Aircohaat

Dat zou willen zeggen dat je binnen tot 29 graden moet gaan als het buiten 35 graden is. Dat vind ik toch echt veel te hoog, dan kan je nergens meer ontsnappen aan de hitte.

Hier staat die gewoon op 24 graden ongeacht de buitentemperatuur, dat is nog aangenaam met tshirt en korte broek.
Zo lang je geen 37x binnen en buiten moet zijn al goed hé,
anders is het steeds een (kleine) warmteshock die je krijgt. Die cijfers zijn misschien ook uit tijden dat 30 -32C al heel veel was in onze regio.
En ja, bij 35C is het hier siesta hoor (zonder airco nog steeds 6 - 8C koeler binnen), zelfs de bouwvakkers etc zullen stoppen met werken.

Och er zijn er altijd hoor.

Je wordt er ziek van, de elektriciteitsprijzen stijgen door jullie airco, heb je toch helemaal niet nodig, denk aan het klimaat, etc.

Niet dat ik care :)
Je moet natuurlijk ook het zonlicht niet ontkennen.

Al geldt dat natuurlijk niet/minder als je je airco "slim" gebruikt, heeft het toch nog een groot effect door anderen die hun airco niet "slim" gebruiken.

Vandaag overdag blijkbaar ook 12GW ipv 11GW vermogen benodigd dat men toewijst aan koelingsvraag. Geen idee of dat gecoverd was door goedkope energiebronnen of gas weer moest bijspringen.

Je moet natuurlijk ook het zonlicht niet ontkennen.

Al geldt dat natuurlijk niet/minder als je je airco "slim" gebruikt, heeft het toch nog een groot effect door anderen die hun airco niet "slim" gebruiken.

Vandaag overdag blijkbaar ook 12GW ipv 11GW vermogen benodigd dat men toewijst aan koelingsvraag. Geen idee of dat gecoverd was door goedkope energiebronnen of gas weer moest bijspringen.

Ik heb nergens gezegd dat het niet waar is hoor, ik zeg enkel dat het gezaag is. :tongue:

De amerikanen en canadezen waarmee ik werk, waren in complete shock toen ik zei dat airco niet zo standaard is in belgische woningen. Ze denken nu echt dat we een derdewereldland zijn.

De amerikanen en canadezen waarmee ik werk, waren in complete shock toen ik zei dat airco niet zo standaard is in belgische woningen. Ze denken nu echt dat we een derdewereldland zijn.
Deftige huizen en isolatie is hier dan weer een norm die ginder niet toegepast wordt en waardoor je die stelling dan kunt omdraaien :P
Als ik zie hoe veel huizen ginder gebouwd worden, snap ik perfect waarom men daar dan denkt dat airco nodig is... Zeker als je dan ook rekening houdt dat de hele contiguous United States en het meest dichtbevolkte deel van Canada eigenlijk zuidelijker liggen dan België.

Dan heb ik daar een paar geweldige replieken voor:

- Life expectancy at birth in the United States is 79.0 years, which is significantly lower then the European Union average of about 81.6 years and peer Western European countries like France (83.0 years) and Belgium (82.3 years).

- The United States has a significantly higher overall murder rate than Europe, averaging about 4.5 to 5.7 homicides per 100,000 residents compared to Europe's average of roughly 1 to 3 per 100,000. Consequently, even US states with the lowest violent crime rates have homicide levels comparable only to average European countries. Belgium's homicide rate lies between 1.1 to 2.0 per 100,000.

- The US has had 57 times as many school shootings as the other major industrialized nations combined.

- Maternal mortality in United States reaches 18.6 deaths per 100k births while Belgium boasts 8.5-8.8 deaths per 100k births.

- Infant mortality in USA reaches 5.4-5.8 deaths per 100k births compared to Belgium's 2.8-3.6 deaths per 100k births.

Maar goed, wij zijn wel echt een derdewereldland volgens hen dan?

Deftige huizen en isolatie is hier dan weer een norm die ginder niet toegepast wordt en waardoor je die stelling dan kunt omdraaien :P
Als ik zie hoe veel huizen ginder gebouwd worden, snap ik perfect waarom men daar dan denkt dat airco nodig is... Zeker als je dan ook rekening houdt dat de hele contiguous United States en het meest dichtbevolkte deel van Canada eigenlijk zuidelijker liggen dan België.
Hmm toch enkele dingen rechtzetten. Ook al liggen sommige delen van Canada zuidelijker, het is hier in de zomer een zeer gelijkaardig klimaat als in Belgie en de buurlanden. Zelfs een deel van de Noordelijke VS heeft een gelijkaardig klimaat. Uiteraard met lokale verschillen (de oppervlakte van Canada is immens), wat vooral veel koudere winters verklaart. In de zomer is het nergens echt significant warmer dan Belgie.

De huizen gaan door hun houten frame misschien niet zo lang mee als stenen huizen in Belgie, maar worden wel goed geisoleerd. Vergeet niet dat 90% van het land (qua oppervlakte) temperaturen tot -30 te verduren krijgt in de winter.

Ik ben in de Belgische zomers ook al een paar keer in fantastisch geisoleerde nieuwbouwhuizen geweest. Dat kan helpen om een dagpiek op te vangen, maar uiteindelijk is dat maar tijdelijk. Isolatie vervangt geen airco. Het zal je airco zuiniger maken, maat *ergens* heb je een bron van koele lucht nodig.

Wij bouwen gelukkig geen huizen meer in hout :oi22:
Het klinkt zeker ouderwets om houten huizen te bouwen, maar het heeft ook ongelofelijke voordelen. Je kan eigenlijk bijna elke reparatie of doe het zelf taak uitvoeren zonder grote werken. Reparaties uitvoeren, lekkende leidingej, extra leidingen of kabels. Het is niet zo'n groot en vuil werk als in een stenen huis.

Anderzijds zijn houten planken zelden recht en kunnen rechte hoeken vrij artistiek blijken te zijn.

Merk op dat zelfs in Belgie vrijwel elk dak een houten frame heeft. Iets wat eigenlijk het belangrijkste onderdeel van een huis is...

Het klinkt zeker ouderwets om houten huizen te bouwen, maar het heeft ook ongelofelijke voordelen. Je kan eigenlijk bijna elke reparatie of doe het zelf taak uitvoeren zonder grote werken. Reparaties uitvoeren, lekkende leidingej, extra leidingen of kabels. Het is niet zo'n groot en vuil werk als in een stenen huis.

Anderzijds zijn houten planken zelden recht en kunnen rechte hoeken vrij artistiek blijken te zijn.
Toleranties in (baksteen) bouw zijn ook vrij groot. Veel metsers nemen het niet zo nauw. Eens je erop begint te letten (tip: don't), zie je in veel huizen muren die "uit de haak" staan. Het is enkel een esthetisch probleem uiteraard.
Merk op dat zelfs in Belgie vrijwel elk dak een houten frame heeft. Iets wat eigenlijk het belangrijkste onderdeel van een huis is...
En dat houtbouw ook in België stilaan terug booming business is. O.a. omdat we in Europa nog wel zelf een significante hout industrie hebben. Bakstenen worden gebakken in gasgestookte ovens, en dat gas vormt een probleem om meerdere (geopolitieke) redenen. Al kijkt de industrie stilaan ook uit naar alternatieven wegens Europese regelgeving zie bv. https://www.wienerberger.com/en/sto...ric-Kiln-Revolutionizes-Brick-Production.html. Het zou dus zo maar even kunnen dat de baksteen op zijn retour is want er wordt nog altijd met de portemonnee gebouwd.

Krijg je dan echt gewoon geld betaald als je uw EVs oplaadt wanneer er heel veel zonnepaneelproductie in het land is?
Dit kan enkel met dynamisch tarief gok ik? Ik kreeg vorige week mijn afrekening, eerste jaar digitale teller met PV, geen batterij. Daar zag ik gewoon:

-verbruik dag
-verbruik nacht
-injectie dag
-injectie nacht

Niks opgesplitst per moment.
Indien bedrijfswagen is ja & je hebt programma die laadpaal aanstuurt als er overschot is.
En exact die hoeveelheid erin doet. Dan krijg je het CREG tarief van u injectie wat x10 dan hetgeen je van injectie krijgt.

Afrekening blijft nog dag & nacht, maar ieder kwartier wordt er gemeten hoeveel elektriciteit ik afneem.
En om de dag wordt dit doorgestuurd naar energieleverancier.
Die op zijn beurt dan per kwartier ziet hoe duur het was.
Eind afrekening blijft zelfde eruit zien van dag & nacht.
Alleen u prijs is anders opgesteld.

Heb dynamisch tarief, maar reken u vooral niet te rijk erin. Als het 0euro bvb staat moet je altijd u capaciteitstarief in de gaten houden & je betaalt nog altijd taksen op u stroom. Is interessantere in tussen sezoein en winter, als er weinig zon is.
Kan je zo nog interessant van het net laden, want onvoldoende PV opbrengst.
Als je echt geld terug kreeg was met paasmaandag & 1mei dacht ik.
Toen was het zo fel onder 0euro gezakt dat het u capaciteitstarief zou dekken en je beetje winst kon maken.

Nu met warme weer in de week is u zonne-energie nog geld waard.
Vandaag was het 3,2 cent goedkoopste moment & morgen 7,2 cent per kwh.
Morgen is prijs voor elektriciteit 0,57 per kWh...
Dus moet je zien dat je van batterij kan leven om die hoge piek niet te nemen.
Maar over het algemeen met EV & zonder thuisbatterij kan dynamisch tarief goedkoper uitkomen dan variabel.
Als je u laadpaal kunt sturen & beetje oplet.

De plafondventilator wordt nu aangeraden:

De airco wordt ook even vermeld met alweer voornamelijk het benadrukken van de negative eigenschappen.

En als je dat allemaal geprobeerd hebt, dan installeer je uit miserie toch een airco.

Net in Italië gezeten en 't is daar overal belachelijk warm, mede doordat de overheid airco gebruik quasi verbannen heeft in publieke ruimtes en hotels etc. Per regio gelden regels over toegelaten minimumtemperatuur, en wanneer die toegelaten zijn. Idem voor verwarming.

"schaduwdoeken voor de ramen" shduwziel van 2m op4m bv heb je al voor 40 50€ 🤔
Idd. Bij de overburen is airco in nieuwbouw (veel zon op hun raampartijen) maar toch hangt aan slaapkamers een anti zon zeil van zonwerende folie extra voor hun ramen langs buiten (kunnen er net aan).
Scheelt wel snel paar graden in huis als je zon hebt op raampartijen. Vs airco op vollenbak die natuurlijk meer kan is het wel niet ideaal ja, maar voor 35€ tot 50€ is -2 -3C halen al vrij goed.

Poor mans zonwering :)

Mijn dakkoepel in de open keuken is ook afgedekt hoor nu, scheelt al pak omdat de zon daar snel 8 uur op zit.
Had het mijn huis geweest (huurhuis), geen pvc koepel (ook irritant bij hardere regen) maar glas met zonwering op die zelfs schuin open kan.
Natuurlijk is bedienbare zonnewering handiger en samen met airco ideaal bij dees weer. Maar kost een smak geld.
We moeten hier nu ook niet de "airco snob" gaan uithangen (andersom dan de airco hater), in een huurwoning bvb niet altijd makkelijk.

Laatst bewerkt:
En als je dat allemaal geprobeerd hebt, dan installeer je uit miserie toch een airco.

Net in Italië gezeten en 't is daar overal belachelijk warm, mede doordat de overheid airco gebruik quasi verbannen heeft in publieke ruimtes en hotels etc. Per regio gelden regels over toegelaten minimumtemperatuur, en wanneer die toegelaten zijn. Idem voor verwarming.
En tis dat de Italianen zo gekend zijn om hun gehoorzaamheid aan de overheid :laugh: .

Deze maand so far: verbruik airco’s opgeteld in alle ruimtes 97kwh, waarvan 100% van PV stroom komt.

Ik zie de nadelen niet buiten de initiële aankoopprijs. (En dat je de andere randvoorwaarden vervuld hebt)

Hier ook 54,1 kwh blijkbaar, waarvan het overgrote deel van PV stroom. Zeer blij dat we bij renovatie ervoor gekozen hebben om alle kamers te voorzien van airco. Ook geen last op de longen bv van de aircolucht, heerlijk om te slapen.

Artikelen zoals dit maken het er ook niet beter op natuurlijk. Zo gaat de publieke perceptie zeker niet veranderen.

Meer dan 60.000 hitte-gerelateerde doden in Europa in zowel 2022 als 2024.
Het ziet ernaar uit dat het voor dit jaar ook gemakkelijk bereikt zal worden.

Ter vergelijking: alle gun violence doden in de volledige USA: 40 a 50.000 per jaar.
En dat vinden we zo extreem en onbegrijpelijk.
Hitte gerelateerde doden: minder dan 2000.

Belangrijkste oorzaak van de discrepantie: het gebrek aan airco in Europa.

Dat anti-airco sentiment en de hele reeks ridicule artikels die je overal in de Vlaamse pers leest zijn niet gewoon dwaas, het is ronduit misdadig.

Terug
Bovenaan