Academy Awards 2026 (Oscars)

Mijn voorspelling uitgekomen op beste acteur voor Jordan na al ben ik wel blij dat hij hem pakt. Grootste verrassing Amy Maddigan voor mij. Maar goed PTA heeft eindelijk een Oscar en dat met een film die dat ook verdient.

Jordan vond ik nu echt niet special (Sinners in het algemeen vind ik enorm overrated), had liever Chalamet gezien.

Maddigan is voor mij ook meer goede make-up/kostuumdesign dan echt een acteerprestatie. Ik ben veel meer fan van de bijrollen in Sentimental Value.

De oscars voor One Battle After Another kan ik mee leven, goede film en PTA verdient dit.

Had graag mijn persoonlijke favoriet Sentimental Value voor beste scenario zien winnen, dat van Sinners is voor mij toch echt gewoon middelmaat en absoluut niet op oscarniveau.

Ik vind dat Jordan een heel goede performance gaf, maar ik had ook Chalamet gekozen. En voor de beide actrices was ik voor de Noorse dames uit Sentimental Value gegaan, maar die kans was wel heel erg klein dat ze zouden winnen...

Overall zeer tevreden met de uitkomst, al vind ik dat Frankenstein niets verdiende te winnen.

Wel verrast dat Sinners en OBAA zoveel Oscars gepakt hebben. Goede films maar toch echt wel overrated in mijn ogen.
Tja, je kunt niet elk jaar een Goodfellas of Taxi Driver in de cinema hebben.

En op het eerste gezicht vind ik het eigenlijk één van de betere jaren uit dit decennium. Het verschil is dat gewoon veel meer mensen Sinners en OBAA gezien hebben tegenover sommige frontrunners uit andere jaren zoals The Power of the Dog, CODA, Nomadland, Emilia Perez, Anora, The Brutalist. Dus veel meer mensen hebben een mening en die zullen ze niet vergelijken met die films maar met de allerbeste klassiekers.

Enkel uit 2022 en 2023 zullen de frontrunners ook wel veel gezien geweest zijn met Oppenheimer en Everything Everywhere All At Once. En ik vond die persoonlijk ook wat overrated eigenlijk, zeker Oppenheimer. Sommigen deden alsof Nolan het warm water had uitgevonden... . Ik denk dat je het vooral als een beloning voor zijn carrière moet zien (toen Nolan, nu PTA, ook DiCaprio heeft zijn oscar gehad voor wat niet zijn beste acteerprestatie was maar dat hangt soms ook af van de competitie).

Tja, je kunt niet elk jaar een Goodfellas of Taxi Driver in de cinema hebben.
Zijn die twee films dan the pinnacle of cinema?

Maar zoals ik zei, ik vond het beide echt goede films maar vooral OBAA vonden sommige mensen bij de beste films aller tijden horen en daar is die imo echt zo ver vandaan.

Maar eigenlijk is dit een nutteloze discussie want smaak is persoonlijk.

Maar zoals ik zei, ik vond het beide echt goede films maar vooral OBAA vonden sommige mensen bij de beste films aller tijden horen en daar is die imo echt zo ver vandaan.

Nee ik haal twee voorbeelden aan. Mijn favorieten zijn vaak niet te vinden in het lijstje klassiekers omdat zoals je zegt smaak persoonlijk is.

Taxi Driver wel echt een all time favoriet hier. Goodfellas is heel goed maar heb ik altijd een tikkeltje overschat gevonden.

Sinners intussen al 4x gezien en One Battle 2x en dat zijn twee van mijn favoriete films van het jaar. Dat lijstje wordt verder aangevuld door Marty Supreme, Sentimental Value, It Was Just an Accident en The Secret Agent, ik denk echt dat er maar één film uit mijn Top 10 van 2025 niet tussen de Oscar bunch zat, en dat was The Mastermind. Voor mij is dit een zeer goed jaar geweest, waar de kiezers van de Academy wel degelijk ook mijn favoriete films hebben verkozen.

Taxi Driver wel echt een all time favoriet hier. Goodfellas is heel goed maar heb ik altijd een tikkeltje overschat gevonden.

Sinners intussen al 4x gezien en One Battle 2x en dat zijn twee van mijn favoriete films van het jaar. Dat lijstje wordt verder aangevuld door Marty Supreme, Sentimental Value, It Was Just an Accident en The Secret Agent, ik denk echt dat er maar één film uit mijn Top 10 van 2025 niet tussen de Oscar bunch zat, en dat was The Mastermind. Voor mij is dit een zeer goed jaar geweest, waar de kiezers van de Academy wel degelijk ook mijn favoriete films hebben verkozen.
Marty Supreme, Hamnet en Sentimental Value staan hier ook nog op het lijstje.

Bugonia vond ik heel goed, naast Sinners en OBAA. F1 ook maar dat vind ik niet in de categorie van de Oscars passen. Frankenstein was ook best wel goed, maar ik heb al gemerkt dat die voor velen nogal love it or hate it is.

Terug
Bovenaan