Academy Awards 2026 (Oscars)

Pegasus

Well-known member
Met de bekendmaking van de nominaties deze namiddag, is de oscar race nu officieel van start gegaan

Sinners heeft een record aantal nominaties binnen gehaald (16) , zal hij meer beeldjes binnen rijven dan eerder dit jaar bij de Golden Globes?
One Battle AFter another volgt met 13 nominaties
Er is, met casting, een nieuwe categorie bij gekomen (wat ik ten zeerste toejuich!

Overzicht van alle nominaties via CNN.

Een paar van de belangrijkste categorieën:

Best Picture
Bugonia
F1
Frankenstein
Hamnet
Marty Supreme
One Battle After Another
The Secret Agent
Sentimental Value
Sinners
Train Dreams

Best Director
Chloé Zhao, “Hamnet”
Josh Safdie, “Marty Supreme”
Paul Thomas Anderson, “One Battle After Another”
Joachim Trier, “Sentimental Value”
Ryan Coogler, “Sinners”

Best Actress in a Leading Role
Jessie Buckley, “Hamnet”
Rose Byrne, “If I Had Legs I’d Kick You”
Kate Hudson, “Song Sung Blue”
Renate Reinsve, “Sentimental Value”
Emma Stone, “Bugonia”

Best Actor in a Leading Role
Timothée Chalamet, “Marty Supreme”
Leonardo DiCaprio, “One Battle After Another”
Ethan Hawke, “Blue Moon”
Michael B. Jordan, “Sinners”
Wagner Moura, “The Secret Agent”

Best Actress in a Supporting Role
Elle Fanning, “Sentimental Value”
Inga Ibsdotter Lilleaas, “Sentimental Value”
Amy Madigan, “Weapons”
Wunmi Mosaku, “Sinners”
Teyana Taylor, “One Battle After Another”

Best Actor in a Supporting Role
Benicio Del Toro, “One Battle After Another”
Jacob Elordi, “Frankenstein”
Delroy Lindo, “Sinners”
Sean Penn, “One Battle After Another”
Stellan Skarsgard, “Sentimental Value”

Best Adapted Screenplay
Bugonia
Frankenstein
Hamnet
One Battle After Another
Train Dreams

Best Original Screenplay
Blue Moon
It Was Just an Accident
Marty Supreme
Sentimental Value
Sinners

Laatst bewerkt:
Ik vond Sinners zeker een leuke film om zien, maar met 16 nominaties lijkt het om een absoluut meesterwerk te gaan en dat is het nu zeker ook weer niet, imo.

Naar mijn gevoel zal ‘One Battle After Another’ toch met meer beeldjes gaan lopen.

Sinners gaat het meer moeten hebben van de audiovisuele categorieën.

Geen nominatie voor Joel Edgerton voor Train Dreams. Leek me nochtans zo’n ’typische’ Oscar-prestatie.

F1 bij Beste Film? Heb die film nog niet gezien maar zelfs dan zou ik met zekerheid durven zeggen... The fuck?

Tim Apple heeft precies nog wat glazen plaques in gouden houders aan de juiste mensen bezorgd.

Ik kan alleen iets over Weapons zeggen, want dat is de enige van het voorbije jaar die ik heb gezien uit dit lijstje.

Ik begrijp de push van Amy Madigan echt niet, was voornamelijk toch een rol die door make-up en costume design werd ingepikt? Als er iemand uit deze film toch genomineerd moest worden, dan eerder Julia Garner maar Actress in a Leading Role is natuurlijk nog een ander paar mouwen.

EDIT: Jurassic World Rebirth bij Best Visual Effects is waanzin.

F1 bij Beste Film? Heb die film nog niet gezien maar zelfs dan zou ik met zekerheid durven zeggen... The fuck?

Tim Apple heeft precies nog wat glazen plaques in gouden houders aan de juiste mensen bezorgd.
ik heb de film gezien, en ik zou met zekerheid durven zeggen... The fuck?

Bugonia vond ik heel goed, OBAA ook, de rest heb ik niet gezien. van die 2 mag Bugonia wel winnen van mij

16 nominaties voor Sinners... Kom op jongens, wel serieus blijven hé. Moet toch zwaar beïnvloed zijn door de (politieke) tijden waarin we leven? Wat F1 betreft: goed mee geamuseerd maar absoluut niet best picture waardig.

Ok, mss wat veel voor sinners (welke zou je er echter uit halen?) en bizarre beste film nominatie voor F1, maar voor de rest ligt dit gewoon compleet in de lijn der verwachtingen hoor

Ik deel Verheyen zijn mening hierover wel:

Al vergeet hij 1 belangrijk ding: je moet ook kijken naar de rest dat in dat jaar uitgekomen is. Er zijn in 2025 (in mijn ogen) amper tot geen nominatiewaardige films uitgekomen. Maar toch moeten ze de lijstjes vullen...

Ja ik zou het ook niet direct weten. Niks dat er echt kop en schouders bovenuit stak. Voor mij was The House of Dynamite de film van ‘t jaar maar ik weet dat ik daar vrij alleen in sta. 😀

Weapons vond ik ook heel leuk maar is zelfs niet genomineerd zie ik.

Ach het gaat nooit voor iedereen goed zijn maar puur op basis van reputatie en wat ik online ervan lees (ik heb voorlopig maar 3 van de 10 genomineerden gezien) lijken me de keuzes voor Beste Film toch bijna ideaal?

Een goeie mix van
- films die zowel bij publiek als critici zeer gesmaakt werden (OBAA, Marty Supreme)
- auteurcinema (Bugonia, Hamnet, Train Dreams en Frankenstein sorta)
- goeie crowdpleasers (Sinners)
- zeer goed onthaalde internationale producties, iets wat andere jaren onderbelicht werd (The Secret Agent, Sentimental Value).

Vervang F1 door Weapons, die zou ook nog bij de crowdpleasers horen, en het was helemaal in orde.
Verdient Sinners 16 nominaties? Waarschijnlijk niet maar misschien kwam het nu gewoon zo uit dat de film in veel categorieën goed genoeg was om mee te dingen zonder telkens per se het beste te zijn. Ik verwacht dat ze maar een fractie ervan gaan binnen halen.

Ik zou F1 vervangen door No Other Choice en Kate Hudson door Jennifer Lawrence. Voor de rest lijkt mij dit de logische selectie.

Sinners inderdaad wel heel veel nominaties voor een film die gewoon degelijk was, maar ik denk niet dat er veel belangrijke oscars naar Sinners zullen gaan.

Hoop dat Sentimental Value met een aantal wins naar huis gaat, prachtige film

It was just an accident had het moeten halen van F1 denk ik. Maar NEON moest gewoon te veel films pushen, die pushten terzelfde tijd The Secret Agent, Sentimental Value en No Other Choice. Dat is te veel. En Wicked II en Avatar III werden niet goed genoeg ontvangen, dus vandaar wellicht de F1 nominatie. Het had ook Jay Kelly ofzo kunnen zijn maar ook niet goed genoeg ontvangen dacht ik.

Ik vind het op zich wel een goed jaar, meestal zit er wel zo één a twee nominaties waar ik elk jaar echt geen zin in heb (Emilia Perez, Wicked, Maestro, etc dat genre films). Hamnet zegt me nu ook wel niet veel op het eerste gezicht. Maar voor de rest zijn het allemaal interessante nominaties die ik wel wil zien.

Qua de 16 nominaties voor Sinners ga ik akkoord met FlyingHorseman. Ik denk niet dat ze er zoveel van gaan verzilveren. Meestal is een andere film favoriet in de categorieen waarvoor ze genomineerd zijn. Misschien iets bij de audiovisuele categorieën? Daar weet ik niet wie favoriet is.

De grote favoriet voor de meeste categoriën zal One Battle After Another zijn, al heeft DiCaprio pech dat Chalamet met zijn beeldje zal lopen waarschijnlijk. En Wagner Moura is een derde hond in die race met The Secret Agent. En de Afro-Amerikaanse gemeenschap wil heel graag dat Michael B. Jordan van Sinners daar wint maar dat zal niet gebeuren.

Hoop dat Sentimental Value met een aantal wins naar huis gaat, prachtige film
Gezien de zoveel nominaties en het succes op eerdere festivals is een win voor "best foreign film" toch vrijwel zeker. Meer is mogelijk. Ze zijn nu zelfs een beetje een verre outsider voor "best film" en zeker een kanshebber voor "original screenplay" omdat dit nu wel de film is die NEON de komende weken moet pushen.

16 nominaties voor Sinners is nu wel extreem veel, maar ik vond dat echt een heel goede film en verdient er ook een heleboel van. Competitie is echt sterk, begrijp de commentaar niet zo goed dat het een zwak jaar zou zijn. Zelf vind ik het een geweldige selectie. F1 is wel echt een heel rare titel om tussen de Best Picture noms te komen maar ok.

Wat ben ik blij dat Wicked geen nominaties kreeg en Avatar maar een handvol, ook niet in de grote categorieën.

Gezien de zoveel nominaties en het succes op eerdere festivals is een win voor "best foreign film" toch vrijwel zeker. Meer is mogelijk. Ze zijn nu zelfs een beetje een verre outsider voor "best film" en zeker een kanshebber voor "original screenplay" omdat dit nu wel de film is die NEON de komende weken moet pushen.
Ik hoop vooral op Renate als beste actrice en Stellan Skarsgard als beste bijrol. Maar de concurrentie is natuurlijk ook steengoed in beide categorieën

Terug
Bovenaan