Advies gezocht nieuwe (2de hands) auto

BeyondMars

Active member
Onze huidige auto (Volvo) is ondertussen bijna 23 jaar oud. Daarom zijn we voorzichtig aan het uitkijken naar een andere auto. Echter geen van ons beide heeft veel verstand van auto’s, noch hebben een groot budget te besteden. We hebben jammer genoeg ook geen mobiliteitsbudget of bedrijfswagen om uit te kiezen…

Een kennis wil zijn Volkswagen Caddy uit 2020 aan ons doorverkopen (via de garage zodat alles correct geregeld is) voor ongeveer €8.000. De auto heeft echter wel al zo’n 160.000 km op de teller staan. Is basic versie zonder veel extra luxe maar lijkt goed onderhouden te zijn. De garage zelf heeft ook nog een Peugeot Rifter van 2018 staan met 91.000 km voor ongeveer €13.000. Die auto lijkt vanbinnen beter (luxueuzer) afgewerkt te zijn en biedt extra comfort zoals parkeersensoren en een snelheidsbegrenzer die de VW niet heeft (en wel handig lijkt).

We twijfelen we wat, die 160000 km schrikt eerlijk gezegd wat af, maar 5000 euro meer voor een auto die 2 jaar ouder is, is misschien ook niet de goeie deal ondanks de extra comfort zaken.

Iemand zin om ons wat advies en wegwijs te maken?
Waar op te letten e.d.

PS: Onze huidige auto is de enige auto die we ooit gehad hebben, ding heeft al 300000 km en volgens garage kan de motor er met gemak nog eens zoveel bij doen. Het is alles wat eromheen hangt dat een probleem begint te worden. We rijden ongeveer en 12000 km op een jaar.

Die Caddy is veel te duur en zeker met die km stand.Ik zou die zeker niet aanschaffen hoor.
Persoonlijk met een klein budget kan ik de Ibiza wel aanraden hoor, rijd daar al 8j mee is heel zuinig (5.4l a 5.8) Autosnelweg in 6de
Nog nooit kosten aan gehad en hoor van veel andere mensen ook NIETS slecht over deze wagen.
De koffer is redelijk groot in dit segment, rijd vlot, goede baanligging.
Heel weinig tax 160euro ongeveer, lage verzekerings kosten.
Hier zal je wel iets vinden:
Ge moet wel weten dat al die 1.0 Turbo motoren 1x per jaar een additief nodig hebben dit bv: Top product
Als uw benzine tank half is stoppen aan benzine station dit in uw tankklep gieten en dan voltanken warm rijden en dan als olie temp 90graden is open trekken tot 6000tpm

Laatst bewerkt:
Die Peugeot zal waarschijnlijk met de 1.2 Puretech motor zijn. Blijf daar zover mogelijk van weg. Genoeg horror verhalen over te vinden, zelfs hier op BG. Niet waar @Waelvis ?
Ook oa citroen en Opel hebben deze, sinds 'kort' ook Fiat en Jeep. Een vriendin van mij heeft een Fiat/Jeep garage en die wilt modellen met deze motor zelfs niet verkopen.

Is elektrisch een optie?
Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.

Kilometerstand: 24.980 km
Eerste inschrijving: 03/2019
Verkoopprijs*: € 1 4.990

Misschien eerst een duidelijk stellen wat een "niet groot budget" precies betekent voor jullie? Wat is de bovengrens? 10K? 12K? 15K?
En wil je bepaalde features zeker hebben?

Die Caddy's hebben (afhankelijk vd generatie) nog al wel is problemen met de injectoren.
2 bevriende familie's hebben al meerdere malen injectoren moeten laten vervangen. Elke keer een frats van een paar honderd euro.
Zou vooral voorkomen op 1.6TDI's tussen 2010 en 2015 geproduceerd.

Franse auto's zien er vaak goed uit. Maar naar mijn persoonlijke ervaring is de software vaak een drama.

Volvo heeft bij mijn weten geen camionette's, enige reden waarom je nu twee camionette's opnoemt?
Heb je nog andere eisen? Wat is het budget?

Zoals @ToasT zegt, sowieso wegblijven van die 1.2 PureTech motoren.

Mijn Peugeot Partner had een nieuwe motor nodig na 40.000km (gelukkig onder fabrieksgarantie), maar het is een alles behalve alleenstaand geval.

Wat me opvalt als ik je bericht lees:
- je gaat van een Volvo, sedan of break neem ik aan, maar een Caddy en Rifter. Kleine bestelwagens eigenlijk. Heb je ineens meer ruimte nodig?
- je spreekt nergens over het type motor? Diesel, benzine?

Wat ga je juist doen met de wagen? En hoe lang wil je er mee rijden?

Mijn advies zou zijn om een een Euro 5 of 6 benzine te nemen.
Zoals de anderen zeggen weg blijven van de 1.0, 1.2 motorblokjes met turbo. Dat is dus bij Peugeot/Citroën/Opel/DS de PureTech en bij Ford de 1.0 EcoBoost. Als je rustige chauffeur bent, is misschien een ongeblazen motor voldoende.
Als je wat meer snelheid wilt, kan je voor een geblazen motor gaan. Dan zijn de 1.6 THP motoren van Peugeot/.../BMW/Mini ook wat minder betrouwbaar.
Bij heel Stellantis zou ik momenteel wegblijven omdat ze kennelijk zeer moeilijk doen over garantie als je wagen niet steeds bij een officiële garage is onderhouden. En dat gaat naar het schijnt zelfs of ruitenwisserbladen!!

Effe dit topic hijacken aangezien ik zelf ook een nieuwe wagen denk te kopen.

Aangezien ik een nieuwe job ga aanvangen waarbij ik niet langer een bedrijfswagen krijg, moet ik dus zelf een kopen.
Ik ben op zoek naar een gezinswagen van maximaal €30-35k, zal een beetje van afhangen hoeveel we nog voor onze Yaris krijgen.

Voor dat bedrag een nieuwe wagen kopen is tegenwoordig een moeilijke opgave geworden. Toch zeker aangezien we wel graag Hybride zouden willen om de kosten van de brandstof wat te drukken.

Qua nieuwe auto's lijk ik enkel de Dacia Bigster (155) te vinden. En die wagen spreekt me best wel aan maar ik vind er momenteel nog niet veel ervaringen over online.
En jonge tweedehands is het voornamelijk de Toyota Corolla, maar daar zijn we niet echt fan van.

Is het de moeite om te kijken naar iets oudere occasies die PHEV zijn of zijn de gewone moderne hybrides ook gewoon al goed gerief?

Bedankt!

Effe dit topic hijacken aangezien ik zelf ook een nieuwe wagen denk te kopen.

Aangezien ik een nieuwe job ga aanvangen waarbij ik niet langer een bedrijfswagen krijg, moet ik dus zelf een kopen.
Ik ben op zoek naar een gezinswagen van maximaal €30-35k, zal een beetje van afhangen hoeveel we nog voor onze Yaris krijgen.

Voor dat bedrag een nieuwe wagen kopen is tegenwoordig een moeilijke opgave geworden. Toch zeker aangezien we wel graag Hybride zouden willen om de kosten van de brandstof wat te drukken.

Qua nieuwe auto's lijk ik enkel de Dacia Bigster (155) te vinden. En die wagen spreekt me best wel aan maar ik vind er momenteel nog niet veel ervaringen over online.
En jonge tweedehands is het voornamelijk de Toyota Corolla, maar daar zijn we niet echt fan van.

Is het de moeite om te kijken naar iets oudere occasies die PHEV zijn of zijn de gewone moderne hybrides ook gewoon al goed gerief?

Bedankt!
Haal je de meerprijs en -kost (twee aandrijfsystemen, complexer geheel, extra gewicht) van een hybride er wel uit? Je moet volgens mij al behoorlijk wat kilometers doen (of veel korte stukken elektrisch kunnen rijden) om het verschil met een moderne, zuinige verbrandingsmotor te maken.
Die Bigster 155 kun je zelfs amper elektrisch mee rijden. Voor het verbruik moet je het ook niet echt doen (https://www.vroom.be/nl/informatie/dacia-bigster-hybride-verbruik-prijs). Mijn volvo v60 B3 haalt in de zomervakantie naar Frankrijk (met dakkoffer en volgeladen met kampeerspullen) ook 6,2 liter/100km hoor.

Haal je de meerprijs en -kost (twee aandrijfsystemen, complexer geheel, extra gewicht) van een hybride er wel uit? Je moet volgens mij al behoorlijk wat kilometers doen (of veel korte stukken elektrisch kunnen rijden) om het verschil met een moderne, zuinige verbrandingsmotor te maken.
Die Bigster 155 kun je zelfs amper elektrisch mee rijden. Voor het verbruik moet je het ook niet echt doen (https://www.vroom.be/nl/informatie/dacia-bigster-hybride-verbruik-prijs). Mijn volvo v60 B3 haalt in de zomervakantie naar Frankrijk (met dakkoffer en volgeladen met kampeerspullen) ook 6,2 liter/100km hoor.
Ik ken er zelf ook te weinig van en staar mij daarom misschien blind op bepaalde zaken.
Het is ook nieuw voor mij, een wagen kopen 😅

Terug
Bovenaan