Krijg je dan echt gewoon geld betaald als je uw EVs oplaadt wanneer er heel veel zonnepaneelproductie in het land is?
Dit kan enkel met dynamisch tarief gok ik? Ik kreeg vorige week mijn afrekening, eerste jaar digitale teller met PV, geen batterij. Daar zag ik gewoon:
-verbruik dag
-verbruik nacht
-injectie dag
-injectie nacht
Niks opgesplitst per moment.
Indien bedrijfswagen is ja & je hebt programma die laadpaal aanstuurt als er overschot is.
En exact die hoeveelheid erin doet. Dan krijg je het CREG tarief van u injectie wat x10 dan hetgeen je van injectie krijgt.
Afrekening blijft nog dag & nacht, maar ieder kwartier wordt er gemeten hoeveel elektriciteit ik afneem.
En om de dag wordt dit doorgestuurd naar energieleverancier.
Die op zijn beurt dan per kwartier ziet hoe duur het was.
Eind afrekening blijft zelfde eruit zien van dag & nacht.
Alleen u prijs is anders opgesteld.
Heb dynamisch tarief, maar reken u vooral niet te rijk erin. Als het 0euro bvb staat moet je altijd u capaciteitstarief in de gaten houden & je betaalt nog altijd taksen op u stroom. Is interessantere in tussen sezoein en winter, als er weinig zon is.
Kan je zo nog interessant van het net laden, want onvoldoende PV opbrengst.
Als je echt geld terug kreeg was met paasmaandag & 1mei dacht ik.
Toen was het zo fel onder 0euro gezakt dat het u capaciteitstarief zou dekken en je beetje winst kon maken.
Nu met warme weer in de week is u zonne-energie nog geld waard.
Vandaag was het 3,2 cent goedkoopste moment & morgen 7,2 cent per kwh.
Morgen is prijs voor elektriciteit 0,57 per kWh...
Dus moet je zien dat je van batterij kan leven om die hoge piek niet te nemen.
Maar over het algemeen met EV & zonder thuisbatterij kan dynamisch tarief goedkoper uitkomen dan variabel.
Als je u laadpaal kunt sturen & beetje oplet.