Aanpak van de gas- en energiecrisis

Gewoon je levensstijl aanpassen - hoe ziet dat er dan praktisch uit vraag ik me af? Stel onderstaande als referentiewoning van een gezin met bescheiden inkomen, starterswoning voor alleenstaande - er staan heel veel dergelijke woningen. Met de verwarming 2 graden lager te zetten en een spaardouchekop gaan we het niet redden deze winter - wat verwacht je concreet van de bewoners van deze woning?

https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/aalst/9300/10018693?searchId=63231260286ba

Daarnaast valt dit nog te verdedigen, diegenen die al geïnvesteerd hebben of zuinige levensstijl hebben zien hun rendement zoiezo al stijgen. Een tijdje terug zijn de Model S'en van Tesla wel redelijk fiscaal ondersteund geweest - dat vind ik dan veel absurder. Energie is niet bepaald een luxe goed.

Daarmee heb ik niet gezegd dat er geen negatief effect mag zijn, dat moet en zal er zijn - maar de bewoners van bovenstaande woning trek je heel makkelijk kopje onder als er geen substantiële reserve aanwezig is.
Het waren jouw woorden waar ik op reageerde, niet de mijne, jij zei dat het pervers was om mensen met een zuinige levensstijl te steunen, ik vond dat dat een wat bizarre gedachtengang.

Laatst bewerkt:
Op woningpas.vlaanderen.be kan je de energiezuinigheid van je woning vergelijken met andere woningen. Ik was er wel van verschoten. Dit zijn bv de cijfers voor Kortrijk:

mmJ7jVu.png

Als je EPC-score B hebt zit je woning in de top 13%. Dan snap ik al beter dat veel mensen in de problemen komen. En Kortrijk is dan in zijn totaliteit precies nog beter dan de cijfers voor Vlaanderen in het algemeen:

iWhBg5C.png

Wat een fucked up cijfers zijn dit. Ik woon in een rijhuis met EPC C, op het randje van B, ik dacht dat dat wat middenmoot was maar als je dan ziet wat de realiteit is... Idem voor zonnepanelen, als je dit forum leest lijkt het alsof praktisch iedereen een warmtepomp en zonnepanelen heeft maar het blijkt toch wel een zeer kleine minderheid te zijn.

Op woningpas.vlaanderen.be kan je de energiezuinigheid van je woning vergelijken met andere woningen. Ik was er wel van verschoten. Dit zijn bv de cijfers voor Kortrijk:

mmJ7jVu.png

Als je EPC-score B hebt zit je woning in de top 13%. Dan snap ik al beter dat veel mensen in de problemen komen. En Kortrijk is dan in zijn totaliteit precies nog beter dan de cijfers voor Vlaanderen in het algemeen:

iWhBg5C.png

Wat een fucked up cijfers zijn dit. Ik woon in een rijhuis met EPC C, op het randje van B, ik dacht dat dat wat middenmoot was maar als je dan ziet wat de realiteit is... Idem voor zonnepanelen, als je dit forum leest lijkt het alsof praktisch iedereen een warmtepomp en zonnepanelen heeft maar het blijkt toch wel een zeer kleine minderheid te zijn.
Ook maar nuttig als je een recent EPC certificaat hebt:

1663244897796.png

- wat verwacht je concreet van de bewoners van deze woning?

https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/aalst/9300/10018693?searchId=63231260286ba

Daarmee heb ik niet gezegd dat er geen negatief effect mag zijn, dat moet en zal er zijn - maar de bewoners van bovenstaande woning trek je heel makkelijk kopje onder als er geen substantiële reserve aanwezig is.
Als er NIETS van reserve is, kan je wel stellen dat ze boven hun stand leven met die woning.
Wat ze wél kunnen doen als er nog enige marge is, is aankloppen voor een energielening, momenteel nog aan 0% om bvb 25k te lenen om de verwarming te optimaliseren en het dak te isoleren. Op 20j terug te betalen is dat 105 euro extra af te betalen per maand.

Ja ik wou ook al posten dat het er zeer fake newsy uitzag.

Dat zit echt niet in de Zwitserse cultuur om persoonlijke vrijheid te beknotten, of om de politie dat soort zaken te gaan laten controleren.
Bv. tijdens covid was men ginder heel laks in vgl. met bv. België. Dat komt omdat de mensen ginder doorgaans de regels gewoon volgen :unsure:
Zwitsers zijn inderdaad best wel trouwe en gedisciplineerde regelneven. Probeer datzelfde vertrouwen hier toe te passen en iedereen loopt er de kantjes vanaf.

Mja ik zit in score F -> 1025 .. Maar er is dan ook nog geen EPC opgemaakt geweest sinds de verbouwingen.
Ik heb ondertussen vloer, muren & dak geisoleerd, nieuwe ketel, zonnepanelen, nieuwe beglazing etc...
Die score en dus ook het algemene overzicht, daar zit foute data in. Het kan imo enkel in realiteit beter zijn dan op de 'kaart'.

Staat die energiescore ergens geregistreerd en kan ik die zo vinden of moet ik echt de papieren gaan zoeken van tijdens de bouw 12 jaar geleden? Ik ben eens benieuwd wat het hier was. Geen flauw idee meer.

Wat is het volgende maand, 12000 euro?

Even terzijde: wat een boecht is HLN toch.
Ik bekijk dat nooit, maar bv. in dit "artikel" staan letterlijk maar 2 zinnen. Dat is geen nieuwsartikel he, dat is een tweet ofzo :sarcastic:

Mja ik zit in score F -> 1025 .. Maar er is dan ook nog geen EPC opgemaakt geweest sinds de verbouwingen.
Ik heb ondertussen vloer, muren & dak geisoleerd, nieuwe ketel, zonnepanelen, nieuwe beglazing etc...
Die score en dus ook het algemene overzicht, daar zit foute data in. Het kan imo enkel in realiteit beter zijn dan op de 'kaart'.
Ook slechter toch. Woningen die niet meer verkocht zijn sinds de EPC-verplichting.

K vroeg me af waarom nog gaan werken?
De werklozen (of toch een groot deel hiervan) krijgen wellicht een verhoogde tegemoetkoming en betalen veel minder voor hun electriciteit en gas. De werkenden zijn weer de dupe :-(

K vroeg me af waarom nog gaan werken?
De werklozen (of toch een groot deel hiervan) krijgen wellicht een verhoogde tegemoetkoming en betalen veel minder voor hun electriciteit en gas. De werkenden zijn weer de dupe :-(
Ja, die kunnen zich wentelen in royale luxe in hun klein appartement en auto die ze niet kunnen betalen. :unsure:

Hier E score (564) - da's op basis van het EPC in 2014 toen we het huis kochten.

Valt er iets zinnig over te zeggen qua impact op score dat we sindsdien:

- oude mazoutketel vervangen door nieuwe gascondensatieketel

- oude ramen vervangen door aluminium met hr 1.0 glas

- dak en zolder geïsoleerd

Geraak je daarmee in B of moet je dan wss ook nog zonnepanelen leggen?

Hier E score (564) - da's op basis van het EPC in 2014 toen we het huis kochten.

Zal nipt C of B zijn vermoed ik, afhankelijk van de waarde van je isolatie

Niet evident - vriend heeft net een EPC studie van zijn gerenoveerde woning laten doen - hij heeft echter een niet geïsoleerde wachtgevel, een niet geïsoleerd plafond van de kelder, 2 standaard dakramen, 1 raam in de berging met enkel glas, hier en daar een paar cm te kort aan dakisolatie ...

ook iets heel absurd in de regelgeving: zijn dak is geïsoleerd met 18cm glaswol - zijn zoldervloer is extra geïsoleerd met 12cm PUR - omdat er een trap naar de zolder is wordt de 12cm PUR niet meegerekend - valt binnen de bewoonbare schil ofzoiets.

Niettegenstaande best wat ingrepen toch nog een vrij dikke C als resultaat, hij gaat nu wel het plafond van de kelder isoleren, de wachtgevel bekleden en zonnepanelen plaatsen - dan nog eens laten herberekenen want binnen de 5 jaar doen ze dat kosteloos.

Laatst bewerkt:

Het meeste winst ga je nog halen uit uw muren en vloer isoleren.

Een B ga je alvast niet halen nu. Een C zal misschien nipt zijn.

Terug
Bovenaan