Advies: laptop graduaat systeem en netwerkbeheerder

Michster

Well-known member
Hoi allen,

Ik ga dit najaar een graduaat netwerk en systeembeheerder volgen en een laptop is aangeraden.

De PxL campus-shop biedt enkele windows-toestellen aan en ik zou neigen naar het 16" model.

Specs:

HP EliteBook 6 G2a 16
MediaTek Wi-Fi 6E RZ616 (2x2)
16-inch WUXGA scherm
AMD Ryzen 5 230
1 TB PCIe(gen5) SSD harde schijf
1x 16 GB DDR5-5600 RAM geheugen (uitbreidbaar)
3 jaar on-site garantie (inclusief batterij!)
USB 2 Thunderbolt 4 USB Type-C met 40 Gb/s datasnelheid (USB-voeding, DisplayPort2.1); 2 USB Type-A met 5 Gb/s datasnelheid (1 opladen, 1 voeding)

Kostprijs: €1263 (waarvan €32 voor 1 jaar verplichte omnium verzekering)

Op de tweakers pricewatch kan ik schijnbaar makkelijk een laptop vinden met vergelijkbare specs onder de €1000. Is deze klasse van HP-laptop echt een niveau boven andere toestellen die ik in de pricewatch kan vinden rond de €1000? Of moet ik de waarde van 3 jaar garantie niet te hard onderschatten?

onderschat de 3 jaar on site niet

in geval van problemen met je laptop bel je naar Hp en meestal staat er de dag daarna een technieker voor je deur met onderdelen.

Een ssd of latje ram kan je idd makkelijk zelf vervangen, maar als je rekening houdt met de huidige prijzen gaat je dat ook direct een pak geld kosten.

Op het werk hebben wij ook HP laptops en af en toe gaan de usb/laadpoort kapot, dat is een klein daughterbord dat ze dan komen vervangen. We hebben ook gevallen gehad waar de backlight de geest geeft

Al bij al niet echt veel problemen maar de problemen die voorkomen kosten je makkelijk meer dan €200

De EliteBook-range van HP, de XPS van Dell en de Thinkbook van Lenovo zijn alle drie van hoogwaardige, professionele kwaliteit. Je kan die specs goedkoper vinden in lagere tiers van dezelfde of andere fabrikanten maar de levensduur van die laptops is doorgaans minder goed. Als je je toestel nodig hebt om mee te werken of te studeren is het belangrijk dat dat ding altijd goed werkt en dan is een "winst" van 100€ bij de aankoop vaak duur terugbetaald met mindere garantie, of een lange reparatietijd.

16GB is nog ok, maar ik zou er rekening mee houden dat je mogelijk op termijn 24 of 32GB wil. Als je met VM's op je laptop gaat beginnen heb je snel meer geheugen nodig.

Merci voor jullie input! Waarschijnlijk wordt het dan toch de elitebook. Als geheugenprijzen (hopelijk) wat zakken kan ik nog altijd wat geheugen bijsteken.

Terug
Bovenaan