Vrije meningsuiting in België is niet onbeperkt en academische vrijheid gaat ook maar zover de antidiscriminatiewetgeving en deontologische code van de universiteit het toelaat. Een professor die zijn werk goed doet maar op sociale media de holocaust ontkent of stelt dat zwarte mensen minderwaardig zijn, zal daar wel degelijk strafrechtelijke gevolgen (en beroepsgevolgen) van ondervinden.
Maar wat je nu geeft als voorbeeld is een strafbaar feit, negationisme is strafbaar. Dus dat is geen mening en valt dus niet onder vrije meningsuiting.
Maar dat is hier in deze zaak toch ook niet aan de orde? Er is hier toch geen sprake van negationisme.
Ik heb die man zijn studies niet gelezen. Ik heb er ook geen interesse in. Het is niet mijn metier.
Maar daarom kan het niet een interessante these zijn om te onderzoeken, omdat het controversieel is mag het daarom niet onderzocht worden.
Ik zeg het er lopen allerlei mensen met allerlei meningen en opvattingen rond die jong volwassen en studenten begeleiden.
In een beperkte mate zal er wat beïnvloeding zijn ja. Maar je hebt nog altijd je eigen normen waarden.
Leuk dat er verschil zit in intelligentie tussen rassen, maar daarom kan de persoon die recht over mij zit niet capabel zijn. Positieve discriminatie op dat vlak, zolang het verdedigbaar, eerlijk en serieus blijft zie ik geen groot probleem in.
Want dat is het ook, je hebt een resultaat van een onderzoek en dan heb je de conclusies en de acties die daaruit voortvloeien.
Je framed het als “vrije meningsuiting vs bestraffen”, maar dat is het punt niet echt... Het gaat over welke onderzoeksvragen en kaders een universiteit legitimeert. Dat is een academische keuze, geen juridische. De “gevoelige vraag dus moeten we ze onderzoeken” redenering vind ik ook maar zwak. Je kan eender welke ideologisch geladen vraag academisch formuleren en er een project rond bouwen, dat maakt het nog geen sterke of wenselijke onderzoeksrichting.
Niet elke gevoelige vraag moet daarom onderzocht worden. Maar net omgekeerd mag het feit dat het gevoelig is niet betekenen dat het niet onderzocht mag worden.
Als er legitiem een meerwaarde of nood is aan wetenschappelijk inzicht in bepaalde vraagstukken, dan is het legitiem dat dit onderzocht wordt. Ook al gaat het over een gevoelige onderzoeksvraag.
In het voorbeeld van het project over het liberaal project binnen een maatschappij waarvan het merendeel van de deelnemers anti-liberaal zijn, lijkt me dat in onze huidige context een legitieme onderzoeksvraag. Bewijze ook het feit dat het project op de rails werd gezet.
Wenselijkheid is ook iets wat moeilijk is. De beste onderzoeksvragen zijn diegene die unaniem in het voordeel zijn van iedereen. Maar legio onderzoeksvragen die wenselijk zijn, maar waar niet iedereen unaniem voordeel uit haalt of voorstander van is.