Academy Awards 2025 (Oscars)

FlyingHorseman

Well-known member
Het is weer zover, filmvrienden. Omdat het centrale punt van de Amerikaanse filmindustrie helaas (nog steeds) in lichterlaaie staat, werden de oscarnominaties even uitgesteld maar zonet zijn ze toch bekend gemaakt.

Tijd om te discussiëren over de films waarvan de studio's het meeste geld in de zakken gestoken hebben van kansloze industriemensen die amper een film van 2u kunnen uitzitten, laat staan er een mening over vormen die beter is dan die van u of ik.

Overzicht van alle nominaties via CNN.
Een paar van de belangrijkste categorieën:

Beste film
Anora
The Brutalist
A Complete Unknown
Conclave
Dune: Part Two
Emilia Pérez
I'm Still Here
Nickel Boys
The Substance
Wicked

Beste regisseur
Sean Baker, "Anora"
Brady Corbet, "The Brutalist"
James Mangold, "A Complete Unknown"
Jacques Audiard, "Emilia Pérez"
Coralie Fargeat, "The Substance"

Beste acteur hoofdrol
Adrien Brody, "The Brutalist"
Timothée Chalamet, "A Complete Unknown"
Colman Domingo, "Sing Sing"
Ralph Fiennes, "Conclave"
Sebastian Stan, "The Apprentice"

Beste actrice hoofdrol
Cynthia Erivo, "Wicked"
Karla Sofía Gascón, "Emilia Pérez"
Mikey Madison, "Anora"
Demi Moore, "The Substance"
Fernanda Torres, "I'm Still Here"

Beste acteur bijrol
Yura Borisov, “Anora”
Kieran Culkin, “A Real Pain”
Edward Norton, “A Complete Unknown”
Guy Pearce, “The Brutalist”
Jeremy Strong, “The Apprentice”

Beste actrice bijrol
Monika Barbara, “A Complete Unknown”
Ariana Grande, “Wicked”
Felicity Jones, “The Brutalist”
Isabella Rossellini, “Conclave”
Zoe Saldaña, “Emilia Pérez”

Ik ben geen fan van (de meeste) biografische films dus The Apprentice vond ik zozo, hoewel Stan daar echt wel goed in was. Minder een verzameling van gekende trekjes van een bekend persoon zoals dat meestal gaat. Zijn rol in A Different Man is me meer bij gebleven maar dat is misschien vooral omdat die film veel beter is.

Ik kijk nu vooral er naar uit om Emilia Pérez te zien omdat die film zeer uiteenlopende reacties uitlokt. Heb er al wat vernietigende reviews van gezien. En The Brutalist uiteraard, de film waarmee Brady Corbet eindelijk de verwachtingen van z'n twee vorige pogingen lijkt waar te maken.

ik heb niet echt voorkeuren voor bepaalde nominaties. Anora mag van mij beste film winnen en Mikey Madison beste actrice.

Woof zeg, toch wel rare (en ook best zwakke) lijst imo.
Grote snub naar Nosferatu imo, die mocht er een stuk meer hebben dan enkel cinematografie (die hij mag winnen), makeup, en costumes... bvb best dir, best actress & actor, best movie,
Ook geen Challengers vind ik verassend.
En de brede inclusie van The Substance vind ik dan ook verrassend.

Niet verwacht dat Sebastian Stan een nominatie ging krijgen voor The Apprentice. Ik had een paar keer gelezen dat die rol in deze tijden een beetje carriéremoord was en een oscarcampagne zo goed als uitgesloten. Hij verdient het inderdaad meer voor A Different Man maar al bij al een terechte nominatie als je kijkt naar beide films.

Woof zeg, toch wel rare (en ook best zwakke) lijst imo.
Grote snub naar Nosferatu imo, die mocht er een stuk meer hebben dan enkel cinematografie (die hij mag winnen), makeup, en costumes... bvb best dir, best actress & actor, best movie,
Ook geen Challengers vind ik verassend.
En de brede inclusie van The Substance vind ik dan ook verrassend.
Damn zelfs geen original score nominatie voor Challengers, heerlijke soundtrack van Trent Reznor & Atticus Ross. Misschien wel de grootste snub van allemaal. Nosferatu moet ik nog zien maar die van de Academy houden totaal niet van horror (en komedie) dus waarschijnlijk was het te veel van het goede om die naast The Substance te nomineren.

Ik ga akkoord dat dit niet zo'n sterk jaar lijkt te zijn. Conclave is een degelijke thriller maar niet meer dan dat. Ook gek dat Isabella Rosselini voor die film genomineerd is terwijl ze pakweg 50 seconden te zien was, maar Margaret Qualley dan weer niet voor The Substance. Emilia Pérez hierboven dus al besproken, A Complete Unknown lijkt me niet zo speciaal en Wicked lijkt me een CGI nachtmerrie van een musical. Geen mening over I'm Still Here en Nickel Boys, ga die wel proberen te zien uiteraard (het boek van die laatste was alvast heel goed).

Leuke Succession reünie bij beste mannelijke bijrol, wel.

edit: ook net iemand op Reddit James Mangold zien omschrijven als "het fijne glas koud tapwater onder de regisseurs" lol.

Damn zelfs geen original score nominatie voor Challengers, heerlijke soundtrack van Trent Reznor & Atticus Ross. Misschien wel de grootste snub van allemaal. Nosferatu moet ik nog zien maar die van de Academy houden totaal niet van horror (en komedie) dus waarschijnlijk was het te veel van het goede om die naast The Substance te nomineren.

Ik ga akkoord dat dit niet zo'n sterk jaar lijkt te zijn. Conclave is een degelijke thriller maar niet meer dan dat. Ook gek dat Isabella Rosselini voor die film genomineerd is terwijl ze pakweg 50 seconden te zien was, maar Margaret Qualley dan weer niet voor The Substance. Emilia Pérez hierboven dus al besproken, A Complete Unknown lijkt me niet zo speciaal en Wicked lijkt me een CGI nachtmerrie van een musical. Geen mening over I'm Still Here en Nickel Boys, ga die wel proberen te zien uiteraard (het boek van die laatste was alvast heel goed).

Leuke Succession reünie bij beste mannelijke bijrol, wel.

edit: ook net iemand op Reddit James Mangold zien omschrijven als "het fijne glas koud tapwater onder de regisseurs" lol.
Een beetje een rare take want bv alle locaties in Wicked zijn gebouwde sets, en de CGI dat erin zat viel best goed mee vond ik.

Hopelijk wint Cynthia Erivo een Oscar want dat zou haar EGOT compleet maken.

Een beetje een rare take want bv alle locaties in Wicked zijn gebouwde sets, en de CGI dat erin zat viel best goed mee vond ik.

Hopelijk wint Cynthia Erivo een Oscar want dat zou haar EGOT compleet maken.
Ha da’s wel cool dan, praktische effecten zijn altijd leuker. Ik baseerde me op wat stills die ik gezien had en die zagen er wat raar uit.

Ik ga ‘m wel ooit eens zien maar mijn mening over de film is waarschijnlijk minder waard aangezien ik doorgaans musicals nogal haat, op een drietal na ofzo. :unsure: Maar ik probeer alles een eerlijke kans te geven!

Ha da’s wel cool dan, praktische effecten zijn altijd leuker. Ik baseerde me op wat stills die ik gezien had en die zagen er wat raar uit.

Ik ga ‘m wel ooit eens zien maar mijn mening over de film is waarschijnlijk minder waard aangezien ik doorgaans musicals nogal haat, op een drietal na ofzo. :unsure: Maar ik probeer alles een eerlijke kans te geven!
Ja als je niet voor musicals bent, gaat het waarschijnlijk niets voor jou zijn :wink: Maar zelf wel fan van Wicked, sommige behind the scenes zijn wel zot. Zo hebben Cynthia Erivo en Ariana Grande alles live gezongen tijdens het filmen en hebben ze van hun film set dus ook een halve opnamestudio moeten maken, zelfs toen Cynthia Erivo door de lucht vloog bleef zij Defying Gravity nog loepzuiver zingen.

Geen Challengers??? Script, score, montage zou die gewoon los moeten winnen and no contest. Misschien ook bijrol voor Josh O'Connor.

The Brutalist nog niet gezien en Anora was geweldig, maar voor de rest, wat een sorry bunch is me dit...

Zwakke lijst, en gegeven de politieke context kan je al bijna voorspellen dat Hollywood bepaalde keuzes niet gaat maken op basis van verdienste maar op basis van een politiek anti-Trump signaal.

Geen Challengers??? Script, score, montage zou die gewoon los moeten winnen and no contest. Misschien ook bijrol voor Josh O'Connor.

The Brutalist nog niet gezien en Anora was geweldig, maar voor de rest, wat een sorry bunch is me dit...
Vreemd hoe extreem uiteenlopend de reacties op sommige films zijn. Zelf vond ik Challengers een compleet prul, die ik eerder voor Razzies dan voor Oscars zou nomineren. Emilia Perez, die het grootst aantal Oscar-nominaties heeft, wordt dan weer afgebrand op Letterboxd met een gemiddelde score van 2,4 op 5 - en 0 als meest voorkomende score. Ik heb hem net zelf gezien en vond hem wel oke.

Man wat een gezever en bullshit is dat nu weer moet, dit nu echt in iedere topic ?
Zo werkt het toch aldaar ? Kort door de bocht: de 'translobby' gaat Emilia Perez aanvinken. We kunnen ook aftellen tot er een film wordt gemaakt met Palestijnse regisseur en Joodse producer die de twee kanten van het Gaza verhaal belicht.

Zo werkt het toch aldaar ? Kort door de bocht: de 'translobby' gaat Emilia Perez aanvinken. We kunnen ook aftellen tot er een film wordt gemaakt met Palestijnse regisseur en Joodse producer die de twee kanten van het Gaza verhaal belicht.
nee zo werkt het niet iedere keer dat getroll moet dit in iedere topic, wat draagt dit bij aan dit topic niets buiten trolling

Parasite heeft ook beste picture gewonnen paar jaar geleden, meeste mensen hadden dit ook niet verwacht.

Het ironische aan de post hierboven is dat er effectief een blijkbaar erg goeie Palestijnse (en deels Noorse) documentaire, No Other Land, genomineerd is voor een Oscar, maar ondanks zeer goeie kritieken na vertoningen op diverse festivals, heeft die niet eens een distributeur gevonden in de VS. Allemaal schrik om hun handen er aan te verbranden.

De Academy probeert regelmatig de vinger aan de pols te houden, of het nu over politiek of maatschappelijke issues gaat. Zou me verbazen als ze een anti-Trump signaal gaan geven want naar verluidt hebben steeds meer mensen in de industrie wat schrik om zich over of tegen hem uit te spreken. Onlangs kwam bijvoorbeeld naar buiten dat Sebastian Stan geen collega vond om het Actors on Actors interview van Variety met hem te doen omdat alle agents het afketsten.

Soit, los van dit alles draait het sowieso niet echt om verdienste maar spelen er altijd naast lobbywerk veel factoren mee. Zoals bijvoorbeeld de Oscar die Scorsese won voor The Departed, die eigenlijk een troostprijs was voor de keren dat hij niet won.

Man wat een gezever en bullshit is dat nu weer moet, dit nu echt in iedere topic ?

Ik heb beleefd en to the point gereageerd. Voor mijn part moet de politieke discussie hier inderdaad niet, maar je kan minstens beleefd blijven en kijk qua taalgebruik ("gezever en bullshit") kan je voor beschuldigingen van troll-gedrag best eerst naar jezelf kijken.

Ik probeer alle Oscar genomineerde films (in de film) categorie te bekijken.
En ik zie een zwakke lijst (waarvan ik toegegeven een aantal films nog niet gezien heb, The Brutalist en Nickel Kids staan nog op de lijst) en idd ook een film die je wel al kan bekijken, meer om politieke redenen dan iets anders genomineerd is, want voor een film met 13 Oscar nominaties is dat één van de slechtste films die ik (deels) gezien heb (en van miserie heb afgezet). Contrasteer dat met topfilms uit het verleden die zoveel nominaties binnenhaalden en wel... tja, ik zoek naar oorzaken, en hier springt die nu éénmaal in het oog. The Academy is nu éénmaal de laatste decennia geëvolueerd van het lauweren van de topfilms, naar meer artistieke (op zich niet verkeerd) en meer politiek geladen films.
Netflix-gelobby zal overigens ook wel een rol spelen (net als Amazon een paar jaar terug) overigens, er speelt altijd meer.
Kijk gerust ook naar de povere Rotten Tomatoes Critic en Publieksscore daar, of IMDB. De film springt eruit in de verkeerde richting qua ratings ook daar, en zelfs bij critics (want gewone stervelingen tellen tegenwoordig vaak niet als ze negatief zijn, dan is het "review bombing").
Dan hoop ik nog eerder dat bijvoorbeeld Wicked (duidelijk de betere musical, ook al was die minder mijn ding), Anora (moderne Assepoester) of The Substance wint.

Je leest hier ook nog een ander voorbeeld van hoe Hollywood vatbaar is voor lobbywerk.
The Departed was idd zeker niet Scorsese's beste film, idd. Overigens niet alleen bij deze film, maar ook bij andere. That's it.
Verder zal ik er ook niet op ingaan.

Ik had ook graag een Nosferatu bij de genomineerden gezien, één van de grote snubs in deze lijst imho, maar voor horror en The Oscars valt dat te verwachten natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan