Achteraf aanpassen rente wegens overbruggingskrediet?

NotoriousP

Well-known member
Hallo,

Begin augustus heb ik mijn banken ronde gedaan voor een lening voor mijn nieuwe woning en ben bij mijn huidige bank gebleven.
Mijn huidige woning moest nog verkocht worden, dus we hadden ook besproken dat er mogelijks een overbruggingskrediet moest zijn.
Dit was volgens de bank "geen probleem maar bespreken we later wel", ze boden mij 2.48% op 25j.
Ondertussen is mijn woning verkocht en zal er dus 1-2 maand overbruggingskrediet nodig zijn.

Nu krijg ik net van de bank doodleuk te horen dat mijn rente omhoog springt van 2.48% naar 2.89%.
Hun excuus is dat mijn "leefbaar inkomen" daalt en dus mijn rente omhoog moet.
Wat ik niet snap is:

1) Waarom mij hierover nooit iets op voorhand verteld is geweest... nooit is er gecommuniceerd dat de rente waar ik mee akkoord ging niet mijn uiteindelijke rente ging zijn.
2) Waarom ik 25j een hogere rente betaal omdat ik 1-2 maand een lager "leefbaar inkomen" heb. Tenslotte kan ik die betaling (900€/maand aan overbruggingsinterest) puur uit spaargeld doen...

Is dit normaal? Is dit wettelijk?
Ik heb het gevoel dat de bank mij hier liggen heeft gehad... eerst een mooi voorstel doen en nu mijn rente ineens de lucht in jagen omdat ze kunnen. Ik kan namelijk niet meer naar een andere bank gezien het ECB de rentes al verhoogd heeft...

Netjes is het niet, maar wettelijk zie ik geen probleem. hoe duidelijk heb jij dat overbruggingskrediet blijven herhalen?

Sowieso is het niet slim om een lening proberen af te sluiten zonder het overbruggingskrediet mee te onderhandelen. Want daar zouden ze bij wijze van spreken plots 10% intrest kunnen gevraagd hebben.

Heb je toevallig mensen in je familie die zo'n bedrag kunnen uitlenen? Want het is idd heel duur nu.

Ja ik kan dat geld wel verkrijgen via familie maar had dat natuurlijk liever niet gedaan uit principe...

Ik dacht dat een overeenkomst over een krediet bindend was, ik wist niet dat ze dit zomaar konden doen.

Wij zijn in contact gebleven over de status van de verkoop van mijn huis om de nood aan overbruggingskrediet op de voet te volgen.

Ze vragen 4.6% op het overbruggingskrediet, maar zelfs aan 10% zou het nog goedkoper uitkomen dan nu de rente op mijn woonkrediet zo sterk te verhogen...

Indien geen andere optie leen ik het geld wel bij familie

Laatst bewerkt:
Netjes is het niet, maar wettelijk zie ik geen probleem. hoe duidelijk heb jij dat overbruggingskrediet blijven herhalen?

Sowieso is het niet slim om een lening proberen af te sluiten zonder het overbruggingskrediet mee te onderhandelen. Want daar zouden ze bij wijze van spreken plots 10% intrest kunnen gevraagd hebben.

Heb je toevallig mensen in je familie die zo'n bedrag kunnen uitlenen? Want het is idd heel duur nu.
Update: bank aan de lijn gehad.

Het excuus is wel degelijk nu geworden dat mijn rente hoger ligt omdat ze de lening hadden laten liggen tot er duidelijkheid was rond overbruggingskrediet en dat ondertussen de rente's gestegen zijn.

Maar de reden dat ik er destijds net snel werk van wou maken was net omdat ik wist dat die rente's gingen stijgen.
Zelfs al zou ik het overbruggingskrediet niet meer willen, dan nog krijg ik mijn oude rente niet terug...

Bij de bank ging men dan schuilen achter kleine lettertjes in disclaimers.

Update: bank aan de lijn gehad.

Het excuus is wel degelijk nu geworden dat mijn rente hoger ligt omdat ze de lening hadden laten liggen tot er duidelijkheid was rond overbruggingskrediet en dat ondertussen de rente's gestegen zijn.

Maar de reden dat ik er destijds net snel werk van wou maken was net omdat ik wist dat die rente's gingen stijgen.
Zelfs al zou ik het overbruggingskrediet niet meer willen, dan nog krijg ik mijn oude rente niet terug...

Bij de bank ging men dan schuilen achter kleine lettertjes in disclaimers.

Had je al een aanvraag met de rentevoet op ondertekend?

Had je al een aanvraag met de rentevoet op ondertekend?
Ondertekend niet... akkoord via mail enkel maar dat zou wettelijk ook bindend zijn als contract?
Ik was hierop aan het wachten, ging ervan uit dat als we een akkoord hadden dat hier geen haast bij was, zo hebben ze mij goed liggen precies.

Officiële klacht sturen + vragen om iemand van management te spreken. Dan kan je mogelijks wel wat druk op hun zetten en gaan ze ineens een "commerciële geste" kunnen doen.
Ook mooi verwijzen dat je het op papier/mail hebt staan.

We hebben officieel een klacht ingediend. Al antwoord vanuit hoofdkantoor dat ze dit gaan bekijken maar die persoon in kwestie kan hun wijsmaken wat ze willen natuurlijk dus ik ga alvast de onderlinge documentatie doorsturen.

Hebben ook de kantoorhouder (baas van..) gecontacteerd maar nog geen reactie daar.

We hebben officieel een klacht ingediend. Al antwoord vanuit hoofdkantoor dat ze dit gaan bekijken maar die persoon in kwestie kan hun wijsmaken wat ze willen natuurlijk dus ik ga alvast de onderlinge documentatie doorsturen.

Hebben ook de kantoorhouder (baas van..) gecontacteerd maar nog geen reactie daar.
Dreigen met klacht bij NBB en/of Ombudsfin

Terug
Bovenaan