Advies thuisnetwerk + camera's

Bimmer

Well-known member
Crowdfunder FE
De laatste dagen ben ik wat bezig geweest met de opstelling van ons thuisnetwerk.

Het probleem is vooral dat ik stilaan genoeg heb van de Telenet-router: die deelt vaak nieuwe IP-adressen uit. Omdat er momenteel werken zijn in de straten rondom, moet ik de modem regelmatig herstarten. Telkens veranderen de IP-adressen en moet ik alles opnieuw aanpassen. Van de week gebeurde dat opnieuw, net toen ik weg was met een overnachting. Dan werkt bijvoorbeeld het EMS niet meer goed omdat die bepaalde waardes niet meer ontvangt.

Ik dacht eerst aan DHCP-reservaties, maar ontdekte dat dit niet mogelijk is op de CV8560E-modem. Daarna probeerde ik met vaste IP-adressen buiten de Telenet-range, maar is niet zo evident om dat op elk toestel te doen. Een alternatief is om de modem in bridge mode te zetten, zodat ik zelf een router kan plaatsen. Lijkt mij ook het beste, dan kan ik werken uit 1 centraal punt.

Omdat we ook plannen hebben om 3 camera’s te installeren, dacht ik meteen aan een oplossing die beide combineert: een eigen router én een NVR.

Onze huidige setup:
Telenet modem → UniFi Switch US-16-150W → 3x UniFi AP’s (wifi) + bekabeling naar andere toestellen.
De UniFi Controller draait op mijn NAS.

Mijn idee: tussen modem en switch een Dream Machine Pro + HDD van 4TB plaatsen. Dan heb ik meteen zowel router als NVR.
Voor de camera dacht ik aan een G5 Turret Ultra, deze kan ik mooier afwerken dan de bullet varianten.

Is de meerprijs het waard om toch te gaan voor een Dream Machine SE? Of is er een andere opstelling beter?.....

Groeten

Ik heb deze setup met een UDM SE, die zelf een PPPoE verbinding maakt bij Telenet. Werkt prima. Je moet zelf uitmaken of de features van de UDM SE een meerwaarde voor je zijn ten opzichte van de UDM Pro. Ik had nog geen PoE switch, vandaar de evidente keuze voor de UDM SE om APs, G4 Doorbell Pro, Chime, en enkele USW Flex Mini's (aanrader!) van stroom te voorzien.

Met dat je al swith en AP's hebt van Ubiquiti, en je de plek hebt om een Dream Machine te plaatsen, is dat zeker geen slechte zaak.
de G5 turrent is zeker een goede camera. De G6 turrent is dan net iets beter (4K vs 2K), ook qua "AI" herkenning.
Met de Unifi gateway kun je dan idd gemakkelijker 'vaste' IP's geven aan toestellen.

Logische keuze om voor een UDMP-achtige te gaan dan.
Back-up de controller op de NAS, zet die af, plaats de UDMP en restore de network app op de UDMP zodat je settings terug zijn.

Een dream machine SE heeft 4 verschillen tov een Pro
- 2.5Gbe RJ45 port in plaats van 1Gbe, in Belgie zelden relevant
- PoE op de interne 8p switch, al blijft het een single Gbe backplane. In jouw geval niet zo relevant omdat je al 150W PoE budget hebt
- interne 128GB SSD voor het versnellen van de detections in Unifi Protect (de NVR) - wel nice to have, maar niet essential
- witte in plaats van groene leds :D

Met een 4TB HDD heb je net geen maand retention bij continuous recording en 3 2k turrets. Het is ongeveer 6 dagen per TB moet je rekenen. Bij 4K camera's is het ongeveer 4d/TB.

Waarom een Dreammachine Pro? Ik heb zelf de Unifi Cloud Gateway Max en een SSD ingeprikt. Dat is meer dan voldoende voor thuis gebruik en zuiniger kwa stroomverbruik. Doet 2.5Gbps via ethernet integenstelling tot de Dreammachine Pro die maar 1gbps is. De 10Gbps poorten op de Dreammachine Pro zijn met fiber, maar dat kunt niet op een consumenten modem aansluiten mocht je in toekomst 2Gpbs Fiber in huis halen.

En als 10Gpbps belangrijk is, kun je nog voor de Cloud Gateway Fiber gaan.

Ik heb hier een G4 Pro deurbel en G5 Turret en dat werkt uitstekend. Ik ga binnenkort nog een G5 Turret bij plaatsen. Ik kan met 2 camera's ongeveer 2 maand per camera opnemen op 1TB.

Ik verkies zelf de rack-mounted versies als je een rack ter beschikking hebt. De UDM SE heeft ook een RJ45 2.5Gbe WAN port zoals de CGM, een een hoop PoE.

Je kan de SFP+ modules zowel met fiber als met copper modules uiterusten (of DAC kabels). Rj45 copper is wel niet super efficient omwille van de hitte.
Er is deze week een G6 update van de deurbellen gelanceerd, zal nog wel even duren voor ze in BE verkrijgbaar zijn...

Qua power is er niet zoveel verschil. 9-10W voor een CGM met SSD idle, en 2-4W extra met een SSD in continue opname. Een 4TB SSD is ook aanzienlijk duurder dan een 4TB HDD. Een UDMP is eerder rond de 15W en een UDMSE 20W, in alle gevallen met WAN ingeplugd en een drive erin. Het type drive scheelt ook nog wel wat (gen3 of gen4 SSD, 5400 of 7200rpm HDD).

Welja, dat toch rap het dubbel. Voor iets wat je thuis niet echt nodig hebt imo. En ook de prijs is bijna het dubbel.
Zo'n rack thuis is allemaal wel cool, maar je hebt weer plaats nodig. Allé, iets moet het voor zich uitmaken. Ik kom ruimschoots toe met de CGM en een nvme'ke.

Voor op kantoor heb ik deze week een Dreammachine Pro SE besteld. Daar stond nog de allereerste USG Pro. Ergens volgende week eens aansluiten en de migratie uitvoeren.

Goh, "niet nodig" is relatief, niet?

Ik vind een router in eigen beheer een must, maar niet iedereen heeft die nood. Camera's thuis, da's ook al een meer geavanceerde use-case. Ik heb thuis een rack, en ik heb graag dat alles daarin netjes weggewerkt zit, dus ik kies modellen die daarvoor geschikt zijn. Voor sommige gezinnen is een TP-Link mesh setje ruim voldoende, andere hebben liever iets dat voor thuissituaties en small business werkt... Unifi is sowieso niet de low-end optie, ik zie dat meer als enthusiast home use, of SME use...

Je zal die UDM SE wel appreciëren, waar staat je controller nu gehost? Ik vind de responsiviteit in de UI van een UDM SE heel fijn werken. Ik heb er zo ook een paar lopen en heb er bij mij thuis ook eentje.

Goh, "niet nodig" is relatief, niet?

Ik vind een router in eigen beheer een must, maar niet iedereen heeft die nood. Camera's thuis, da's ook al een meer geavanceerde use-case. Ik heb thuis een rack, en ik heb graag dat alles daarin netjes weggewerkt zit, dus ik kies modellen die daarvoor geschikt zijn. Voor sommige gezinnen is een TP-Link mesh setje ruim voldoende, andere hebben liever iets dat voor thuissituaties en small business werkt... Unifi is sowieso niet de low-end optie, ik zie dat meer als enthusiast home use, of SME use...

Je zal die UDM SE wel appreciëren, waar staat je controller nu gehost? Ik vind de responsiviteit in de UI van een UDM SE heel fijn werken. Ik heb er zo ook een paar lopen en heb er bij mij thuis ook eentje.
Nu op een Synology in een Docker, maar das rete traag. Vandaar die UDM SE omdat het dan gewoon snappy zal zijn.

Gezien OP al een tijdje leeft zonder dedicated router en nu eentje wil voor DHCP reservaties te kunnen doen, leek een UDM mij overkill. Maar als hij toch een UDM wilt, dan maar beter de SE imo.

De 2.5Gbe vind eigenlijk wel nog relevant voor thuis. Wij kunnen (hopelijk) binnenkort op Fiber aansluiten en Proximus heeft een betaal 2Gbps abo.

Een Syno met veel ram is soms nog net ok, maar je zal dat wel merken...
Als je een Unifi gateway overweegt heb je doorgaans interesse in wat meer geavanceerde dingen, zoals netwerk segmentatie, wat insights, e.d...

De orange docsis modems hebben tegenwoordig al een 2.5Gbe LAN port, maar er is nog geen +1Gbe abonnement beschikbaar voor zover ik weet.

Waarom een Dreammachine Pro? Ik heb zelf de Unifi Cloud Gateway Max en een SSD ingeprikt. Dat is meer dan voldoende voor thuis gebruik en zuiniger kwa stroomverbruik. Doet 2.5Gbps via ethernet integenstelling tot de Dreammachine Pro die maar 1gbps is. De 10Gbps poorten op de Dreammachine Pro zijn met fiber, maar dat kunt niet op een consumenten modem aansluiten mocht je in toekomst 2Gpbs Fiber in huis halen.

En als 10Gpbps belangrijk is, kun je nog voor de Cloud Gateway Fiber gaan.

Ik heb hier een G4 Pro deurbel en G5 Turret en dat werkt uitstekend. Ik ga binnenkort nog een G5 Turret bij plaatsen. Ik kan met 2 camera's ongeveer 2 maand per camera opnemen op 1TB.
Daar was ik eerst naar aan het kijken. Tot ik de calculation tool gebruikte van Unifi.
Ik zou graag minimum aan 14 dagen willen opnemen met 3x 2K camera's, liefst meer als het niet teveel kost.
Volgens Unifi kon ik met de gateway max van 2Tb 13 dagen opnemen met 3x 2k camera's.

Als ik dan de de max zou pakken met 2TB, dan kwam ik al in dezelfde prijsklasse terecht. Als ik dan €50 oplegde, dan kwam ik bij UDMP met 4TB aan geheugen. Dan kan ik bijna een maand aan beeld bijhouden. Opleg van een 2Tb HDD naar 4Tb is klein.
Dan was ik ook aan het denken naar later toe, dus later naar eventuele upgrades van camera's of meerdere camera's bleef ik beperkt met 2Tb.

Momenteel hebben wij een 300Mbps abonnement, voor ons is dat al voldoende. In de toekomst zal 1Gbps wel meer couranter gaan worden, maar dat lukt dan ook nog. Als we dan +1Gbps gaan, dan is de kans ook al groot dat ik toch kies voor een goedkoper contract, zelfs nu betaal ik niet €15 extra voor de 1Gbps, want in ons geval is dat het niet waard.
En in de nog verdere toekomst bestaat de kans dan dat ik gateway toch zal vervangen.
Zelf kon ik daar dus mee leven.

Ik had ook al reeds een serverkast, dus kon die daar ook proper worden ingebouwd,.....

Dan vond ik een UDMP een logischere keuze.

Uiteindelijk is het wel de UDM SE geworden.

Laatst bewerkt:
Daar was ik eerst naar aan het kijken. Tot ik de calculation tool gebruikte van Unifi.
Ik zou graag minimum aan 14 dagen willen opnemen met 3x 2K camera's, liefst meer als het niet teveel kost.
Volgens Unifi kon ik met de gateway max van 2Tb 13 dagen opnemen met 3x 2k camera's.

Als ik dan de de max zou pakken met 2TB, dan kwam ik al in dezelfde prijsklasse terecht. Als ik dan €50 oplegde, dan kwam ik bij UDMP met 4TB aan geheugen. Dan kan ik bijna een maand aan beeld bijhouden.
Dan was ik ook aan het denken naar later toe, dus later naar eventuele upgrades van camera's of meerdere camera's bleef ik beperkt.

Momenteel hebben wij een 300Mbps abonnement, voor ons is dat al voldoende. In de toekomst zal 1Gbps wel meer couranter gaan worden, maar dat lukt dan ook nog. Als we dan +1Gbps gaan, dan is de kans ook al groot dat ik toch kies voor een goedkoper contract, zelfs nu betaal ik niet €15 extra voor de 1Gbps, want in ons geval gaan we dat toch niet merken.
En in de nog verdere toekomst bestaat de kans dan dat ik gateway toch zal vervangen.
Zelf kon ik daar dus mee leven.

Ik had ook al reeds een serverkast, dus kon die daar ook proper worden ingebouwd,.....

Dan vond ik een UDMP een logischere keuze.

Uiteindelijk is het wel de UDM SE geworden.
Storage kopen bij Unifi is rete duur. Je kan beter de versie zonder storage kopen en dan op Amazon een 2TB NVME kopen en die er in prikken.
Met hun enhanced codec is storage vrij efficient. Ik dacht ook maar 2 weken beelden te kunnen bijhouden in mijn setup en uiteidenlijk zit op 6 weken per camera. Mijn bitrate staat niet ook niet vollebak open, maar op een bepaald punt zie amper nog verschil.

Storage kopen bij Unifi is rete duur. Je kan beter de versie zonder storage kopen en dan op Amazon een 2TB NVME kopen en die er in prikken.
Met hun enhanced codec is storage vrij efficient. Ik dacht ook maar 2 weken beelden te kunnen bijhouden in mijn setup en uiteidenlijk zit op 6 weken per camera. Mijn bitrate staat niet ook niet vollebak open, maar op een bepaald punt zie amper nog verschil.
Dat was ook mijn plan.
Maar was dan wat sites aan het afschuimen en kwam ik rond de €150 tegen voor 2Tb. Amazone heb ik nu niet gekeken.
En dan was ik dus ook beperkt tot 2Tb. Daarvoor vond ik het prijsverschil te klein.

Voor storage heb ik mij dus laten baseren op wat unifi zelf zegt.

Ik heb ook die calculator gebruikt. Maar 't is beter dat ze de boel wat onderschatten dan overschatten.
Sowieso ga je veel plezier van die camera's en de nieuwe router hebben. Het bolt hier sinds black friday allemaal zonder problemen.

Ik heb ook die calculator gebruikt. Maar 't is beter dat ze de boel wat onderschatten dan overschatten.
Sowieso ga je veel plezier van die camera's en de nieuwe router hebben. Het bolt hier sinds black friday allemaal zonder problemen.
Van de week heb heb ik mij ermee bezig gehouden. Alles op een patchpanel zetten was ook nog het plan, dus heb ik dat ook ineens gedaan.

Nu net de camera opgehangen en ben daar ook wat aan het snollen in de settings. De andere 2 zijn voor later (komen tegen constructie die ik nog aan het bouwen ben.)

Tot nu toe al tevreden van. :)

@zephir Bedankt voor de bestelling!

Na.jpg

Camera.jpg

Mooi, ik zie wel geen UPS?
Is niet echt een vereiste (voorlopig toch niet).

Daarnaast staat wel een Marstek batterij. Dus ik was aan het denken om de kast aan te sluiten op het stopcontact van de marstek.

Wie weet dat er binnen een paar jaar wel een thuisbatterij setup komt die ook dient als noodvoorziening.

Is niet echt een vereiste (voorlopig toch niet).

Daarnaast staat wel een Marstek batterij. Dus ik was aan het denken om de kast aan te sluiten op het stopcontact van de marstek.

Wie weet dat er binnen een paar jaar wel een thuisbatterij setup komt die ook dient als noodvoorziening.
Als de Marstek leeg is, valt de backup ook uit. Dus hij is helaas niet te gebruiken als UPS.

Terug
Bovenaan