Aircohaat

In de herfst zal dat qua energieverbruik (lucht lucht) nog wel efficiënt zijn als verwarming, 1:3 à 1:4.

Maar bij vriestemperaturen is dat gewoon 1:1 bijna?

Maar de warmte van die airco's is op zich toch niet zo aangenaam? Van het moment dat je het blazen afzet dan koelt de ruimte ook snel af.
Klopt, het huis wordt snel weer kouder na afzetten airco, de warmte is erg vluchtig. Tot ca. 7 graden boven nul is het echter een erg efficiënte manier van verwarmen.

In de herfst zal dat qua energieverbruik (lucht lucht) nog wel efficiënt zijn als verwarming, 1:3 à 1:4.

Maar de warmte van die airco's is op zich toch niet zo aangenaam? Van het moment dat je het blazen afzet dan koelt de ruimte ook snel af.
Zelfs als het vriest haal je nog geen 1:1. Rendement blijft vrij goed hoor.

Kameraard heeft enkel airco’s om te warmen/koelen in zijn atelier en dat is daar aangenaam in de winter.

Natuurlijk als uw massa helemaal koud is en je steekt ze een uurtje aan, dan voelt het warm maar die massa is nog koud. Zet je dan af, dan is het direct weer koud.
Laat die dingen een hele dag draaien (die moduleren) en dan de warmte geraakt in uw massa en dan koelt het zo snel niet meer af.

Ok ja dank je voor de google dump. Maar daar staat nergens dat de koelfunctie uitgeschakeld moest worden. Enkel dat lucht-luchttoestellen (zie mijn eerdere opmerkingen met de uitleg heirvoor)
Ik zou veel liever in een huis wonen met airco zonder zonnewering dan omgekeerd. Zonnewering is een lapmiddel dat niet in de buurt komt van wat airco kan. Beide is ideaal. Als je 1 moet kiezen, kies dan airco.
Daar is onze aircotrol terug :laugh: Airco is een lapmiddel als je zonnewering niet goed is, veel succes daar in Canada om met je airco je veranda of grote glaspartijen tekoelen

Daar is onze aircotrol terug :laugh: Airco is een lapmiddel als je zonnewering niet goed is, veel succes daar in Canada om met je airco je veranda of grote glaspartijen tekoelen
Ik snap niet wat daar zo grappig of trollerig aan is? Ik heb in huizen en gebouwen gezeten die "state of the art" zonnewering hadden, en na 24 uur van 30 graden is het binnen 24+.

Ik heb ook in een ouder huis gewoond met enkel airco qua koeling. Daar kan je het de hele zomer 20 graden in hebben, of 24 als je het zo kiest.

Allemaal in Belgie trouwens.

Je verbruik zal hoger zijn zonder zonnewering, maar als die zonnewering zelf al 5k of 10k kost (afgaande op vorige berichten hier), tja, dan laat ik liever de airco wat harder draaien hoor.

En om het even met Canada te vergelijken omdat je er over begint: anders dan een standaard gordijn hebben de gemiddelde huizen hier niets van zonnewering. En dat wordt allemaal gekoeld met airco. Airco werkt vrijwel altijd. Zonnewering niet.

Bij een klassieke chauffage zet je die toch ook niet op 5 om ze dicht te draaien naar 0 als het warm genoeg is en dan terug op 5 te draaien als het te koud wordt? Waarom zou je dan je airco wel af willen zetten? Stel gewoon die thermostaat correct in en blijf daar af. Krijg je het toch te warm? Graadje minder. Te koud? Graadje warmer. Dat is zo moeilijk toch niet? Uw thermostaat zorgt ervoor dat het geheel een zelfregelend systeem is, laat het systeem dat dan ook doen: zichzelf regelen.

In den auto wordt ik soms zot van mijn vrouw: "pfff, tis hier veel te warm" -> knal, dien airco op 18°C. "Oef, te koud" -> hup, 23°C. :sop: Blijf... van... die... knop... af... :wallbash:

Bij een klassieke chauffage zet je die toch ook niet op 5 om ze dicht te draaien naar 0 als het warm genoeg is en dan terug op 5 te draaien als het te koud wordt? Waarom zou je dan je airco wel af willen zetten? Stel gewoon die thermostaat correct in en blijf daar af. Krijg je het toch te warm? Graadje minder. Te koud? Graadje warmer. Dat is zo moeilijk toch niet? Uw thermostaat zorgt ervoor dat het geheel een zelfregelend systeem is, laat het systeem dat dan ook doen: zichzelf regelen.

In den auto wordt ik soms zot van mijn vrouw: "pfff, tis hier veel te warm" -> knal, dien airco op 18°C. "Oef, te koud" -> hup, 23°C. :sop: Blijf... van... die... knop... af... :wallbash:
Nee dat is waar, een klassieke verwarming blijft gewoon opstaan.

Nu ik heb zelf geen airco, maar dat constant blazen en geluid lijkt mij niet echt ideaal (zeker in een woonkamer) als ik zo hoor, en de warmte is toch wel anders, dixit ook een installateur die langs kwam voor offerte. Is wel al enkele jaren geleden, misschien staat heden meer op punt?

Nu ik heb zelf geen airco, maar dat constant blazen en geluid lijkt mij niet echt ideaal (zeker in een woonkamer) als ik zo hoor, en de warmte is toch wel anders, dixit ook een installateur die langs kwam voor offerte. Is wel al enkele jaren geleden, misschien staat heden meer op punt?
Die stopt gewoon met blazen zodra het warm genoeg is, en begint vanzelf opnieuw als de temperatuur onder een bepaald punt is gedaald.

Ok ja dank je voor de google dump. Maar daar staat nergens dat de koelfunctie uitgeschakeld moest worden. Enkel dat lucht-luchttoestellen (zie mijn eerdere opmerkingen met de uitleg heirvoor)

zonnewering is echt de grootste scam die er is in de bouwwereld. 10-15k om u 2 graden opwarming mee te besparen. in de praktijk doet dat weinig in een hittegolf. Je zet gewoon 2 dagen later uw airco aan...

Mijn airco heeft 24/7 gedraaid in juni in 4 kamers op 21,5 graden onder een schuin dak, + de woonkamer waar een zware unit staat om heel de beneden verdieping te koelen en ik heb ocharme 100 kwh verbruikt waarvan 90% op zonne energie + batterij. In de tussenseizoenen is het verbruik om te verwarmen ook min of meer hetzelfde als mijn vloerverwarming op gas. Boven zelf alle radiators laten wegnemen omdat het daar toch nooit koud genoeg wordt om die lelijke radiators te laten staan, beter de airco dan eens 10-15 min laten draaien als het buiten vriest.

Denk zelf niet dat je zonnewering ooit terug kan verdienen.

Vrienden hebben ook zo een state of the art huils laten bouwen van een miljoen met zonnewering, vloerkoeling en heel de reutemeteut en ze zijn nu toch airco aant plaatsen omdat slapen in 25+ graden gewoon niet aangenaam is.

airco's zijn niet meer diezelfde onzuinige toestellen van 50j geleden hé. Dat zijn dezelfde warmtepompen die ze gebruiken voor lucht/water, Je mist gewoon een stukje rendement van de oppervlakte factor die vloerverwarming heeft. Ben vrij zeker dat het rendement van een lucht/water warmtepomp op hoge temp radiatoren zelf slecht is dan lucht/lucht :)

voor het tussenseizoen staan die hier op "binnen unit stil" je hoort die eigenlijk helemaal niet. idem voor te koelen op dagen zoals vandaag. De fan in mijn monitor is luider dan mijn airco...

Laatst bewerkt:
zonnewering is echt de grootste scam die er is. 10-15k om u 2 graden opwarming mee te besparen. in de praktijk doet dat weinig in een hittegolf. Je zet gewoon 2 dagen later uw airco aan...

Mijn airco heeft 24/7 gedraaid in juni in 4 kamers op 21,5 graden onder een schuin dak, + de woonkamer waar een zware unit staat om heel de beneden verdieping te koelen en ik heb ocharme 100 kwh verbruikt waarvan 90% op zonne energie + batterij. In de tussenseizoenen is het verbruik om te verwarmen ook min of meer hetzelfde als mijn vloerverwarming op gas. Boven zelf alle radiators laten wegnemen omdat het daar toch nooit koud genoeg wordt om die lelijke radiators te laten staan, beter de airco dan eens 10-15 min laten draaien als het buiten vriest.

Denk zelf niet dat je zonnewering ooit terug kan verdienen.

Vrienden hebben ook zo een state of the art huils laten bouwen van een miljoen met zonnewering, vloerkoeling en heel de reutemeteut en ze zijn nu toch airco aant plaatsen omdat slapen in 25+ graden gewoon niet aangenaam is.
Ik weet nu wel niet wat voor een fancy zonnewering iedereen hier in gedachten heeft als standaard. Sowieso hebben pakweg rolluiken nu wel meer nut dan enkel opwarming tegen te gaan, en als het gaat om het huis koel te houden heb je voor een fractie van dat bedrag wel wat.

Ik weet nu wel niet wat voor een fancy zonnewering iedereen hier in gedachten heeft als standaard. Sowieso hebben pakweg rolluiken nu wel meer nut dan enkel opwarming tegen te gaan, en als het gaat om het huis koel te houden heb je voor een fractie van dat bedrag wel wat.
Esthetisch zijn rolluiken wel echt niet mooi. Ik heb hier indertijd beide opties bekeken, en voor minder dan 10k vind je echt niets dat er mooit uitziet, electrisch is, en programmeerbaar. Want gelijk een holbewoner aan een koord trekken daar begin ik echt niet aan.

Ook moest je daarvoor bij een renovatie ofwel voor modellen met zonnepanelen kiezen of nog eens heel uw kot laten afbreken om kabels te trekken.

Mijn daikin multisplit was 6k euro, 1 gat door mijn gevel, en over de gevel 1 zwarte verticale kabelgoot die naar 3 kamers gaat + zolder +over de zoldervloer eentje die naar de kinderer kamer gaat. op een halve dag gefixt en niets moeten herschilderen of doen. die buitenunit hangt ook anderhalve meter onder ons slaapkamer raam en we horen daar niets van. Juist als we buiten eten horen we die wat zoemen, maar dan kan je die uiteraard even afzetten.

Voornaamste reden dat wij wat zonnewering wouden was omdat we weinig zagen op onze oled tv als de zon er in zat. Heb me dan gewoon een nieuwere gekocht die 3 keer zo helder is en dat is ook opgelost nu :D. in de bureau velux van 20j oud hebben we dan zonnewerend glas laten steken wan dat glas was toch aan vervanging, en daar hebben we nu ook geen last meer van.

Laatst bewerkt:
Esthetisch zijn rolluiken wel echt niet mooi. Ik heb hier indertijd beide opties bekeken, en voor minder dan 10k vind je echt niets dat er mooit uitziet, electrisch is, en programmeerbaar.

Ook moest je daarvoor bij een renovatie ofwel voor modellen met zonnepanelen kiezen of nog eens heel uw kot laten afbreken om kabels te trekken.

Mijn daikin multisplit was 6k euro, 1 gat door mijn gevel, en over de geven 1 kabelgoot die naar 3 kamers gaat + over de zoldervloer eentje die naar de kinderer kamer gaat. op een halve dag gefixt en niets moeten herschilderen of doen. die buitenunit hangt ook anderhalve meter onder ons slaapkamer raam en we horen daar niets van. Juist als we buiten eten horen we die wat zoemen, maar dan kan je die uiteraard even afzetten.
Mja, esthetisch moet ik ook nog een mooie airco zien, maar dat lijkt niemand tegen te houden. Maar het ging over die gekke prijzen voor zonnewering. Rolluiken, of screens for that matter, hebben volgens mij als belangrijkste functie om kamers donker te maken. Ik slaap in het donker, wat de buurvrouw vindt van mijn gevel kan me gestolen worden, en jouw daikin kan dat niet. Ik zou dat dus sowieso plaatsen en mensen die dat niet doen en hun slaapkwaliteit verlagen wegens esthetiek...mja.

Als het enkel gaat om opwarming tegen te gaan is het gewoon kwestie van iets aan de buitenkant voor het raam te hebben, dat kan je zelfs met van die folies met zuignappen oplossen. Dat zal ook niet door de BG-filter van "esthetisch en duur" geraken, maar het bestaat met een reden. Punt is dat "zonnewering is minstens 10000 EUR en mijn airco kost minder" een vreemd argument is. Ik heb niets tegen airconditioning, maar de warmte in de eerste plaats buiten houden lijkt me gewoon logisch.

Laatst bewerkt:
Mja, esthetisch moet ik ook nog een mooie airco zien, maar dat lijkt niemand tegen te houden. Maar het ging over die gekke prijzen voor zonnewering. Rolluiken, of screens for that matter, hebben volgens mij als belangrijkste functie om kamers donker te maken. Ik slaap in het donker, wat de buurvrouw vind van mijn gevel kan me gestolen worden, en jouw daikin kan dat niet. Ik zou dat dus sowieso plaatsen en mensen die dat niet doen en hun slaapkwaliteit verlagen wegens esthetiek...mja.

Als het enkel gaat om opwarming tegen te gaan is het gewoon kwestie van iets aan de buitenkant voor het raam te hebben, dat kan je zelfs met van die folies met zuignappen oplossen. Dat zal ook niet door de BG-filter van "esthetisch en duur" geraken, maar het bestaat met een reden. Punt is dat "zonnewering is minstens 10000 EUR en mijn airco kost minder" een vreemd argument is. Ik heb niets tegen airconditioning, maar de warmte in de eerste plaats buiten houden lijkt me gewoon logisch.
Ik heb een rolgordijntje in de slaapkamer die het perfect duister maakt. 60 euro in de ikea betaald en aanstuurbaar via home assist.

In de kinderkamers eentje op de velux die wel manueel moet.

Ja warmte buitenhouden is logisch, maar zolang je maar 3 cent krijgt voor injectie per kwh en een airco op 24/7 draaien in een hittegolf maar 4 kwh verbruitk voor een hele dag , kan je dat moeilijk verantwoorden. voor mij 12 cent te besparen per dag ga ik geen duizenden euro's investeren.

Om niet in mijn onderbroek te moeten werken in een kamer van 29 graden, met plezier :p.

Mijn nachtrust zou sowieso miserabel zijn als ik moet slapen in een kamer warmer dan 22 graden.

In veel gevallen is het ook mogelijk een schaduwdoek van < €100 te kopen en die te bevestigen op dagen dat de zon echt
Mja, esthetisch moet ik ook nog een mooie airco zien, maar dat lijkt niemand tegen te houden. Maar het ging over die gekke prijzen voor zonnewering. Rolluiken, of screens for that matter, hebben volgens mij als belangrijkste functie om kamers donker te maken. Ik slaap in het donker, wat de buurvrouw vindt van mijn gevel kan me gestolen worden, en jouw daikin kan dat niet. Ik zou dat dus sowieso plaatsen en mensen die dat niet doen en hun slaapkwaliteit verlagen wegens esthetiek...mja.

Wij hebben een raampartij op het zuiden en met een schaduwdoek van 4x3 meter van < €80 die we ophangen op de tien dagen dat het veel te warm is op een jaar hebben we ook efficiënte zonwering. No need voor screens van 8k.

Tot als uw ventilatie vochtige lucht van 37°C naar binnen aan het trekken is en de luchtvochtigheid stijgt. Dan zit je in een klam huis waar je niet meer opdroogt als je zweet. Ook passief koelen doet niks meer want dauwpunt bewaking.

Airco is het enige dat dan deftig kan ontvochtigen.
Op elk verdiep een ontvochtiger zetten kan ook helpen, maar die dingen duwen de temperatuur ook 2°C omhoog.

Ik ben akkoord dat je je zo mogelijk moet wapenen tegen de warmte en het zonlicht, maar het enkele dagen na elkaar 30°C+ is, zeker richting de 37°C, dan ben je er aan voor de moeite hoor zonder airco.

Ik ben akkoord dat je je zo mogelijk moet wapenen tegen de warmte en het zonlicht, maar het enkele dagen na elkaar 30°C+ is, zeker richting de 37°C, dan ben je er aan voor de moeite hoor zonder airco.
Ik sluit mij hier 100% bij aan :support: Zoveel mogelijk zon buitenhouden, daarna met airco warmte buitenduwen

Net het weer gezien.
Wijze raad van de weervrouw. Overdag de ramen dicht houden en tegen de avond de ramen open.

Ik ga te voet naar de winkel. Overburen de screens naar boven, waar de zon opstaat en de ramen open.
Hetzelfde verhaal bij de 3 woningen daarnaast.
Het is buiten 28°C

Kans is zeer groot dat dan straks het frisser is buiten, de ramen toen gaan.

Ik blijf het toch fascinerend vinden.

Laatst bewerkt:
Net het weer gezien.
Wijze raad van de weervrouw. Overdag de ramen dicht houden en tegen de avond de ramen open.

Ik ga te voet naar de winkel. Overburen de screens naar boven, waar de zon opstaat en de ramen open.
Hetzelfde verhaal bij de 3 woningen daarnaast.
Het is buiten 28°C

Ik blijf het toch fascinerend vinden.
Ach, mijn madam is ook zo. Bijna onze volledige achtergevel (oost) is glas. Zij stoort zich aan de screens, want: "Al die ramen, en ik kan niet eens deftig naar buiten kijken." Terwijl het gewoon privacyscreens zijn, dus je kan er eigenlijk gewoon door kijken. Bovendien gaan ze hier iets na de middag open, omdat de zon dan op de zuidgevel staat.
Vliegenramen (of beter: een vliegendeur voor de schuiframen) wil ze ook niet, want dat "belemmert het zicht". Eigenlijk wil ze van die harmonica-vliegenramen die volledig in de zijkant verdwijnen.
Soit... Via Facebook had ze reclame gezien voor zo'n magnetische vliegenscreens die je snel kan plaatsen en weer weghalen.
Wij hebben geen airco, enkel actieve vloerkoeling via de warmtepomp. Het hele principe is: de warmte buiten houden. En dat lukt. Maar dat kan dus niet, want die schuiframen moeten open en open blijven. Je moet vlot binnen en buiten kunnen. Dat de warmte dan binnenkomt, dat boeit uiteraard niet. Dat er dan warme lucht binnenkomt en blijft hangen, dringt precies niet helemaal door.
Als ik dan meld dat de enige manier om die warmte daarna weer buiten te krijgen een airco is, krijg ik: "Goh, ik mag hier precies niks. Hier wonen nog mensen, hé!" (lees: zij en de twee kinderen).
Ze is dus ook resoluut tegen een airco. Warmte mag dus zonder problemen binnen. Maar terug buiten krijgen... Nope!

:rolleyes:

Terug
Bovenaan