al langer dat Rusland iets van plan was.

Tot daaraan toe.

Militair hebben de meeste Europese landen het ook verknald.
Poetin wist dat Europa te weinig munitie en wapentuig had, en heeft dit effectief mooi mee ingecalculeerd gehad.

Het is op veel vlakken gewoon misgegaan.

Mocht Europa zelf aangevallen geweest zijn. Had men hier geen kans door de verrassing en gebrek aan materiaal.
(Eer Duitsland nu weer wat uit het militaire dal was geklommen om Oekraïne deftig bij te staan...
Alé, de Nato van buiten Europa had wel daar geweest dan. Maar men is hier te hard in de hangmat gaan hangen.)
Mja, als je een grote broer hebt die de kastanjes voor u uit het vuur komt halen, dan is het verstaanbaar maar desondanks fout dat je in de hangmat gaat hangen. Maar perfect begrijpbaar.

En ik ben perfect akkoord met het feit dat spreiding beter was geweest... maar we moeten ook eerlijk zijn dat tgv fukushima of whatever voor zeer veel mensen kernenergie nu eenmaal des duivels was. En zolang mensen hun stroomfix hebben dan is de morele superieur spelen niet zo moeilijk. Nu gaan we zien hoe hard Europa bijeen blijft (en of er iets extra door groeit) of we ons toch niet eerder uit elkaar laten spelen voor onze eigen voordeeltjes. Afwachten en zien... en hopen van niet... want anders weet iedereen in de toekomst dat we een vogel voor de kat zijn.

Het gaat echter een paar jaar (allez decennia) pijn doen, aangezien we er nu niet meer onderuit kunnen dat we nu geld moeten gaan uitgeven aan andere zaken dan de hangmat.

Maar dat is allemaal makkelijk gezegd als je niet behoort tot degenen die tot wanhoop gedreven worden door de prijzenstijging. Ik voel op dit moment niets tot quasi niets van de vermeende stijgingen... en mijn spaarcapaciteit is hoger (door indexatie) dan vorig jaar. Maar ik ben dan ook de serieuze maar gelukkige uitzondering...

Mja, als je een grote broer hebt die de kastanjes voor u uit het vuur komt halen, dan is het verstaanbaar maar desondanks fout dat je in de hangmat gaat hangen. Maar perfect begrijpbaar.

En ik ben perfect akkoord met het feit dat spreiding beter was geweest... maar we moeten ook eerlijk zijn dat tgv fukushima of whatever voor zeer veel mensen kernenergie nu eenmaal des duivels was. En zolang mensen hun stroomfix hebben dan is de morele superieur spelen niet zo moeilijk. Nu gaan we zien hoe hard Europa bijeen blijft (en of er iets extra door groeit) of we ons toch niet eerder uit elkaar laten spelen voor onze eigen voordeeltjes. Afwachten en zien... en hopen van niet... want anders weet iedereen in de toekomst dat we een vogel voor de kat zijn.

Het gaat echter een paar jaar (allez decennia) pijn doen, aangezien we er nu niet meer onderuit kunnen dat we nu geld moeten gaan uitgeven aan andere zaken dan de hangmat.

Maar dat is allemaal makkelijk gezegd als je niet behoort tot degenen die tot wanhoop gedreven worden door de prijzenstijging. Ik voel op dit moment niets tot quasi niets van de vermeende stijgingen... en mijn spaarcapaciteit is hoger (door indexatie) dan vorig jaar. Maar ik ben dan ook de serieuze maar gelukkige uitzondering...
Met spreiding bedoelde ik naast de mix met kernenergie, ook o.a. verschillende leveranciers van gas.
Alé, de dreigingen waren reëel al jaren, en het antwoord hier was gewoon weglachen.

Pijn gaat het hier zeker doen.
Meer pijn dan de meesten tot nu toe beseffen.

Het zal ook een totale herziening moeten worden van het economische model.
Men leeft hier voor een deel op goedkope made-in-china 'brol' . (Nu zijn we die hun oorlogsvloot aan het financiëren weer.)
De redelijke buddy van Rusland dat nu lekker goedkoop dat Russisch gas afneemt om die 'brol' mee te produceren.
Die goedkope 'brol' is vooral in het voordeel van de armere.
Zou dan betekenen weer naar duurzaam te gaan en meer lokaal te gaan produceren weer.
(En weet wel, serieuze prijsstijgingen dan weer ten nadele van de arme. Hopelijk gaan die spullen dan ook weer langer mee, hopelijk.)

In hoeverre men daar ooit nog in slaagt hier...

DIe pijn waar je nu aan denkt. Doe die maar maal 2 of 3.

Laatst bewerkt:
Eens zien wat men nu met de elektrificatie gaat doen van het wagenpark.

Kans is vrij reëel dat men de deadlines gaat opschuiven denk ik.

Want ellentrik zal nog een heel lange tijd duur blijven.

Ik voorspel veel dacia's op benzine.

Nu ja tot zover het ecologische dan weer.
(Het gaat best dramatisch met het ijs in Zwitserland hoorde ik deze morgend op de autoradio.

And so on.)

Laatst bewerkt:
Tiens, ik dacht dat het door poetin kwam. Maar nee. Het is GREEEETTAAAAAAA.

Altijd dezelfde nonsens van altijd dezelfde personen. Alsof het een gegeven was tien jaar geleden dat Rusland deze absurde zelfvernietigende koers zou varen. Maar nee hoor: het is allemaal weer de schuld van de groene klimaathysterici, niet van de maniakale despoot in Rusland.

Zonder de groenen zaten we nu ongetwijfeld in een nucleair utopia met honderden kerncentrales die bijna gratis stroom ons net instuurden

Die maniakele despoot in Rusland was net de reden om u niet zo afhankelijk te maken van Russisch gas. Dat was oa één van mijn punten.
Maar je kon inderdaad utopisch denken en doen alsof dat geen factor kon spelen, zoals de Duitse delegatie dat zo mooi weglachte.

Eens zien wat men nu met de elektrificatie gaat doen van het wagenpark.

Kans is vrij reëel dat men de deadlines gaat opschuiven denk ik.

Want ellentrik zal nog een heel lange tijd duur blijven.

Ik voorspel veel dacia's op benzine.

Nu ja tot zover het ecologische dan weer.
(Het gaat best dramatisch met het ijs in Zwitzerland hoorde ik deze morgend op de radio.

And so on.)
Misschien offtopic

Maar is het misschien mogelijk om uw posts wat anders te schrijven?

Want zo is dit toch echt irritant lezen.

Ik hoop dat je het begrijpt dat je niet teveel enters moet gebruiken tussen de zinnen.

Wil je het wat leesbaar houden.

On topic: ik geloof dat we zelfs zonder deze crisis de deadline's niet gingen kunnen respecteren gezien onze opwekkingscapaciteit.

Die maniakele despoot in Rusland was net de reden om u niet zo afhankelijk te maken van Russisch gas. Dat was oa één van mijn punten.
Maar je kon inderdaad utopisch denken en doen alsof dat geen factor kon spelen, zoals de Duitse delegatie dat zo mooi weglachte.
Goh laat ons er vanuit gaan dat de keuze om russisch gas te kopen wel eentje die gestoeld was op het principe 'make trade not war'. Hoe verstrengelder de economische belangen tussen beide eenheden hoe vreedzamer.
Helaas is gebleken dat Rusland dat cadeau met beide handen aangenomen heeft. Het voordeel van dictators.. deze kunnen zonder probleem the long game spelen.
Je merkt het ook aan de Europese reactie. Economische sancties is het enigste wapen dat we hebben. Voor de rest hebben weinig tot geen leverage over Rusland.

Voor de mensen die inzetten op nucleair... 20% van ons kernmateriaal komt ook van rusland , in belgie zelfs 40%
https://www.brusselstimes.com/22242...0-of-uranium-used-in-belgium-linked-to-russia
Als je dan even de productietypes energie van frankrijk erbij neemt en ze daar nog eens 20% van kunnen afpietsen... De putin zijn laatste kaart is nog niet gespeeld vrees ik.
1920px-Electricity_in_France.svg.png

Ik hoop wel dat de keuzes wat betreft massamigratie, welke landen er kunnen toetreden en andere richtingswijzigende europese beslissingen iets doordachter genomen zijn. Maar met het arsenaal aan uitgerangeerde nationale politiekers in Europa vrees ik daar eerlijk gezegd wel een beetje voor :S

Laatst bewerkt:
We gaan es komen lachen met uw airco wanneer
uw digitale teller komt en het capaciteitstarief er is…

Ken er nog zo die denken dat ze met hun terugdraaiende teller nen ganse winter kunnen verwarmen op airco..

Hoezo zou je komen lachen? Wat een reactie is dit nu weer..
Informeer jezelf misschien eerst eens voor je denk interessant te kunnen zijn.
Ik zit nog met een analoge meter, maw tot minimum 1jan 2025 zit ik safe.

Bij een analoge meter betaal je sowieso het minimum moest het capaciteitstarief erdoor komen. Dat is nu uitgesteld tot 1 Jan 2023, maar met de huidige malaise zal dit wellicht nog een jaar worden op geschoven.

Ik zit hoofdwaarschijnlijk tot 1 Jan 2025 met de laagste energie factuur die je maar kan hebben, ik denk dat velen daar graag voor zouden wisselen. Dus ja kom maar lachen.. breng dan ineens je energie factuur eens mee, ik zal dan wel eens lachen.

Edit: trouwens veel kuddos naar de mensen toe die de groene jongens proberen duidelijk te maken dat het groene beleid zowat de ondergang zal worden van de industrie in Europa. Ik heb die strijd allang opgegeven. #laatzelekker

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan