Aanpak van de gas- en energiecrisis

Ik vind het wel grappig hoe er soms wordt gedaan dat iedereen zijn huizen maar had moeten isoleren en dat we dit hadden moeten zien aankomen. Wij verdienen thuis redelijk gemiddeld (naar BG normen is dat dus in de lagere lagen van de maatschappij) en voor ons doet dit vrij veel pijn.
Wij hebben een huis gekocht met een budgetbepaling waarbij rekening werd gehouden dat we vrij gemakkelijk nog konden sparen om renovaties te bekostigen. Helaas gaat nu veel van ons spaarvermogen naar een verhoogde energierekening waardoor wij niet het geld hebben om die renovaties te doen.

Ook het aantal huizen dat op de markt komt met een EPC A/B is bedroevend, zeker als we rekening moeten houden met de prijzen op dit moment. Op dit moment voelt het voor ons gewoon werken om ons facturen te kunnen betalen zonder dat we ruimte hebben voor de dingen de we graag doen en dat is toch verre van plezant te noemen. Zeker als er geen enkele verbetering in zicht is in de nabije toekomst.
Dit is wel een beetje het kip of het ei verhaal natuurlijk, imo gaan die huizen zo hoog in prijs omdat niemand een fuck gaf om het energieverbruik gezien het vroeger echt wel goedkoop was in vergelijking met nu. Niet dat je dat zelf in de hand hebt natuurlijk (de markt bepaalt de prijs) maar rationeel gezien zou het niet mogen dat huizen met hoge energievraag zo duur zijn/ waren. Ik hoop toch dat dit in de toekomst meer een prijs bepalend punt zal zijn ipv het esthetische nu.

Ik vind het wel grappig hoe er soms wordt gedaan dat iedereen zijn huizen maar had moeten isoleren en dat we dit hadden moeten zien aankomen. Wij verdienen thuis redelijk gemiddeld (naar BG normen is dat dus in de lagere lagen van de maatschappij) en voor ons doet dit vrij veel pijn.
Wij hebben een huis gekocht met een budgetbepaling waarbij rekening werd gehouden dat we vrij gemakkelijk nog konden sparen om renovaties te bekostigen. Helaas gaat nu veel van ons spaarvermogen naar een verhoogde energierekening waardoor wij niet het geld hebben om die renovaties te doen.
Voor mensen als jullie kan er gelukkig een lening afgesloten voor energiebesparende maatregelen aan 0%, voor 25k betaal je dan op 20j 105 euro per maand.
Ik ben er al echt van geschrokken dat hier nog zoveel mensen rondlopen (ik zeg niet dat jij er 1 van bent, bedoel het algemeen) die daar simpelweg geen weet van hebben, terwijl we op dit forum specifiek met een publiek zitten dat wèl vlot informatie kan en wil opzoeken.

Ook het aantal huizen dat op de markt komt met een EPC A/B is bedroevend, zeker als we rekening moeten houden met de prijzen op dit moment. Op dit moment voelt het voor ons gewoon werken om ons facturen te kunnen betalen zonder dat we ruimte hebben voor de dingen de we graag doen en dat is toch verre van plezant te noemen. Zeker als er geen enkele verbetering in zicht is in de nabije toekomst.
Die inspanningen lonen gelukkig wél vrij snel!

Ik ga nu niet specifiek gaan opzoeken wie de uitspraak heeft gedaan, maar dat "wij hebben wél de juiste prioriteiten gekozen en zouden afgestraft worden" snap ik toch niet... Ik heb ALTIJD minder betaald voor mijn energie dan pakweg mijn ouders die in 2000 een nieuwbouw hebben gezet. Gemiddeld genomen betaalde ik 50 euro per maand minder (ik zat vroeger onder de 100 euro voor gas+elektriciteit samen) dan hen, ook als ik een volledig gezin had.
Op 10j tijd heb ik dus maar liefst 6000 euro minder uitgegeven dan mensen die ook een relatief recente woning hebben én dat dan nog met mijn C-peil woning. In tijden als deze spreken we dan nog eerder over 2000 per jaar die me NU geen cent extra kost want ik heb de investeringen vroeger al gemaakt. Dus nee, ik klaag niet dat ik als zuinige mier nu moet opdraaien voor de verspilzucht van anderen... Ik heb namelijk vanaf de eerste seconde dat ik de investeringen deed, al kunnen genieten van we meerwaarde die ze toen al vormde.

Dat zeg ik toch ook niet?

Daarnaast : Gaan we nu zeggen dat energie geen basisbehoefte is? Dit is voer voor een andere locatie. Maar energie is een basisbehoefte, zou altijd al 6% moeten zijn. Daarbuiten kan je aan de hand van accijnzen of andere taksen een differentiatie maken in gebruik. Waarom blijven afschilderen alsof ik daar tegen zou zijn terwijl ik duidelijk aangeef hier wel fan van te zijn?
Een woonst is ook een basisbehoefte
Guess what: veelal betaal je 21% BTW als je een nieuw zet

Deel van de heffingen is op basis van verbruik overigens

Een woonst is ook een basisbehoefte
Guess what: veelal betaal je 21% BTW als je een nieuw zet
En waarom reageer je nu weeral naast de kwestie?
Ik ben van mening dat een woning ook 6% BTW moet zijn. Zou alleszins een positief impuls geven om meer nieuwe (en dus zuinige) woningen te hebben in België.

Het is exact dit soort beslissingen die deel zijn van "de maatschappij", om terug te grijpen naar de eerdere discussie. Ik als individu kan niet kiezen om maar 6% te betalen. Deurwaarder zal er snel genoeg staan.

Echt vermoeiend jouw manier van discussiëren, als het dat al is. Wat is het punt dat je wilt maken hiermee? Of is het gewoon wat "de stok in het hoenderhok gooien" en kijken hoe ik er op reageer?

En waarom reageer je nu weeral naast de kwestie?
Ik ben van mening dat een woning ook 6% BTW moet zijn. Zou alleszins een positief impuls geven om meer nieuwe (en dus zuinige) woningen te hebben in België.

Het is exact dit soort beslissingen die deel zijn van "de maatschappij", om terug te grijpen naar de eerdere discussie. Ik als individu kan niet kiezen om maar 6% te betalen. Deurwaarder zal er snel genoeg staan.

Echt vermoeiend jouw manier van discussiëren, als het dat al is. Wat is het punt dat je wilt maken hiermee? Of is het gewoon wat "de stok in het hoenderhok gooien" en kijken hoe ik er op reageer?
Ik antwoord niet naast de kwestie, jij leest alleen wat je wilt lezen.

Merendeel van de zaken is 21%. Nergens is bepaald dat een basisbehoefte 6% moet zijn.
Ik ben tegen de 6% btw regel, beter wat meer geld investeren in verlagen van de energiebehoefte dan de energie zelf minder te belasten

Ik antwoord niet naast de kwestie, jij leest alleen wat je wilt lezen.

Merendeel van de zaken is 21%. Nergens is bepaald dat een basisbehoefte 6% moet zijn.
Ik ben tegen de 6% btw regel, beter wat meer geld investeren in verlagen van de energiebehoefte dan de energie zelf minder te belasten
Grappig dat juist jij zegt dat ik enkel lees wat ik wil lezen terwijl je afgelopen posts enkel one-liners waren waar ik op niets anders kon reageren dan dat.

Voor basisproducten geldt een verlaagd btw-tarief van 6%. Bedoeling is om die producten betaalbaar en toegankelijk te houden. Het gaat bijvoorbeeld om levensnoodzakelijke middelen

Met die laatste mening kan ik wel akkoord gaan. Al zou ik het omdraaien zoals ik hierboven zei, 6% btw + accijns. Een accijns kun je laten afhangen van het volume, de btw niet. De heffing van de accijns kan dan gebruikt worden ter stimuli van isolatie ed.

Grappig dat juist jij zegt dat ik enkel lees wat ik wil lezen terwijl je afgelopen posts enkel one-liners waren waar ik op niets anders kon reageren dan dat.

Met die laatste mening kan ik wel akkoord gaan. Al zou ik het omdraaien zoals ik hierboven zei, 6% btw + accijns. Een accijns kun je laten afhangen van het volume, de btw niet. De heffing van de accijns kan dan gebruikt worden ter stimuli van isolatie ed.
Liantis is niet de wetgeving.

Als ze echt een onderscheid willen maken tussen basisproducten of niet zouden die gewoon 0% moeten zijn.
Maar basisproduct bestaat volgens de wetgeving niet

Liantis is niet de wetgeving.

Als ze echt een onderscheid willen maken tussen basisproducten of niet zouden die gewoon 0% moeten zijn.
Ooit gehoord van 'de geest van de wet'?

Ik heb het toch duidelijk niet over wat er letterlijk in de wet staat. Daar zul je normaal nooit de proza hebben staan van 'waarom' die wet er is. Ik zeg je gewoon dat dat de reden is voor het verschil in tarieven. Dat daar verbetering in mogelijk is, natuurlijk.

En die mening kan ik ook respecteren.
Waarom je nu wilt discussiëren over dat het 'waarom' van de wet niet in de wet zit, dat begrijp ik niet.

Tot zover de Europese 'samenwerking'. Frankrijk weigert pijpleiding te bouwen die Duitsland met het Iberisch schiereiland (en Noord-Afrikaans gas) zou verbinden. Ze verkopen liever zelf LNG & in de toekomst hydrogen gemaakt met nucleaire energie.

Voor mensen als jullie kan er gelukkig een lening afgesloten voor energiebesparende maatregelen aan 0%, voor 25k betaal je dan op 20j 105 euro per maand.
Ik ben er al echt van geschrokken dat hier nog zoveel mensen rondlopen (ik zeg niet dat jij er 1 van bent, bedoel het algemeen) die daar simpelweg geen weet van hebben, terwijl we op dit forum specifiek met een publiek zitten dat wèl vlot informatie kan en wil opzoeken.
Ik heb op 15-09-2021 een overkopelende renovatie premie ingediend:

5600 EUR voor een CV ketel gas (subsidie was toen nog geldig)
4400 EUR voor dubbele beglazing bij een paar ramen die nog enkel waren

Geweigerd want gezamelijk inkomen te hoog.

Ondertussen wel lekker arm worden met de combo van energie en belastingen.

Dus heb je het niet gedaan? Ook beetje triest natuurlijk want je moet dan sowieso de centen hebben.
En laatste keer dat ik de huidige premies bekeek kreeg je ook wat met hogere lonen hoor...

Dus heb je het niet gedaan? Ook beetje triest natuurlijk want je moet dan sowieso de centen hebben.
En laatste keer dat ik de huidige premies bekeek kreeg je ook wat met hogere lonen hoor...
Jawel, ik heb de werken zelf betaald en dan de premies aangevraagd

Helaas, niet gekregen. Ik ben alleen maar goed om te betalen blijkbaar.
Als ik dan hulp vraag bij investeringen, zegt de staat trek uw plan.

Om dan een jaar later te zeggen: ja jong, je moest maar meer investeren in uw huis.

Jawel, ik heb de werken zelf betaald en dan de premies aangevraagd

Helaas, niet gekregen. Ik ben alleen maar goed om te betalen blijkbaar.
Als ik dan hulp vraag bij investeringen, zegt de staat trek uw plan.

Om dan een jaar later te zeggen: ja jong, je moest maar meer investeren in uw huis.
Als het een schrale troost mag zijn, ondertussen 10j geleden ook de renovatiepremie aangevraagd, die bedroeg toen 30% van de facturen met een maximum van 10k.
Ik kwam wél in aanmerking, had voor 35k aan facturen van de juiste categorieën ingediend zodat ik zeker aan mijn 10k premie zou komen. Totaalrenovatie met alles gestript dus ik kwam er probleemloos!
Na 9 maand: hoera, u ontvangs 7000 en een sjiek! Niet akkoord? Dien gerust uw bezwaren in, binnen de 8 maand geven we jou een antwoord.
Efkes geïnformeerd nog of het zin had om te protesteren bij de dienst die me geholpen had met mijn dossier correct samen te stellen, maar die zeiden zelf ook: "Dan mag jij 8 maand langer wachten om je geld te zien en krijg je alsnog "we hebben het nagekeken maar we blijven bij dat bedrag" dus ik zou het niet doen.."

O Ironie

Ik kan u verzekeren dat wij geen geldpotten verdienen hoor.

Mijn vrouw is leerkracht lager onderwijs en ik ben veredeld middenkader.
Renovatiepremie nu eens ingevoerd, loon van 150k/jaar voor koppel en ramen is er een premie hoor

Wij verdienen ook geen geldpotten maar hebben nieuwbouw in dure regio zonder hulp.
Komt er weer op neer: prioriteiten stellen in het leven

Renovatiepremie nu eens ingevoerd, loon van 150k/jaar voor koppel en ramen is er een premie hoor

Wij verdienen ook geen geldpotten maar hebben nieuwbouw in dure regio zonder hulp.
Komt er weer op neer: prioriteiten stellen in het leven
Wij hebben niet eens de helft van dat

Terug
Bovenaan