Aanpak van de gas- en energiecrisis

Ondertussen bij de bollebozen van de Wetstraat:

Intussen is er bij ons ook een burgerinitiatief opgericht waarbij mensen worden opgeroepen hun energiefactuur niet meer te betalen. Volgens initiatiefnemer Peter Terryn gaat het om mensen die hun factuur ook echt niet meer kunnen betalen. Op de vraag of ze dat soort acties een goed idee vindt, antwoordde minister Van der Straeten in de Zevende Dag dat ze het antwoord schuldig moest blijven. ‘Ik twijfel om te antwoorden, want daar is geen goed antwoord voor. Maar ik begrijp wel de onmacht en de woede van de mensen’, aldus de minister

Dat 2/3 (toch?) van onze energiefactuur bestaat uit taksen, heffingen, btw, steekpenningen intercommunales, distributie, soit dus GEEN energie op zich, vergeten we even?

We kunnen evengoed onze belastingen niet meer betalen, aangezien onze factuur een verkapte belastingsbrief is, nietwaar Tine?

Ondertussen bij de bollebozen van de Wetstraat:

Intussen is er bij ons ook een burgerinitiatief opgericht waarbij mensen worden opgeroepen hun energiefactuur niet meer te betalen. Volgens initiatiefnemer Peter Terryn gaat het om mensen die hun factuur ook echt niet meer kunnen betalen. Op de vraag of ze dat soort acties een goed idee vindt, antwoordde minister Van der Straeten in de Zevende Dag dat ze het antwoord schuldig moest blijven. ‘Ik twijfel om te antwoorden, want daar is geen goed antwoord voor. Maar ik begrijp wel de onmacht en de woede van de mensen’, aldus de minister

Dat 2/3 (toch?) van onze energiefactuur bestaat uit taksen, heffingen, btw, steekpenningen intercommunales, distributie, soit dus GEEN energie op zich, vergeten we even?

We kunnen evengoed onze belastingen niet meer betalen, aangezien onze factuur een verkapte belastingsbrief is, nietwaar Tine?
Lol wat een gans

"euhh als lid van de huidige regering probeer ik toch te doen alsof ik er geen deel van uitmaak om sympathie te winnen"

Dat klopt niet meer sinds de enorme stijging van de energiecomponent.

Net op Vreg eens gesimuleerd voor verbruik van 3500kWh.

Het goedkoopste contract daar kost naar schatting 3039.80EUR per jaar waarvan de energiecomponent 2304.96EUR excl. btw uitmaakt.

Het stookseizoen is nog niet eens begonnen, laat de verwarming zo lang mogelijk uit en zet ze lager + korter douchen en dan kan je je voorschot ook verlagen
Ik heb me daarstraks kort maar toch voldoende gedouched. Via mijn p1-meter weet ik dat het verbruik 0,01m3 was of 0,11 KWh. Aan 0,14€ per KWh geeft dat 0,0154€ aan gas voor een douchebeurt. Bij minder lang douchen ga je volgens mij niet veel besparen.

Ik heb me daarstraks kort maar toch voldoende gedouched. Via mijn p1-meter weet ik dat het verbruik 0,01m3 was of 0,11 KWh. Aan 0,14€ per KWh geeft dat 0,0154€ aan gas voor een douchebeurt. Bij minder lang douchen ga je volgens mij niet veel besparen.
Als je al korte douches neemt natuurlijk niet nee. Als je er 10-15 minuten blijft onder staan is er nog ruimte voor besparing.

En niet iedereen heeft een contract van 0,14€c.
Maar de meeste winst is de rapen bij de verwarming natuurlijk, sww is niet de grootste verbruiker (maar als alle beetje helpen is het mooi meegenomen)

Gebruikt er iemand Energy+ van de HomeWizard (P1 meter) app? (1€/maand)
Biedt dit de meerwaarde die het belooft? (Slim algoritme dat bepaalde zaken detecteert? Stopcontacten die afschakelen om sluipverbruik te limiteren)

Die 1€ is snel terugverdiend lijkt me

edit: ik zie dat de schakelbare contacten tegen sluipverbruik 30€ het stuk zijn! :rofl:

Laatst bewerkt:
Hier zal het er wat vanaf hangen. We basically één grote raam (met kleine stukjes muur qua onderbreking) en zon vanaf 's morgens tot +/- 14u daarop.
Als die goed schijnt kan ik de warmte hier wel redelijk lang houden en moet de verwarming nog niet op.

Zondag halen we maximum 17 graden. Tijd om te verwarmen? Ik denk dat ik gewoon een truitje aandoe en de CV vanaf oktober/november pas aanzet. We zien wel wat mijn wederhelft daarvan denkt.
😄 Hier was er al 1 aant klagen dat t te fris was 's morgens haha
26 october vertrekken we op verlof, ik mik dus na t verlof ergens eind november om de verwrming aan te zetten, maar ik denk niet dat we da zullen halen :)

Aan alle slimme en zuinige mensen die plannen pas de verwarming eind oktober/begin november aan te zetten:
test hem toch best een uurtje uit op een dag ergens eind september, begin oktober, want als je verwarming stuk is gegaan deze zomer en je dat eind oktober of begin november pas merkt, dan zal je het véél moeilijker hebben om snel een technicus aan een redelijke prijs vast te krijgen.

Heeft er iemand ervaring met verwarmen via een airco?

Wij hebben vloerverwarming dus temperatuur is normaal constant, of we nu thuis zijn of niet. We overwegen om die zo goed als af te zetten en onze airco te gebruiken om te verwarmen (want die werkt elektrisch en we hebben zonnepanelen). Hebben die daar wel nog nooit voor gebruikt, dus geen idee hoe effectief dat is.

De minimum maxima liggen op 15C en de week erna rustig weer tussen 15 en 20C. CV blijft zeker uit hier... geen tochtig huis ofzo.

Heb zowat bijna 10 000 Kwh negatief staan aan elektriek door zonnepanelen. Word in koude maanden elektrisch vuurtje op de bureau/ dressing kamer. Voorlopig enkel kleinste kamer waar kleerkast staat.
Ik zet er wel een fauteuil, m'n 32inch tv en leg en tapijtje ofzo voor de gezelligheid ... deze winter ga ik op kot in eigen huis denk ik :unsure:

Beneden 80 vierkante meter open living eetkamer keuken. 4 degelijke radiatoren van formaat. EPC huis 170, dak geïsoleerd en gewoon dubbel glas. Geen spouw isolatie dacht ik. CV gas condensatieketel van 2011. Renovatie van 2011. Half open bebouwing.
Huurhuis, dus kan zelf niet beslissen zaken extra te isoleren.
Verbruik vorige winter was 10 000 kwh gas (ipv 13 000 de vorige). Thermostaat dag op 19C, nacht 16C. Enkel beneden. Ik ben single voor de moment.

3-4k gas betalen zie ik niet zitten volgens schattingen. Spaargeld zie ik liefst niet te veel in gas opgaan.

Laatst bewerkt:
Dan is uw installatie toch zwaar overkill
Steek dan een warmtepomp en verwarm daarmee.

edit: niet gelezen dat het een huurhuis was. Of zoek een vrouw, dan gaan de stookkosten vanzelf wel omhoog.

Terug
Bovenaan