Aanpak van de gas- en energiecrisis

Azo zitten bijhouden hoeveel 1 keer douchen aan kWh verbruikt vind ik toch een beetje overdreven precies..
Dat is bij mij de app open klikken en mijn dagverbruik bekijken wanneer er niet verwarmd wordt. 😉 Weinig "onderzoeken" aan...
Gewoon geconstateerd toen ik wou checken eens of de verwarming was aangeslaan of niet.

meer dan 5 minuten, mij nu nog nooit getimed eigenlijk
Regendouch, niet zeker of het een spaardouchekop is.
Zelfde van de rest.

Tijdens de verlof eens kunnen meten hoeveel warmteverlies de boiler geeft. Om het vat van 160 liter op 50 graden te houden wordt er elke dag 2,6 kWh gas verbruikt. Vind ik toch vrij veel, want dat is vlot meer dan 200 euro per jaar aan de huidige prijzen.
Het vat zelf zou geïsoleerd moeten zijn en er liggen een hoop oude dekens over als extra isolatie.

Vat en gasbrander zijn ongeveer 12 jaar oud.

Tijdens de verlof eens kunnen meten hoeveel warmteverlies de boiler geeft. Om het vat van 160 liter op 50 graden te houden wordt er elke dag 2,6 kWh gas verbruikt. Vind ik toch vrij veel, want dat is vlot meer dan 200 euro per jaar aan de huidige prijzen.
Het vat zelf zou geïsoleerd moeten zijn en er liggen een hoop oude dekens over als extra isolatie.

Kan je daar geen chauffagefolie over plakken? Is niet duur ook.

Wij hebben een klein buffervat van 40L (op de geïsoleerde zolder van onze nieuwbouw) zitten, en dat werkt met een circulatiepompje dat ervoor zorgt dat je snel warm water hebt. Maar door dat rondpompen moet dat water ook veel sneller terug opgewarmd worden.

Wij op verlof: 0,6m³ (ong. 6,12kWh) gasverbruik per dag (dus enkel en alleen door da pompje) LOL
Daar kan je al wat douches voor nemen.
Op de thermostaat in het installateursmenu de pomp uitgeschakeld (samen met de installateur uiteraard) en nu 0m³ verbruik bij afwezigheid :)

Is een Buderus gas condensatieketel van 2j oud.
Ik wacht wel enkele seconden voor warm water.

Kan je uw tijden Nie programmeren van de boiler? Bij mij is dat aangepast en scheelt bijna 10 kubiek op nen maand.

Kan je uw tijden Nie programmeren van de boiler? Bij mij is dat aangepast en scheelt bijna 10 kubiek op nen maand.
Die warmt sowieso maar 1 keer op per dag, tenzij de temperatuur in het vat te hard gedaald is.

Al bij al niets om te hard van wakker te liggen want ongeveer 6 maanden per jaar staat de verwarming aan in huis en is die warmte dus niet "verloren" gegaan zoals hierboven iemand opmerkte.

Maar met de huidige prijzen lijkt elk klein verbruik ineens veel groter dan vroeger.

Die warmt sowieso maar 1 keer op per dag, tenzij de temperatuur in het vat te hard gedaald is.
Maakt dat in feite veel uit? Het warm water in een boiler continu op temperatuur houden versus 1x per dag opwarmen. In het laatste geval gaat het éénmaal veel energie kosten, in het eerste geval continu kleine beetjes.

Wat is hiervoor het ideale?
Boiler op gas hier, geen zonnepanelen of dergelijke.
Temperatuur staat nu ook (standaard) op 60 graden heb ik gisteren gezien, best verlagen naar 50?

Maakt dat in feite veel uit? Het warm water in een boiler continu op temperatuur houden versus 1x per dag opwarmen. In het laatste geval gaat het éénmaal veel energie kosten, in het eerste geval continu kleine beetjes.
Bij mij is het verbruik van 25 kubiek per maand naar 12-15 gegaan tijdens de zomermaanden.

Terug
Bovenaan