Absurdistan in België

JPV

Crew Member
Crowdfunder FE
Een topic die ik graag sterk gemodereerd zie, maar waar je alles kan aangeven wat, ook voor mensen die je politieke mening niet delen, nogal absurd overkomen doordat ze zo in detail geregeld zijn.

Mijn voorbeeld:

Dat België sterke taalwetgeving heeft is algemeen gekend en op zich verklaarbaar. Dat de aankondigingen in een station ook duidelijk geregeld zijn, is dan ook verklaarbaar. De taal is altijd de taal van de regio. Maar wat dan met Brussel?

Wel, in alle Brusselse stations wordt alles in 2 talen omgeropen. Maar in welke taal dan wel het eerst? Daarvoor heeft men een lijstje:

In Sint-Agatha-Berchem, Bockstael, Boondaal, Bordet, Bosvoorde, Brussel-Congres, Brussel-Noord, Brussel-West, Evere, Haren, Haren-Zuid, Jette, Meiser, Schaarbeek, Simonis en Watermaal, wordt eerst in het Nederlands en vervolgens in het Frans omgeroepen.
In Brussel-Kapellekerk, Brussel-Luxemburg, Brussel-Schuman, Brussel-Zuid, Delta, Etterbeek, Merode, Sint-Job, Ukkel-Kalevoet, Ukkel-Stalle, Vorst-Oost, Vorst-Zuid en Ganzenvijver, wordt eerst in het Frans en vervolgens in het Nederlands omgeroepen.

Oei, er ontbreekt nog eentje: Brussel-Centraal. Daar wordt tijdens de even jaartallen eerst in het Nederlands en tijdens de oneven jaartallen eerst in het Frans omgeroepen. Kwestie van het eenvoudig te maken.

Gaat op termijn het Nederlands niet verdwijnen in Brussel?
Je moet eens proberen een dagje in Brussel rond te lopen en enkel Nederlands te spreken. Je wordt beantwoord in het Engels of Frans.

Je moet eens proberen een dagje in Brussel rond te lopen en enkel Nederlands te spreken. Je wordt beantwoord in het Engels of Frans.
Dat lijkt me een beetje zoals de uitbreiding van Brussel: onbespreekbaar :unsure:

Uiteindelijk heb je wel nog een groot deel pendelaars. Ik merk ook van mijn expat-kennissen en mijn vrouw haar cursus Nederlands als 2de taal dat er wel heel wat anderstaligen Nederlands leren. Dit ook omdat vanaf een bepaald taalniveau je officieel Nederlandstalig bent en zo voorrang kan krijgen in Nederlandstalige kinderopvang en scholen. Een Spaanse ex-collega van mij, met Vlaamse man, heeft zo de hele problematiek van plaatstekort in Brusselse scholen kunnen omzeilen.

Soit, om on-topic te blijven op vlak van absurditeiten:

Subsidies voor wetenschappelijk onderzoek, die diensten (FWO, Vlaio) zijn ook Vlaams (aan Franstalige zijde heb je bv. FNRS). Dit zorgt voor de absurde situatie dat het vaak even makkelijk of makkelijker is om samen te werken met een buitenlandse partner dan met een over de taalgrens. Er zijn ook maar een beperkt aantal programma's om met Franstalige universiteiten samen te werken.

En hierbij aansluitend, ik heb een doctoraatsstudente die aan de ULB heeft gestudeerd en doctoreert als bursaal van het FWO. Dat dossier had dezelfde complicaties als een buitenlandse studente, want "niet Vlaams".

Laatst bewerkt:
Maar dan die enige keer dat ik mijn best deed om in Brussel in het Frans te spreken en ik merkte dat de andere moeite had terug te praten, bleek het ne Vlaming te zijn! (Ja echt :))

Oei, er ontbreekt nog eentje: Brussel-Centraal. Daar wordt tijdens de even jaartallen eerst in het Nederlands en tijdens de oneven jaartallen eerst in het Frans omgeroepen. Kwestie van het eenvoudig te maken.
Centraal = Neutraal = als je niet wisselt om de zoveel tijd dan ist discriminatie en das strafbaar :)

Nog eentje:

Rond de jaren 2000 werd in Vlaanderen de zorgkas ingevoerd. Een extra verzekering die deels verplicht is, maar voor sommige vrijwillig is. En ook voor sommigen niet mogelijk is.

Hoe zit dit?
- Wie in Vlaanderen (gewest) woont, MOET die zorgkas betalen
- Wie in Brussel woont, kan er voor kiezen om dat al dan niet te betalen (wat interessant kan zijn als je ouder bent)

Europa was het hier echter niet mee eens, omdat sociale verzekering niet mag afhangen van waar je woont, maar (eenvoudig gezegd) wel van waar je werkt. Europa trok ook naar de rechter hiervoor en kreeg gelijk.
Wallonië was hier ook niet eens met Vlaanderen, want dat betekende dat Walen zich niet konden aansluiten én Brusselaars meer voordeel hadden om zich als "Vlaming" te indentificeren.

Oplossing voor Vlaanderen:
We laten doe dat wie BUITENLANDER is, maar voor een bedrijf in Vlaanderen OF Brussel werkt, ook zich kan aansluiten (op vrijwillige basis). Een Waal die in Vlaanderen werkt? How how, die mag zich niet aansluiten.

Dus, als je in Brussel werkt kan je de volgende situatie hebben:
- jij (woonachtig in Hoeilaart) moet de zorgverzekering betalen
- je collega die woont in je buurgemeente Watermaal-Bosvoorde, mag zelf kiezen
- je collega die uit Rijsel komt, mag ook kiezen
- je collega die woont langs de andere kant van de wereld in Peru, mag ook kiezen
- je collega die woont in je buurgemeente Waterloo, kan dit niet kiezen

da's toch ook maar iets dat ze al minstens 30 jaar roepen, maar waar uiteindelijk niet veel van aan is, tbh.

da's toch ook maar iets dat ze al minstens 30 jaar roepen, maar waar uiteindelijk niet veel van aan is, tbh.
Oei? 30 jaar geleden werd je nochtans vaker door echte Brusseleirs in het Frans en Brussels (mooi Nederlands kan je dat niet noemen :tongue:) aangesproken of geholpen. En pakweg 50 jaar geleden nog meer. Dus jawel, dat Vlaams-Brussels verdwijnt gewoon compleet, generatie na generatie.

Op de VUB verdeelden ze kaartjes van de campus waar de ULB gebouwen niet op stonden, enkel witte vlekken. Een spaanse collega van me die daar op erasmus was, vond dit een highlight van Absurdistan .

Oplossing voor Vlaanderen:
We laten doe dat wie BUITENLANDER is, maar voor een bedrijf in Vlaanderen OF Brussel werkt, ook zich kan aansluiten (op vrijwillige basis). Een Waal die in Vlaanderen werkt? How how, die mag zich niet aansluiten.

Dus, als je in Brussel werkt kan je de volgende situatie hebben:
- jij (woonachtig in Hoeilaart) moet de zorgverzekering betalen
- je collega die woont in je buurgemeente Watermaal-Bosvoorde, mag zelf kiezen
- je collega die uit Rijsel komt, mag ook kiezen
- je collega die woont langs de andere kant van de wereld in Peru, mag ook kiezen
- je collega die woont in je buurgemeente Waterloo, kan dit niet kiezen
Afaik kan het nog net iets absurder, maar geen idee of ze die laatste rechtspraak momenteel ook implementeren:

je collega die in Waterloo woont, maar ooit in Nederland gewerkt heeft, mag wel kiezen...

Op de VUB verdeelden ze kaartjes van de campus waar de ULB gebouwen niet op stonden, enkel witte vlekken. Een spaanse collega van me die daar op erasmus was, vond dit een highlight van Absurdistan .
Dat zal nu wel minder zijn aangezien de banden terug worden aangehaald. Er is ook het verhaal dat om de Triomflaan over te steken (toch een drukke weg) er jaren geen oversteekplaats was aan de VUB campus. Grondgebied Oudergem en toevallig een FdF-burgemeester. Ik spreek nu over begin jaren '90.
Als ik mijn vader (politie-agent in Wemmel tot eind jaren '90) zijn verhalen over 'communautaire kwesties' in rekening neem waren dat soort absurditeiten/mensenkloterijen toen toch vaker het geval. Nagels op de weg gooien wanneer de (pro-Vlaamse) Gordel passeerde en dat soort zaken.

Meer on-topic, volgens mij kan je nog altijd een Erasmus doen over de taalgrens. Buitenland, weet je.

Laatst bewerkt:
Een topic die ik graag sterk gemodereerd zie, maar waar je alles kan aangeven wat, ook voor mensen die je politieke mening niet delen, nogal absurd overkomen doordat ze zo in detail geregeld zijn.

Mijn voorbeeld:

Dat België sterke taalwetgeving heeft is algemeen gekend en op zich verklaarbaar. Dat de aankondigingen in een station ook duidelijk geregeld zijn, is dan ook verklaarbaar. De taal is altijd de taal van de regio. Maar wat dan met Brussel?

Wel, in alle Brusselse stations wordt alles in 2 talen omgeropen. Maar in welke taal dan wel het eerst? Daarvoor heeft men een lijstje:

In Sint-Agatha-Berchem, Bockstael, Boondaal, Bordet, Bosvoorde, Brussel-Congres, Brussel-Noord, Brussel-West, Evere, Haren, Haren-Zuid, Jette, Meiser, Schaarbeek, Simonis en Watermaal, wordt eerst in het Nederlands en vervolgens in het Frans omgeroepen.
In Brussel-Kapellekerk, Brussel-Luxemburg, Brussel-Schuman, Brussel-Zuid, Delta, Etterbeek, Merode, Sint-Job, Ukkel-Kalevoet, Ukkel-Stalle, Vorst-Oost, Vorst-Zuid en Ganzenvijver, wordt eerst in het Frans en vervolgens in het Nederlands omgeroepen.

Om echt eerlijk te zijn moet er voor Centraal ook nog geswitcht worden om de 8 jaar ofzo.
Want nu gaat het Nederlands met alle schrikkeldagen lopen. Als die regeling 40 jaar in voege is, heeft het Nederlands 10 extra dagen gehad :o

Wel, in alle Brusselse stations wordt alles in 2 talen omgeropen. Maar in welke taal dan wel het eerst?
Je moet ook eens op de stickers in de trein letten. Zul je zien dat er versies bestaan met het Nederlands bovenaan, en met het Frans bovenaan. En die worden dan afwisselend geplaatst.

Oei? 30 jaar geleden werd je nochtans vaker door echte Brusseleirs in het Frans en Brussels (mooi Nederlands kan je dat niet noemen :tongue:) aangesproken of geholpen. En pakweg 50 jaar geleden nog meer. Dus jawel, dat Vlaams-Brussels verdwijnt gewoon compleet, generatie na generatie.
het feit dat het vroeger zo was, is geen bewijs dat het nu niet zo is he ;) De lucht was vroeger blauw, wilt niet zeggen dat ze nu paars is.
ik dacht dat ook, dat je in Brussel enkel in het Frans terecht kon. tot ik in Brussel een pitta wou bestellen, en ze mij in't Vlaams zeiden dat ik het ook gewoon in het Vlaams kon zeggen hoor.
er wonen gewoon veel meer Nederlandstaligen in Brussel rond dan bepaalde mensen zouden durven toe geven.

Terug
Bovenaan