Aanpak van de gas- en energiecrisis

Naar wat wordt dat contract dan omgeschakeld? Ik heb ook sinds dit jaar Optifix...
Normaal gezien als je het hebt afgesloten dan honoreert men dat contract voor die contractduur.
Als het afloopt, dan zal men 2 maand op voorhand een aanbod doen met tarieven. En gaat het waarschijnlijk enkel nog een versie zijn op basis van een variabel tarief.

De comfy (vaste versie) en optifix tarieven gaan dan waarschijnlijk niet meer aangeboden worden. Behalve misschien in de verre toekomst.

Lopende contracten worden behouden. Daarna variabel wrs.

Normaal gezien als je het hebt afgesloten dan honoreert men dat contract voor die contractduur.
Als het afloopt, dan zal men 2 maand op voorhand een aanbod doen met tarieven. En gaat het waarschijnlijk enkel nog een versie zijn op basis van een variabel tarief.

De comfy (vaste versie) en optifix tarieven gaan dan waarschijnlijk niet meer aangeboden worden. Behalve misschien in de verre toekomst.

Thanks! Daaruit versta ik dat we een goede zet gedaan hebben met over te stappen naar dat vaste contract met die tarieven...

Thanks! Daaruit versta ik dat we een goede zet gedaan hebben met over te stappen naar dat vaste contract met die tarieven...
Ik heb die stap in april gezet. En ik ben happy ja. En ik zou het in Augustus ook nog hebben afgesloten indien het aan mij zou gelegen hebben indien ik voor de keuze tussen vast of variabel had gezeten.

Zou ook onlogisch zijn om het aan te raden aan anderen op die moment en er dan niet zelf achter te staan...

Wij hebben sinds begin deze week digitale meters en vanaf vandaag kon ik de gegevens online raadplegen.
Nu zag ik dat wij de afgelopen dagen een verbruik hebben van gemiddeld 7600kWh
Lijkt me veel voor enkel warm water (verwarming staat nog niet aan)
Enkele jaren geleden is er een loodgieter geweest omdat er problemen waren met onze boiler.
Deze stond op de zolder en voorzag enkel de badkamer van warm water.
De technieker toen stelde voor om de boiler niet te vervangen maar om een warmwatervat (?) te koppelen aan onze boiler die in de kelder staat en dit vat dan aan te sluiten op onze badkamer.
Is dit een inefficiënte manier?
Is er een betere manier?
Onze huidige boiler is nu ook niet de meest recente (wel regelmatig onderhouden)

Heb je dit wel goed gelezen Nixie? Want op enkele dagen 7600 kWh opgebruiken daarvoor moet je al een bakkersfornuis full blast hebben draaien 24/7

Dit is ook schrijnend uiteraard. En ik vraag me dan toch af of die ouders écht geen mogelijkheden zien om toch iets van eten mee te geven, al is het maar een paar sneden brood of een gekookt ei of weet ik veel wat, het moet ook niet duur zijn...

Bon, even off-topic gegaan (ook al is het allemaal wel een deel van 'de crisis')
Komt veelal door in schuldbemiddeling te zitten.
Daarin heb je, afhankelijk van het systeem waarin je zit, geen enkele controle over je geld.
Dan krijg je bvb 100 euro per week om alles te betalen wat geen vaste kost is, die betaalt de beheerder van je geld.
Maar mensen in schuldbemiddeling gaan wel vaak uit werken. Stel dat je zondag al voor 70 euro gaat tanken om 2 weken naar uw werk te kunnen rijden, dan is het niet ondenkbaar dat je tegen donderdag geen geld of eten meer over hebt. Dan bijt je op je tanden gedurende 1 of 2 dagen, wetende dat zaterdag de volgende 100 euro wordt gestort.
Het belachelijke aan dat systeem is dat er wél iemand anders wordt aangesteld om baas te zijn over je geld, maar dit totaal niet gekoppeld wordt aan lessen financiële educatie. Die mensen hebben dus niemand die hen bij de hand neemt en uitlegt wat een prioriteit is en wat niet en hoe je kan anticiperen door bvb 1x per week voor 40 euro ipv 70 euro voor 2 weken te tanken.
Voor ons pure logica, maar voor ons zal het al HEEL vies moeten doen eer we in schuldbemiddeling zouden belanden ook natuurlijk...

Geloof je oprecht dat in een willekeurige klas 5 van de 17 ouderkoppels in schuldbemiddeling zitten? Ik niet.
Alleenstaande ouders dreigen sneller in schulden te vallen dan koppels. 😉
Dus Jasmine kan perfect in papa zijn week met een gezonde brooddoos op school toekomen en in mama's week 2x per week "de boterhamdoos vergeten"zijn.

En die cijfers van lege boterhamdozen in het artikel gingen over centrumsteden waar altijd wel meer armoede is dan pakwek De Pinte, Lichtervelde,...

Dus Jasmine kan perfect in papa zijn week met een gezonde brooddoos op school toekomen en in mama's week 2x per week "de boterhamdoos vergeten"zijn.

En die cijfers van lege boterhamdozen in het artikel gingen over centrumsteden waar altijd wel meer armoede is dan pakwek De Pinte, Lichtervelde,...

Dat was niet mijn vraag. We hebben deze discussie al minstens 3 maal gehad:
  • Wat mij betreft: in een land waarin je minstens € 150 aan kindertoeslag per kind krijgt is het in de eerste plaats de schuld van ouders met misplaatste prioriteiten dat je kind met een lege brooddoos naar school trekt, zelfs in tijden van exploderende energiefacturen.
    De conclusie van die discussie is vaak dat velen het hier eens zijn dat de oorzaak niet een geldtekort is en de oplossing niet nog een zoveelste sociale kindertoeslag is, maar eerder schoolmaaltijden, gratis onderwijs, etc.

• Mocht ik een kind hebben en budgetissues: ik ging desnoods te voet naar de Aldi hier 7 km en terug, kocht een brood, een pot choco en wat kaas en vleesbeleg, wat fruit en snoepgroentjes en die brooddoos zou élke weekdag gevuld zijn. Ik kan me inbeelden dat er dan nog héél wat andere facturen wachten, maar eten is prioriteit nummer één en met kindergeld heb je gegarandeerd genoeg middelen om die te vullen, alle mattheuseffecten ten spijt.

• Jouw tegenargument hier, vind ik nu wél eens een goede: budgetbeheer in schuldbemiddeling waarbij het weekgeld onvoldoende is en de ouders nog eens foute keuzes maken wegens gebrek aan financieel inzicht. Maar vandaar mijn vraag: verklaart dat 5/17 van die steekproef? Ik betwijfel het.

Altijd fijn die diepe inzichten in familiefinanciering te lezen van mensen zonder kinderen. De klassieke kinderbijslag dooddoener ten top

Die van mij komen soms naar huis met een volle brooddoos :unsure: kzal hun zeggen ze dan weg te geven aan de kindjes zonder eten.

Wij hebben sinds begin deze week digitale meters en vanaf vandaag kon ik de gegevens online raadplegen.
Nu zag ik dat wij de afgelopen dagen een verbruik hebben van gemiddeld 7600kWh
Lijkt me veel voor enkel warm water (verwarming staat nog niet aan)
Enkele jaren geleden is er een loodgieter geweest omdat er problemen waren met onze boiler.
Deze stond op de zolder en voorzag enkel de badkamer van warm water.
De technieker toen stelde voor om de boiler niet te vervangen maar om een warmwatervat (?) te koppelen aan onze boiler die in de kelder staat en dit vat dan aan te sluiten op onze badkamer.
Is dit een inefficiënte manier?
Is er een betere manier?
Onze huidige boiler is nu ook niet de meest recente (wel regelmatig onderhouden)
Denk 7600 Wh of 7,6 KWh 😉

Altijd fijn die diepe inzichten in familiefinanciering te lezen van mensen zonder kinderen. De klassieke kinderbijslag dooddoener ten top
Ge moet maar niet kweken als een konijn op de kap van de belastingbetaler! :spraybottle:
Haal maar een stuk brood en een pot choco en stop met klagen.
Dat was niet mijn vraag. We hebben deze discussie al minstens 3 maal gehad:
  • Wat mij betreft: in een land waarin je minstens € 150 aan kindertoeslag per kind krijgt is het in de eerste plaats de schuld van ouders met misplaatste prioriteiten dat je kind met een lege brooddoos naar school trekt, zelfs in tijden van exploderende energiefacturen.
    De conclusie van die discussie is vaak dat velen het hier eens zijn dat de oorzaak niet een geldtekort is en de oplossing niet nog een zoveelste sociale kindertoeslag is, maar eerder schoolmaaltijden, gratis onderwijs, etc.

• Mocht ik een kind hebben en budgetissues: ik ging desnoods te voet naar de Aldi hier 7 km en terug, kocht een brood, een pot choco en wat kaas en vleesbeleg, wat fruit en snoepgroentjes en die brooddoos zou élke weekdag gevuld zijn. Ik kan me inbeelden dat er dan nog héél wat andere facturen wachten, maar eten is prioriteit nummer één en met kindergeld heb je gegarandeerd genoeg middelen om die te vullen, alle mattheuseffecten ten spijt.

• Jouw tegenargument hier, vind ik nu wél eens een goede: budgetbeheer in schuldbemiddeling waarbij het weekgeld onvoldoende is en de ouders nog eens foute keuzes maken wegens gebrek aan financieel inzicht. Maar vandaar mijn vraag: verklaart dat 5/17 van die steekproef? Ik betwijfel het.
Een kind kost gemiddeld €450 per maand en meer als ze ouder zijn. Dat kinderbijslag is welkom, zeker bij de lage inkomens maar is een druppel op een hete plaat net zoals de geweldige steunmaatregelen rond energie die onze topregering heeft bedacht.

Ach ja, wees blij dat ik nog niet geantwoord had. Ik zou gezegd hebben dat alleenstaande zijn een keuze is (uitzonderingen daargelaten). En dat ze dan ook maar op de blaren van hun keuze moeten zitten.

Vrijheid blijheid heeft zijn grenzen. Er is een reden waarom er een uitdrukking is dat in een relatie het gaat over water en wijn... en dat sommigen meer water zullen drinken dan wijn. Des te zwakker jij gaat zijn op uw eentje, des te meer water jij zult drinken in een niet evenwichtige relatie.

Maar uiteindelijk heb je zelf gekozen om kinderen te verwekken met die partner en had je misschien dat destijds niet moeten doen als je wel een beetje had kunnen inschatten wat voor type persoon dat is. Ik ken niet echt veel mensen die eens ze volwassen zijn, hun gedragingen nog echt veranderen. Ook niet voor partnerlief...

En als je dan ook kiest om als alleenstaande door het leven te fietsen met kinderen. Dan zal je zelf u erdoor moeten vechten en uzelf moeten wegcijferen voor uw kinderen. DAT is nu eenmaal wat ouderschap impliceert. Mijn vader heeft dat gedaan. En als dat nodig is, dan is dat wat mijn kinderen zouden krijgen... ook al zou dat moeten zeggen dat ik enkel droog brood eet... maar mijn kinderen zouden voorrang krijgen.

En weet je, er zijn er veel, zelfs hier, die exact dat doen.

Ge moet maar niet kweken als een konijn op de kap van de belastingbetaler! :spraybottle:
Haal maar een stuk brood en een pot choco en stop met klagen.
Jup. ook al weet ik dat je dit sarcastisch bedoelde ;p.

Een kind kost gemiddeld €450 per maand en meer als ze ouder zijn. Dat kinderbijslag is welkom, zeker bij de lage inkomens maar is een druppel op een hete plaat net zoals de geweldige steunmaatregelen rond energie die onze topregering heeft bedacht.
Aan kinderen beginnen heeft dan ook een bepaalde verantwoordelijkheid. Heb je er het geld niet voor om ervoor te zorgen, start er niet aan. Of wees bereid om zelf zaken op te offeren om uw kinderen alles te geven. Geen makkelijke boodschap, maar voor mij wel de correcte boodschap. Ongeacht het feit dat die kinderen mijn pensioen mogelijk misschien zullen betalen.
Al zou ik er geen problemen mee hebben om dat kindergeld af te schaffen en ervoor te zorgen dat de overheid voor deze basisnoodzakelijkheden zorgt in de scholen (voedsel, mogelijkheid om 2de hands kleding te krijgen...). Heb ik geen problemen mee om daar belastingen voor te betalen. Maar voor hen gewoon geld in hun pollen te stoempen.. neen bedankt.

Sowieso hadden ze die steunmaatregelen beter niet gegeven. Het is toch nooit genoeg om mensen echt uit de miserie te helpen. En dat geld kan beter gespendeerd worden aan structurelere maatregelen (zoals een deftig energiebeleid).
Nu ja, het is perfect logisch dat dit het resultaat is. Lange termijnoplossingen en geen cadeautjes geven krijgen u niet verkozen.

Ge moet maar niet kweken als konijnen op de kap van de belastingbetaler! :spraybottle:

Een kind kost gemiddeld €450 per maand en meer als ze ouder zijn. Dat kinderbijslag is welkom maar is een druppel op een hete plaat net zoals de geweldige steunmaatregelen rond energie die onze topregering heeft bedacht.

En als je voor kinderen kiest, dan krijg je:
  • een kinderbijslag van minstens € 150 per kind. Daar komen nog sociale toeslagen bovenop indien van toepassing.
  • een verhoogde belastingvrije som, wat resulteert in pakweg € 50 extra per kind.
  • heb je een gezin ten laste, dan is zowat elke uitkering die je kan krijgen een pak hoger.
Ik zeg nergens dat je met kinderen winst gaat maken. Ik zeg wél dat je een behoorlijke som krijgt, tel al die dingen op en je zit al deftig richting de helft van wat een kind volgens jou kost. Op heel wat zaken heb je ook schaalvoordelen, en laat energie waar deze thread over gaat daar wél één voorbeeld van zijn. Dus mits de juiste prioriteiten kan het zijn dat je je kind helaas niet de nieuwste boekentas kan geven, of naar een dure hobby kan sturen, maar je kan wél zorgen voor een goedgevulde brooddoos.

Ik zeg wél dat als je kind met een lege brooddoos naar school gaat, dat er iet scheelt met de prioriteiten van de ouders (wie betaalt nu eerst z'n energiefactuur voordat z'n kind eten heeft? Laten we wel wezen, daar spelen andere oorzaken ook mee) én als iemand terecht tegenwerpt dat schuldbemiddeling wel eens de oorzaak zou kunnen zijn waarom die ouders onvoldoende flexibiliteit in hun weekbudget hebben: dan snap ik dat, maar dat gaat geen 5 op 17 verklaren, zelfs niet in een atheneum in een centrumschool denk ik dan, of zit zo'n groot deel van ons land in schuldbemiddeling?

De "fascist" in mij zou gerust de politie durven opvorderen, die ouders een verbale waarschuwing geven en verplicht naar een cursus budgetbeheer/prioriteiten sturen zoals we met hardleerse verkeersovertreders ook doen.

Ik ben het met de conclusie van dat VRT NWS artikel eens hoor: dit soort verhalen over lege brooddozen zijn een schande in een rijke samenleving als de onze, ik ben het er niet mee eens dat dit aan een gebrek aan middelen ligt.
Schoolmaaltijden zoals minstens een tas soep en een broodje op school als middagmaal? Kommen gevuld met fruit als ontbijt of als vieruurtje? Doen! Hoe dat betalen in budgettair krappe tijden? Wel, kijk gerust maar eens naar de kinderbijslag en indexeer die niet meer, want het werkt klaarblijkelijk onvoldoende wanneer je bepaalde ouders contant de nodige middelen in handen duwt (en als tussenstap: ik zie niet in waarom een schuldbemiddelaar kinderbijslag zomaar bij het inkomen van een ouder zou mogen meerekenen eigenlijk, die toeslag is er voor het kind).

De overheid moet ook niet volledig alle kosten dekken voor iemands keuze om kinderen te krijgen, eigen keuze impliceert ook voor een stuk de eigen verantwoordelijkheid opnemen, niet gewoon je kind met een lege brooddoos naar school sturen en erop rekenen dat anderen het alweer maar voor je oplossen.

Er is dan ook een groot verschil tussen niet kunnen en niet willen.
Ik kan ook geen 15 kilo afvallen.
Ik ben ooit op een jaar tijd van 68kg naar 98.5kg gegaan. Toen ik die 100kg zag opdoemen, ben ik serieus in paniek geschoten. Een jaar later woog ik dan tussen 82-84kg. (Dus +-15kg eraf, maar natuurlijk wel, nadat er eerst 30+kg bij was ;))

En nu 15 jaar later weeg ik nog altijd zo rond 82-84kg (BMI net onder de 25 met mijn 1m84). Ik heb er belange na niet alles meer af gekregen maar mijn gewicht is wel stabiel gebleven (met hier en daar een kleine piek naar beneden en naar boven).

Met luxe geldt in feite hetzelfde hoor: Het is gemakkelijker om te wennen aan steeds meer luxe zonder je slaap ervoor te laten, dan plots te snijden in je luxe en de tering naar de nering te zetten. Dat laatste kost meer moeite. Maar is het onmogelijk?? Neen.

Maar uiteindelijk heb je zelf gekozen om kinderen te verwekken met die partner en had je misschien dat destijds niet moeten doen als je wel een beetje had kunnen inschatten wat voor type persoon dat is. Ik ken niet echt veel mensen die eens ze volwassen zijn, hun gedragingen nog echt veranderen. Ook niet voor partnerlief...
Vrouwlief wilde graag kinderen, daar is veel ruzie over geweest. Maar ze wilde niet gaan werken. Het is natuurlijk het een of het andere. We hebben dan maar huisdieren in huis genomen.

Mensen hier lachen mij soms wel eens uit als ik zeg dat vrouwlief niet werkt. Maar ivm kinderen heb ik finaal wel op mijn strepen gaan staan. Je kan NIET alles hebben in het leven.

alleenstaande zijn Geen keuze is (uitzonderingen daargelaten).
Je onderschat dit toch wel denk ik. De alleenstaanden, die ik persoonlijk ken, willen liever een partner hebben. Dat is door omstandigheden echter niet gelukt of mislukt. (1 iemand gescheiden, een andere dame had een aggressieve man, nog iemand haar partner is overleden, 1 iemand is "misschien" te kieskeurig ???)

Laatst bewerkt:
@KnightOfCydonia jij gaat er van uit dat er simpele keuzes te maken zijn, ouders -en zeker zij die ooit de lege portefeuille hebben meegemaakt bvb als kind zelf- die zien dat er in geldnood VEEL keuzes te maken zijn.
Vb: 20ste van de maand, nog 120 euro over tot de 29ste eer er terug loon wordt gestort. De huur is betaald, alle vaste kosten, eitje toch?
21ste: kind komt thuis met een kapotte bril, ziet geen fluit zonder dus zo snel mogelijk een budgetmerk met de goedkoopste glazen kopen bij Pearl. 80 euro. Nog 40 euro over. Weinig, maar mits creativiteit doenbaar! 23ste: kind heeft hoge koorts. Geld is op dus naar de spoed, daar sturen ze tenminste de factuur op ipv 27 euro bij de huisarts te moeten betalen. Antibiotica en pijnstilling nodig. 12 euro uitgeven, 4 dagen sociaal verlof - dus Volgende maand is uw inkomen ook weer lager- maar uw kind heeft u nodig!
Nog 28 euro over om 9 dagen in eten te voorzien voor 3 personen. Ach, heel nipt, maar het lukt vast nog. Net. Ondertussen voel je je ook niet al te goed... Thuisblijven? Nee, te veel schrik dat je baas pissed zal zijn aangezien je nog maar net 4 dagen Sociaal verlof hebt genomen... Met dafalgan gaat het misschien wél nog lukken... Doosje dafalgan kost 12 euro. Maar een uitkering betekent NOG minder geld... Dus koop je dat doosje maar en beslis je dan maar tot de 29ste van 1 maaltijd per dag te leven. Met pijn in het hart...

Maar hey, gelukkig is er een onbekende die denkt dat je met 1 inkomen en kindergeld vast wel foute prioriteiten stelt en je een slechte ouder bent.

Natuurlijk geldt dit niet elke maand en zijn er wel degelijk ouders die foute keuzes maken. Maar zolang jij geen zicht hebt op de keuzes die ze maken én met welk budget, is het niet aan jou om te gaan oordelen. Ik denk niet dat er veel ouders zijn die met plezier hun kind eten ontzeggen.

Als ik het me goed herinner bestond dat probleem van kinderen die geen eten mee krijgen naar school trouwens ook al vóórdat de energieprijzen ontploft zijn. (en ook veel frequenter dan je zou denken of hopen)

Als het echt een financieel probleem is, hoop ik dat iets als de voedselbank die mensen kan helpen. Maar bon, het is schrijnend, en elke situatie is uniek (in sommige gevallen zullen de ouders wel degelijk niet capabel zijn, in andere gevallen is het een samenloop van omstandigheden waardoor iemand in de problemen komt).

@Renegadexxripxx "alleenstaande zijn is een keuze" vind ik eerlijk gezegd een vreselijke uitspraak.
Kinderen krijgen is duidelijk wel een keuze, maar eerder emotioneel dan rationeel (dus mensen die rationeel gezien niet de middelen hebben om een kind groot te brengen, of die onderschatten hoeveel dat kost, kiezen er toch soms voor om kinderen te krijgen omdat ze dat emotioneel gezien graag willen). En je situatie kan altijd plots veranderen (financieel, familiaal...).

Lijkt me vooral belangrijk om niet te snel een oordeel te vellen over anderen. Zeker niet op een forum waar je van niemand de achtergrond kent.

@KnightOfCydonia jij gaat er van uit dat er simpele keuzes te maken zijn, ouders -en zeker zij die ooit de lege portefeuille hebben meegemaakt bvb als kind zelf- die zien dat er in geldnood VEEL keuzes te maken zijn.
Vb: 20ste van de maand, nog 120 euro over tot de 29ste eer er terug loon wordt gestort. De huur is betaald, alle vaste kosten, eitje toch?
21ste: kind komt thuis met een kapotte bril, ziet geen fluit zonder dus zo snel mogelijk een budgetmerk met de goedkoopste glazen kopen bij Pearl. 80 euro. Nog 40 euro over. Weinig, maar mits creativiteit doenbaar! 23ste: kind heeft hoge koorts. Geld is op dus naar de spoed, daar sturen ze tenminste de factuur op ipv 27 euro bij de huisarts te moeten betalen. Antibiotica en pijnstilling nodig. 12 euro uitgeven, 4 dagen sociaal verlof - dus Volgende maand is uw inkomen ook weer lager- maar uw kind heeft u nodig!
Nog 28 euro over om 9 dagen in eten te voorzien voor 3 personen. Ach, heel nipt, maar het lukt vast nog. Net. Ondertussen voel je je ook niet al te goed... Thuisblijven? Nee, te veel schrik dat je baas pissed zal zijn aangezien je nog maar net 4 dagen Sociaal verlof hebt genomen... Met dafalgan gaat het misschien wél nog lukken... Doosje dafalgan kost 12 euro. Maar een uitkering betekent NOG minder geld... Dus koop je dat doosje maar en beslis je dan maar tot de 29ste van 1 maaltijd per dag te leven. Met pijn in het hart...

Maar hey, gelukkig is er een onbekende die denkt dat je met 1 inkomen en kindergeld vast wel foute prioriteiten stelt en je een slechte ouder bent.

Natuurlijk geldt dit niet elke maand en zijn er wel degelijk ouders die foute keuzes maken. Maar zolang jij geen zicht hebt op de keuzes die ze maken én met welk budget, is het niet aan jou om te gaan oordelen. Ik denk niet dat er veel ouders zijn die met plezier hun kind eten ontzeggen.

Je schetst inderdaad een aantal trieste scenario's waarin je eens een maand brute pech kan hebben.
Tussen de regels lees ik dan echter weer: één inkomen en 2 kinderen, waar is de andere ouder (vaak de vader)?

Ongelukken kunnen gebeuren, daarom voorzien verstandige mensen ook buffers. Ik heb daarvoor ook al een aantal pijnlijke keuzes moeten maken de afgelopen jaren. Geen grootse verbouwingen, geen verre reizen. Toegegeven ik kan me nu op overige vlakken wel iets meer kleine luxe permitteren (concertje meepikken, nieuwe games kopen), dus ja, beetje wrang misschien om mensen in continue armoede de les te spellen, maar een goede 4-5 jaar geleden was mijn portefeuille virtueel ook bijna leeg, genoeg om die maand nog van te eten en dat was het, dus keuzes maken is me niet vreemd.

Pak dan nog dat je voor die éne problematische maand, voor een paar dagen gelijk hebt, dan kan ik andermaal niet geloven dat dat soort toestanden de verklaring zijn voor een systemisch probleem. Daarmee verklaar je misschien een paar lege brooddozen, aan het einde van een maand. Friendly reminder dat die 5/17 dateert van in de 2-3e week van het schooljaar, voor september zelfs maar half voorbij was, niet de 20ste van een maand.

Je stapelt ook een heel aantal zaken weer op, waarbij ik denk: daar beschermt de overheid ouders al meer dan alleenstaanden:
  • je hebt als ouder al vier dagen verlof wegens overmacht die betaald (!) zijn per jaar, een voordeel dat een alleenstaande veel minder snel zal gebruiken (al kan je die ook opnemen voor andere bloedverwanten dan kinderen), dus ja, dat je loon de volgende maand lager ligt omdat je kind ziek was... dan moet het in de loop van het jaar al meermaals ziek geweest zijn, maar ja het kan. Wat moeten we doen om dit op te lossen? Onbeperkt ziekteverlof voor ouders met kinderen, ten koste van kinderloze werkenden waarschijnlijk dan?

• Als je zegt dat armoede groter is in centrumsteden zoals Antwerpen, iets zegt mij dat uitkerings/steuntrekkers géén problemen gaan hebben om een dag vrij te hebben voor hun ziek kind.

• Je zegt kapotte bril tegen een brildrager wiens ouders (géén brildragers toen ik jong was) altijd mijn oude bril als reserve hebben gehouden, ik heb nu zelfs nog 2 reservebrillen (één bewust goedkope van bij de Pearl, één "merk") en bewaar altijd twee doosjes lenzen. Op sommige plaatsen is een reservebril op reis zelfs verplicht! Ik zou nu ook niet voor elk kind een reservebril gaan kopen zolang hij of zij geen rijbewijs heeft, maar een buffer voor een nieuwe bril...
Plus je gaat ook nog eens van een scenario uit waarbij die persoon niet bij de voedselbank kan gaan aankloppen. Dat is géén leuk scenario, het houdt in dat je je trots inslikt, iemand zal hier ongetwijfeld weer mattheuseffect op repliceren, maar er zijn hulplijnen in dit land. Deze niet gebruiken is... een verantwoordelijkheid van de ouders.

Ik snap overigens best dat in tijden van stijgende energiefacturen, bij sommige mensen de buffers waar ik naar verwijs, stevig eroderen tot zelfs opgeraken. Maar dat staat eigenlijk nog steeds los van die lege brooddozen, een probleem dat er vroeger ook al was trouwens, en één dat we duidelijk niet gaan oplossen met louter meer geld voor ouders die er duidelijk niet uitgeraken. Die schoolmaaltijden lijken mij dan een veel beter idee.

Terug
Bovenaan