Aanpak van de gas- en energiecrisis

Bij oudere schermen kan dat verbruik wel oplopen. Ik heb hier een oud 24" scherm vervangen dat op 100% brightness 85W (60% brightness pakweg 65W) verbruikt.

De droogkast gaan we hier ook vervangen door zuiniger model met warmtepomp, dat gaat op jaarbasis vermoedelijk meer dan 400kWh schelen.
Net hier vandaag de tv gemeten.
Sony android 4k 55inch, vrij standaard tv dus.
Sluimer 14w wat ik vrij hoog vind voor niets. Misschien toch maar uitzetten via de powerplug in de dag.
Enige verschil is dat aanzetten 1min duurt ipv onmiddellijk.
Verbruik is even hoog als mijn tablet+smarphone laden en het ledleeslampje aan.
Energiebesparing stond altijd uit en dan verbruikt hij constant 115w
Nu heb ik energiebesparing hoog gezet, 49-52w. De resolutie is iets minder en scherm iets donkerder, fps zal ook wel wat lager liggen maar voorlopig lijkt het niet te storen voor gewoon tv kijken.

Iemand nog data van tv ter vergelijk?

Net hier vandaag de tv gemeten.
Sony android 4k 55inch, vrij standaard tv dus.
Sluimer 14w wat ik vrij hoog vind voor niets. Misschien toch maar uitzetten via de powerplug in de dag.
Enige verschil is dat aanzetten 1min duurt ipv onmiddellijk.
Verbruik is even hoog als mijn tablet+smarphone laden en het ledleeslampje aan.
Energiebesparing stond altijd uit en dan verbruikt hij constant 115w
Nu heb ik energiebesparing hoog gezet, 49-52w. De resolutie is iets minder en scherm iets donkerder, fps zal ook wel wat lager liggen maar voorlopig lijkt het niet te storen voor gewoon tv kijken.

Iemand nog data van tv ter vergelijk?
65 inch oled van Philips hier. Verbruikt(e) 24 watt in standby. Mogelijke oorzaak is wake on lan/wifi (al uitgezet) of blijkbaar bij dit toestel een bug (?) In de voice functie, waardoor hij niet in diepe standby geraakt. Als ik de alexa app nu afsluit (ergens verborgen in de lijst van apps), valt hij wel terug naar <1 watt. Maar ik merk op dat hij soms hervalt. Ik weet nog niet goed of ik er constant een plug achter ga hangen om dat te meten... Want 24w sluimerstand is wel veel..

Een desktop inclusief scherm kan wel een 200W verbruiken tijdens gewoon verbruik. Tijdens gaming mss 400-500W. En als ge een ultra high end grafische kaart hebt nog meer (>= RTX 3080)
Een laptop/energiezuinige pc zal natuurlijk veel minder verbruiken.

Ik laat mijn NAS ook niet meer dag en nacht opstaan zoals vroeger. Scheelt 1000KWh per jaar en aan deze prijzen loopt dat op.
Ik denk erover om een warmtepompboiler te steken, zo zou ik nog eens 1000KWh kunnen uitsparen (boiler verbruikt 1500KWh op een jaar, en een warmtepompboiler verbruikt 1/3 van een gewone boiler. Daarbovenop kunt ge ook nog een premie krijgen. Dus in feite is dat een nobrainer.
Enige nadeel is dat een warmtepompboiler kou afgeeft , dus die koude lucht zou idealiter met een darm naar buiten geleid worden.

edit: KWh dus ipv KW voor de perfectionisten hier onder ons.
Er bestaan ook split unit warmtepompboilers. Ik heb er zelf zo ene besteld omdat ik ook niet wou dat de ruimte waar deze stond afgekoeld werd en de boiler te ver staat van een buitenmuur om met een buis te werken.

Een game pc onder belasting zit aan zoiets van 150-300 watt.
Helaas niet het geval. Eerder 600-700 Watt alles inclusief hoor.
Geloof me. Ik heb overal vermogen meters in mijn huis en heb altijd een aparte tab openstaan met live data van mijn solar inverter.
Ik weet wanneer mijn vriezer aan het koelen is.

Als dat ding 115w 24/7/365 gebruikt dan is't ongeveer 1000kwh. Ni moeilijk om aan te raken met een xeon cpu ze.

Dat verbruikt een doorsnee NAS toch niet in idle.

Wij hebben hier vier workstations, 3x Ryzen 3400G en 1x 3600, die in idle state tezamen 110 Watt consumeren. Daarnaast hebben we nog een server met een 1280v5, stokoud ondertussen, en die doet met 100TB aan harde schijven amper 35W idle.

Hij zegt dat zijn NAS niet dag en nacht laten aan staan hem 1000 kWh op jaarbasis bespaard. Maar wat doet hij dan constant op dat ding? Als je loopt te minen if distributed computing doet dan zal je dat inderdaad wat kosten. Dat is nogal wiedes. Maar de manier waarop hij het beschrijft lijkt hij te impliceren dat hij 1000kWh aan idle consumptie uitspaart. Een NAS die aan 115 Watt idle draait dat klopt gewoon niet.

Laatst bewerkt:

Wij hebben hier vier workstations, 3x Ryzen 3400G en 1x 3600, die in idle state tezamen 110 Watt consumeren. Daarnaast hebben we nog een server met een 1280v5, stokoud ondertussen, en die doet met 100TB aan harde schijven amper 35W idle.

Hij zegt dat zijn NAS niet dag en nacht laten aan staan hem 1000 kWh op jaarbasis bespaard. Maar wat doet hij dan constant op dat ding? Als je loopt te minen if distributed computing doet dan zal je dat inderdaad wat kosten. Dat is nogal wiedes. Maar de manier waarop hij het beschrijft lijkt hij te impliceren dat hij 1000kWh aan idle consumptie uitspaart. Een NAS die aan 115 Watt idle draait dat klopt gewoon niet.
Jij spreekt over een toren NAS.
Maar hij spreekt hier misschien over een NAS zoals deze.

Een NAS met een Xeon proc is al geen simpele NAS meer natuurlijk :P

Helaas niet het geval. Eerder 600-700 Watt alles inclusief hoor.
Geloof me. Ik heb overal vermogen meters in mijn huis en heb altijd een aparte tab openstaan met live data van mijn solar inverter.
Ik weet wanneer mijn vriezer aan het koelen is.
Neen, ik geloof je niet. Waarom zou ik je geloven terwijl alle data je duidelijk tegen spreekt?

Dat je een extreme pc ZOU kunnen bouwen, die zo een PIEK verbruik heeft, dat kan.

Maar niet als norm.

Neen, ik geloof je niet. Waarom zou ik je geloven terwijl alle data je duidelijk tegen spreekt?

Dat je een extreme pc ZOU kunnen bouwen, die zo een PIEK verbruik heeft, dat kan.

Maar niet als norm.
Kan goed genoeg.

Mijn Ryzen 5900x + RTX 3080 PC (high end PC, idd, maar zeker niet extreem) gebruikt makkelijk 550W tijdens het gamen. Doe daar nog eens het verbruik van 2 schermen bij en je zit gemakkelijk tegen de 700W.

...is wel wat extra verwarming tijdens de winter, I guess :D

Welja, 't is in feite een server, een HP Microserver Gen 8 of zoiets. Die ik ook (hoofdzakelijk) als NAS gebruikte. En die verbruikt toch sowieso al 90W gewoon door aan te staan. Dus dan zit ge al op 800KWh op een jaar, dat kost gewoonweg te veel om dat nog continu 24/24 te laten draaien. Als het is om wat niet veeleisende dingen te laten draaien is het verstandiger om die gewoon op een Pi te draaien ofzo.

Nu zijn er mss wel trucjes om dat verbruik nog te verminderen van die server, zoals cores uitschakelen en zo, maar dan verbruikt het nog te veel om continu te laten opstaan.

Laatst bewerkt:
Kan goed genoeg.

Mijn Ryzen 5900x + RTX 3080 PC (high end PC, idd, maar zeker niet extreem) gebruikt makkelijk 550W tijdens het gamen. Doe daar nog eens het verbruik van 2 schermen bij en je zit gemakkelijk tegen de 700W.

...is wel wat extra verwarming tijdens de winter, I guess :D
Amai lezen is moeilijk.

Het KAN, maar is NIET de norm.

Dat is enorm high end. Kijk naar de gemiddelde pc (data vind je bij steam polls bv). Uw gpu kost bijna evenveel als een basis game systeem en is quasi de kaart met het hoogste stroomverbruik wat je kan vinden. Die kaart verbruikt drie keer zoveel als kaarten die voor veel mensen ook voldoende zijn. (https://www.guru3d.com/articles-pages/msi-geforce-rtx-3080-suprim-x-12gb-review,5.html)
En neen 'normale' hedendaagse schermen verbruiken niet zoveel. Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Hoe the fuck zijn die relevant voor de norm?

Stop met alles zo in het belachelijke te trekken. Stop met die desinformatie. Sorry voor het zo cru te stellen, maar dit is at frustrerend.

Laatst bewerkt:
Amai lezen is moeilijk.

Het KAN, maar is NIET de norm.

Dat is enorm high end. Kijk naar de gemiddelde pc (data vind je bij steam polls bv). Uw gpu kost bijna evenveel als een basis game systeem en is quasi de kaart met het hoogste stroomverbruik wat je kan vinden. Die kaart verbruikt drie keer zoveel als kaarten die voor veel mensen ook voldoende zijn. (https://www.guru3d.com/articles-pages/msi-geforce-rtx-3080-suprim-x-12gb-review,5.html)
En neen 'normale' hedendaagse schermen verbruiken niet zoveel. Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Hoe the fuck zijn die relevant voor de norm?

Stop met alles zo in het belachelijke te trekken. Stop met die desinformatie. Sorry voor het zo cru te stellen, maar dit is at frustrerend.
Dat is hier een forum voor gamers , dus dat lijkt mij toch wel logisch dat er hier tussen zitten met een game PC die 500W verbruikt met een RTX 3080 en een ultrawide of 4K scherm. Misschien niet wanneer ge gewoon zit te browsen, maar tijdens gaming met 100% GPU usage is dat wel mogelijk.
Het is hier niet te doen om wat de "norm" is qua PC verbruik want dat is per configuratie enorm verschillend. Tegenwoordig is het spijtig genoeg de trend dat het verbruik van de nieuwe high end GPU's blijft stijgen. Een M1 Macbook Pro gaat maar een fractie verbruiken van een gaming desktop, dat is een feit.

Jij spreekt over een toren NAS.
Maar hij spreekt hier misschien over een NAS zoals deze.

Een NAS met een Xeon proc is al geen simpele NAS meer natuurlijk :p

Ik snap de fixatie met Xeons niet. Mijn 1280v5 is gewoon een i7-6700 met enkele bit fuses intact waardoor hij ECC geheugen ondersteund en wat meer L3 cache en PCI lanes heeft. Een Xeon heeft geen merkbaar hogere idle consumptie dan een gelijkwaardige consumer versie van dezelfde architectuur.

En daar gaat het om. De idle consumptie van een doorsnee NAS. Soit.

Ik verbruik 1kWh voor een douche, 4kWh voor een bad, dus ik vind niets raars aan jouw cijfers.
Wij zijn met 2 en nemen dagelijks een douche.
Nu zijn wij wel lange douchers.
Mar dan nog, 4kWH per persoon om enkel te douchen is dan toch redelijk veel.

Wij zijn met 2 en nemen dagelijks een douche.
Nu zijn wij wel lange douchers.
Mar dan nog, 4kWH per persoon om enkel te douchen is dan toch redelijk veel.
Hangt er van af, wat is een lange douche, heb je een spaarkraan + spaardouchekop?
Een douche duurt hier nog geen 5 minuten, haar wassen inclusief + spaarkraan&-kop.

Terug
Bovenaan