Aanpak van de gas- en energiecrisis

Aan alle klagers hier over het nieuwste plan. Jullie hebben enerzijds overschot van gelijk maar anderzijds stel ik me de vraag: wat doen jullie hier zelf aan?
Ik wil hiermee zeggen, er is nog niets beslist dus alle mogelijkheden om het beslissingsproces te beïnvloeden liggen nog open. Lezersbrieven naar kranten bijvoorbeeld maar zeker en vast ook mailen naar jouw volksvertegenwoordiger of een parlementslid van jouw favoriete partij, of kabinet van de bevoegde minister...
Ik heb dat laatste alvast gedaan en op een degelijke manier mijn bezwaren geuit.
Je kan me naïef noemen, maar nietsdoen haalt sowieso niets uit. Je hebt een stem om enigszins te wegen op het beleid maar hier gewoon op dit forum zitten klagen gaat helemaal niets veranderen.
Zou je de brief/mail willen delen? Zou als template kunnen dienen voor velen.

Ondertussen gaat de prijs weer terug omhoog. Wat een zeepbel. Er is gas genoeg

daarnet +10% nu op +4%

Zoals je zegt : meer dan gas genoeg. Zoveel LNG schepen onderweg dat Europa zelfs geen opslagruimte genoeg heeft.

Het gaat soms al ver: "Zwitserland deelt boetes uit aan burgers die verwarming hoger dan 19 graden zetten" :thinking: . https://www.bnnvara.nl/joop/artikel...ers-die-verwarming-hoger-dan-19-graden-zetten

Is nog niet doorgevoerd maar in beraad.
Heb daar wel al fake posters van zien verschijnen.

Aan alle klagers hier over het nieuwste plan. Jullie hebben enerzijds overschot van gelijk maar anderzijds stel ik me de vraag: wat doen jullie hier zelf aan?
Ik wil hiermee zeggen, er is nog niets beslist dus alle mogelijkheden om het beslissingsproces te beïnvloeden liggen nog open. Lezersbrieven naar kranten bijvoorbeeld maar zeker en vast ook mailen naar jouw volksvertegenwoordiger of een parlementslid van jouw favoriete partij, of kabinet van de bevoegde minister...
Ik heb dat laatste alvast gedaan en op een degelijke manier mijn bezwaren geuit.
Je kan me naïef noemen, maar nietsdoen haalt sowieso niets uit. Je hebt een stem om enigszins te wegen op het beleid maar hier gewoon op dit forum zitten klagen gaat helemaal niets veranderen.
In het licht van deze post. Bestaat er ergens een manier om handtekeningen te verzamelen om bepaalde meningen te steunen? Een of andere site waar je dit kan doen?

Niet persoonlijk op jou gericht hoor @StevenP maar uw post was de ideale opstap.

Hoe kunnen ze dat nu controleren dat jij u thermostaat op 20 zet i p v op 19??
Gaat blijkbaar ook over mensen met zwembaden die boven de 25 graden verwarmen enz..

Man man

Hoeveel BEN-woningen verwarmen nog op gas? Serieuze vraag.

Nog zeer veel. Nieuwbouwwijk hier achter allemaal gas en her en der een nageplaatste airco. Vergeet niet dat gasketels zeer goedkoop zijn, zeker in projecten.

Nieuwbouws beetje verder, zijn ze nu aan het afwerken, allemaal gas en zelfs nog radiatoren.

Het is maar zeer recent dat de rush op Warmtepompen in gang is gekomen.

Uiteindelijk blijft de warmtebehoefte voor een bepaalde BEN woning hetzelfde ongeacht daar nu een ketel hangt of een geothermische wp staat.

Hoeveel BEN-woningen verwarmen nog op gas? Serieuze vraag.
Ik denk nog wel de meerderheid die gebouwd zijn in de afgelopen jaren. Wij hebben een nieuwe BEN woning (oplevering van april dit jaar) en hadden waarschijnlijk ook voor gas gekozen, maar de meerkost van warmtepomp bleek zeer miniem te zijn bij onze SOD firma. Gas was vorig jaar nog voordeliger dan een warmtepomp voor nieuwbouw, omwille van het gebrek aan terugdraaiende teller (dus volle pot betalen voor het elektriciteitsverbruik van de warmtepomp in de winter, zelfs met zonnepanelen) en duurdere aankoopprijs van de warmtepomp. Er zijn ook geen subsidies voor warmtepomp of zonnepanelen bij nieuwbouw, dus alles zelf te betalen.

Hoe kunnen ze dat nu controleren dat jij u thermostaat op 20 zet i p v op 19??

Ze zullen komen aanbellen en op de thermostaat komen kijken zeker? :unsure:

Eigenlijk is het compleet idioot om zo een maatregel enkel aan "loon" te koppelen - je moet het eigenlijk koppelen aan:

- netto inkomen inclusief voordelen gerelateerd aan de beroepsactiviteit (MC, dividend, wagen, bonus ...) - investeringen laat ik even buiten beschouwing
- effectief verbruik moet ergens een invloed hebben, al zullen er meteen zijn die het perverse effect opmerken dat meer verbruiken kan resulteren in minder betalen - dat klopt maar het is even pervers premies toe te kennen aan mensen die een heel zuinige levensstijl of woning hebben. Referentieverbruik van 2021 zou bvb. als parameter kunnen dienen.
Het lijkt me eerder absurd dat we mensen premies zouden toekennen voor iets op te vangen dat anderen gewoon met een aanpassing van de levensstijl kunnen bereiken, en dan nog eens de mensen die een zuinige levensstijl hebben zouden straffen in een crisis waarin we net hen heel dankbaar zouden moeten zijn.

Ik denk dat 99% van de SOD woningen die de laatste jaren opgeleverd zijn geweest allemaal met verwarming op gas zijn, en het merendeel daarvan met klassieke radiatoren.

Dat is de standaard en was bij mij in 2014 ook zo. Was zelfs geen BEN woning.
Was wel wat vooruitziend en heb daar toen een ander plan gevraagd, is een BEN-woning geworden met vloerverwarming, wel nog steeds met gas verwarmen. Maar aan 6000kWh voor verwarming en water (op 22,5 graden en 24 graden badkamer) is zelfs dat te behappen.
Woning is wel voorzien voor een warmtepomp. Maar zolang de gasketel het nog doet is er weinig reden om die buiten te gooien, ook vandaag niet.

Is nog niet doorgevoerd maar in beraad.
Heb daar wel al fake posters van zien verschijnen.

Ja ik wou ook al posten dat het er zeer fake newsy uitzag.

Dat zit echt niet in de Zwitserse cultuur om persoonlijke vrijheid te beknotten, of om de politie dat soort zaken te gaan laten controleren.
Bv. tijdens covid was men ginder heel laks in vgl. met bv. België. Dat komt omdat de mensen ginder doorgaans de regels gewoon volgen :unsure:

Het lijkt me eerder absurd dat we mensen premies zouden toekennen voor iets op te vangen dat anderen gewoon met een aanpassing van de levensstijl kunnen bereiken, en dan nog eens de mensen die een zuinige levensstijl hebben zouden straffen in een crisis waarin we net hen heel dankbaar zouden moeten zijn.

Gewoon je levensstijl aanpassen - hoe ziet dat er dan praktisch uit vraag ik me af? Stel onderstaande als referentiewoning van een gezin met bescheiden inkomen, starterswoning voor alleenstaande, eventueel een oudere die leeft van een pensioen en graag zo lang mogelijk op deze vertrouwde plaats blijft - er staan heel veel dergelijke woningen. Met de verwarming 2 graden lager te zetten en een spaardouchekop gaan we het niet redden deze winter - wat verwacht je concreet van de bewoners van deze woning?

https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/aalst/9300/10018693?searchId=63231260286ba

Daarnaast valt dit nog te verdedigen, diegenen die al geïnvesteerd hebben of zuinige levensstijl hebben zien hun rendement zoiezo al stijgen. Een tijdje terug zijn de Model S'en van Tesla wel redelijk fiscaal ondersteund geweest - dat vind ik dan veel absurder. Energie is niet bepaald een luxe goed.

Daarmee heb ik niet gezegd dat er geen negatief effect mag zijn, dat moet en zal er zijn - maar de bewoners van bovenstaande woning trek je heel makkelijk kopje onder als er geen substantiële reserve aanwezig is.

Terug
Bovenaan