Aanpak van de gas- en energiecrisis

Gewoon omdat ik het enorm moeilijk heb om te verantwoorden dat mensen die elke dag hard gaan werken voor een loon dat niet mijn niveau benadert... het slechter heeft dan de personen die niet gaan werken en dit sociaal tarief krijgen. Mijn onfairheidradar wordt daar toch een beetje getriggerd... vooral ook omdat deze personen nog bijdragen aan de belastingen die dienen om die anderen onrespectvol gezegd, op hun lui gat te laten blijven zitten.
Ik vind het ergens wel frappant dat anderen hier zwaarder aan tillen dan ikzelf. 🤔
Ik verdien letterlijk een paar honderd euro te veel op jaarbasis. Ik werk met weekcontracten dus ik zou perfect kunnen zeggen: "ik stop met werken en dan geniet ik ook van sociaal tarief! Kassa!"
Of nog beter, ik verkoop mijn huis, parkeer het geld op een rekening op naam van mijn dochter, huur een sociale woning/appartement honderden euro's per maand goedkoper dan mijn hypotheek en KATSJING! Ik ga er netto - + 400 euro per maand op vooruit gaan.

Maar wat dan? Dan zit ik daar maar wat te zitten in een huis dat niet ligt waar ik het wil, met buren die me waarschijnlijk harder gaan storen dan de buren die ik nu heb en met een sociaal stigma.
Nou, laat dan maar. Dan verdien ik liever wél net te veel én voel ik me nuttig én draag ik meer bij aan de maatschappij én heb ik een grotere vrijheid om te wonen waar ik wil en al dan niet te investeren in energiezuinige maatregelen zoals ik zelf wil,... Voor de luttele prijs van 5000 euro per jaar koop ik dus veel meer vrijheid en zelfwaardegevoel.

Dus niet elke "sukkelaar" die nèt te veel verdient, ziet zichzelf als een sukkelaar. 🤷🏼

@Renegadexxripxx
Mijn surplus is net gereset eind augustus. Loopt terug tot eind augustus volgend jaar nu. Zou het natuurlijk idd dan maar doen, net rond de opname, en als ik die 3000KWh extra dus opgebruikt heb. Ik zal nu dus tot 3000KWh maximum in positief gaan deze winter, en dan stop. Is dat maar tot januari, so be it. Lente zomer draait die meter weer achteruit voor +-3000KWh, en eind augustus 2023 reset met een nihil overschot of klein beetje extra .... maar pak minder gas. Monitoren is de boodschap dan, doe dat toch al elke maand. 8-10 uur per dag aan 1KW op de bureau is mogelijks genoeg voor me, dan hoef ik de veel grotere woonkamer overdag niet (altijd) tot 19C te stoken op gas. De 16C houden bij nacht in het woondeel is dus wel op gas hé, maar minder intens verbruik.

Ik ken de hobbels en voor mij eenvoudige berekeningen, want ben elektricien van basisopleiding, afijn elektriciteit-electronica-automatisatie. Daarna IT. Je bedoelt het inderdaad goed hoor, geen probleem :)

Laatst bewerkt:
Maar wie zegt dat het niet "nodig" is voor "rijken"? De rijken hebben dikwijls ook een veel groter huis/kasteel te verwarmen, dus voor hen is de energiekost ook fenomenaal hoger nu.
Ja, so what?

Je kunt een euro maar 1x uitgeven. Als je dan moet kiezen, geef dan meer aan een paar ipv een beetje aan iedereen.

Alsof een premie van 200 euro een verschil maakt voor een kasteelheer. Of verwacht je dat de overheid voor iedereen 20 of 30% van de factuur betaalt? Laten we 10k per maand sponsoren voor de kasteelheer.

Het geld van de overheid is finite. Dat lijken velen te vergeten in al die discussies.

Ik ben geen kasteelheer maar ik moet die 200 niet hebben. Go figure wat een kasteelheer er mee moet doen.

Ik heb het al gezegd, bij mij gaat die 200 gewoon de spaarrekening op. De overheid heeft niet als doel om spaarrekeningen te sponsoren. Het feit dat ik veel bijdraag, staat daar los van. Dat moeten we in een andere discussie fundamenteel oplossen.
Akkoord dat de premie die de overheid geeft dan peanuts is, maar dan nog vind ik dat ze daar evenveel of zelfs meer recht op hebben dan anderen aangezien zij veel meer bijdragen aan ons systeem.
Als we die toer opgaan, dan kan ik wel waslijst opsommen van dingen die niet fair zijn.

Kinderopvang bijdrages, pensioen, ziekte uitkering, studiebeurzen...

Maar, again, dat justifieert deze debiele uitdeelpolitiek niet.

Als het we op flessen trekken, moet in jouw redenering geen taxen zijn. Die herverdelen per definitie. Als iedereen krijgt wat hij erin steekt, dan moeten we ze niet heffen. Dan kunnen we het tax systeem gewoon volledig weglaten.

Het is niet de bevolking hier die het zo ver heeft laten komen (ons zo afhankelijk maken van gas en dan een spelletje gaan spelen met Poetin), dat zijn de overheden.

Again, so what. En daarom moeten we van de overheid maar geld krijgen? Die hebben ook geen ezel staan. En de politiekers, they don't care. Het is uiteindelijk ons geld dat die die uitdelen.

Dus wie zijn schuld het is, totaal irrelevant in de discussie.

Dus ergens is het hier idd ook de taak van de overheid om de gehele bevolking te beschermen tegen de hoge energieprijzen (of gewoon geld geven aan burgers de juiste oplossing is, is iets anders). Los daarvan is het natuurlijk ook de bedoeling dat je zelf maatregelen neemt in de mate van het mogelijke en er niet van uitgaat dat de overheid al je shit komt oplossen.
De bevolking spendeert 200mrd/y collectief aan energie. Wat kan de overheid hier exact doen? Dat is de helft van het bbp... de overheid kan niks doen behalve debiele habbekratsen uitdelen.

Als je een premie geeft voor zonnepanelen of isoleren, moet iedereen die zonnepanelen legt of isoleert daar imo van kunnen genieten ongeacht hoeveel je verdient.
That's an opinion.

Het hangt ervan af wat je doelstelling is.

Ik zie niet in waarom iedereen per definitie iets zou moeten krijgen om iets te doen.

Dat is kleuter mentaliteit. Dien heeft een koek gekregen, dus IK MOET OOK EEN KOEK KRIJGEN.

ik heb juist zonnepanelen besteld en gelegd. Ik betaal die cash en business case is meer dan rendabel. Waarom zou ik een premie moeten krijgen? Omdat een ander zonder cash een renteloze lening krijgt of een 500 euro duwtje in de rug? Slechte reden.

De overheid heeft x budget voor beleid y. Je zal altijd herverdelen om beleid te kunnen voeren. Gewoon iedereen geld geven is geen beleid voeren...

Net zoals iedereen zou moeten kunnen genieten van de premie voor energie, want iedereen neemt energie af. Mensen hoeven niet afgestraft te worden door de overheid omdat ze meer verdienen of slim zijn geweest door een 3 jarig contract af te sluiten wanneer de energieprijzen historisch laag stonden.

Again, zelfde opmerking.

Waarom moet de overheid je geld geven als je het niet nodig hebt? Jaloerse bok.
Dat is hun verdienste en daarop moet de overheid helemaal niet gaan discrimineren. Wat je als overheid wel kan doen is de premie een percentage maken van de energiekost die je moet betalen, dan is het voor iedereen gelijk. Maar dan is het natuurlijk weer zeer moeilijk om te berekenen hoeveel dat voor de overheid gaat kosten.

Dat is zeer eenvoudig. Veel te veel. En ook zeer onrechtvaardig. Zwembaden sponsoren ten koste van de kleine man. Als je daar een economisch model rond kunt bouwen, be my guest. Overheidsgeld is finite....

Ik heb hier zo'n elektriciteit teller monitor dingetje gekocht. Ik observeerde een continue 450W sinus golf s nachts....

Blijkt de "goed werkende en zuinige vriezer" van de familie niet zo goed te werken (had het moeten weten, shady merk en geen documentatie). Best dat die nog maar 5mnd in de kelder staat. Geen idee hoe lang die al brak draait...

Ik trek stekker uit en verbruik dropt 350W. Steek terug in. 1h lang 350W erbij. Dan 15 min niet, 1h 350W. Etc.

Kostelijke klucht... 8h slaap, 2khw zei de app... 6kwh per dag.... Bon. Best dat ik nog bij ecopower zit aan 26cent. Op die 5mnd is dat "maar" 200 euro weggepist. Volgende week is het afrekening ecopower en dan in november schieten de prijzen de lucht in.

De nieuwe Bosch vriezer is besteld en levering donderdag... de business case was wel simpel met dergelijk sluipverbruik... op 3mnd nieuwe ecopower prijzen is nieuwe terugverdiend met savings van de oude.

Je kunt dus ook zonder overheidssteun de boel in orde brengen... hoe in godsnaam zou 100 of 200 euro van de overheid hier een verschil maken?

Deel monitor tooltjes uit en ga bij de mensen langs....

Als ik niks gedaan had, had die vriezer meer verbruikt dan al de rest samen. 50% reductie van mij totaal verbruik dankzij een 25 euro kostend dingetje... dat moeten ze subsidiëren!!!

@cege

:rofl:
0 medelijden.

Man man man, triestige planten. Zelfs ik ben geen dergelijke zagevent om met zulke dingen in de gazet te willen komen. (En ik kan serieus zagen)

@cege

:rofl:
Als je in een kasteel kan wonen kan je ook leven als een middeleeuwse koning: haardvuren aansteken, wandtapijten hangen en voor de rest de koude verdragen.

Opnieuw als het geld ons langs de oren uitkomt, dan kunnen we deze zaken allemaal doen die jij zegt.
En daar zit je een stukje er langs wel.
Het is een kwestie van verder kijken op financieel vlak. We moeten daarbij zien dat we er als maatschappij op vooruit gaan.

Als we dat bereiken door soms 1000 euro uit te delen, dan moeten we dat doen. Die 1000 euro uitdelen kan de maatschappij misschien wel een stuk goedkoper uitkomen als je alle externaliteiten in rekening brengen.

Ik vind het rudicuul hoe vaak uit afgunst, incorrect buikgevoel en publieke perceptie bepaalde beleidsbeslissingen niet durven/willen maken die ten voordele van de maatschappij zijn. Zeker vanuit een financieel aspect.

Stom simplistisch voorbeeld : als je bij iedereen die een sociaal tarief heeft zonnepanelen had geplaatst waren we nu allemaal, collectief beter afgeweest. Is dat zuur? Ja. Maar dan waren we als maatschappij wel beter af dan de huidige 'money pit'. (idee puur als gedachtegang voorbeeld, concept. Niet om concreet gaan uitspitten/uitwerken nu 😉)

En daar zit je een stukje er langs wel.
Het is een kwestie van verder kijken op financieel vlak. We moeten daarbij zien dat we er als maatschappij op vooruit gaan.

Als we dat bereiken door soms 1000 euro uit te delen, dan moeten we dat doen. Die 1000 euro uitdelen kan de maatschappij misschien wel een stuk goedkoper uitkomen als je alle externaliteiten in rekening brengen.

Ik vind het rudicuul hoe vaak uit afgunst, incorrect buikgevoel en publieke perceptie bepaalde beleidsbeslissingen niet durven/willen maken die ten voordele van de maatschappij zijn. Zeker vanuit een financieel aspect.

Stom simplistisch voorbeeld : als je bij iedereen die een sociaal tarief heeft zonnepanelen had geplaatst waren we nu allemaal, collectief beter afgeweest. Is dat zuur? Ja. Maar dan waren we als maatschappij wel beter af dan de huidige 'money pit'. (idee puur als gedachtegang voorbeeld, concept. Niet om concreet gaan uitspitten/uitwerken nu 😉)
Volledig akkoord, ipv altijd maar weer de beurs open te trekken en mensen gewoon geld toe te stoppen zou men veel meer moeten inzetten op mensen hun leefomstandigheden te verbeteren zodat hun kostenprofiel lager komt te liggen. De kostprijs zal initieel wel hoger liggen maar op lange termijn haal je dat er normaal wel uit natuurlijk. Eventueel aangevuld met nog wat voorwaarden (zoals gedeeltelijke of volledige terugbetaling van het geïnvesteerde bedrag eenmaal men financieel op hoger niveau staat)

0 medelijden.

Man man man, triestige planten. Zelfs ik ben geen dergelijke zagevent om met zulke dingen in de gazet te willen komen. (En ik kan serieus zagen)
Ik zie het probleem niet, dien de Merode is ook maar een mens he. Toevallig eentje met een kasteel omdat zijn wieg daar stond bij geboorte. So what, hij probeert te ondernemen door op dat kasteeldomein evenementen te organiseren. Dat die na Covid19 een bijkomende opdoffer krijgt door de energieprijzen is voor de hele sector het geval, dus ook voor hem.

Ik geef je wel gelijk op het punt dat de energiecheque van 200 euro weinig soelaas brengen voor prins de Merode zijn rekening van om en bij de 60.000 euro 😜

Ik zie het probleem niet, dien de Merode is ook maar een mens he. Toevallig eentje met een kasteel omdat zijn wieg daar stond bij geboorte. So what, hij probeert te ondernemen door op dat kasteeldomein evenementen te organiseren. Dat die na Covid19 een bijkomende opdoffer krijgt door de energieprijzen is voor de hele sector het geval, dus ook voor hem.
Ik geloof ook geen hol van dat artikel. Die Merode is altijd de eerste om zichzelf een gelukzak te noemen zonder een klop gedaan te moeten hebben in het leven. En links en rechts altijd vanalles sponsoren. Zal wel een zinnetje zijn dat hij uitsprak waar een relatief random artikel rond geschreven is.

Ik geef je wel gelijk op het punt dat de energiecheque van 200 euro weinig soelaas brengen voor prins de Merode zijn rekening van om en bij de 60.000 euro 😜

Wat is de oplossing dan? Hem 20000 geven?

De discussie is niet gaan we 1 of 2 of 3 miljard uitdelen. De discussie is, we gaan 1mrd uitdelen, wie krijgt er. En dan is 200 aan de kasteelheer geven weinig productief. Beter aan een sociale woningbewoner geven.

Ok, wat zijn jouw voorstellen dan om het verbruik te verlagen? Blijven geld uitdelen aan iedereen zonder voorwaarden?

Past meer in deze topic. Heb hier al een concreet, maar niet verder uitgewerkt idee, geopperd.

Ik ben zeker geen voorstander van zomaar willekeurig geld uitdelen. Maar wel jammer dat je het nu gewoon omdraait.

Anyway, op hierboven, is an sich niets mis mee he. Ik ben niet direct fan van de premie op dit moment, maar stel dat je dat wilt uitdelen, dan is de meest efficiënte manier om het aan iedereen uit te delen, en tegelijkertijd iets meer af te romen van bv de hoogste lonen als het die categorie is die je wilt dat niets krijgen.

Heel simpel, als je 500 EUR krijgt en bv. 0,5% van je loon hiervoor moet inleveren is dat een gemakkelijker systeem dan een heel bureaucratisch systeem op te zetten van wie al dan niet wel iets moet krijgen.

Ik ben voor eenvoud en duidelijkheid, in de mate van het mogelijke, het is vaak al complex genoeg.

De leveranciers zijn blijkbaar een bruikbare partner in deze tijden. Het 100 euro uitdeel systeem lijkt goed te werken via de leveranciers

10% besparing koppelen aan de uitdeling, lijkt me uitwerkbaar. Overgrote deel van gezinnen wijzigt niet en verhuist niet. Adres zelfde en aantal gedomicilieerden zelfde, eligible. Geen 10% reductie --> niks of de helft subsidie maar.

Al de rest geef je het zowiezo. Ja, sommige gaan gefoefeld hebben. Altogether, er zal minder uitgedeeld zijn. Indien niet, dan zal ons verbruik 10% lager zijn.

En mij mag je schrappen van de gaspremie. Wij hebben 500m3 verbruik per jaar. Wij hebben geen premie nodig. Het is toch niet de bedoeling dat je 100 euro premie krijgt als je 50 euro verbruikt.

De leveranciers zijn blijkbaar een bruikbare partner in deze tijden. Het 100 euro uitdeel systeem lijkt goed te werken via de leveranciers

10% besparing koppelen aan de uitdeling, lijkt me uitwerkbaar. Overgrote deel van gezinnen wijzigt niet en verhuist niet. Adres zelfde en aantal gedomicilieerden zelfde, eligible. Geen 10% reductie --> niks of de helft subsidie maar.

Al de rest geef je het zowiezo. Ja, sommige gaan gefoefeld hebben. Altogether, er zal minder uitgedeeld zijn. Indien niet, dan zal ons verbruik 10% lager zijn.

En mij mag je schrappen van de gaspremie. Wij hebben 500m3 verbruik per jaar. Wij hebben geen premie nodig. Het is toch niet de bedoeling dat je 100 euro premie krijgt als je 50 euro verbruikt.
Dus jij vindt het een goed idee om iemand gelijk mijn broer zijn collega die 2000m² gas verbruikt op jaarbasis enkel en alleen om zijn zwembad te verwarmen te gaan promoten dat die dat gewoon een maand laat zijn bij wijze van spreken.

Maar de persoon die al, wegens gebrek aan middelen, in een dikke trui thuis aan 16 graden zat, die moet de volle pot betalen?

Je zegt eerder toch zelf dat het geld moet gaan naar wie het nodig heeft? Dan waarom zo'n inefficiënt systeem? Dan is een simpel systeem van basispakket energie wellicht al een veel beter systeem.

Of veel strenger optreden voor verhuurders van slecht geïsoleerde panden, zal ook veel meer opbrengen. Want zoals ik al zei, ik ben niet de grootste fan van willekeurige premies.

Als je in een kasteel kan wonen kan je ook leven als een middeleeuwse koning: haardvuren aansteken, wandtapijten hangen en voor de rest de koude verdragen.
In het dorp is een graaf met bijhorend kasteel. Die doet jaar in, jaar uit niets anders dan zijn bos kappen voor te stoken.
Vanaf dit jaar heeft hij zelfs iemand aangenomen voor te helpen. Wordt ook al een dagske ouder...
Brengt wekelijk zijn lading platgereden mini-tracteur wielen binnen voor reparatie.

Ja, so what?

Je kunt een euro maar 1x uitgeven. Als je dan moet kiezen, geef dan meer aan een paar ipv een beetje aan iedereen.

Dat klopt natuurlijk maar het is dat de middenklasse gewoonlijk altijd uit de boot valt. Het kan toch ook niet de bedoeling zijn dat iemand met een uitkering makkelijker rondkomt dan een koppel dat gaat werken maar net boven de grens voor hulp zit.
Ook die mensen hebben het nu weldegelijk moeilijk.

Mijn vriendin en ik zijn 41 en 31 jaar en kunnen al een stootje opvangen, maar neem nu een startend koppel, energielabel F huis gekocht om te verbouwen. Die hebben EN een redelijk hoge hypotheek, worden met veel duurdere bouwmaterialen geconfronteerd dan voorzien en nu nog eens een serieuze energiefactuur. Dan mag je nog redelijk verdienen als startend koppel, dat is genoeg om even nietmeer te weten van welk hout pijlen maken.

Ik zou 15 jaar geleden wss ook niet weten wat ik nog moest doen als de ene crisis na de andere volgt.

Weet ik hoor, maar die KWh's in mijn geval kwijt zijn is ook iets, dat opstoken kost niets dus. OK, als je nu nog zonnepanelen moet zetten iets anders, en dan zal het sterk afhangen hoe veel je zo al vebruikt. Ik bitter weinig dus...
Binnenkort zien voor vervroegde aanvraag digitale meter. Kan ik wat geld krijgen voor deze 3000Kwh, al is het maar 10cent/kwh, das dan nog 300€/jaar (minus tax of hoe zit dat?), en van dat prosumententarief af zijn. Das al 600€ winst voor me dan. Want anders toch 0 verbruik elektriek over een jaar.
Nu heb je zogezegd een 0 verbruik met uw terugdraaiende teller maar als je een digitale teller hebt zal je het grootste deel terugsteken op het net voor een injectietarief maar zal je bij 30% eigenverbruik wel terug meer elektriciteit moeten aankopen. Dus ik weet niet of je hiermee winst gaat doen...

Nu heb je zogezegd een 0 verbruik met uw terugdraaiende teller maar als je een digitale teller hebt zal je het grootste deel terugsteken op het net voor een injectietarief maar zal je bij 30% eigenverbruik wel terug meer elektriciteit moeten aankopen. Dus ik weet niet of je hiermee winst gaat doen...

Dat klopt ook. Ik verbruik wel weinig elektriciteit ... Als dat maandelijks bedrag(verbruik) lager ligt dan de kost van het prosument tarief is het een voordeel, anders niet. Nu nog een jaartje zien hoe alles evolueert dus. Vandaag kan je zelfs 40 cent per verkochte KWh krijgen in sommige contracten. Dat is al 800€/jaar dan, maar ja in dure tijden. Daarom rekende ik 10 cent. Als dat volgend jaar 5 cent zou zijn is dat ook al geen moeite meer. Indien de BTW 6% zou blijven op elektriciteit (en zo ook het prosument tarief) en het maar 32€ ip v 42€/maand is bvb. (in mijn geval dit jaar vs vorig jaar) ... Dan blijf ik wel bij de analoge teller hier tot 2025. Daarna is het geen keuze meer.

Dat klopt ook. Ik verbruik wel weinig elektriciteit ... Als dat maandelijks bedrag(verbruik) lager ligt dan de kost van het prosument tarief is het een voordeel, anders niet. Nu nog een jaartje zien hoe alles evolueert dus. Vandaag kan je zelfs 40 cent per verkochte KWh krijgen in sommige contracten. Dat is al 800€/jaar dan, maar ja in dure tijden. Daarom rekende ik 10 cent. Als dat volgend jaar 5 cent zou zijn is dat ook al geen moeite meer. Indien de BTW 6% zou blijven op elektriciteit (en zo ook het prosument tarief) en het maar 32€ ip v 42€/maand is bvb. (in mijn geval dit jaar vs vorig jaar) ... Dan blijf ik wel bij de analoge teller hier tot 2025. Daarna is het geen keuze meer.
Injectietarieven zijn altijd variabel. Waarschijnlijk zal dit tarief lager liggen in de zomer wanneer je meer opwekt dan in de winter.

Dat klopt natuurlijk maar het is dat de middenklasse gewoonlijk altijd uit de boot valt. Het kan toch ook niet de bedoeling zijn dat iemand met een uitkering makkelijker rondkomt dan een koppel dat gaat werken maar net boven de grens voor hulp zit.

Dat is natuurlijk het gevolg van ergens een grens te trekken. Er zal jammergenoeg altijd iemand juist onder of boven zitten. Dat is jammer voor die mensen, maar bluts met de buil.

Uiteraard kan het niet de bedoeling zijn dat de middenklasse uit de boot valt. Maar nu is het wel heel breed uitgesmeerd. 150k per jaar verdienen en 400 euro premie krijgen, dat is toch te zot voor woorden?

Ook die mensen hebben het nu weldegelijk moeilijk.

Mijn vriendin en ik zijn 41 en 31 jaar en kunnen al een stootje opvangen, maar neem nu een startend koppel, energielabel F huis gekocht om te verbouwen. Die hebben EN een redelijk hoge hypotheek, worden met veel duurdere bouwmaterialen geconfronteerd dan voorzien en nu nog eens een serieuze energiefactuur. Dan mag je nog redelijk verdienen als startend koppel, dat is genoeg om even nietmeer te weten van welk hout pijlen maken.

Dat is waar. Maar die gaan het nog altijd minder moeilijk hebben dan een gehandicapte die niet werkt, iemand die een arbeidsongeval gehad heeft, een alleenstaande gepensioneerde, ...

Als je budget beperkt is, dan moet je kiezen.

Ik zou 15 jaar geleden wss ook niet weten wat ik nog moest doen als de ene crisis na de andere volgt.

"De ene crisis na de andere". Dit is de eerste crisis waar de geldkraan niet open gaat.

In corona tijden is de koopkracht gestegen, weinig faillissementen, ongeveer iedereen financieel gesubsidieerd die het van ver nodig had.

Welke crisissen hebben we daarvoor gehad die een impact hadden op de mensen? Afghanistan, vluchtelingen crisis, euro crisis, etc. Allemaal lasrig voor de politiek, maar daar heb ik niks van gezien. De vorige recessie is al van 15y geleden.

Als je de media moet geloven, zijn we 75% van de tijd in een crisis. Niet alles gaat continu pijlrecht naar boven, dat moeten we ook durven zeggen en aanvaarden.

Terug
Bovenaan