Aanrijding tussen trein en bus in Zedelgem - Veiligheid en procedures aan overwegen

Men is zo vol van "ai" maar als er nu 1 toepassing is voor ai.
Slagboom gaat dicht -> camera ziet object op sporen -> alarmeren operator ->... -> profit!
Als we dit combineren met:
Als een trein de overweg nadert triggert die op een bepaald punt sensor 1 waardoor het mechanisme om de overweg te sluiten in werking treedt.
- de witte lichten doven
- de rode lichten knipperen en de bel gaat
- de slagbomen sluiten

Van zodra de trein volledig voorbij de overweg is, triggert sensor 2 het mechanisme om de overweg terug te openen.
De afstand van sensor 1 tot de overweg is zo berekend dat de overweg 20(?) seconden gesloten is op het moment dat de trein passeert als de trein aan de maximaal toegelaten snelheid van dat spoorgedeelte rijdt.
Dan gaat het niet echt helpen hé. Een trein aan 160km/h legt op 20 sec 889m af. Tussen het AI systeem dat het detecteert en de machinist dat begint te remmen, ben je al ettelijke seconden kwijt. De meeste treinen staan niet zo snel stil hoor, zelfs niet onder ideale omstandigheden (droog en warm) schuiven metalen wielen op een metalen spoor door, zeker aan die snelheid met zo'n gewicht... Ik vind afstanden van 600m tot meer dan een kilometer aan 130km/h, dus zal wel nog langer zijn aan 160.

Er is nu éénmaal geen makkelijke oplossing voor, die ook niet teveel false positives geeft. En dan is de vraag, zoals hierboven gezegd, of zo'n systeem de investering wel waard is.

Ik snap wel niet goed dat je exact, precies en echt precies knal in het midden van een overweg in panne valt/tot stilstand komt. Er was ook geen heuvel of iets anders te zien. Hoe speel je het klaar vraag ik me af.
Niets anders dan pech. Als de motor stil valt net op het verkeerde moment, kan je met een manuele bak die bus heel misschien nog laten uitbollen tot over het spoor, maar de bus in kwestie zal hoogstwaarschijnlijk een oude automatische 3-versnellingen gehad hebben en daarmee gaat dat niet. Motor valt uit, bus staat stil. Dat gebeurt wel eens vaker, maar gelukkig zelden toevallig op een overweg.
Paar jaar terug trouwens exact hetzelfde gebeurd in Ieper.

Niemand zegt dat je 112 niet mag bellen. Als je echter naar 1711 belt en het nummer van de overweg kan gegeven bespaar je miss 1 minuut tijd. Die minuut is voor een trein tot 2,5 km minder afstand die hij af kan leggen om te remmen. Dat is twee keer de afstand die hij nodig heeft om te remmen aan 160km/u.
Probleem om te beginnen is dat bijna niemand dat nummer kent, en je kan onmogelijk verwachten van die chauffeur dat hij zijn bus evacueert en dan naar dat nummer belt. Het begint al met de bevolking te leren dat er aan elke overweg een nummer staat en dat je naar 1711 moet bellen.

Je zou kunnen zeggen, installeer een noodknop aan elke overweg maar daar gaat dan mss misbruik van gemaakt worden door grapjassen en dan is het spoorverkeer ook verstoord.

Volgens mij is het probleem ook dat er te veel overwegen zijn waar je zijstraten, wegversmallingen, geparkeerde auto's e.d. hebt. Waardoor je met zo'n lang gevaarte zoals een bus kan pech hebben dat je plots moet stoppen halfweg een overweg en dan stilvalt. Veel overwegen liggen ook dikwijls midden in een stad of dorpskern.

Laatst bewerkt:
Veel overwegen liggen ook dikwijls midden in een stad of dorpskern.
Mja, dat is een kip-en-ei verhaal hé.
Op geopunt kan je historische kaarten als laag toevoegen. Bij zo goed als alle dorpen/steden hier in de buurt is hetzelfde verhaal zichtbaar: Spoor werd aangelegd en station werd gebouwd aan de rand van het dorp/de stad met beperkte overwegen. Vervolgens groeit het dorp/de stad dynamisch rond het station, waardoor er meer kruisingen ontstaan. Op veel plaatsen was het echter niet mogelijk (om praktische of financiële redenen) om deze kruisingen verticaal (denk brug/tunnel) te realiseren, dus zijn dat overwegen geworden. Zelfs in niet-dorpskernen was het spoor er eerst op heel veel van de plaatsen waar nu een overweg is.

Probleem om te beginnen is dat bijna niemand dat nummer kent, en je kan onmogelijk verwachten van die chauffeur dat hij zijn bus evacueert en dan naar dat nummer belt. Het begint al met de bevolking te leren dat er aan elke overweg een nummer staat en dat je naar 1711 moet bellen.

Dat is recent nochtans al vaak in het nieuws gekomen, want dit jaar zijn toch al verschillende soortgelijke ongelukken gebeurd.
Maar vooral vreemd dat professionele chauffeurs hiervan niet op de hoogte gebracht werden.

Die camera's zoals de eerste zit je tussen de 250 - 500€ voor het toestel wel te verstaan. Degene met ai gaan van 1000 - 3000€ afhankelijk van de resolutie (er zijn natuurlijk duurdere, maar rond die prijs ga je ook al deftige oplossingen tegenkomen). En zelfs dan zit dit nog altijd in de sfeer dat het custom oplossingen worden dat snel zeer duur wordt. Om nog te zwijgen over het feit dat men in die systemen de neiging heeft, zoals bij veel ICT oplossingen, om met terugkerende licentiesystemen te werken. Die om het op zijn minst te zeggen ook niet echt open zijn. Dus eens gekozen zit je er toch wel een tijdje aan vast.
Als we een paar 10 tallen miljoen hebben aan de kant liggen dan zie ik dat als haalbare kaart. 10 - 20k vliegt er onder die omstandigheden zeeeeeeeeer snel door. En laat ons eerlijk zijn 1650 * 20.000€ -> 33.000.000€. En dit zijn dan nog enkel de installatiekosten. Dan spreken we nog niet over puur de terugkerende kosten voor de licenties. Kortom kostelijke affaire.

Allez als dat gewoon een simpele aanwezigheidsensor is van 50€ en wat bekabeling. Doen zou ik zo zeggen. Maar dat is spijtig genoeg niet het geval in dit geval. dit type van sensoren werkt nu eenmaal niet voor zo'n overweg https://sensorpartners.com/toepassingen/voertuigdetectie-slagbomen/ Daarom dat ik sprak over de Lidar. Aangezien dat een gevorderde versie van een AIB sensor is.

Je zou dan kunnen zeggen we zetten een drukknop. Wat relatief goedkoop is. En dan ga je zitten met belletje trek fenomenen. Gegarandeerd. Waarbij de hoofdverantwoordelijke in het seinhuis (om het GDPR vriendelijk te houden) alles moet laten vallen en dat beeld moet gaan oproepen op de visualisatiepc. Om te verifiëren wat er eigenlijk aan de hand is, om dat te gaan identificeren op basis van de camerabeelden en dan actie te ondernemen.

Je zou dan kunnen zeggen we zetten er iets van videofoon of videodeurbel. Maar dat gaat een gelijkaardig probleem hebben. En weinig meerwaarde.
Het enige verschil met een telefoon is dat je die nummer niet moet weten. Maar waarom zou je enorme infrastructuurwerken doen als je gewoon met een sensibilisering in een wereld waar quasi iedereen en zijn kat een GSM heeft exact dat kan doen met een beperkter risico op het belletje trek fenomeen.

Op het moment dat je van plan bent om 33 miljoen te spenderen aan de veiligheid van de overwegen, dan lijkt het mij logischer te zijn dat je dat mee inschakelt in het sensor gegeven dat waelvis heeft omschreven. zodanig dat ofwel de trein al automatisch zijn snelheid beperkt tot 20km/h of dat de conducteur weet dat hij dit moet doen.
Ik heb geen idee hoeveel incidenten aan overwegen er zo zijn. Maar mijn eerste gedachte zou zijn dat dit eerder een uitzondering is en dat 33 miljoen spenderen voor iets dat once in a blue moon gebeurt. Dat er misschien andere noden zijn (zoals extra treinen,...).
Denk dat je de kost van zo'n ongeval onderschat. Niet enkel de reddingskost en de doden maar ook de indirecte schade (vertragingen,...). En er gebeuren vaak ongevallen:

Dat is recent nochtans al vaak in het nieuws gekomen, want dit jaar zijn toch al verschillende soortgelijke ongelukken gebeurd.
Maar vooral vreemd dat professionele chauffeurs hiervan niet op de hoogte gebracht werden.
Inderdaad, als je buschauffeur bent en je weet dat je met je lijn regelmatig een overweg kruist, dan zou je dat nummer toch op zijn minst moeten kennen. Zou toch standaard bij de opleiding van de buschauffeurs moeten zitten.

Denk dat je de kost van zo'n ongeval onderschat. Niet enkel de reddingskost en de doden maar ook de indirecte schade (vertragingen,...). En er gebeuren vaak ongevallen:

En daarom gaf ik de uitleg die ik gaf. 0 incidenten bestaan niet. En al de rest is een afweging die je als maatschappij maakt.

Desondanks :
1650 overgangen, 365 dagen in een jaar. 1440 uren in een dag. Waarbij we dus 46 ongevallen hebben gehad in een totaal jaar.
Dat is een percentage van 0.000053 per uur per overweg. Of 0.0076% per dag.

Al zou het nog logischer zijn om te kijken naar het aantal keer dat zo'n overweg op een dag open en dicht gaat en het in functie daarvan berekenen. Maar 46 is dan echt niet zo veel. Ja, elk incident is er 1 te veel. Maar als je het bekijkt van wat er allemaal bij komt kijken, welke kosten er zijn aan de infrastructuur dan moet je gewoon de afweging maken.
Opnieuw, er zijn 540 dodelijkse slachtoffers in het verkeer per 30 dagen. https://statbel.fgov.be/nl/themas/mobiliteit/verkeer/verkeersongevallen
We nemen maatregelen maar ook daar blijft het een afweging tussen de kost van de infrastructuur en de incidentrate. Wat ik wel nog zie gebeuren is dat men bij die 46 ongevallen gaat kijken of er uitschieters zijn in de locatie over de jaren heen en dan eventueel zegt van, enkel op die locatie doen we een extra inspanning.
Maar op alle 1650 overwegen... dat zie ik echt niet gebeuren. Of zoals ik gezegd heb er moet iemand bereid zijn om nu en in de toekomst miljoenen euro's te vinden puur en alleen hiervoor.
Ik denk het niet. Maar bon wie ben ik.

Volgens mij is het probleem ook dat er te veel overwegen zijn waar je zijstraten, wegversmallingen, geparkeerde auto's e.d. hebt. Waardoor je met zo'n lang gevaarte zoals een bus kan pech hebben dat je plots moet stoppen halfweg een overweg en dan stilvalt. Veel overwegen liggen ook dikwijls midden in een stad of dorpskern.
Idd, bij ons in de buurt is er een overweg met een fietspad die langs de spoorweg rijdt.
Ongelofelijk hoeveel mensen nul verkeersinzicht hebben en hun voorrang afstaan aan fietsers terwijl er dus auto’s op de spoorweg stilstaan door die actie.

En daarom gaf ik de uitleg die ik gaf. 0 incidenten bestaan niet. En al de rest is een afweging die je als maatschappij maakt.
Tuurlijk hoeven we niet te blijven investeren tot we aan 0 incidenten zitten, maar de kosten zijn nu véél hoger dan die 33 miljoen die zo'n investering, los van softwarekost (die echt neit zoveel is, lijkt me) zal kosten.
Desondanks :
1650 overgangen, 365 dagen in een jaar. 1440 uren in een dag. Waarbij we dus 46 ongevallen hebben gehad in een totaal jaar.
Dat is een percentage van 0.000053 per uur per overweg. Of 0.0076% per dag.

Al zou het nog logischer zijn om te kijken naar het aantal keer dat zo'n overweg op een dag open en dicht gaat en het in functie daarvan berekenen. Maar 46 is dan echt niet zo veel. Ja, elk incident is er 1 te veel. Maar als je het bekijkt van wat er allemaal bij komt kijken, welke kosten er zijn aan de infrastructuur dan moet je gewoon de afweging maken.

Je hoeft ook niet élke overweg te beveiligen. Als ik de overwegen in Ieper bvb neem, dan zijn er al 2 vlak bij het station waar het probleem zich al minder stelt, wegens te dicht bij het station (daar kan de beveiliging op een andere manier, wegens tragere treinen). En dan hebben ze, terecht, onlangs enkele overwegen afgesloten. Ook nog één andere is niet nuttig, omdat die maar uitweg geeft naar 1 woning.

Dus zeker met je eens dat het niet op alle wegen moet. Maar gezien het vaker gebeurt met bussen of zwaardere camionnettes gebeurd (wegens niet versleepbaar door mensen?), lijkt het me nuttig om het vooral op de assen te doen waar veel zwaarder verkeer rijdt (of waar er bvb een niveauverschil is). Gewoon al omdat de impact van de botsing daar zwaarder is.

Idd, bij ons in de buurt is er een overweg met een fietspad die langs de spoorweg rijdt.
Ongelofelijk hoeveel mensen nul verkeersinzicht hebben en hun voorrang afstaan aan fietsers terwijl er dus auto’s op de spoorweg stilstaan door die actie.

Gelijk hier. Een overweg en net er voorbij een fietspad links (overgegaan in een gewone weg op het einde) en een baan van rechts.
En voorbij de spoorweg heb je wegversmallingen en staat het verkeer al dikwijls eens stil. Lijkt mij niet gemakkelijk voor een bus om altijd volledig over te geraken. In feite ook niet voor niks dat de baan over de overweg voorrang heeft.

Tuurlijk hoeven we niet te blijven investeren tot we aan 0 incidenten zitten, maar de kosten zijn nu véél hoger dan die 33 miljoen die zo'n investering, los van softwarekost (die echt neit zoveel is, lijkt me) zal kosten.
Als je die software zelf ontwikkelt dan kan dat meevallen. Als je die softwarepakketten gebruikt die er op de markt zijn dan ga je nog verschieten. Pure visualisatie valt nog mee. Zodra je echter begint met triggers, programmatie en analyse gaat dat snel omhoog. Houdt er ook rekening mee dat deze licentiekost per camera is.

Er zijn softwarepakketten waar er geen jaarlijks licentiemodel achter steekt. Maar de markt is daar enorm eng in. En dan moet die ook nog expliciet hetgeen jij nodig hebt ondersteunen of dit willen aanpassen zodanig dat het dit ondersteunt.
Het kan hé, daar niet van. Maar de kosten kunnen zeer snel oplopen.

Voor de rest weet ik niet wat die kosten zijn aan de overheid. Het enige dat ik weet is dat er verzekeringen zijn die tussenkomen. Ik denk niet dat de verzekering even gaat zeggen van hier is 33 miljoen zodanig dat we die risico's kunnen beperken door die maatregelen te nemen.

Dus zeker met je eens dat het niet op alle wegen moet. Maar gezien het vaker gebeurt met bussen of zwaardere camionnettes gebeurd (wegens niet versleepbaar door mensen?), lijkt het me nuttig om het vooral op de assen te doen waar veel zwaarder verkeer rijdt (of waar er bvb een niveauverschil is). Gewoon al omdat de impact van de botsing daar zwaarder is.

Ik zou voorlopig niets doen. Ik zou wel een analyse doen van de locaties waar dit voorvalt. En dan zien of er ergens locaties zijn die in het oog springen. Net zoals we ook doen met de rest van onze verkeersveiligheid. Die zou ik dan eens nakijken of we niets kunnen voorzien waarmee die melding kan gegeven worden.
Maar zelfs dan nog moet dit bekeken worden in functie van welke mogelijkheid men nog heeft als dat order gegeven wordt om die overweg te sluiten en na 20 - 30 seconden (sluitingsmoment bareel) is er gemeld dat er nog een wagen/camionet/bus op de overweg staat of die trein nog kan vertragen of tot stilstand komen op een veilige en correcte manier.
Ik heb verhalen gehoord dat je daar naar mag fluiten. Ik weet het niet. Als het niet meer mogelijk is, is de volledige discussie nutteloos en is het een risico dat je moet accepteren. Net zoals zoveel andere risico's in ons dagdagelijks leven.

Als je die software zelf ontwikkelt dan kan dat meevallen. Als je die softwarepakketten gebruikt die er op de markt zijn dan ga je nog verschieten. Pure visualisatie valt nog mee. Zodra je echter begint met triggers, programmatie en analyse gaat dat snel omhoog. Houdt er ook rekening mee dat deze licentiekost per camera is.
die software bestaat zelfs in open software, zie bvba frigate. Zo moeilijk zal dat niet zijn.
.
Maar zelfs dan nog moet dit bekeken worden in functie van welke mogelijkheid men nog heeft als dat order gegeven wordt om die overweg te sluiten en na 20 - 30 seconden (sluitingsmoment bareel) is er gemeld dat er nog een wagen/camionet/bus op de overweg staat of die trein nog kan vertragen of tot stilstand komen op een veilige en correcte manier.
Ik heb verhalen gehoord dat je daar naar mag fluiten.
Een overweg moet niet gesloten worden, he, het gaat over een al dan niet automatisch stopsignalen aan treinen geven. De slagbomen hoeven daarvoor (in theorie) niet te stoppen.

die software bestaat zelfs in open software, zie bvba frigate. Zo moeilijk zal dat niet zijn.
Een overweg moet niet gesloten worden, he, het gaat over een al dan niet automatisch stopsignalen aan treinen geven. De slagbomen hoeven daarvoor (in theorie) niet te stoppen.

1) Alles bestaat in open software. Maar ik ken weinig overheden, met uitzondering van de gemeente Antwerpen die geld gooien naar interne ontwikkelaars, die open software gebruiken en dergelijke zaken in eigen beheer ontwikkelen/aanpassen of...
Ik ga niet zeggen dat het niet zou kunnen als je als entiteit hiervoor de structuur voorziet. Wat je als europa perfect zou kunnen doen natuurlijk, 1 softwarepakket voor overheden in eigen beheer ontwikkelen om dan in alle landen te gebruiken zonder licentiesystemen. Waarbij Europa het up to date zou houden en waar nodig aanpassen. Dat zou nu eens een voorbeeld zijn van schaalvoordelen waar ik blij zou zijn dat europa zou tussenkomen. Exact hetzelfde voor smartschool en whatever.
Het is ook niet alsof men bij de overheid Linux gebruikt of zo.

2) neen was gewoon een voorbeeld. Ik wilde gewoon het voorbeeld van de sluiting van de bareel gebruiken als tijdspanne waarmee je de verificatie/analyse moet doen om te bepalen welke actie je onderneemt. Niet dat die al effectief dicht moet zijn. Maar gewoon dat je wat tijd moet geven voor je de detectie doet op de overweg en voordat je het signaal doorgeeft. Je hebt geen minuten op dat moment voordat die trein aan zijn normale snelheid daar passeert.

Allez als dat gewoon een simpele aanwezigheidsensor is van 50€ en wat bekabeling. Doen zou ik zo zeggen. Maar dat is spijtig genoeg niet het geval in dit geval. dit type van sensoren werkt nu eenmaal niet voor zo'n overweg https://sensorpartners.com/toepassingen/voertuigdetectie-slagbomen/ Daarom dat ik sprak over de Lidar. Aangezien dat een gevorderde versie van een AIB sensor is.

Je zou dan kunnen zeggen we zetten een drukknop. Wat relatief goedkoop is. En dan ga je zitten met belletje trek fenomenen. Gegarandeerd. Waarbij de hoofdverantwoordelijke in het seinhuis (om het GDPR vriendelijk te houden) alles moet laten vallen en dat beeld moet gaan oproepen op de visualisatiepc. Om te verifiëren wat er eigenlijk aan de hand is, om dat te gaan identificeren op basis van de camerabeelden en dan actie te ondernemen.

Je zou dan kunnen zeggen we zetten er iets van videofoon of videodeurbel. Maar dat gaat een gelijkaardig probleem hebben. En weinig meerwaarde.
Het enige verschil met een telefoon is dat je die nummer niet moet weten. Maar waarom zou je enorme infrastructuurwerken doen als je gewoon met een sensibilisering in een wereld waar quasi iedereen en zijn kat een GSM heeft exact dat kan doen met een beperkter risico op het belletje trek fenomeen.

Op het moment dat je van plan bent om 33 miljoen te spenderen aan de veiligheid van de overwegen, dan lijkt het mij logischer te zijn dat je dat mee inschakelt in het sensor gegeven dat waelvis heeft omschreven. zodanig dat ofwel de trein al automatisch zijn snelheid beperkt tot 20km/h of dat de conducteur weet dat hij dit moet doen.
Ik heb geen idee hoeveel incidenten aan overwegen er zo zijn. Maar mijn eerste gedachte zou zijn dat dit eerder een uitzondering is en dat 33 miljoen spenderen voor iets dat once in a blue moon gebeurt. Dat er misschien andere noden zijn (zoals extra treinen,...).
Er staan blijkbaar al camera's op heel veel overwegen. Kan dat beeld niet gewoon via 5G naar een extra schermpje in de treincockpit gestreamd worden? Dan ziet de treinbestuurder zelf of de volgende overweg vrij is of niet. Of is mobiel internet ontvangst in de trein niet betrouwbaar genoeg?

Heb jij al ooit de trein genomen in Vlaanderen? Hele grote stukken, o.a. tussen Diest en Hasselt of tussen Aarschot en Brussel waar 4G, laat staan 5G volstrekt onbetrouwbaar is.

Plus ik heb nog nooit met een trein gereden, maar kan me inbeelden dat het niet ideaal is om de treinbestuurder nog een extra beeld te laten analyseren, in plaats van gewoon een alarm dat afgaat ten gevolge van een geblokkeerde overweg.

Er staan blijkbaar al camera's op heel veel overwegen. Kan dat beeld niet gewoon via 5G naar een extra schermpje in de treincockpit gestraald worden? Dan ziet de treinbestuurder zelf of de volgende overweg vrij is of niet. Of is mobiel internet ontvangst in de trein niet betrouwbaar genoeg?

Is allemaal zo eenvoudig niet. Het is nu eenmaal geen 1 -> 1 verbinding maar een n -> n verbinding. Dus dat moet passeren via een beheersysteem. En elk schermpje moet dan een client zijn op dat systeem ( onbeperkt aantal cliënten = de duurste abonnementsvorm of duurste one shot lifetime licentie of een open systeem in eigen beheer geprogrammeerd om dat allemaal te doen + personeel om het in bedrijf te houden en problemen op te lossen). En je moet er dan ook nog voor zorgen dat er een manier is om ervoor te zorgen dat op het moment van de overweg je naar het juiste beeld aan het kijken bent en niet dat van een andere overweg. Als dat maar 1 overweg was en 1 trein dan ging dat zonder problemen. Maar dat is dus niet het geval. Je zou kunnen zeggen ik noem het Ieper 1, Ieper gesloten A en Ieper gesloten B... maar dan moet je als conducteur dan nog zelf het juiste beeldje selecteren. Of je moet het volledig gaan integreren in uw spoorwegbeheersysteem (en dan mag je een paar nullen gaan bijzetten in de kostprijs).
Daarnaast heb je dan de GDPR die moeilijk doet of kan doen. Want dit wil zeggen dat je elke conducteur toegang moet geven tot alle beelden.

Met een videofoon heb je tenminste de oproepknop en de opneemknop om te zeggen van enerzijds ik stuur en op de andere kant ik neem op en kijk naar het beeld voor de oproep. Maar ook daar zit een volledig beheersysteem achter dat gemaakt is.
Allez technisch kan dit theoretisch allemaal. En misschien is er een commercieel pakket dat dit zou kunnen. Maar het zal een paar stappen boven de capaciteiten van het ring systeem of een simpel camerasysteem zijn. Allez je kan dat wel doen met een simpel camerabeheerplatform. Maar het moeilijkste en onbetrouwbaarste deel gaat die 4G connectie zijn. Juist doordat 4G niet over het volledige land gedekt is (treinen zijn niet overal gedekt) en 5G verbetert dat bij mijn weten niet. Die verhoogt de capaciteit van het netwerk, maar je hebt wel meer zenders nodig als ik mij nog goed herinner. En de benodigde bandbreedte niet klein is. Waardoor die kost ook niet klein gaat zijn. En het feit dat het niet gebruiksvriendelijk is zie probleem ieper 1 etc.

Het goedkoopste, makkelijkste en meest efficiënte is gewoon hetgeen men heeft uitgerold. Camerabeeld om incidenten achteraf te verifëren of voor de rechtbank te brengen. En het meldsysteem om bij een incident zeer snel te reageren. Het enige dat er moet gebeuren is dat de bevolking die reflex moet hebben om dat contact te maken zodra het gebeurt ipv te beginnen met filmen.

Ofwel moet je iets voorzien waarbij het geïntegreerd zit in een low tech oplossing (alarm signaal/lampje blokkage). Maar dat wil zeggen aanpassingen aan de infrastructuur van infrabel, aanpassing aan de treinen die rijden, en programmatie om dat allemaal juist te laten werken. En die lowtech oplossing is en blijft gewoon moeilijk. Aangezien het systeem dat er nu staat geen enkele verbinding naar binnen in de trein heeft en puur low tech timer en contact oplossingen zijn. Wat om eerlijk te zijn in vergelijking met camerasystemen goedkoop en makkelijk is om uit te rollen en achteraf bij problemen op te lossen.

Laatst bewerkt:

Het probleem is gewoon dat die stickers aan overwegen algemeen niet gekend zijn. Ik weet niet hoe lang dat al bestaat maar ik ken die pas sinds een jaar of zo. Van op een EHBO cursus. Men zou daar eens een deftige campagne rond moeten doen.

Terug
Bovenaan