Advies Switch + Access Points

Iconz

Active member
Hi,

Ik ben op zoek naar een 16-poort switch en 2 access points om een simpel thuis netwerk te maken.
Huidige situatie: Proximus Fiber abonnement met slechts 1 router die onvoldoende sterk signaal bied doorheen het huis. Overal is er CAT6 FTP voorzien.
Access points zouden in de leefruimte + bureau (1ste verdiept) geplaatst worden - met als doel overal minimum goede streaming en videoall snelheden te halen. Access points met PoE lijken me bovendien wel handig.

Zijn er specifieke zaken waar ik best op let bij de aankoop? Ik vind namelijk vanalles terug rond PoE, managed vs. unmanaged, frequentiebanden en snelheden etc..

Na korte research hab ik zelf het volgende op het oog:
- Linksys LGS116P als switch (Link)
- TP-Link Omada EAP245 als access points (Link) of Netgeat WAX214 (Link)

Hebben jullie suggesties? Ik heb namelijk geen idee wat echt noodzakelijk is que specificaties in functie van fiber/CAT6 FTP.

Alvast dank.

Ik zou een managed switch nemen, kost niet zo heel veel meer in absolute euro's en geeft je meer opties als er eens iets niet in de haak is, of zelfs gewoon als je bijvoorbeeld IoT devices of gasten-WiFi wil isoleren van je LAN op een later moment (en als je router met VLAN's om kan). Qua management interface is Ubiquiti voor mij het makkelijkste, maar er zijn goedkopere opties en duurdere opties.

Deze is heel degelijk als je geen rack hebt of wil: https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-routing-switching/products/usw-lite-16-poe
Als je wel een rack hebt moet je voor de gen1 (als je veel PoE noden hebt): https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-routing-switching/products/unifi-switch-16-150w
of de de Gen2 (als je minder exotische PoE noden hebt) 16p PoE gaan van Ubiquiti: https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-routing-switching/products/usw-16-poe-gen2
Die kom je soms ook tweedehands tegen. De gen2 is niet noodzakelijk beter, eerder anders...

Qua AP's zijn Ubiquiti's WiFi 6 "light" AP's waarschijnlijk al wat je wil. Die zijn echt heel goed voor wat ze kosten: https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-wireless/products/unifi-ap-6-lite

Als je de Ubiquiti switchen te prijzig zou vinden, zou ik alsnog voor de AP's van Ubiquiti gaan. Elke switch die PoE standaard 802.3 af of 802.3 at ondersteunt is in staat deze AP's te voeden, dus ook andere merken. Je mist dan wel integratie in de controller. Vooral switchen en APs' zijn fijn om in dezelfde controller te managen, routers zijn nice to have...

Je configureert die Ubiquiti devices via een controller, die je op een pc of mac of server kan hosten (moet niet altijd op staan, maar is wel handig), je kan die ook op server lokaal of in de cloud of op een NAS hosten als je dat wil. Er zijn ook devices waar die controller in zit (Dreammachine lijn = router / switch combinatie met afh. van het model een ingebouwd WiFi 5 AP of een Video Recorder voor Unifi camera's) of een aparte "cloud key" appliance waar je controller dedicated op draait.

Een alternatief zou kunnen zijn een dreammachine pro te nemen die 8 1Gbe switchpoorten heeft en 2 10Gbe (1 WAN, 1 LAN) en daarnaast een 8-poort POE switch te zetten zodat je tussen die 2 devices aan je 15 beschikbare, waarvan 4 met PoE at poorten geraakt. Dan heb je een straffe router + POE switch + allways-on controller + optie om video surveillance in te bouwen in 2 devices... Managen doe je via de browser op een computer of via de app op je telefoon, ook als je elders bent.

UDMP: https://eu.store.ui.com/products/udm-pro
8P POE switch: https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-routing-switching/products/unifi-switch-lite-8-poe

Los van voorkeuren voor merk en type:
- Kies best een managed switch met PoE standaard 802.3 at (dat is een iets sterkere, maar achterwaarts compatibele versie van 802.3 af. Er is ook een 802.3 bt standaard maar die is niet nodig voor een huisinstallatie).
- Kies WiFi 6 AP's, idealiter van een professionele lijn die opschaalt als dat nodig is.

Ik heb er hier al een aantal op 't forum geholpen met hun installatie en heb zelf een persoonlijke en een aantal professionele installaties in beheer, tot op heden heel tevreden van...

Succes met je keuze!

Ik zou een managed switch nemen, kost niet zo heel veel meer in absolute euro's en geeft je meer opties als er eens iets niet in de haak is, of zelfs gewoon als je bijvoorbeeld IoT devices of gasten-WiFi wil isoleren van je LAN op een later moment (en als je router met VLAN's om kan). Qua management interface is Ubiquiti voor mij het makkelijkste, maar er zijn goedkopere opties en duurdere opties.

Deze is heel degelijk als je geen rack hebt of wil: https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-routing-switching/products/usw-lite-16-poe
Als je wel een rack hebt moet je voor de gen1 (als je veel PoE noden hebt): https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-routing-switching/products/unifi-switch-16-150w
of de de Gen2 (als je minder exotische PoE noden hebt) 16p PoE gaan van Ubiquiti: https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-routing-switching/products/usw-16-poe-gen2
Die kom je soms ook tweedehands tegen. De gen2 is niet noodzakelijk beter, eerder anders...

Qua AP's zijn Ubiquiti's WiFi 6 "light" AP's waarschijnlijk al wat je wil. Die zijn echt heel goed voor wat ze kosten: https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-wireless/products/unifi-ap-6-lite

Als je de Ubiquiti switchen te prijzig zou vinden, zou ik alsnog voor de AP's van Ubiquiti gaan. Elke switch die PoE standaard 802.3 af of 802.3 at ondersteunt is in staat deze AP's te voeden, dus ook andere merken. Je mist dan wel integratie in de controller. Vooral switchen en APs' zijn fijn om in dezelfde controller te managen, routers zijn nice to have...

Je configureert die Ubiquiti devices via een controller, die je op een pc of mac of server kan hosten (moet niet altijd op staan, maar is wel handig), je kan die ook op server lokaal of in de cloud of op een NAS hosten als je dat wil. Er zijn ook devices waar die controller in zit (Dreammachine lijn = router / switch combinatie met afh. van het model een ingebouwd WiFi 5 AP of een Video Recorder voor Unifi camera's) of een aparte "cloud key" appliance waar je controller dedicated op draait.

Een alternatief zou kunnen zijn een dreammachine pro te nemen die 8 1Gbe switchpoorten heeft en 2 10Gbe (1 WAN, 1 LAN) en daarnaast een 8-poort POE switch te zetten zodat je tussen die 2 devices aan je 15 beschikbare, waarvan 4 met PoE at poorten geraakt. Dan heb je een straffe router + POE switch + allways-on controller + optie om video surveillance in te bouwen in 2 devices... Managen doe je via de browser op een computer of via de app op je telefoon, ook als je elders bent.

UDMP: https://eu.store.ui.com/products/udm-pro
8P POE switch: https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-routing-switching/products/unifi-switch-lite-8-poe

Los van voorkeuren voor merk en type:
- Kies best een managed switch met PoE standaard 802.3 at (dat is een iets sterkere, maar achterwaarts compatibele versie van 802.3 af. Er is ook een 802.3 bt standaard maar die is niet nodig voor een huisinstallatie).
- Kies WiFi 6 AP's, idealiter van een professionele lijn die opschaalt als dat nodig is.

Ik heb er hier al een aantal op 't forum geholpen met hun installatie en heb zelf een persoonlijke en een aantal professionele installaties in beheer, tot op heden heel tevreden van...

Succes met je keuze!

Hi Zephyr dank voor jouw uitgebreid antwoord!
Ik ben helemaal geen expert, dus teveel functionaliteiten zouden sowieso niet gebruikt worden.
Wij hebben momenteel gewoon de standaard router van Proximus, beïnvloedt dit iets in jouw advies?

Hangt er wat vanaf...

Er zijn enkele best practices rond security, maar je kiest zelf of je die volgt of niet. Dat is zoals met back-ups of paswoorden, je kiest zelf hoe ver je daarin gaat.

De routers van Proximus / Telenet hebben enkele basisfuncties, zaken zoals je LAN netwerk in meerdere stukken scheiden waar andere spelregels gelden, een best practice voor o.a. IoT devices of gasten (dat heet "VLAN's opzetten" of "device isolation") kan al niet meer.

Als je dat wel wil, zou ik naar een eigen router gaan. Als je daar geen behoefte aan hebt, neem dan enkel een PoE switch en enkele AP's.

't is niet zo dat je elke week je router moet liggen configureren hé. In theorie zet je dat 1x goed op en kijk je er dan elke x tijd nog eens naar of alles goed werkt, een beetje zoals bij een verwarmingsketel... Als je iets wil aanpassen aan je netwerk, of er werkt iets bedraad of draadloos niet baar behoren, dan kan je dat met een eigen router en managed switchen en AP's vrij makkelijk opsporen. Dat is moeilijker met allemaal basis of domme devices.

Hangt er wat vanaf...

Er zijn enkele best practices rond security, maar je kiest zelf of je die volgt of niet. Dat is zoals met back-ups of paswoorden, je kiest zelf hoe ver je daarin gaat.

De routers van Proximus / Telenet hebben enkele basisfuncties, zaken zoals je LAN netwerk in meerdere stukken scheiden waar andere spelregels gelden, een best practice voor o.a. IoT devices of gasten (dat heet "VLAN's opzetten" of "device isolation") kan al niet meer.

Als je dat wel wil, zou ik naar een eigen router gaan. Als je daar geen behoefte aan hebt, neem dan enkel een PoE switch en enkele AP's.

't is niet zo dat je elke week je router moet liggen configureren hé. In theorie zet je dat 1x goed op en kijk je er dan elke x tijd nog eens naar of alles goed werkt, een beetje zoals bij een verwarmingsketel... Als je iets wil aanpassen aan je netwerk, of er werkt iets bedraad of draadloos niet baar behoren, dan kan je dat met een eigen router en managed switchen en AP's vrij makkelijk opsporen. Dat is moeilijker met allemaal basis of domme devices.

Dank!

Begrijp ik het goed dat je deze router dan nog steeds aansluit op de proximus bbox (i.e. LAN BBOX > WAN nieuwe Router) aangezien TV waarschijnlijk rechtstreeks moet aangesloten worden op de BBOX?
Heb je daar suggesties voor een (betaalbaar) model?

Klopt. Je TV ('s) moet je achter de Proximus router, maar voor je eigen router aansluiten OF je moet een aparte VLAN aanmaken voor die specifieke devices, dat kan ook, maar vergt wat configuratie en daar heb je wat exta poorten voor nodig op je managed switch.

Als je Ubiquiti overweegt, zou ik binnen dat merk blijven, en zou ik de UDMPro + 8p POE switch overwegen voor het meeste features vandaag, of de gewone UDM en een 16P PoE Lite switch als je dat ding in een bewoonde ruimte zou moeten of willen zetten. Je kan ook een tweedehands Ubiquiti USG 3P oppikken, die zijn momenteel veel aangeboden voor 50-70 euro en die dingen gaan lang mee. Nieuw zou ik die niet meer kopen. Je hebt niet alle geavanceerde features en geen ingebouwede controller met dat model, maar wel VLAN capabiliteit en andere routing opties voor de goedkoopste instapprijs.

Weet dat je elk onderdeel los van elkaar kan installeren en up-of downgraden / verwisselen as you go, in functie van je evoluerend inzicht op je noden en je budget.

Heb je ergens een machine die altijd aan staat of eventueel een recent Synology NAS of Rpi waarop je een controller kan installeren?

Bedankt.

Ik ga beginnen met de twee Ubiquiti's WiFi 6 "light" APs, in combinatie met de Switch Lite 16 PoE.
Later kan er dan nog een router toegevoegd worden, waarschijnlijk de Ubiquiti USG 3P, maar dan tweedehands.

Begrijp ik het goed dat je die dus kan instellen via een soort van web application, maar dat er in principe geen "always on device"/ NAS/ ... moet zijn?

Lijkt me een prima combinatie.

Begrijp ik het goed dat je die dus kan instellen via een soort van web application, maar dat er in principe geen "always on device"/ NAS/ ... moet zijn?

De "controller" een native application zonder GUI. Er zijn installers voor Win / OSX / Linux en packages voor op een Synology NAS. Je logt in op de contoller via een browser op hetzelde, of op een ander apparaat. Er zijn ook secundaire apps voor iOS en Android die met een controller kunnen spreken, enkel als die op dat moment draait.

Je moet de controller ergens installeren op een machine op hetzelfde netwerk om de setup te doen, Daarna kan je die afsluiten.
Er zijn voordelen aan een allways-on controller, omdat die je alerts kan sturen als er dingen mis gaan en omdat die logs kan bijhouden, maar het hoeft niet.

Bedankt.

Ik ga beginnen met de twee Ubiquiti's WiFi 6 "light" APs, in combinatie met de Switch Lite 16 PoE.
Later kan er dan nog een router toegevoegd worden, waarschijnlijk de Ubiquiti USG 3P, maar dan tweedehands.

Ik heb hier andesr nog zo'n USG 3p liggen, bij interesse stuur je maar een bericht :)
Recentelijk overgeschakeld naar de UDM Pro.

Ik beheer al jaren ubiqiti AP's , plaats deze regelmatig bij klanten en ik moet zeggen: voor thuisgebruik zou ik het afraden. Jan met de pet krijgt die die dingen nooit aan de praat zoals het moet en de performance van De meeste ubi AP's ( vooral de lites, long ranges, en wandcontactdoos modellen . die ik al gezet heb is echt ondermaats. Ik had hier zelf zo een lite hangen, desktop staat er vlak naast, en als ik achter mijn pc zit en mensen bellen mij op Teams en ik pak op met de gsm, valt mijn verbinding 5 keer weg in een gesprek van 20 Seconden omdat die straling niet door de pc geraakte. vervangen door een aruba en dat probleem was opgelost. Als ge die dingen niet kunt ceiling mounten is ook al veel van uw range weg. Die antennes zijn zo gericht dat ze het best werken aan een plafond en minder goed aan een muur. zeker als er iets voor staat. meeste mensen steken die lelijke bollen natuurlijk het liefst weg achter iets...

Al genoeg bij sukkelaars tegengekomen dat die ubi's gewoon in een ander subnet ge pre configured in de doos zitten (192.168.1.1), en dan zitten ze met hun telenet 192.168.0.1 te zoeken naar AP's die ze nooit gaan vinden. Leg ze dan maar eens uit dat ze via putty er moeten naar SSHen en het ip adres veranderen naar iets statisch dat in hun lan ligt. Voor mensen zoals ik is dat peanuts, maar voor mijn broer die autotechnieker is, is dat iets dat hij nooit zelf gaat oplossen.

of door firewall werkt dat programma niet om ze te zoeken... IK heb die acesss points aangeraden aan 5-6 kennissen en letterlijk niemand is er in geslaagd om die van de eerste keer aan de praat te krijgen.

enige die er goed uitkwamen bij mij zijn de pro's (hardware van 2013) en de nano HD's. de nieuwste generatie lites nog niet kunnen testen maar ik vrees er voor. Hopelijk niet dezelfde brol als er voor.

die aruba instant on AP's zijn veel beter voor hun prijs, en veel makkelijker te configueren. enige nadeel is dat je het niet in eigen beheer hebt, maar dat lijkt mij voor threadstarter een voordeel dat alles mooi in de cloud draait en je bijna niets kan fout doen. Cloud heeft natuurlijk ook zijn nadelen, maar die wegen niet op tegen de voordelen voor jan met de pet.

Laatst bewerkt:
Mijn ervaring is anders met Ubiquiti, de Aruba instant on heb ik nog niet getest dus daar kan ik niets over zeggen. Ik volg wel in je analyse van de target market van die devices.

Ik heb thuis een AC-LR en een AC-Pro en ik heb een hoop AC-Lite's en NanoHD's en een beetje AC-Pro's in beheer, ook 1 U6-LR retail om mee te testen (=beter voor minder snelle clients, de nanoHD's blijven beter voor veel clients met minder trafiek).

Thuis zijn zowel de Pro als de LR rock solid, zowel voor low end IoT devices, als recente laptops, tablets en smartphones met ac en ax chips. Ik wacht op de U6-Pro voor ax 2.4gHz chips voor hopelijk wat meer range en betere performance aan de edge, maar qua snelheid en consistentie zijn diegene die ik nu heb super...

Qua beheer heb ik alleen nog maar issues gehad met de 8P-60W switchekes, die soms meerdere resets nodig hebben voor ze readopted geraken, maar verder echt helemaal geen issues. Niet cieling mounten doe ik ook, je moet dan gewoon in de ruimte richten. Dat is zelfs formeel advies van UBNT uit de manual voor optimale range in een bepaalde richting.

Putty is geen doen voor een leek, maar teamviewer naar een lokake controller / unifi discovery tool toch wel in nood? Ik ben nog nooit een device tegengekomen in die 100+ devices die ik al heb opgezet dat ik niet via de discovery tool / L2 kon adopten.

Ik beheer al jaren ubiqiti AP's , plaats deze regelmatig bij klanten en ik moet zeggen: voor thuisgebruik zou ik het afraden. Jan met de pet krijgt die die dingen nooit aan de praat zoals het moet en de performance van De meeste ubi AP's ( vooral de lites, long ranges, en wandcontactdoos modellen . die ik al gezet heb is echt ondermaats. Ik had hier zelf zo een lite hangen, desktop staat er vlak naast, en als ik achter mijn pc zit en mensen bellen mij op Teams en ik pak op met de gsm, valt mijn verbinding 5 keer weg in een gesprek van 20 Seconden omdat die straling niet door de pc geraakte. vervangen door een aruba en dat probleem was opgelost. Als ge die dingen niet kunt ceiling mounten is ook al veel van uw range weg. Die antennes zijn zo gericht dat ze het best werken aan een plafond en minder goed aan een muur. zeker als er iets voor staat. meeste mensen steken die lelijke bollen natuurlijk het liefst weg achter iets...

Al genoeg bij sukkelaars tegengekomen dat die ubi's gewoon in een ander subnet ge pre configured in de doos zitten (192.168.1.1), en dan zitten ze met hun telenet 192.168.0.1 te zoeken naar AP's die ze nooit gaan vinden. Leg ze dan maar eens uit dat ze via putty er moeten naar SSHen en het ip adres veranderen naar iets statisch dat in hun lan ligt. Voor mensen zoals ik is dat peanuts, maar voor mijn broer die autotechnieker is, is dat iets dat hij nooit zelf gaat oplossen.

of door firewall werkt dat programma niet om ze te zoeken... IK heb die acesss points aangeraden aan 5-6 kennissen en letterlijk niemand is er in geslaagd om die van de eerste keer aan de praat te krijgen.

enige die er goed uitkwamen bij mij zijn de pro's (hardware van 2013) en de nano HD's. de nieuwste generatie lites nog niet kunnen testen maar ik vrees er voor. Hopelijk niet dezelfde brol als er voor.

die aruba instant on AP's zijn veel beter voor hun prijs, en veel makkelijker te configueren. enige nadeel is dat je het niet in eigen beheer hebt, maar dat lijkt mij voor threadstarter een voordeel dat alles mooi in de cloud draait en je bijna niets kan fout doen. Cloud heeft natuurlijk ook zijn nadelen, maar die wegen niet op tegen de voordelen voor jan met de pet.

Zoals jullie merken ben ik een autotechnieker, maar de situatie is gelijkaardig.
Welke type Aruba AP is aan te raden voor huis, tuin & keukengebruik?

Zijn de switches van Ubiquiti ook zo moeilijk in te stellen? Kijk ik daar ook best naar een alternatief?

Aruba AP's heb ik nog niet mee gewerkt maar Ubiquiti biedt een cv gebruiksvriendelijke GUI aan. Als je de basis setup wil doen (eigen wifi netwerk aanmaken en laten doorpushen naar alle AP's) is dit echt geen werk.
Hier thuis 3 AC-Pro's op elk verdiep hangen ( I know, overkill) en de setup is echt simpel. Mocht je toch ergens vastzitten zijn er genoeg youtube video's die de setup coveren.

Kan ook wel aanraden om de UP's op het plafond te mounten, als je poorten in de muur hebt zitten dan zou ik opteren voor de Ubiquiti wall AP's maar daar heb ik zelf geen reviews van.

Mijn router is nog steeds die van proximus maar ik heb wel de wifi an de bbox uitgeschakeld en mijn eigen AP gehangen --> Betere meshing en overschakeling tussen verdiepen.

De controller (cloud key) kan je kopen of je kan de software op een raspberry pi ofzo zetten, bespaard je een goede 50 euro als je het zelf op een Pi zet maar hier is wel iets meer config werk aan dan de controller (plug and play)

Zoals jullie merken ben ik een autotechnieker, maar de situatie is gelijkaardig.
Welke type Aruba AP is aan te raden voor huis, tuin & keukengebruik?

Zijn de switches van Ubiquiti ook zo moeilijk in te stellen? Kijk ik daar ook best naar een alternatief?
Laat je niet bang maken, het is echt niet zo moeilijk. Zoals ik hierboven schreef heb ik zeer zelden issues, en als die er al zijn is dat meestal omdat ik iets heel specifiek wil doen dat niet onder "gewoon thuisgebruik" valt maar onder geavanceerde configuratie zit.

Als je een gsm kan installeren, kan je ook een Ubiquiti switch of AP configureren voor thuisgebruik. Je hebt geen exotische noden hé, dan is het echt heel eenvoudig... Kijk eens naar een filmpje van Crosstalk Solutions op Youtube, dan zie je hoe die controller in mekaar zit. Kan zijn dat Aruba nog makkelijker is, maar dat kan ik niet zeggen uit eigen ervaring.

Aruba instant on is vandaag nog een eerder beperkte range, bij Ubiquiti heb je een stuk meer opties om verder te bouwen aan je systeem, moest je dat later willen...
Bovendien kan je op Ubiquiti een 2e gebruikersaccount toevoegen waardoor je iemand remote kan laten meekijken in de configuratie en eventueel aanpassingen doen in jouw plaats als je dat zelf niet kan of wil. Ik heb dat hier op 't forum al eens voor iemand gedaan, en ik doe dat op dagelijkse basis voor mijn andere installaties die in verschillende provincies staan... Daar zijn ook meerdere accounts op.

maar waarom zou je in godsnaam iemand een managed switch aanraden als die niks van netwerken kent. Meerwaarde 0 en kost alleen extra...

Heb je de eerste alinea van mijn eerste antwoord op de post van de OP gelezen?
ja, en hoeveel thuisgebruikers caren nu om VLANS en gasten wifi netwerken....? overlaatst nog iemand een mail gestuurd van update je unifi ap's want er is een security breach... fucks given van die klant = 0

de meeste mensen hebben thuis ook geen nas staan met public shares vol naaktfoto's van hun vriendin die ze kunnen komen stelen hé. Ik trek het een beetje in het belachelijke maar dat is ook praktisch het grootste risicio dat iemand die geen icter is of zotte domotica heeft kan hebben...

ik denk dat jij de vraag van threadstarter niet goed snapt om een simpel thuis netwerk te maken. die jongen wilt gewoon degelijke wifi zonder meer en zich niet te moeten bezig houden met één of andere vorm van extra security...

Laatst bewerkt:
Da's zoals zeggen "hoeveel thuisgebruikers caren nu om goede paswoorden". Laat ons in die logica anders allemaal terug onze geboortedatum nemen, en misschien en passant ook onze anti-virus afzetten want vervelend toch, die pop-ups en paswoordvelden heel de tijd?

Ik lees nergens dat iconz er niet om geeft, alleen dat die er niet veel van kent. Dat zijn 2 totaal verschillende zaken. Ik blijf erbij dat je voor 50 euro / 25% extra betalen op die managed switch beter af bent dan met een domme ook naar de toekomst toe, maar laat hem toe zijn eigen rekening te maken. Ik heb in de post duidelijk aangegeven dat er goedkopere opties zijn, en welke dat zijn...

Een NAS met nudes zal niet zo vaak voorkomen, maar heb maar eens tiener-kinderen in huis met een hele hoop devices en hun vriendjes met eigen devices, allemaal netjes gepatcht natuurlijk, wat boeiee... Of de poetshulp of de nonkel die de WiFi vraagt tijdens een feestje. Laat jij die allemaal op je LAN? Zou jij je klanten adviseren die op hun LAN te laten?

Ik vind dat je moet meegeven wat de best practices zijn, en dan is het aan de "klant" om te beslissen wat ze daarmee doen, en je moet die rekening niet voor hen maken...

ja, en hoeveel thuisgebruikers caren nu om VLANS en gasten wifi netwerken....? overlaatst nog iemand een mail gestuurd van update je unifi ap's want er is een security breach... fucks given van die klant = 0

de meeste mensen hebben thuis ook geen nas staan met public shares vol naaktfoto's van hun vriendin die ze kunnen komen stelen hé. Ik trek het een beetje in het belachelijke maar dat is ook praktisch het grootste risicio dat iemand die geen icter is of zotte domotica heeft kan hebben...

ik denk dat jij de vraag van threadstarter niet goed snapt om een simpel thuis netwerk te maken. die jongen wilt gewoon degelijke wifi zonder meer en zich niet te moeten bezig houden met één of andere vorm van extra security...

Inderdaad - het moet zeker niet te complex worden. Aan de andere kant komt er naar de toekomst toe wel een intelligente deurbel die aangesloten zal worden op het netwerk. Dat moet uiteraard goed beveiligd zijn.
Een apart gastennetwerk in combinatie met basisbeveiliging is dus wel een must.

Welke Aruba APs zou je aanraden - en in combinatie met welke switch (eventueel router)?

Terug
Bovenaan