Aanpak van de gas- en energiecrisis

Interessante visie's

Dus gij verwacht van een commerciele website volledig onafhankelijk advies. :wtf:
Dat we anders eens vragen aan donald muylle welke keuken de beste is.
Rond 2018 - 2019 heb ik een korte opdracht gedaan bij Luminus. Groot was mijn verbazing toen bleek dat hun belangrijkste verkoop gerealiseerd werd door energie 'experten' (lees: verkopers) overdag van deur tot deur te sturen. Die kwamen dan vaak terecht bij gepensioneerden (thuiswerken was nog niet ingeburgerd dus de beroepsbevolking was op die momenten niet thuis) die hun vaak lieten overhalen tot een nieuw contract dat ter plekke werd gesimuleerd en wat goedkoper uitkwam. Iets zegt me dat die mensen toen niet werden geïnformeerd over de geo-politieke krachten die mogelijk een zware impact zouden kunnen hebben op het contract dat ze toen ondertekenden. Nope, die 'experten' gingen gehaaid voor de commissie en moesten gewoon zoveel mogelijk mensen overhalen.

Hier een FLIR camera besteld. Ga es kijken waar ik nog energie verliezen heb, en ga dat ook es gaan doen bij vrienden en familie zodat ze zich wat isolerender kunnen wapenen tegen wat staat te komen.

Rond 2018 - 2019 heb ik een korte opdracht gedaan bij Luminus. Groot was mijn verbazing toen bleek dat hun belangrijkste verkoop gerealiseerd werd door energie 'experten' (lees: verkopers) overdag van deur tot deur te sturen. Die kwamen dan vaak terecht bij gepensioneerden (thuiswerken was nog niet ingeburgerd dus de beroepsbevolking was op die momenten niet thuis) die hun vaak lieten overhalen tot een nieuw contract dat ter plekke werd gesimuleerd en wat goedkoper uitkwam. Iets zegt me dat die mensen toen niet werden geïnformeerd over de geo-politieke krachten die mogelijk een zware impact zouden kunnen hebben op het contract dat ze toen ondertekenden. Nope, die 'experten' gingen gehaaid voor de commissie en moesten gewoon zoveel mogelijk mensen overhalen.
Ik heb er eigenlijk moeite mee dat je dat "experten" noemt. Dat zijn inderdaad verkopers en eigenlijk zouden zo'n praktijken aan banden gelegd moeten worden. Maar mensen moeten ook wel beseffen dat die "experten" of website's ergens hun geld vandaan halen voor hun werking en dat je dan ook wel de belangen van die financiering moet inzien. En dat het niet is omdat er eens of ander "keurmerk" of wat dan ook gebruikt wordt dat dat daarom legitiem is of uitgaat van het verdedigen van de belangen van de consument. Consumenten hebben ook wel enige verantwoordelijkheid natuurlijk, net zoals je als internetgebruiker ook de verantwoordelijkheid hebt om te kijken naar uw mails en niet op iedere link dient te klikken omdat men vertelt dat uw its'me in gevaar is. Enig wantrouwen naar wat er voorbij komt mag wel.

Ik heb er eigenlijk moeite mee dat je dat "experten" noemt. Dat zijn inderdaad verkopers en eigenlijk zouden zo'n praktijken aan banden gelegd moeten worden. Maar mensen moeten ook wel beseffen dat die "experten" of website's ergens hun geld vandaan halen voor hun werking en dat je dan ook wel de belangen van die financiering moet inzien. En dat het niet is omdat er eens of ander "keurmerk" of wat dan ook gebruikt wordt dat dat daarom legitiem is of uitgaat van het verdedigen van de belangen van de consument. Consumenten hebben ook wel enige verantwoordelijkheid natuurlijk, net zoals je als internetgebruiker ook de verantwoordelijkheid hebt om te kijken naar uw mails en niet op iedere link dient te klikken omdat men vertelt dat uw its'me in gevaar is. Enig wantrouwen naar wat er voorbij komt mag wel.
vandaar de " " en ik vind dat ook bedenkelijke praktijken... Vandaar mijn verbazing toen bleek dat dit kanaal voor Luminus (toen) zowat het meeste opbracht.

Het enige wat je in t oog moet houden is het prijsverschil tussen vast en variabel.

vast < variabel, kies voor variabel.
vast > variabel, kies voor vast.

Simpel :)

Ik vind dat er hier wel veel naar de bevolking wordt gewezen, die zogezegd te dom zou zijn om niet tijdig een ander contract te nemen. De bevolking moet maar uitkijken om niet bestolen te worden, de bevolking moet maar wekelijks de vreg checken of ze niet te veel betalen. Aan de slinkse energiebedrijven met hun 20 verschillende soorten contracten, die grotendeels papieren firma's zijn wordt alvast niet geraakt. Nee de bevolking moet maar slimmer zijn en alles uitpluizen. De bevolking kan ook random de dupe zijn van vertraging op de bouwwerf en nu pas een energiecontract kunnen nemen, wat moeten die mensen dan doen, nog langer thuis blijven wonen.

Mijn punt is en blijft dat iedereen eenzelfde prijs zou moeten betalen/kwh en dat men eventueel werkt met basisverbruik en comfortverbruik. Op die manier worden mensen die investeren in maatregelen ook beloond. Het is niet correct dat huisnr 30 10ct betaalt en huisnr 32 20 ct/kwh voor gas die op hetzelfde moment door dezelfde PE buis geleverd wordt, nr 30 en 32 moeten beiden 15 ct betalen, dat is correct.

Wilt nr 32 zijn zwembad warmstoken met zijn gasketel, laat hem dan 20ct/kwh betalen voor een verbruik boven de 15000kwh.

Als iemand naar u komt om u iets te verkopen, is het 9 van de 10 keer niet in uw voordeel natuurlijk.
Natuurlijk voor oudere mensen/bejaarden is dit veel moeilijker om daar niet in mee te gaan

Ik vind dat er hier wel veel naar de bevolking wordt gewezen, die zogezegd te dom zou zijn om niet tijdig een ander contract te nemen. De bevolking moet maar uitkijken om niet bestolen te worden, de bevolking moet maar wekelijks de vreg checken of ze niet te veel betalen. Aan de slinkse energiebedrijven met hun 20 verschillende soorten contracten, die grotendeels papieren firma's zijn wordt alvast niet geraakt. Nee de bevolking moet maar slimmer zijn en alles uitpluizen. De bevolking kan ook random de dupe zijn van vertraging op de bouwwerf en nu pas een energiecontract kunnen nemen, wat moeten die mensen dan doen, nog langer thuis blijven wonen.

Mijn punt is en blijft dat iedereen eenzelfde prijs zou moeten betalen/kwh en dat men eventueel werkt met basisverbruik en comfortverbruik. Op die manier worden mensen die investeren in maatregelen ook beloond. Het is niet correct dat huisnr 30 10ct betaalt en huisnr 32 20 ct/kwh voor gas die op hetzelfde moment door dezelfde PE buis geleverd wordt, nr 30 en 32 moeten beiden 15 ct betalen, dat is correct.

Wilt nr 32 zijn zwembad warmstoken met zijn gasketel, laat hem dan 20ct/kwh betalen voor een verbruik boven de 15000kwh.
Nummer 30 en 32 betalen ook niet evenveel voor een brood of een fles cola. Dat moet je ook zelf in het oog houden als je "goedkoop" wilt winkelen
Ga je naar garage A zal je ook een andere prijs krijgen dan bij garage B voor je auto

& op mijn bouwwerf had ik ook al een energiecontract, anders kon ik geen materiaal gebruiken en werkte mijn werfkraan niet. En ook daar was ik vrij om te kiezen bij wie ik die stroom afnam.

Ik ben wel akkoord met je basisverbruik en comfortverbruik.
Maar tot 15.000kWh kan je onmogelijk spreken van basisverbruik.

Ik krijg ook zure oprispingen van sommigen hier die beweren dat het de mensen hun eigen fout is als ze eerst kijken naar cosmetisch ipv energetische renovatie. Cosmetisch is vaak het low hanging fruit geweest, makkelijk te doen zonder al te veel breekwerk. De rest zoals spouwmuurisolatie of het dak dat zijn ook dingen die makkelijk kunnen, maar als je het echt goed wil aanpakken, dan moet de hele vloer eruit, opnieuw geisoleerd, een vvw aangelegd om optimaal een warmtepomp te kunnen benutten, ventilatie moet voorzien, nieuw schrijnwerk en ramen. Je kan op dit moment beter bouwen dan kopen en zo grondig renoveren want de kostprijs is bijna gelijk. Het enige verschil is dat mensen die kopen vaak niet het budget hebben om meteen te bouwen, dus ze doen dit gespreid en dat is vaak een werk van een jaar of tien. Dat sommigen hen dit dan kwalijk nemen is echt belachelijk.

dan moet je terug de energievoorziening nationaliseren en werken met 1overheidbedrijf die instaat voor de energie. Je kan geen vrije markt willen en zeggen dat iedereen maar dezelfde laagste prijs moet geven.

Als iemand naar u komt om u iets te verkopen, is het 9 van de 10 keer niet in uw voordeel natuurlijk.
Natuurlijk voor oudere mensen/bejaarden is dit veel moeilijker om daar niet in mee te gaan
Imo heeft men bij de liberalisering van de energiemarkt te weinig ingezet om die mensen hun mentaliteit aan te passen/ informeren. Oudere mensen hebben nog de tijd meegemaakt dat je bij electrabel zat en niet te kiezen had. Die mensen snappen soms nog te weinig dat het nu een vrije markt is en dat niemand die energieprijzen garandeert/ incentive heeft om die laag te houden.

...wat moeten die mensen dan doen, nog langer thuis blijven wonen...
Ik vraag me af of de vastgoedprijzen nu serieus gaan afkoelen of niet.
Wat dan weer nieuwe opportuniteiten biedt.

Vastgoed was tot nu al te duur, en er is een overaanbod.

Nu valt het meeste vastgoed zeker mijlenver buiten de mensen hun budget.

Ik zou niet verschieten van een vastgoedcrash, en een serieuze.

Laatst bewerkt:
Ik krijg ook zure oprispingen van sommigen hier die beweren dat het de mensen hun eigen fout is als ze eerst kijken naar cosmetisch ipv energetische renovatie. Cosmetisch is vaak het low hanging fruit geweest, makkelijk te doen zonder al te veel breekwerk. De rest zoals spouwmuurisolatie of het dak dat zijn ook dingen die makkelijk kunnen, maar als je het echt goed wil aanpakken, dan moet de hele vloer eruit, opnieuw geisoleerd, een vvw aangelegd om optimaal een warmtepomp te kunnen benutten, ventilatie moet voorzien, nieuw schrijnwerk en ramen. Je kan op dit moment beter bouwen dan kopen en zo grondig renoveren want de kostprijs is bijna gelijk. Het enige verschil is dat mensen die kopen vaak niet het budget hebben om meteen te bouwen, dus ze doen dit gespreid en dat is vaak een werk van een jaar of tien. Dat sommigen hen dit dan kwalijk nemen is echt belachelijk.
Goed wetende hoe je een woning eigenlijk moet isoleren zijn bepaalde zaken echt héél duur - dak vernieuwen en gevel in crepi zijn zaken die heel veel effect hebben maar echt wel geld kosten (zeker als is ook de puntjes rond ramen en deuren ten goede wil aanpakken). En dan heb je "maar" crepi natuurlijk - wil je wat esthetisch op lange termijn zit je met steen of strips - de skye is dan de limit qua prijs.

Dat is niet kwalijk nemen, maar het mag wel eens vermeld worden. Ik zou ook kunnen mijn badkamer rap rap wat renoveren, maar dat is dan op de oude vloer die er ooit eens uit moet, dus dat moet er dan toch weer nog eens uit. Dat zijn allemaal verloren kosten. Blijft een feit dat je beter eerst kijkt om de basis in orde te maken zoals isolatie en dergelijke.. Maarja dat kan je moeilijk showen als je volk hebt natuurlijk. Een zwarte douchekraan is natuurlijk veel belangrijker dan deftige isolatie.

dan moet je terug de energievoorziening nationaliseren en werken met 1overheidbedrijf die instaat voor de energie. Je kan geen vrije markt willen en zeggen dat iedereen maar dezelfde laagste prijs moet geven.
De liberalisering van de markt heeft niet echt gezorgd voor lage prijzen. Ik denk dat we die fabel ondertussen wel mogen wegsteken. Net zoals de liberalisering van de spoorwegen in landen die dat hebben gedaan, voor lagere prijzen ging zorgen.

Ik krijg ook zure oprispingen van sommigen hier die beweren dat het de mensen hun eigen fout is als ze eerst kijken naar cosmetisch ipv energetische renovatie. Cosmetisch is vaak het low hanging fruit geweest, makkelijk te doen zonder al te veel breekwerk. De rest zoals spouwmuurisolatie of het dak dat zijn ook dingen die makkelijk kunnen, maar als je het echt goed wil aanpakken, dan moet de hele vloer eruit, opnieuw geisoleerd, een vvw aangelegd om optimaal een warmtepomp te kunnen benutten, ventilatie moet voorzien, nieuw schrijnwerk en ramen.
Klopt en zoals gezegd worden of werden esthetisch afgewerkte woningen te duur verkocht. Hoeveel 90's, early millies woningen worden niet verkocht voor 500K en meer. Dat zijn serieuze bedragen.

Je kan op dit moment beter bouwen dan kopen en zo grondig renoveren want de kostprijs is bijna gelijk. Het enige verschil is dat mensen die kopen vaak niet het budget hebben om meteen te bouwen, dus ze doen dit gespreid en dat is vaak een werk van een jaar of tien. Dat sommigen hen dit dan kwalijk nemen is echt belachelijk.
Klopt volledig. Zoek eens een bouwgrond. Zoek vervolgens eens een firma of zoek eens een sod die klaar is. Tussen de 50 huizen in mijn gemeente staat mss 1 bouwgrond, een paar sod vakantiehuizen en 1nieuwbouw met zwembad. Ik zou die laatste kunnen kopen als ik beide eigendommen van de hand doe, maar wat ben ik in huidige tijden met een zwembad. De rest zijn krotten of esthetisch afgewerkte woningen met epc C die 600K kosten.
Dat lijkt me veel correcter. Het was dom om dat te liberaliseren. Dat is zoals mijn woning verkopen en ze dan gaan terughuren voor een groter bedrag dan de hypotheek.

Terug
Bovenaan