Aanpak van de gas- en energiecrisis

Als er een basispakket komt van 5000kWh gas, is dat dan weer in het voordeel van de alleenstaande die minder warm water verbruikt én minder ruimtes moet verwarmen. 😉
Idem voor elektriciteit, verbruik jij zoveel meer dan 2000kWh?
Een gezin heeft absoluut niet "quasi hetzelfde verbruik", ik verbruikte als gezin bijna het dubbele dan nu in co-ouderschap.
Minder ruimtes? Hoedat? Ik moet ook gewoon keuken badkamer en living verwarmen, net zoals een gezin dat zou moeten doen. Warm water is ook maar een beperkt deeltje van uw gasverbruik.

Minder ruimtes? Hoedat? Ik moet ook gewoon keuken badkamer en living verwarmen, net zoals een gezin dat zou moeten doen. Warm water is ook maar een beperkt deeltje van uw gasverbruik.
Alleenstaande zonder kinderen vs gezin met kinderen:
Badkamer verwarmen voor 10 minuten (doe je dat echt als alleenstaande? Ik in elk geval niet momenteel) vs 1u per dag.
Slaapkamers van de kinderen verwarmen tot 18 graden indien geen A of B-woning.
Als alleenstaande verwarm je 's morgens en 's avonds enkel op de momenten dat je wakker en thuis bent, die momenten zijn doorgaans langer als je kinderen hebt omdat je met 2 probeert je aan te passen naar de schooluren.
Vb van 6u tot 8u eer de eerste en de laatste weg is, idem voor 's avonds van 16u tot 22u bvb.

Voor gas weet ik het niet want geen betrouwbare parameter maar elektriciteit is van 3000 naar 1800 gegaan als gezin vs alleenstaande en water van 120m3 naar 40m3.

Is toch super moeilijk correct te vergelijken op individueel niveau. En op niveau van de samenleving is er effectief een verschil zichtbaar. Beetje vreemd punt om te discussiëren

Kan toch niet zijn dat iemand die recent een vast contract heeft afgesloten en bijgevolg mogelijks meer moet betalen dan iemand die een variabel contract heeft, geen basispakket krijgt :thinking: . Of zouden ze dit toepassen voor vaste contracten dewelke voor een bepaalde periode (dus heel goedkoop) afgesloten zijn :thinking:.
Zou echt mottig zijn, dan sta je daar met je Optifix contract

Ik heb als alleenstaande daarom bewust een klein appartement met tuin gezocht, moeilijk te vinden, maar moet daardoor wel slechts 90m2 verwarmen. Kan optioneel ook in de woonkamer gaan zitten en de bureau/slaapkamer en de echte slaapkamer niet meer verwarmen.
Dus ik haal het gemiddelde verbruik voor alleenstaanden zo wel naar beneden.

Moet daarom een alleenstaande met een huis of zelfs ik per persoon slechts hetzelfde basispakket krijgen als een gezin per persoon? Al de forfaitaire belastingen, aansluitingskosten, etc. betaal je als alleenstaande ook in je factuur en je hebt geen kindergeld of belastingaftrek voor kinderen ten laste om je inkomen aan te vullen. Een kinderslaapkamer moet ook echt niet tot 18°C verwarmd worden tenzij bij babies. Toen ik een kind was ging ik gewoon in de kou onder een dik paar dekens slapen.

Maar goed, de toon lijkt alvast weer gezet: enkel een basispakket voor mensen die geen vast contract hebben, m.a.w. een fiscale afstraffing voor mensen die wél vooruitziend gehandeld hebben.

Laatst bewerkt:
Maar goed, de toon lijkt alvast weer gezet: enkel een basispakket voor mensen die geen vast contract hebben, m.a.w. een fiscale afstraffing voor mensen die wél vooruitziend gehandeld hebben.
Typisch Belgie weer.

Mensen die vooruit denken, mensen die enorm hard hebben gewerkt om ergens te geraken, mensen die zowat het meest bijdragen, mensen die nu keihard proberen een energieswitch te maken met hun zuurverdiende spaarcenten, die worden in dit land telkens opnieuw droog in de kakker genomen. Terwijl er aan de andere kant weinig tot geen incentive is om iets aan het gedrag te veranderen.

Ik vraag me af wanneer de grens van solidariteit voor deze groep bereikt wordt.

Ik heb als alleenstaande daarom bewust een klein appartement met tuin gezocht, moeilijk te vinden, maar moet daardoor wel slechts 90m2 verwarmen. Kan optioneel ook in de woonkamer gaan zitten en de bureau/slaapkamer en de echte slaapkamer niet meer verwarmen.
Dus ik haal het gemiddelde verbruik voor alleenstaanden zo wel naar beneden.

Moet daarom een alleenstaande met een huis of zelfs ik per persoon slechts hetzelfde basispakket krijgen als een gezin per persoon? Al de forfaitaire belastingen, aansluitingskosten, etc. betaal je als alleenstaande ook in je factuur en je hebt geen kindergeld of belastingaftrek voor kinderen ten laste om je inkomen aan te vullen. Een minderslaapkamer moet ook echt niet tot 18°C verwarmd worden tenzij bij babies. Toen ik een kind was ging ik gewoon in de kou onder een dik paar dekens slapen.

Hoe vooruitziend was je dan?
Als ik nu naar optifix kijk zou ik rond de 580/maand moeten betalen. Lijkt me heel stevig per maand.
Mijn 'kleinste' kost is gas ondanks dat we verwarmen en koken op gas. We hebben de nodig werken laten uitvoeren en gisteren ook onze gasketel vernieuwd om nog zuiniger te zijn.
Qua elektriciteit hebben we zonnepanelen, alles is vernieuwd geweest qua toestellen en overal LED verlichting.
Je kan niet zeggen dat wij ons steentje niet hebben bijgedragen.
Dusja onze gas is variabel met gedachte dat deze hoge prijzen niet kunnen blijven duren.

Dusja onze gas is variabel met gedachte dat deze hoge prijzen niet kunnen blijven duren.
Zeg! Hoe durf je zoiets te verkondigen op BG waar de meerderheid al een jaar op voorhand een vast contract heeft vastgelegd voor een periode van 3 jaar omdat iedereen al op de hoogte was van de nakende oorlog in Oekraïne. Je moest maar beter nadenken!

Variabel hier :smurf:

Laatst bewerkt:
Hahahaha geloof je dat nu echt?
Dat is een vrij modaal loon waar je niet te zot mee moet doen.
Hangt, volgens mij, vooral af van de woonkost en al dan niet een auto.
Wie meer verdient, geeft meer uit.
Vb 2000 netto: appartement van 700 euro huren, 2dehands wagen die cash werd betaald en sober is.
Vb 2700 netto: hypotheek van 850 euro en chiquere wagen, al dan niet op afbetaling, waardoor er ook meer taksen betaald moeten, hogere verzekering want meer pk's,...
Ik ben nu aan het veralgemenen maar je snapt wel wat ik bedoel. Ze zullen nooit hetzelfde uitgavenpatroon hebben waardoor diegene met meer nettoloon idd "niet al te zot" zal doen maar wèl meer ruimte heeft om te besparen indien nodig.

Als ik nu naar optifix kijk zou ik rond de 580/maand moeten betalen. Lijkt me heel stevig per maand.
Mijn 'kleinste' kost is gas ondanks dat we verwarmen en koken op gas. We hebben de nodig werken laten uitvoeren en gisteren ook onze gasketel vernieuwd om nog zuiniger te zijn.
Qua elektriciteit hebben we zonnepanelen, alles is vernieuwd geweest qua toestellen en overal LED verlichting.

Als ik vast contract vernieuwd 2 maanden na de inval in Oekraïne, toen duidelijk was dat dit geen klein conflict was en de prijzen bleven stijgen, ondanks dat ik nog een goedkoop vast contract uit 2020 had, de vaste hogere prijs nu vastgeklikt tot 2024.

Mijn maandelijks voorschot is van € 80 (waarbij ik jaarlijks nog iets terugtrok) naar € 170 gegaan (wellicht iets meer als ik dit jaar een diepvries bij koop), maar dat kan ik blijven betalen normaal gezien. Ik ben ook maar alleen, en 23% van mijn energiefactuur zijn nog steeds forfaitaire belastingen waar ik door minder te verbruiken niet op kan besparen.

Ik hoest ook al jaren een hogere hypotheek op om een deftig geïsoleerde woning te hebben.

Ik vind dus niet dat mijn belastingfactuur dan omhoog zou moeten gaan ten bate van mensen die de afgelopen jaren het voordeel van de lagere, variabele energieprijzen hebben gehad. Zou ook graag kunnen sparen voor zonnepanelen bijvoorbeeld.

Ik deel absoluut de mening dat je met een nettoloon van €2500 tegenwoordig maar een modaal inkomen hebt (zit daar zelf nu denk ik nog niet eens aan, afhankelijk van hoe je het bekijkt) als je geen hoop extralegale voordelen hebt. Als men dan weeral niet naar extralegale voordelen en huurinkomsten gaat kijken...

Hangt, volgens mij, vooral af van de woonkost en al dan niet een auto.
Wie meer verdient, geeft meer uit.
Vb 2000 netto: appartement van 700 euro huren, 2dehands wagen die cash werd betaald en sober is.
Vb 2700 netto: hypotheek van 850 euro en chiquere wagen, al dan niet op afbetaling, waardoor er ook meer taksen betaald moeten, hogere verzekering want meer pk's,...
Ik ben nu aan het veralgemenen maar je snapt wel wat ik bedoel. Ze zullen nooit hetzelfde uitgavenpatroon hebben waardoor diegene met meer nettoloon idd "niet al te zot" zal doen maar wèl meer ruimte heeft om te besparen indien nodig.

Veel geluk om een hypotheek van 850€ te hebben.
Dat zijn de mensen die nu klagen omdat hun factuur zo hoog is omdat hun huis een E-label heeft.

Nee die mensen met een hoger inkomen zijn vaker ook mensen die bewust kiezen voor een goed geïsoleerde woning en daar tellen ze dan makkelijk 1500€ hypotheek voor neer.
Uitgavenpatroon is alles. Maar in die range van 2500-3000€ zijn ze er ook massa’s die 1100€ aflossen voor een E-label huis en die moeten dan een serieuze gasfactuur slikken.

De boodschap van de overheid is simpel. Ben je iet of wat verstandig en neem je doordachte beslissingen en probeer je iets meer te verdienen dan wordt je afgestraft. Stapel je de foute beslissingen op dan heb je vangnet na vangnet na vangnet om u toch maar te redden. Nu ook weer, we gaan de zwaksten helpen en diegene die het mogen betalen zijn diegene die net buiten de boot vallen, maar die nu al kreunen onder de belastingsdruk.

Veel geluk om een hypotheek van 850€ te hebben.
Dat zijn de mensen die nu klagen omdat hun factuur zo hoog is omdat hun huis een E-label heeft.

Nee die mensen met een hoger inkomen zijn vaker ook mensen die bewust kiezen voor een goed geïsoleerde woning en daar tellen ze dan makkelijk 1500€ hypotheek voor neer.
Uitgavenpatroon is alles. Maar in die range van 2500-3000€ zijn ze er ook massa’s die 1100€ aflossen voor een E-label huis en die moeten dan een serieuze gasfactuur slikken.

De boodschap van de overheid is simpel. Ben je iet of wat verstandig en neem je doordachte beslissingen en probeer je iets meer te verdienen dan wordt je afgestraft. Stapel je de foute beslissingen op dan heb je vangnet na vangnet na vangnet om u toch maar te redden. Nu ook weer, we gaan de zwaksten helpen en diegene die het mogen betalen zijn diegene die net buiten de boot vallen, maar die nu al kreunen onder de belastingsdruk.

Ik heb een hypotheek van 590 voor een goed geisoleerde nieuwbouw.

Ik heb een hypotheek van 590 voor een goed geisoleerde nieuwbouw.

Ik hoop toch dat je het minimum loon van 3000 netto verdient.
Veel vergeten hier dat ze hoge lonen hebben : als je een nettoloon van 2500-3000 modaal vindt dan ga je toch eens meer onder de mensen moeten komen. En niet hogeropgeleiden maar diegene die poetsen, in winkels staan, vuilnis ophalen, ........

Veel vergeten hier dat ze hoge lonen hebben : als je een nettoloon van 2500-3000 modaal vindt dan ga je toch eens meer onder de mensen moeten komen. En niet hogeropgeleiden maar diegene die poetsen, in winkels staan, vuilnis ophalen, ........

Anders zou ik niet op dit forum zitten he

Het is wèl modaal... Voor een hooggeschoolde vanaf +-40j 😬

(Inclusief extralegale voordelen voor het gros dan nog, in veel niet-technische sectoren zal die hooggeschoolde anders rond de 2200 netto draaien)

Laatst bewerkt:

Dit toch wel wat.
Ik vind het ook nogal redelijk zuur eerlijk gezegd.
Hier steken warmtepompen sinds een jaar, vast contract op elektriciteit dat verlengd is in april (dus nog redelijk gunstig).
Wij verbruik +/- 4500 Kwh op een jaar om alles te verwarmen, water op te warmen, te koken,...
Waterverbruik rond de 40 kuub.

Waarom zouden wij dan geen recht mogen hebben op een goedkoop basisverbruik?

Mag ik vragen welk variabel contract je hebt? Meeste variabele contracten liggen momenteel op 25€c/KWh hetgeen ook niet laag is (Engie Easy bv. staat momenteel aan 25,05874 €c/KWh incl. BTW aan de hand van de settlements van september to nu toe). Met een basispakket kom je waarschijnlijk uit op +/- 13€c/KWh, en dat is dan maar voor ongeveer 5000 KWh. De rest zal aan 25€c/KWh of dergelijke gaan zijn + nog een "belastingscadeautje" achteraf.
De gasprijzen hebben tevens hun stijging hervat, dus mogelijk ga je vroeg of laat weer de 30+ €c/KWh zien (alhoewel ik dat betwijfel). Zelf zit ik aan 14,03€c/KWh vast tot augustus 2024.

Laatst bewerkt:
Zou het toch straf vinden als ze dat gaan doen samenhangen met het (netto) loon, en zeker als er een harde cut-off is op een bepaald getal.

Ook omdat ze het altijd hebben over 'gezinnen', dus wat neem je dan als loon? (nogmaals, als alleenstaande ga ik ervan uit dat ik zoals steeds genaaid wordt)
En zoals in 1 van die artikels stond, is dat ook niet evident qua privacy (bv. energiebedrijven die info krijgen over het loon van hun klanten?)

Ik zou ook graag een maatregel zien waarin een soort incentive verwerkt zit om weinig te verbruiken.

Terug
Bovenaan