Aanpak van de gas- en energiecrisis

@KnightOfCydonia jij gaat er van uit dat er simpele keuzes te maken zijn, ouders -en zeker zij die ooit de lege portefeuille hebben meegemaakt bvb als kind zelf- die zien dat er in geldnood VEEL keuzes te maken zijn.
Vb: 20ste van de maand, nog 120 euro over tot de 29ste eer er terug loon wordt gestort. De huur is betaald, alle vaste kosten, eitje toch?
21ste: kind komt thuis met een kapotte bril, ziet geen fluit zonder dus zo snel mogelijk een budgetmerk met de goedkoopste glazen kopen bij Pearl. 80 euro. Nog 40 euro over. Weinig, maar mits creativiteit doenbaar! 23ste: kind heeft hoge koorts. Geld is op dus naar de spoed, daar sturen ze tenminste de factuur op ipv 27 euro bij de huisarts te moeten betalen. Antibiotica en pijnstilling nodig. 12 euro uitgeven, 4 dagen sociaal verlof - dus Volgende maand is uw inkomen ook weer lager- maar uw kind heeft u nodig!
Nog 28 euro over om 9 dagen in eten te voorzien voor 3 personen. Ach, heel nipt, maar het lukt vast nog. Net. Ondertussen voel je je ook niet al te goed... Thuisblijven? Nee, te veel schrik dat je baas pissed zal zijn aangezien je nog maar net 4 dagen Sociaal verlof hebt genomen... Met dafalgan gaat het misschien wél nog lukken... Doosje dafalgan kost 12 euro. Maar een uitkering betekent NOG minder geld... Dus koop je dat doosje maar en beslis je dan maar tot de 29ste van 1 maaltijd per dag te leven. Met pijn in het hart...

Maar hey, gelukkig is er een onbekende die denkt dat je met 1 inkomen en kindergeld vast wel foute prioriteiten stelt en je een slechte ouder bent.

Natuurlijk geldt dit niet elke maand en zijn er wel degelijk ouders die foute keuzes maken. Maar zolang jij geen zicht hebt op de keuzes die ze maken én met welk budget, is het niet aan jou om te gaan oordelen. Ik denk niet dat er veel ouders zijn die met plezier hun kind eten ontzeggen.
Bovenstaande is extreem veel pech maar lemme guess - dit is jou eigen voorbeeld en dit is dus echt gebeurd. Ja dat noemen ze de wet van Murphy. Als iets foutloopt dan .. :frown:

En je gaat de enige niet zijn met zo'n reeks van pech. Meestal als je net krap bij kas zit, dan gebeurt er miraculeus ...

Komt veelal door in schuldbemiddeling te zitten.
Daarin heb je, afhankelijk van het systeem waarin je zit, geen enkele controle over je geld.
Dan krijg je bvb 100 euro per week om alles te betalen wat geen vaste kost is, die betaalt de beheerder van je geld.
Maar mensen in schuldbemiddeling gaan wel vaak uit werken. Stel dat je zondag al voor 70 euro gaat tanken om 2 weken naar uw werk te kunnen rijden, dan is het niet ondenkbaar dat je tegen donderdag geen geld of eten meer over hebt. Dan bijt je op je tanden gedurende 1 of 2 dagen, wetende dat zaterdag de volgende 100 euro wordt gestort.
Het belachelijke aan dat systeem is dat er wél iemand anders wordt aangesteld om baas te zijn over je geld, maar dit totaal niet gekoppeld wordt aan lessen financiële educatie. Die mensen hebben dus niemand die hen bij de hand neemt en uitlegt wat een prioriteit is en wat niet en hoe je kan anticiperen door bvb 1x per week voor 40 euro ipv 70 euro voor 2 weken te tanken.
Voor ons pure logica, maar voor ons zal het al HEEL vies moeten doen eer we in schuldbemiddeling zouden belanden ook natuurlijk...
Alle uitvluchten ten spijt, kan ik daar nul komma nul begrip of medeleven voor opbrengen. Als je een kind hebt, dan is prioriteit nr 1 dat kind te voeden. Met een lege brooddoos naar school sturen in de hoop dat een leerkracht medelijden genoeg heeft om een boterham te smeren, snap ik echt niet. Eet dan desnoods zelf een paar dagen niet, maar uw kind moet eten. Ik ben vrij zeker dat de meeste de ouders van die kinderen zelf wel met eten naar hun werk (of uitkering) gaan. Ze hopen gewoon dat hun kind eten gaat krijgen op school zodat ze zelf niet moeten opdraaien.

Bovenstaande is extreem veel pech maar lemme guess - dit is jou eigen voorbeeld en dit is dus echt gebeurd. Ja dat noemen ze de wet van Murphy. Als iets foutloopt dan .. :frown:

En je gaat de enige niet zijn met zo'n reeks van pech. Meestal als je net krap bij kas zit, dan gebeurt er miraculeus ...
Nee hoor, niet bij mij. Ik heb toen ik mijn huis net gekocht had meermaals bij mijn ouders moeten aankloppen om steun omdat het onderwijs, bij interims, vaak structureel te laat betaalt en ik idd soms moest kiezen tussen eten of een treinabonnement voor een maand om te kunnen gaan werken.
Maar ik heb dus wél een netwerk om op terug te vallen én ik had toen natuurlijk geen kinderen.

@KnightOfCydonia je zou ervan verschieten hoe snel sommige ouders zich op elk mogelijk vlak verwijderen van hun gezin. Omdat het niet is wat ze ervan hadden verwacht, omdat ze een groenere wei hebben gevonden,...
Dus DAVO heeft zijn handen vol met terugvorderen van kindgebonden onkosten.

En mochten mensen steeds hetzelfde blijven, zou niemand toch ooit veranderen van partner? Newsflash, de persoon waarop je verliefd werd en dacht een mooi gezin mee te kunnen vormen, kan veranderen. Jij kan veranderen. En liefde kan snel omslaan naar haat.

Alle uitvluchten ten spijt, kan ik daar nul komma nul begrip of medeleven voor opbrengen. Als je een kind hebt, dan is prioriteit nr 1 dat kind te voeden.
Nu ja stel .. vechtscheiding .. uw ex-man of ex-vrouw stelt zichzelf op de eerste plaats ipv julllie kind. En jij als DE partner die het wel goed voorheeft met je kind, jij bent de dupe. Ik denk niet dat Mulan dan zit te wachten op forumleden die dan met proppen schieten naar de verkeerde partner. ;)

Allé ik weet Mulan haar (exacte) situatie niet, maar ik ben nu een beetje aan het raden en Mulan kan sowieso wel tegen een stootje of tegen commentaar hier. Maar dat is niet voor iedere mens het geval he.

Ik wil gewoon maar zeggen: Let toch op met zomaar op wildvreemden te schieten met nutteloze proppen papier. :tongue:

Nu goed ieder zijn mening, en ik ben ermee akkoord dat de meeste mensen die nu liggen te wenen, dit hun eigen schuld is. Maar niet iedereen. Sommige mensen die in de shit zitten, kunnen daar 'tijdelijk' niets aan doen en moeten nu hun leven terug op de rails krijgen.

Nu ja stel .. vechtscheiding .. uw ex-man of ex-vrouw stelt zichzelf op de eerste plaats ipv julllie kind. En jij als DE partner die het wel goed voorheeft met je kind, jij bent de dupe. Ik denk niet dat Mulan dan zit te wachten op forumleden die dan met proppen schieten naar de verkeerde partner. ;)

Allé ik weet Mulan haar (exacte) situatie niet, maar ik ben nu een beetje aan het raden en Mulan kan sowieso wel tegen een stootje of tegen commentaar hier. Maar dat is niet voor iedere mens het geval he.

Ik wil gewoon maar zeggen: Let toch op met zomaar op wildvreemden te schieten met nutteloze proppen papier. :tongue:
Mijn post gaat over beide ouders uiteraard. Als je gescheiden bent, dienen beide ouders te zorgen dat hun kind eten krijgt. Ik zie ook niet waar ik op iemand schiet hier. :unsure:

Allé ik weet Mulan haar situatie niet, maar ik ben nu een beetje aan het raden en Mulan kan sowieso wel tegen een stootje of tegen commentaar hier. Maar dat is niet voor iedere mens het geval he.
Mijn dochter heeft 2 ouders die ten alle tijde zullen zorgen dat ze niets tekort komt. 😇
En we betalen met het kindergeld haar schoolmaaltijden. 😁

@Renegadexxripxx "alleenstaande zijn is een keuze" vind ik eerlijk gezegd een vreselijke uitspraak.
Kinderen krijgen is duidelijk wel een keuze, maar eerder emotioneel dan rationeel (dus mensen die rationeel gezien niet de middelen hebben om een kind groot te brengen, of die onderschatten hoeveel dat kost, kiezen er toch soms voor om kinderen te krijgen omdat ze dat emotioneel gezien graag willen). En je situatie kan altijd plots veranderen (financieel, familiaal...).

Lijkt me vooral belangrijk om niet te snel een oordeel te vellen over anderen. Zeker niet op een forum waar je van niemand de achtergrond kent.
Oh ik begrijp perfect dat dit als een vreselijke uitspraak gezien wordt. En ik ken van niemand de achtergrond, net zoals niemand mijn achtergrond echt kent. Maar opinies bestaan nu ook eenmaal uit vreselijke en gevoelloze uitspraken.

Maar uiteindelijk is een generalistisch standpunt een standpunt dat algemeen geldt. En dat hierop altijd uitzonderingen zijn. Maar als mensen dan ook vanuit emotionele redenen desondanks dat ze er het geld er niet voor hebben het toch willen dan wil ik dat nog wel aanvaarden.

Al kun je u de vraag stellen. Ofdat enkel een emotionele reden voldoende reden is om dat goed te keuren ? Uiteindelijk raden we het mensen al af om een dier in huis te nemen om emotionele redenen juist omdat de verantwoordelijkheid die eraan hangt en het dierenwelzijn belangrijker is dan het emotionele aspect voor het individu. Mij lijkt het dat voor kinderen minstens gelijkaardige overwegingen van tel mogen zijn (kinderwelzijn en de verantwoordelijkheid). Dat je dus niet enkel om vb de partner te binden of een andere emotionele reden (hoe schattig zijn ze wel niet als ze klein zijn - een mini-me !!!!! (ze worden ook groot hé)) gewoon defacto wil zeggen van doe maar op. Voor mij is het belangrijk dat je er ook naar kijkt met ratio. Maar als je dan nog altijd een kind op de wereld wil zetten en je bent bereid om daar echt uw best voor te doen. Dan heb ik er geen probleem mee.
Maar dan wil dat ook zeggen dat je op sommige momenten, als je het vb niet zo breed hebt, dat je uw eigen zult tekort moeten doen voor uw kinderen. En dat zelfs dan het nog moeilijk zou kunnen worden. Iemand anders gaat het voor u niet doen.
Maar daarom ga je uw kinderen niet minder graag zien. Of daarom zien uw kinderen u niet minder graag...

Daarom dat ik ook duidelijk stelde dat voor mij de betere wijze dan ook is om ervoor te zorgen dat vanuit de maatschappij ervoor gezorgd wordt dat elk kind hetgeen krijgt dat die nodig heeft om correct op te groeien. En dat ik daar geen enkel probleem mee heb om daarvoor belastingen te betalen.
En dan heb ik liever dat zaken zoals een goede maaltijd, een volle brooddoos, etc geregeld wordt via de school of de maatschappij (vb kledij, gratis school,...) Dan dat we de ouders geld toestoppen om dat te regelen en dat zij ervoor kunnen kiezen om dat niet te doen. Dat is voor mij wat het wil zeggen als je ervoor wil zorgen dat je effectief structureel die problemen wil oplossen. Ipv een doekje voor het probleem wilt genereren. Want er is geen garantie dat als je er meer geld tegenaan gooit door vb het kindergeld te verhogen dat dit daarom ook maar gaat zorgen dat die brooddoos gevuld gaat zijn of als ze gevuld gaat zijn dat ze gevuld zal zijn met iets anders dan vb koeken, chips of... En dat is niet altijd omdat ouders niet om hun kinderen geven hé... of omdat ze het geld niet hebben. Dan kan ook gewoon zijn omdat het kind een moeilijk kind is en niets anders dan chips wil eten (ik kon enorm moeilijk zijn toen ik jong was en heb meerdere dagen achter elkaar zonder verpinken mijn kop langs mijn bord gelegd totdat mijn vader klaar maakte wat ik graag at... kinderen kunnen het bloed onder uw nagels uithalen hoor ;p) of...

En als je als maatschappij dan toch enkel het doekje wilt doen. Dan heb ik liever dat dit ook duidelijk gecommuniceerd wordt, en dat je dat doekje niet meer doet zodanig dat mensen een deftig geïnformeerde beslissing nemen en weten waaraan zich te verwachten. Al ben ik geen voorstander van die maatschappij... maar ik haat gewoon halfslachtige maatregelen... ofwel doe je iets tegoei, ofwel doe je het niet.

Voor de rest, als wij niet overeenkomen in mening. Dan is dat maar zo. Even goeie vrienden voor de rest.

En als je voor kinderen kiest, dan krijg je:
  • een kinderbijslag van minstens € 150 per kind. Daar komen nog sociale toeslagen bovenop indien van toepassing.
  • een verhoogde belastingvrije som, wat resulteert in pakweg € 50 extra per kind.
  • heb je een gezin ten laste, dan is zowat elke uitkering die je kan krijgen een pak hoger.
Ik zeg nergens dat je met kinderen winst gaat maken. Ik zeg wél dat je een behoorlijke som krijgt, tel al die dingen op en je zit al deftig richting de helft van wat een kind volgens jou kost. Op heel wat zaken heb je ook schaalvoordelen, en laat energie waar deze thread over gaat daar wél één voorbeeld van zijn. Dus mits de juiste prioriteiten kan het zijn dat je je kind helaas niet de nieuwste boekentas kan geven, of naar een dure hobby kan sturen, maar je kan wél zorgen voor een goedgevulde brooddoos.

Ik zeg wél dat als je kind met een lege brooddoos naar school gaat, dat er iet scheelt met de prioriteiten van de ouders (wie betaalt nu eerst z'n energiefactuur voordat z'n kind eten heeft? Laten we wel wezen, daar spelen andere oorzaken ook mee) én als iemand terecht tegenwerpt dat schuldbemiddeling wel eens de oorzaak zou kunnen zijn waarom die ouders onvoldoende flexibiliteit in hun weekbudget hebben: dan snap ik dat, maar dat gaat geen 5 op 17 verklaren, zelfs niet in een atheneum in een centrumschool denk ik dan, of zit zo'n groot deel van ons land in schuldbemiddeling?

De "fascist" in mij zou gerust de politie durven opvorderen, die ouders een verbale waarschuwing geven en verplicht naar een cursus budgetbeheer/prioriteiten sturen zoals we met hardleerse verkeersovertreders ook doen.

Ik ben het met de conclusie van dat VRT NWS artikel eens hoor: dit soort verhalen over lege brooddozen zijn een schande in een rijke samenleving als de onze, ik ben het er niet mee eens dat dit aan een gebrek aan middelen ligt.
Schoolmaaltijden zoals minstens een tas soep en een broodje op school als middagmaal? Kommen gevuld met fruit als ontbijt of als vieruurtje? Doen! Hoe dat betalen in budgettair krappe tijden? Wel, kijk gerust maar eens naar de kinderbijslag en indexeer die niet meer, want het werkt klaarblijkelijk onvoldoende wanneer je bepaalde ouders contant de nodige middelen in handen duwt (en als tussenstap: ik zie niet in waarom een schuldbemiddelaar kinderbijslag zomaar bij het inkomen van een ouder zou mogen meerekenen eigenlijk, die toeslag is er voor het kind).

De overheid moet ook niet volledig alle kosten dekken voor iemands keuze om kinderen te krijgen, eigen keuze impliceert ook voor een stuk de eigen verantwoordelijkheid opnemen, niet gewoon je kind met een lege brooddoos naar school sturen en erop rekenen dat anderen het alweer maar voor je oplossen.
Helaas niet het geval als je 1 kind hebt uit de oude regeling en 1 kind in de nieuwe regeling. Dan krijg je 'slechts' een goeie 130 euro per kind. 😏

Kan het hier terug over de crisis zelf gaan, ipv de gevolgen ervan? :unsure:

Is er al meer nieuws ivm Nord Stream 1 eigenlijk? Is die nog altijd gewoon dicht?

Helaas niet het geval als je 1 kind hebt uit de oude regeling en 1 kind in de nieuwe regeling. Dan krijg je 'slechts' een goeie 130 euro per kind. 😏
Of 1 kind uit de oude regeling. Zonder toeslagen net geen 100 euro. 😉

En @KnightOfCydonia in bijna alle sectoren is familiaal verlof ONBETAALD, het is de uitzondering die er wél betaald krijgen, of dat er nu 1, 4 of 10 zijn. Dus als een krappe maand gevolgd wordt door een maand met NOG minder geld om die reden, kom je steeds meer in de problemen. En ook voedselbanken werken ondertussen met wachtlijsten gezien ze een steeds grotere massa moeten proberen helpen maar hun middelen niet evenredig stijgen.

En @Renegadexxripxx absoluut mee eens hoor, dat kindergeld interesseert me geen fluit als ze opvang (creche, speelpleinwerking, school,...) Volledig gratis maken én ontbijt+ middagmaal+ snacks voorzien zou ik me niet persoonlijk benadeeld voelen maar net fier zijn dat er een maatregel is die kinderen pas ècht op de eerste plaats zet.

@KnightOfCydonia jij gaat er van uit dat er simpele keuzes te maken zijn, ouders -en zeker zij die ooit de lege portefeuille hebben meegemaakt bvb als kind zelf- die zien dat er in geldnood VEEL keuzes te maken zijn.
Vb: 20ste van de maand, nog 120 euro over tot de 29ste eer er terug loon wordt gestort. De huur is betaald, alle vaste kosten, eitje toch?
21ste: kind komt thuis met een kapotte bril, ziet geen fluit zonder dus zo snel mogelijk een budgetmerk met de goedkoopste glazen kopen bij Pearl. 80 euro. Nog 40 euro over. Weinig, maar mits creativiteit doenbaar! 23ste: kind heeft hoge koorts. Geld is op dus naar de spoed, daar sturen ze tenminste de factuur op ipv 27 euro bij de huisarts te moeten betalen. Antibiotica en pijnstilling nodig. 12 euro uitgeven, 4 dagen sociaal verlof - dus Volgende maand is uw inkomen ook weer lager- maar uw kind heeft u nodig!
Nog 28 euro over om 9 dagen in eten te voorzien voor 3 personen. Ach, heel nipt, maar het lukt vast nog. Net. Ondertussen voel je je ook niet al te goed... Thuisblijven? Nee, te veel schrik dat je baas pissed zal zijn aangezien je nog maar net 4 dagen Sociaal verlof hebt genomen... Met dafalgan gaat het misschien wél nog lukken... Doosje dafalgan kost 12 euro. Maar een uitkering betekent NOG minder geld... Dus koop je dat doosje maar en beslis je dan maar tot de 29ste van 1 maaltijd per dag te leven. Met pijn in het hart...

Maar hey, gelukkig is er een onbekende die denkt dat je met 1 inkomen en kindergeld vast wel foute prioriteiten stelt en je een slechte ouder bent.

Natuurlijk geldt dit niet elke maand en zijn er wel degelijk ouders die foute keuzes maken. Maar zolang jij geen zicht hebt op de keuzes die ze maken én met welk budget, is het niet aan jou om te gaan oordelen. Ik denk niet dat er veel ouders zijn die met plezier hun kind eten ontzeggen.
Als kind van gescheiden ouders (met een vader die altijd maar weer poogde om zo weinig mogelijk te betalen, voor het grote deel door opjutting van de nieuwe partner) heb ik toch ook meermaals zo'n zaken meegemaakt. Mijn moeder heeft 3 zonen grootgebracht met meer periode's van zwarte sneeuw dan klare blauwe lucht. Maar nooit heb ik geweten dat wij als kind geen eten hadden, wel heb ik meermaals mijn moeder zien laten om zelf vlees te eten want te duur, laten van kleren te kopen voor haarzelf want te duur, veel avonden bij grootouders/ familie/ vrienden van mijn moeder doorgebracht gezien mijn moeder na haar werk nog ging gaan bijverdienen als afwasser/opdiener op restaurant. (Als kind daar veel problemen mee gehad, bij het ouder worden alleen maar meer respect gekregen voor mijn moeder). Maar ze heeft wel keihard gevochten om er terug bovenop te raken, zelfs toen ze moest geopereerd worden voor een hernia is ze blijven doorbikkelen. Zelfs nadat we volwassen waren heeft ze blijven vechten opdat wij niet hetzelfde zouden moeten meemaken, toen we oud genoeg waren voor een huis te kopen had ze ondertussen wel een spaarrekening voor alle 3 voorzien met 25000 euro op. Het is pas toen we alle 3 het huis uit waren dat ze een eerste keer op verlof geweest is en zelfs dan voelde ze zich nog schuldig dat ze daar geld aan gegeven had. We moeten niet verwachten dat iedere alleenstaande ouder zo us maar imo heeft @Renegadexxripxx en @KnightOfCydonia wel een deel gelijk dat sommigen wel snel klaar staan om hun hand uit te steken en alle verantwoordelijkheid van zich af te schuiven.
Als ik het me goed herinner bestond dat probleem van kinderen die geen eten mee krijgen naar school trouwens ook al vóórdat de energieprijzen ontploft zijn. (en ook veel frequenter dan je zou denken of hopen)

Als het echt een financieel probleem is, hoop ik dat iets als de voedselbank die mensen kan helpen. Maar bon, het is schrijnend, en elke situatie is uniek (in sommige gevallen zullen de ouders wel degelijk niet capabel zijn, in andere gevallen is het een samenloop van omstandigheden waardoor iemand in de problemen komt).

@Renegadexxripxx "alleenstaande zijn is een keuze" vind ik eerlijk gezegd een vreselijke uitspraak.
Kinderen krijgen is duidelijk wel een keuze, maar eerder emotioneel dan rationeel (dus mensen die rationeel gezien niet de middelen hebben om een kind groot te brengen, of die onderschatten hoeveel dat kost, kiezen er toch soms voor om kinderen te krijgen omdat ze dat emotioneel gezien graag willen). En je situatie kan altijd plots veranderen (financieel, familiaal...).

Lijkt me vooral belangrijk om niet te snel een oordeel te vellen over anderen. Zeker niet op een forum waar je van niemand de achtergrond kent.
Ik vind die uitspraak wel hard en zeker niet voor iedereen toepasselijk maar we moeten wel niet blind zijn voor het feit dat er wel degelijk mensen zijn die er zelf voor beslissen om alleenstaand te zijn zonder dat ze stilstaan bij de gevolgen van hun keuze.
En misschien ook niet als je empathisch vermogen niet al te groot is. Alleenstaande zijn is een keuze, wat gaan we hier nog allemaal horen.
Jammer genoeg is het van sommigen wel een bewuste keuze zonder dat ze stil staan bij de financiele consequenties, enkel jammer dat de uitspraak veralgemenend gedaan wordt.
Nee hoor, niet bij mij. Ik heb toen ik mijn huis net gekocht had meermaals bij mijn ouders moeten aankloppen om steun omdat het onderwijs, bij interims, vaak structureel te laat betaalt en ik idd soms moest kiezen tussen eten of een treinabonnement voor een maand om te kunnen gaan werken.
Maar ik heb dus wél een netwerk om op terug te vallen én ik had toen natuurlijk geen kinderen.

@KnightOfCydonia je zou ervan verschieten hoe snel sommige ouders zich op elk mogelijk vlak verwijderen van hun gezin. Omdat het niet is wat ze ervan hadden verwacht, omdat ze een groenere wei hebben gevonden,...
Dus DAVO heeft zijn handen vol met terugvorderen van kindgebonden onkosten.

En mochten mensen steeds hetzelfde blijven, zou niemand toch ooit veranderen van partner? Newsflash, de persoon waarop je verliefd werd en dacht een mooi gezin mee te kunnen vormen, kan veranderen. Jij kan veranderen. En liefde kan snel omslaan naar haat.
Imo is er vanuit de samenleving (en ook vanuit sommige ouders) te weinig wil om iedere ouder te verplichten om financieel bij te dragen voor hun kind. Als je ze kan maken mag je er voor mij voor opdraaien ook, zelfs al wil de partner er uit rancune de opvoeding en de kost alleen voor dragen.

Qua wereldvreemdheid kunnen de laatste pagina’s wel tellen!
Pas op ik kan sommige redenaties wel deels volgen. Maar zeggen dat alleenstaande een keuze is, dat is toch echt wel van de pot gerukt.
De dag dat ik in een relatie zit om financiële redenen dan mogen ze me opknopen.
Dat er mensen zijn die zo in elkaar steken vind ik persoonlijk echt diep en diep triest.

Heren het gaat te ver off topic!

Ontopic:
Helicopter geld uitdelen heeft nog nooit een probleem verholpen op korte termijn. Het is slechts een kleine pijnstiller om een kleine periode te overbruggen in een tijd waar de energieprijzen op korte of middel lange termijn helemaal niet gaan dalen.

Overigens, zei Decroo zelf niet ' 5 tot 10 winters zullen moeilijk zijn'? Wat kom je af dan af met z'n maatregel?

Ik hoop dat ze met iets beter komen dan wat ze nu presenteren.. Het basispakket gas zou bijvoorbeeld al een goeie eerste stap zijn.

Wat een onzin staat er hier allemaal. Denken jullie serieus dat mensen het leuk vinden om single of alleenstaande ouder te zijn? Is het de bedoeling dat je als koppel samenblijft omdat je het anders als single niet meer financieel zou kunnen dragen en je dan dus de facto vastzit in een ongelukkig huwelijk? Wie wil in zo'n maatschappij leven? En toch hoor ik hier niets anders dan "mensen kiezen hiervoor" , "je moet op de blaren zitten", "men is zich niet bewust van het financiële". Komaan. En dan vaak nog uit de mond van de meest geprivilegieerde mensen ook.

Ik hoop dat ze met iets beter komen dan wat ze nu presenteren.. Het basispakket gas zou bijvoorbeeld al een goeie eerste stap zijn.

Wat houdt dat dan voor u in?
En hoe wil je dit financieren.

Ik vind dat allemaal zeer tof zo gratis geld uitdelen. Maar het moet wel iets structureel en duurzaam zijn. Geld geven om het daarna dubbel terug te pakken is belachelijk, dan hou je het beter bij.

Qua wereldvreemdheid kunnen de laatste pagina’s wel tellen!
Pas op ik kan sommige redenaties wel deels volgen. Maar zeggen dat alleenstaande een keuze is, dat is toch echt wel van de pot gerukt.
De dag dat ik in een relatie zit om financiële redenen dan mogen ze me opknopen.
Dat er mensen zijn die zo in elkaar steken vind ik persoonlijk echt diep en diep triest.
Langs de andere kant is het toch ook ridicuul dat we een "relatie" in de huidige samenleving enkel zien al man en vrouw die samen zorgen voor een kind. Imo mag er wel meer ingezet worden op alleenstaanden die samen een huis hebben, mensen met kinderen die een huis delen en elkaar helpen bij het opvoeden van kinderen zonder dat daar enige relatie bij hoort en andere vormen van "samenleven". Het is niet omdat je geen partner hebt dat je niet samen met iemand anders zou kunnen wonen he.

Laatst bewerkt:
Wat een onzin staat er hier allemaal. Denken jullie serieus dat mensen het leuk vinden om single of alleenstaande ouder te zijn? Is het de bedoeling dat je als koppel samenblijft omdat je het anders als single niet meer financieel zou kunnen dragen en je dan dus de facto vastzit in een ongelukkig huwelijk? Wie wil in zo'n maatschappij leven? En toch hoor ik hier niets anders dan "mensen kiezen hiervoor" , "je moet op de blaren zitten", "men is zich niet bewust van het financiële". Komaan. En dan vaak nog uit de mond van de meest geprivilegieerde mensen ook.
Offtopic maar dit vooral. zeker als je in die situatie zit.

"Je hoort hier niets anders"? Er is letterlijk 1 iemand die dat heeft gezegd en niemand is akkoord.

Terug
Bovenaan